08-04-2020, 00:47
|
|
מנהל בפורום צבא וביטחון
|
|
חבר מתאריך: 26.11.05
הודעות: 10,291
|
|
לשדרג תמיד אפשר, השאלה אם זה מוצדק.
מספנות Skaramagas ביוון שידרגו ברישיון מהגרמנים את הצוללת S118 Okeanos מדגם U-209/1200 בצורה הזו, הוסיפו קטע באורך 6 מטר מאחורי הגשר בו הותקנה מערכת AIP.
זה לקח להם 5 שנים (2009-2014) אבל קיבלו צוללת ברמה המתקרבת ל U-214 הכוללת מערכות סונאר, ניווט, קשר, אלקטרוניקה, הנעה ונשק חדשות.
זה נעשה תחת פרוייקט נפטון II לשידרוג לפחות 3 צוללות, אחרי הצוללת הזו הם זנחו את הפרויקט כי לא היה כדאי מהרבה בחינות והעדיפו להתמקד ב U-214.
ואצלנו? אח"י דרקון צפויה להגיע במהלך 2023, ייקח לפחות שנה להתקין בה מערכות ישראליות, להתאים אותה לסטנדרטים של ש.7, ללמוד את מערכת ה VMPL ולהגיע לכשרות מבצעית.
ז"א הצוללת הזו תוכל להתחיל להיכנס לסבבי העבודה רק במחצית השניה של 2024.
נניח שימצאו שה VMPL סבבה ויחליטו לשדרג את תנין ורהב בהדרגה, תנין כבר תהיה בת 10 עם אופק שירות של לפחות עוד 20 שנה, לוותר עליה 5 שנים בשביל מערכת משנית (חדשנית ככל שתהיה) אבל לא עם שינוי כזה דרמטי לעניות דעתי לא ניראה מוצדק.
גם אם הגרמנים יותר יעילים מהיוונים וישדרגו אותן בשנתיים-שלוש, זה עדיין לוותר עליהן להרבה זמן.
האפשרות הכי הגיונית זה השבחת אמצע חיים (2029-2030) שממילא יוריד אותן (כ"א בתורה) ממצבת הכלים לתקופה ארוכה, אז אולי אפשר על הדרך.
בכל מקרה אין בארץ יכולת לבצע עבודה כזו לכן זה אפשרי אך ורק בגרמניה וכמובן תלוי בזמינות של המספנות בתוך צבר ההזמנות (כולל הצוללות השביעית, שמינית ותשיעית שלנו).
וזה לא רק אילוץ על הצוללת עצמה אלא על כל המערך, צריך לקחת בחשבון גם את אח"י דולפין שבזמן הזה תתחיל להגיע לקצה, התקבלה בחיה"י ב 1999 עם אופק שירות של כ 30 שנה, עברה השבחת אמצע חיים ב 2011 וצפויה לצאת מהשירות לא מאוחר מ 2030. אחריה כמובן אח"י לוויתן ואח"י תקומה.
לבסוף עלויות - תהליך יקר, עדיף להשקיע את הכסף הזה בדברים אחרים.
נערך לאחרונה ע"י Fang בתאריך 08-04-2020 בשעה 12:30.
|