נטען כאן שהטיית המושב היא פועל יוצא של טעות בתכנון.
לא, נטען כאן שמישהו שמע שמועה שטוענת זאת. מכאן ואילך הדיון היה בעיקרו דיון תיאורטי על האפשרות של מקרה שכזה. לא פעם נאמר כאן במפורש שלא יודעים מה היה, ושמדובר באנקדוטה.
זה נראה לי מבוסס בדיוק כמו הסיפור שחברת קולט הייתה חברת צעצועים שהפכה לתעשיית נשק אחרי זכייה במכרז ה-M-16 ומאז הפכה ליצרנית נשק (חבל - הם יצרו נשק כבר במאה ה-19) גם שמעתי שהרובה עוצב לשמש כמשוט ולכן גם נבחרו חומרי הגלם ששימשו לייצורו - כדי להגדיל את העמידות למים...
גם שמעתי מדריכות של מדריכי מוזיאון חיל האוויר מכינות מערך שיעור על תקיפת המטכ"ל בדמשק כרגע שיא של העימות בין ישראל וסוריה במלחמת שלום הגליל... (וזה קרה במלחמת יום הכיפורים).
גם שמעתי איש בכיר מאד בחיל האוויר מספר איך מטוסי מיראז' של טייסת 101 ליוו את מטוסו של סאדאת... (ואלו היו מטוסי כפיר)
אז אנשים חשובים מאד אמרו...
בינתיים עלינו כאן על זה שבחברה סברו שהטיית המושב משפרת עמידות ב-G (במקביל להרמת הרגליים) ושעיקר המחקר בנושא זה התחיל לאחר אימוץ הזוית הזו במטוס. בנוסף מצאנו הפניות אל מאמרים תומכים.
לא, בינתיים ראינו ששנים לאחר מעשה נטען הדבר. מחקר בנושא החל עוד לפני כ 70 שנה, ובטח ובטח שלפני תכנון המטוס המדובר. תוך כדי תכנון המטוס וטיסותיו הראשונות וכמובן שלאחר מכן המשיך המחקר. המחקר, מצדו, וכמו שקורה בהרבה מחקרים, טען כל מיני דברים. היו מחקרים שחיזקו את הטענה שזווית 30 משפרת במעט את עמידות והיו שראו בזה רווח שולי בלבד. היו גם שטענו שזה מפריע לשדה הראייה וגורם לכאבי צוואר.
גם לא מצאנו מישהו שיצעק "המלך הוא עירום" בכל הספרות המקצועית. כולם, כך נדמה, בולעים את אותה הצפרדע...
גם עלה כאן הטיעון שהאילוץ נבע מהחלפת מושב המפלט במהלך הפיתוח, וגם זה נפסל לאור העובדה שהמושב הראשון הוצב באותה זוית ממש (היום שני המושבים מיוצרים ע"י אותו יצרן. פניתי בבקשת מידע ואני מקווה שאוכל לשתף בתשובה כש\אם תתקבל).
וכבר הבאתי מחקרים שמוכיחים נקודה זו מעל לכל ספק.
והנה - אני מוצא עוד מאמר של מגזין
Flight International משנת 1973 שמספר שגם בדגם בו נבחנו ביצועי מושב המפלט Escapac 1H8 עוד לפני ייצור המדגים (YF-16) ושני המושבים ששימשו במטוס עצמו - גם הוא הוצב בזוית של 30 מעלות...
לדעתי כאן נמצאת ההוכחה - אבל בוא ונמשיך.
זו ללא ספק נקודה מעניינת וחשובה לדיון אך עדיין לא הוכחה.
מפתחי המטוס אומרים בברור שהחליטו על חופת בועה כדי לשפר את הראות אל מחוץ למטוס (במקומות מסויימים אף הזכירו את ה-P-51D כהשראה ובהמשך אף ביקשו לכנות את המטוס כ-Mustang II רעיון שנפסל יחד עם הצעות נוספות כמו קונדור ופאלקון). כבר בשלב הפיתוח היה ברור שהחופה תפגע בתכונות המטוס במהירות על קולית.
למרות זאת - הוגדלה החופה בהמשך הפיתוח (מעבר ל-FSD) במקביל לשינוי החרטום לאחר הוספת המכ"מ. גם כאן, לעניות דעתי, זוית המושב עשויה הייתה להיות שונה וללא מאמץ ניכר כשראוי לזכור שהטיית המושב ב-17 מעלות נוספות לא חסכה הרבה מקום בתא (5-10 ס"מ?). צריך גם לזכור שניתן להגביה את המושב כשצריך....
יש להניח (כך אני מאמין לפחות) שמישהו בחא"א היה דורש "ליישר" את המושב גם אם זה היה דורש הגדלה נוספת של החופה. וצריך לזכור עוד משהו - תחום התעופה הוא תחום מאד שמרני ומהפיכות שכאלה לא נבלעות ככה סתם.
וסתם כדי להבהיר את האבסורד - הנה ההבדל בין מושב ACES II בזוית 13 מעלות (כמו בבז) למושב בזוית 30 מעלות (כמו בנץ)...
כנראה שבאמת זה לא היה כל כך נורא (גם אם התברר שזה לא מקל ב-2G אלא איפשהו בין 0.5 ל-1). בהמשך שינו את שטחי וצורת המייצבים, מבנה ושטח הכנף, כני הנסע, תיבת מייצב הכיוון, כונס אוויר, מיכשור תא הטייס ומה לא? אז אי אפשר היה לשנות איפשהו בין דגם A ל-F את זוית מושב המפלט? ואם לא לזוית של 17 מעלות - אז אי אפשר להזיז לזוית של 22 מעלות?
ואם במושב של ה-F-16 הכניסו רקטה שלא נמצאת המושב של ה-F-15 - אז לא יכלו למצוא דרך לקזז 5 ס"מ באורך המושב?
כל יתר הדברים הם ספקולציות, כמובן.
נכון. אני לא מומחה בהנדסה אווירונאוטית ולא בתכן כלי טייס וגם לא מבין גדול בפיזיולוגיה של טיסה ובעוד לא מעט דברים - עדיין, כמאמר סם לוינסון (והחתימה הקודמת שלי) - You don't have to be in "Who is Who" to know what is what.
כן. אני מתנצל שאני עדיין מתעקש למצוא ביסוס עובדתי ל"שמועה" שנפוצה במפעל ושרבים כל כך מאמצים כאן בשמחה כי (במקרה הזה - והלא אישי) אמיל שמע ומאז "קדוש קדוש קדוש". ולא - אני גם לא טוען להיפך -
אני פשוט סקפטי (ויטרח מי שיטרח וילך ויקרא את חוק ההארקה וההסבר שבצידו בהקדמה לספר "עליונות אווירית" של אהוד יונאי).
אני מאמין שגם אתם מכירים סיפור אחד או שניים על אגדה אורבנית שנפוצה בארגון בו אתם פועלים וכולם מאמינים שכך אכן קרה והיה. הבסיס לאגדה אורבנית טובה ולקונספירציה היא גרעין של היגיון או שבב של אמת. זה עדין לא הופך את כולה לעובדה.
ואם מישהו ימצא את הסימוכין שיוכיח שבאמת כך היה - ובא לציון גואל!