|
01-12-2011, 13:46
|
|
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
|
|
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,133
|
|
|
כבר הסברתי את דעת הרמב״ם, הוא לא מקבל את הקיום הדואלי של גוף ונפש שאתה מאמין בו:
ציטוט:
במקור נכתב על ידי ShoobyD
..גם ההנחה שלו שלגוף ונפש בהכרח יש קיום דואלי אינה נגזרת מהיהדות
ע״ע דעתו של הרמב״ם בעניין, שהנפש היא "צורת הגוף" (ספציפית צורת הגוף החי), בעקבות הפילוסופיה האריסטוטלית, כלומר שהנפש היא ה־"חיות" עצמה, ולאחר שהגוף מת, הנפש מתה עימו
אין קיום לנפש אינדיבידואלית לאחר מות הגוף, אלא רק ל־"דעה הנרכשת", ה־"מושכלות", ששבות ל־"שכל הפועל" (מצבור החכמה האלוהי), וזוהי בדיוק משמעות "הישארות הנפש" לפיו, על רגל אחת.
|
ניסית אי פעם לקרוא את מורה הנבוכים לרמב״ם? קראת אי פעם לעומק את דעתו על הנפש במשנה תורה? אני משער שלא..
"נפש כל בשר, היא צורתו שנתן לו האל. והדעת היתרה המצויה בנפשו של אדם, היא צורת האדם השלם בדעתו"
"אין צורת הנפש הזאת מחוברת מן היסודות כדי שתיפרד להם, ואינה מכוח הנשמה עד שתהא צריכה לנשמה כמו שהנשמה צריכה לגוף, אלא מאת ה' מן השמים היא. לפיכך כשייפרד הגולם, שהוא מחובר מן היסודות, ותאבד הנשמה, מפני שאינה מצויה אלא עם הגוף וצריכה לגוף בכל מעשיה, לא תיכרת הצורה הזאת, לפי שאינה צריכה לנשמה במעשיה, אלא יודעת ומשגת הדעות הפרודות מן הגולמים ויודעת בורא הכל ועומדת לעולם ולעולמי עולמים." (משנה תורה, הל׳ יסודי התורה, ד׳)
כלומר הנשמה עצמה שהיא צורת הגוף, נאבדת במות הגוף, כי היא "אינה מצויה אלא עם הגוף וצריכה לגוף בכל מעשיה"
("צורה" היא מונח אריסטוטלי, את המונחים בהם הרמב״ם משתמש הוא מסביר בספרו "מלות ההיגיון", שכתב בגיל 16, ובו הוא מבאר את תורת הלוגיקה של אריסטו)
מה שנשאר הוא צורת הנפש, שהיא הדעה הנרכשת, ושאינה אינדיבידואלית:
"ואשר צריך אתה לדעת, כי הדברים הללו הנבדלים, כלומר: אשר אינן גופים ולא כוח בגוף, אלא הם שכלים, לא יצטייר בהם ריבוי כלל ולא בשום אופן, אלא אם כן היו זה סיבת מציאותו של זה, שאז יהיה הבדל במה שזה עילה וזה עלול, ואין הדבר הנשאר מראובן לא עילה ולא עלול לנשאר משמעון, ולפיכך יהיה הכל אחד במספר, כפי שביאר אבו בכר אבן אלצאיג, הוא וכל מי שנחלץ לדבר בעמוקות הללו." (מורה הנבוכים, חלק ראשון, פרק ע״ד)
כלומר לאחר המוות יש קיום קיבוצי אחיד לשכלים הללו, כלומר לדעות הנרכשות, ואין ביניהם הבדל.
אם אתה רוצה להעמיק עוד בדעת הרמב״ם, קרא את הספר הזה מתוך אתר "דעת".
הפרק השישי מדבר על תפיסתו את הנפש.
הפרק העשירי מדבר בין היתר על תורת הגמול לפיו.
זה מצחיק שאתה מביא קישור שמדבר על הנשמה מבחינה קבלית, כאשר הרמב״ם סתר את הקבלה..
(מה גם שהוא מוזכר שם פעם אחת בלבד ובלי קשר למה שאתה טוען, אלא בעניין משמעות המונח "כוח")
נערך לאחרונה ע"י ShoobyD בתאריך 01-12-2011 בשעה 13:52.
|
|