לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #9  
ישן 26-03-2014, 19:09
  yaari yaari אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,708
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי ISHPUZ שמתחילה ב "מפתיע אותי. הייתי מצפה..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי ISHPUZ
מפתיע אותי. הייתי מצפה שהמערכת דווקא תעודד כשירות כזו.
אם כבר יש לנווט הגאים, צריך שתהיה לו היכולת להנחית במקרה שהטייס לא כשיר. חוץ מורטיגו (שאני מניח שחולף כשמתקרבים למסלול ורואים אותו בעין) יכולים להיות עוד תרחישים שבהם הטייס חו"ח נפצע, איבד הכרה, מסוחרר, חולה או אפילו סובל מתקלת הגאים בתא שלו.

אל תצפה. מדובר בנחיתה לא פשוטה, במיוחד כאשר המצב אינו שגרתי.
במקרה שמדובר במשהו שצפוי להיות מסוכן מאוד - עדיף לנטוש ולהציל חיים (בסך הכל מאבדים מטוס) מאשר לנסות להציל מטוס ולאבד הכל.
המקרה היחיד שאני מכיר שנווט עזר לטייס פגוע להנחית מטוס (עזר בתפעול המנועים בעת שהטיס הטיס לנחיתה) היה של יורם רומם. על ארוע זה הוענק לטייס, רענן נאמן, עיטור המופת ולנווט צל"ש רמטכ"ל:
http://www.sky-high.co.il/134771/%D...%95%D7%9E%D7%9D

אז עבור ההסתברות לצורך כזה, אין הצדקה להשקיע בכשירות כזו, שבוודאי תעלה פי כמה וכמה מהתוחלת לאבד מטוס.

ואם כבר דיברנו על הנווט יורם רומם, הנה תמונה שלו (בצד ימין) בעת מסיבת השתכרות סיום קורס נווטים, יולי 1971 בחוף אילת. לידו בתמונה, הנווט ליאור אליעזר שלימים יקבל את צל"ש הרמטכ"ל על הובלת תקיפת המטכ"ל בדמשק במלחמת יוה"כ. שניהם זה עתה סיימו קורס מדריכי נווטים בביה"ס לטיסה.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #17  
ישן 29-03-2014, 09:22
  yaari yaari אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,708
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי Tom.Cruise שמתחילה ב "אני טייס ניסוי של נאס"א..."

וורטיגו בטיסה הינה תחושה שונה לחלוטין מכל מה שתיארת לעיל. בוודאי לא "תחושה של רכבת הרים כשאתה שוכב במיטה שיכור בחושך".
נכון יותר לדמות אותה לנסיעה ברכב בלילה כאשר אתה בטוח שאתה נוסע בכוון מסויים בעוד שבפועל אתה נוסע בדיוק בכיוון ההפוך ("וורטיגו כיוונים"). אותה הרגשה יכולה לקרות בטיסה אבל בכל המימדים.
בד"כ לא נובע מבעיות של אברי שיווי המשקל באוזניים אלא, כאמור, מפירוש שונה של המוח לנתונים שהוא מקבל. כן משתמשים ב"עבודה" על אברי שיווי המשקל כדי להתאמן בוורטיגו. לדוגמא, החניך עוצם עיניים בעת ביצוע תמרון מסויים ואח"כ משנים את התמרון בקצב איטי ביותר, שאברי שיווי המשקל לא מבחינים בו (אם טסים בפניה בג'י מסויים, נשארים באותו ג'י אך בנוסף לפניה מבצעים גם הורדת אף בקצב מאוד איטי, ניתן להגיע למצב צלילה בלי שהחניך מבחין בכך).

נערך לאחרונה ע"י yaari בתאריך 29-03-2014 בשעה 09:30.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #19  
ישן 27-03-2014, 20:47
  yaari yaari אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,708
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי meac שמתחילה ב "הבנתי. שאלת המשך- הידע שלי על..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי meac
הבנתי.
שאלת המשך- הידע שלי על טיסה מגיע רק מסרטים. שם נאמר לא פעם שהפיתרון לורטיגו הוא טיסה על בסיס המכשירים בלבד, כי העין מטעה והמחשב לא טועה (בסרט זה היה אמור להיות משל לאיך הלב מוליך את המוח שולל או משהו בסגנון). האם באמת ניתן לטוס רק על מכשירים וללא הסתמכות על מבט החוצה? אם כן- האם זהו הפיתרון לורטיגו (הרי מה היה קורה לו המטוס היה חד מושבי?)?

ניתן לטוס על מכשירים בלבד ללא הסתמכות על מבט החוצה (מתאמנים לכך) עד למקום שבו נדרש מבט החוצה (נחיתה, למשל, במטוסים שאין להם אפשרות הנחתה אוטומטית). זה פיתרון לורטיגו בתנאי שהטייס מודע לכך שהוא בורטיגו וסומך על המכשירים (כיוון שלעיתים המצב הוא הפוך. הטייס בטוח שהוא בשליטה והמכשירים טועים). לא העין מטעה אלא עיבוד הנתונים במוח (ללב כמובן אין קשר לעניין). קורה לא אחת כאשר אתה ברכבת או במכונית עומדת. מסתכל לצדדים ולפתע נדמה לך שאתה מתחיל לנוע כיוון שהמכונית/רכבת שלצידך החלה לזוז. אם אתה הנהג, בד"כ תלחץ מיד על המעצור ורק אח"כ תבין מה קרה. לא העין הטעתה אותך. הפירוש שעשה המוח לנתונים הוא שגרם לטעות.
אין ספק שטיסה במטוס דו מושבי מורידה מאוד את ההסתברות לתאונה כתוצאה מוורטיגו. נווט, מעצם תפקידיו, נמצא פעמים רבות "עם הראש בתא" תוך כדי שהטייס מתמרן והוא לא תמיד מודע למצב הטיסה. כתוצאה מכך, פעמים רבות, כאשר הוא כבר מביט החוצה הוא יכול לקבל תחושת וורטיגו. מצד שני, הפעמים הרבות שהוא חווה זאת מביאים אותו לצאת מהר מהמצב וקל לו לסמוך על המכשירים ולהתאפס.
הסיכוי ששני אנשי הצוות יהיו בו זמנית בוורטיגו ממושך הינו קטן ביותר.
כדי להראות עד כמה המצב עלול להיות מסוכן ועד כמה יכול נווט לחלץ ממצב זה, הנה ציטוט מהכתבה על עובדיה שאמיר (amirsgv) הביא קודם לכן:
"ב-1980, שש שנים לפני שנטש את מטוסו בלבנון ונפל בשבי המחבלים, קיבל רון ארד רישום לזכות, לאחר שהחזיר מטוס פאנטום לנחיתה. כמו עובדיה, גם רון ארד היה נווט בטייסת ה"פטישים". "זו היתה טיסת לילה, אימון מעל הים, והטייס נכנס לוורטיגו. רון ראה שזה לא מוביל לשום מקום, אמר 'אני לוקח', ייצב את המטוס, והראה לטייס את קו החוף. הטייס ענה 'או.קי., אני לוקח' ושוב הפך את המטוס. רון לקח שוב את השליטה, הביא את הפאנטום לנחיתה, הראה לטייס את המסלול, ואמר לו לנחות. ברגע שקיבל לידיו את השליטה, הפך הטייס את המטוס. רון הבין שהעניין מתחיל להיות מסוכן, להתהפך ככה עם המטוס בגובה כל כך נמוך. אז הוא לקח בחזרה את ההגאים, הוריד גלגלים, התייצב בפיינל, ואמר לטייס 'אני יודע שאתה מרגיש שהמטוס הפוך, אבל על ההפוך הזה תנחת'. במשך הנחיתה הוא המשיך להחזיק לו את הסטיק חזק חזק, כדי שהמטוס לא יתהפך. מבחינת הטייס, הוא ביצע נחיתה הפוכה, כאילו שהוא נוחת על הגב. אלמלא רון, הם היו מתרסקים"
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 23:23

הדף נוצר ב 0.09 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר