21-08-2011, 15:33
|
|
|
|
חבר מתאריך: 12.05.05
הודעות: 2,932
|
|
יש הבדל מהותי בין כניסה ללחימה של כוח צבאי לבין השתתפות באירוע נגד אזרחים כחייל חמוש או אזרח נושא נשק.
כאשר ההתנגשות היא בין אויב או מחבלים לבין חיילים ישראלים, זוהי כמעט חובה להתארגן באופן מיטבי לתגובה ולא לשלוף מהמותן.
כאשר מדובר בחיילים חמושים בין אזרחים כאשר כולם תחת אש האויב, מטרת החייל משתנה והופכת להגנה על חיי האזרחים.
לכן כוח גולני רץ בכל המהירות לתוך תקרית בלי תמונת מצב שלמה. לכן הופעלו יותר מדי כוחות צבאיים ביחס להערכת סד''כ האויב. הכוונה כאן היא שמפקד בצה''ל שיידע כי מולו עומדים 20 לוחמי אוייב, פחות סביר שידרוש ימ''מ, מסקרים, הקפצות של כוחות רגליים נוספים וכן הלאה.
הבהילות והסד''כ הגדול נבעו מהצורך לנטרל מהר ככל שאפשר את יכולת האויב לפגוע באזרחים.
מכאן המסקנה היא שמנהג האוטובוס מצופה לנסוע החוצה מהזירה הכי מהר שהוא יכול כל עוד האוטובוס במצב נסיעה.
מהחיילים החמושים שיש להם איזו הכשרה בסיסית מצופה ליזום ולמצוא מתי ואיפה להיכנס לפעולה באופן שיגן על האזרחים שסביבם. לכן לא נכון לדרוש שחיילים יעצרו את הנהג כשהוא מנסה למלט את האוטובוס מטווח הירי של האויב. זה יגביר את הסיכון לאזרחים. כן נכון לשקול לאחר שהשתרר שקט, האם ראינו עוד רכבים אזרחיים או אוטובוסים והאם כמה חיילים באוטובוס יכולים להתארגן ולהיכנס מחדש לזירה באופן שיועיל לאזרחים שבסכנה מהמחבלים.
למשל, ייתכן שנכון היה להשמיט חמישה חבר'ה ולייצר מחסום מאולתר שימנע הגעת רכבי אזרחים אל תוך הפיגוע מדרום לצפון, שהרי אוטובוס 392 חילץ דרומה אל מחסום עין נטפים לאחר שהותקף. מצד שני אולי תוך דקה נסיעה היו מגיעים למחסום עצמו וחוברים לכוח שבמחסום, וכך מתחילים לארגן כוח תגובה משמעותי.
לטעמי, במתווה כזה של פיגוע, זו תהיה טעות חמורה לעצור אוטובוס נוסעים על מנת להנחית חיילים מתוכו בקרבת המחבלים. פעולה זו תהפוך את האוטובוס למטרה נייחת, לא ממוגנת, גדולה ודליקה. החיילים הלא מאורגנים שיפרקו ממנו יהיו בנחיתות טקטית מלאה כלפי האויב וכנראה גם בנחיתות בכוח אש וציוד. זה מתכון בטוח להגדלת הבעיה ולא לפתרונה.
_____________________________________
אם אתה מחזיק ביד ענף זית דק, כדאי מאוד שביד השנייה תהיה לך חרב חדה וגדולה.
(הפרשנות שלי לרעיון שמאחורי סיכת המ"מ)
"שבעה דברים בגולם ושבעה בחכם. חכם אינו מדבר לפני מי שהוא גדול ממנו בחכמה, ואינו נכנס לתוך דברי חברו, ואינו נבהל להשיב, שואל כהלכה ומשיב כעניין, ואומר על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון, ועל מה שלא שמע אומר לא שמעתי, ומודה על האמת. וחילופיהן בגולם.;" מסכת אבות- פרק ה', משנה ז'
|