Textron's Scorpion jet draws attention at Paris Air Show
By Andrew Clevenger 6:10 a.m. EDT June 18, 2015
סקורפיון חמוש
על אף שלסקורפיון אין כרגע קונים, הנוכחות שלו בסלון האווירי מאד מורגשת והמטוס זוכה להרבה מבקרים.
היעוד של מטוס זה הוא לפעול כמטוס לאיסוף מודיעין, וכמטוס תקיפה קל.
Textron AirLand's light strike/ISR jet Scorpion generated quite a lot of buzz in its debut appearance at the Paris Air Show.In part, that's because onlookers know they are looking at a one-of-a-kind aircraft, but also because some may suspect they're looking at the next big jet platform.
מי שירצה לרכוש את המטוס הזה, יוכל לקבל את המטוס תוך פרק זמן קצר. המטוס מסתובב בעולם כאשר הוא חצה את האטלנטי כבר 3 פעמים, ביקר באירופה ודרום אמריקה שבה הוא נבחן ע"י מדינה ששמה לא הותר לפירסום. העניין במטוס הוא מאד גבוה, וששת הטייסים שבחנו את המטוס נתנו עליו חוות דעת מאד חיוביות. בנוסף למדינות דרום אמריקה, גם מדינות במזרח התיכון ובמזרח אסיה גילו עניין במטוס זה.
האב-טיפוס השני נמצא בבניה ולדברי הטייס הראשי, שהטיס את המטוס לדרום אמריקה, זהו מטוס אמין שמגיע למהירות שיוט של 400 מייל בשעה.
המטוס שכבר צבר למעלה מ-400 שעות טיסה עולה כ-20 מיליון דולר, ושעת טיסה מעורכת ב-3,000 דולר כולל הוצאה על דלק. אלו הוצאות קטנות יחסית למטוסים כגון F-16.
לאחרונה הותקנה במטוס מערכת מכ"מ של חברת I-Master ונבחנת האפשרות להתקין מכ"מ אלקטרוני AESA
Thales announced it has successfully integrated its I-Master radar system into the Scorpion, giving the pilot an array of sensors including Ground Moving Target Indication, Synthetic Aperture Radar and Maritime Moving Target Indication that help identify moving targets at distance over land and sea.
Thales touts its I-Master radar as suited for ISR missions including maritime security, border protection, disaster/humanitarian relief and counter narcotics, capabilities that hint at the platform's possible use in Latin America.
https://en.wikipedia.org/wiki/Textron_AirLand_Scorpion
בארצות הברית התבטא אחד הגנרלים ואמר
Gen. Hawk Carlisle, head of Air Combat Command, told reporters that the Scorpion might make sense as a lower-cost COIN (Counter Insurgency) and CAS (Close Air Support) platform.
לאחר התערוכה המטוס יטוס לבריטניה לבחינה ע"י חה"א וחיל הים הבריטי. חלק מהסיבות להתענינות הגדולה בבריטניה במטוס זה הוסברה בגמישות ההפעלה של מטוס זה:
Among the reasons for the strong foreign interest, Anderson cited the plane’s low initial and flight per hour costs, the fact that it boasts long loiter times and fast dash speeds, and it can be reconfigured quickly with new sensors and weapons thanks to its separate mission and operating software modules.
For example, Anderson said that new I Master ground surveillance radar from Thales was integrated onto the plane in less than a week after a recent trip to Latin America. The rapid integration was made possible because the plane does not need to be recertified for flight after major software change to the mission module because it is separate from the plane’s operating software.
As an example of the plane’s flexibility, Anderson said Scorpion could be flown for student flight training in the morning and then be flown on a combat mission in the afternoon.
https://www.youtube.com/watch?list=...oX6RkAIk44#t=62
להלן מספר שורות מוויקי:
Specifications
Data from Manufacturer
General characteristics
- Crew: 2
- Length: 43 ft 6 in 13.26 m
- Wingspan: 47 ft 4 in 14.43 m
- Height: 14 ft 4.3 m
- Empty weight: 11,800 lb 5,352 kg
- Max takeoff weight: 21,250 lb 9,639 kg
- Fuel capacity: 6,000 lb 2,722 kg
- Powerplant: 2 × Honeywell TFE731 Turbofan, 4,000 lbf 18 kN thrust each
Performance
Maximum speed: 450 kn 518 mph; 833 km/h
Stall speed: 95 kn 109 mph; 176 km/h max
Ferry range: 2,400 nmi 2,800 mi; 4,400 km
Service ceiling: 45,000 ft 14,000 m
Armament
Hardpoints: 6 with a capacity of 6,200 lb (1750+950+400)/2=(2,800 kg), and an internal bay with a 3,000 lb (1,400 kg) of armaments and other stores.
Bombs: precision and non-precision munitions