13-03-2012, 02:45
|
|
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
|
|
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,133
|
|
|
הטלת הפור לא סתם באה לבחור תאריך באופן רנדומלי, היא היוותה טקס דתי שאמור היה לבחור את היום הטוב ביותר לביצוע המשימה.
מבחינה אמונית, החג נקרא בשם זה, מכיוון שבכל סיפור המגילה, מהלך האירועים הוא כביכול מקרי לחלוטין, נטול התערבות אלהית ("אסתר מלשון הסתר פנים"), אך בדיוק בנקודה הזו, בנקודה של הגורל, שם כביכול אתה רואה את ההשגחה, כי למרות ש־"מבחינה גורלית" זה היה אמור להיות היום הטוב ביותר להשמדת היהודים, זה לא הצליח לו, וזה כי עם ישראל הוא מעל הגורל (או בלשון התלמוד: "אין מזל לישראל", משמע שעם ישראל אינו כפוף למזלות).
מבחינה בלשנית, יכול להיות שהחג נקרא בשם "פורים" בגלל מקור לשוני פרסי אחר, והסיפור על הפור הולבש בתקופה מאוחרת יותר לתוך המגילה כאטימולוגיה עממית.
דרך אגב, גם על חג הפסח אפשר לטעון את אותה הטענה, הרי הפסיחה של הקב״ה על בתי בני־ישראל היא לכאורה דבר שולי ביותר בסיפור.
|