18-04-2012, 20:16
|
|
|
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
|
|
כמות התיעוד אינה מאפשרת את "בידוד" התופעה
יש גם חוסר איזון בתיעוד השואה: לפעמים יהודי הונגרי חריף ומשכיל, שעבר באושוויץ בשלהי המלחמה לכמה חודשים יכתוב רב מכר שיחשב "ספר יסוד" ולעומתו יהודי פשוט ממינסק, שבילה 4 שנים בגהינום, עדותו הפשוטה לא תשמע. ב"סיפורי השואה", בדיוק כמו בחוויות מלחמה, יש משמעות למי מספר ולכן לפעמים תמצא סיפורים מוטים בהתאם לאופי והרקע של המספר. למגזר החרדי, כמובן, יש את צורת המחשבה שלו ולכן ידגיש סיפורים בעלי נארטיב מסויים. "ידגיש" עד כדי רצון לסילוף.
מוכר לי מקרה של תמונה מפורסמת מקובנה שצולמה בבית יהודי ולכאורה מראה כתובת בעברית "נקמה" שנרשמה בדמו של בעל הבית הגוסס. מקור אחד הראה יפה כי במקור היו על הקיר כמה מריחות דם שנעשו באצבעותיו של הגוסס, אולם לא ממש כתב. בשנות הארבעים מישהו שחשב שקרא את המילה "נקמה" ביצע "שיפוץ" לצילום כך שהקווים חסרי הפשר יתחברו למילה "נקמה". הסיפור הובא בנספח של ספרו של ניצול שואה, וחוקר שואת יהודי ליטא, אשר חפץ להראות כיצד מהלכים פזיזים כאלה עשויים לשמש דלף על מדורת הכחשת השואה. הוא הביא עוד דוגמאות, כולל פרסומים מהעולם החרדי על רשימות שמות רבנים שלכאורה נרצחו בקובנה כאשר כבר לא היו בחיים טרם המלחמה....
|