|
13-11-2010, 22:50
|
מומחה לענייני ביטחון, מהנדס בכיר ולוחם לשעבר
|
|
חבר מתאריך: 01.06.10
הודעות: 59
|
|
תגובה למרבית התגובות - חלק ב'
תגובות למרבית התגובות - בשני חלקים - חלק ב'
עסקת 35-F כדוגמא
התוצאה הטרייה ביותר של תהליכים אלו, היא ההשקעה ב-35-F. בפרפראזה על דברי צ'רצ'יל, אפשר לומר שמעולם לא שולם כל כך הרבה בשביל כל כך מעט. 2.75 מיליארד דולר היו יכולים לספק למדינת ישראל הגנה כמעט הרמטית בפני טק"ק ורק"ק, ויכולות התקפיות העולות עשרות מונים על אלו של טייסת אחת של חמקנים. במונחי ביטחון לאומי - פי מאה ביטחון תמורת כל דולר. כתב מישהו מהגולשים שתמיד הייתה התנגדות למטוסים מתקדמים ואין בכך חדש, אבל אין זה נכון. אחרי ששת הימים - נסללה הדרך לחיל האוויר לקנות כל מה שהאמריקאים הסכימו לתת, כמעט ללא התנגדות מבית. כאמור, בתחילה בצדק רב, כאשר המטוס באמת ענה את הכול, אבל פחות ופחות בצדק ככל שהאויב למד לעקוף את העליונות האווירית שלנו, ועד לחוסר הצדקה מוחלט בימינו.
כתב יוסיפון (לא באלו המילים) - "למה צריך מטוס בכדי להטיל מרחוק פצצה חכמה? הרי המטוס הוא כאן רק "סבל" שמביא את הפצצה לנקודת ההטלה, ואפשר היה להביאה לאותה נקודה עם מנוע רקטי?". ברור שהתשובה היא כלכלית. אם יותר זול להביא את הפצצה לנקודה זו עם מטוס, אז יש הצדקה לעשות כך. וכאן נכנסו חלק מהגולשים לעלויות וערכו השוואות של עלויות חימוש.
ברצוני לתרום לדיון זה. כאשר עוסקים בביטחון לאומי, השאלה איננה כמה עולה הפצצה האווירית הבודדת לעומת הטיל הבודד. ברור שבהשוואה כזו אין מקום לטילים (וזו בדיוק הארגומנטציה בה משתמש חיל האוויר בתבונה רבה). השאלה הנכונה היא - כמה עולה המערך לאורך שנים, וכמה הוא יפיק?
טייסת קרב עולה X דולרים בכספי סיוע, ו-Y שקלים בהפעלתה והחזקתה לאורך השנים (מדובר אגב במיליארדים לא מעטים). אותה הטייסת תשתתף במספר מלחמות לאורך חיי המטוס שנרכש עבורה (עד להחלפת הציוד והתחלת הכול מהתחלה), בדרך כלל 25-30 שנה, ותטיל Z פצצות ביעילות E, ותפיל Q מטוסי אויב. מתברר, שעלות החימוש הזול בטלה בששים אל מול העלויות האדירות של תפעול מערך מטוסי קרב. פצצה שעולה לכאורה $25K, עולה לנו באמת למעלה ממיליון דולר בחישוב נכון.
לגבי עלויות מערך הגנה אקטיבית הבאתי מספרים לעיל, וכאמור לא נוכל להיכנס לדיון באמצעי תקיפה חלופיים, אבל אם ניקח את המספרים שציטט אחד הגולשים לעיל, ונניח שטיל תקיפה מדויק ארוך טווח עולה מיליון דולר, הרי שהחשבון הוא (עלות אלטרנטיבית לעסקת החמקנים) -
במחיר מיליארד דולר כפי שפורט לעיל, אפשר להצטייד ב-10,000 מיירטי כיפת ברזל ועוד כ-1,000 מיירטי קלע דוד, על כל ציודם (מכ"מים וכיו"ב). כחצי מיליארד דולר יעלו כמה מאות טיל חץ 2 ו-3. והרי לכם הגנה כמעט הרמטית, שמאפשרת לייצר מצב בו האויב רק חוטף ולא מחטיף, לזמן מספיק בו מהלך יבשתי רחב מסיים את הלחימה. נותרנו עם 1.25 מיליארד דולר לטילי תקיפה. במחיר שצוטט לעיל מדובר ב-1,000 טילי תקיפה מדויקים, ועוד 250 מיליון דולר למערך שסביבם.
הנה קיבלנו יכולת אדירה בהגנה ובהתקפה העולה עשרות מונים של מה שמסוגלים לבצע 25 מטוסי 35-F, שכוחם בהגנה מול רקטה או טיל בליסטי באוויר הוא אפס מוחלט. יש לשים לב - אל מול טייסת אחת קיבלנו לא רק כוח תקיפה העולה עליה בהרבה, אלא הגנה מעולה לכל המדינה.
עכשיו חובה להכניס למשוואה עוד שני פרמטרים - הרתעה ויכולת מימוש הכוח.
לטענתי, ההרתעה לא עובדת יותר. האמת היא שהיא אף פעם לא עבדה. שש שנים אחרי הניצחון הטוטאלי של ששת הימים בה עליונותנו האווירית הודגמה לעין כל בצורה מוחצת מאין כמוה, פתחו מצרים וסוריה במלחמה כוללת. ב-82 סוריה לא נרתעה מכניסה לקרב איתנו כשפלשנו ללבנון. ב-91 עיראק לא נרתעה ותקפה אותנו בטילים. ב-2000 וב-2006 חיזבאללה לא נרתע מלהתגרות בנו בחטיפות בתוך שטחנו. אם בעשור הקרוב לא תהיה אף מלחמה באזור, יהיה זה סימן שטעיתי מאד, וההרתעה כן עובדת. אם תהיה מלחמה - אני מקווה שנוכל להתפכח מאשליית ההרתעה, לפחות זו הקונבנציונלית. כלומר, אם האיראנים יגיעו לנשק גרעיני, ואם אמת הדבר שגם לנו יש, בהחלט ייתכן שהרתעה גרעינית הדדית תחזיק כאן מעמד, אבל מתחת להרתעה הדדית זו יכולות להתרחש מלחמות קטנות וגדולות והצקה מתמדת ושוחקת.
אבל נחזור לעניין ההרתעה שמייצרים מטוסי הקרב. האם חשיפה של יכולת טילית ארוכת טווח ומדויקת (אילו הייתה בידינו) מייצרת פחות הרתעה? אני משוכנע שלא.
ולפרמטר הנוסף - יכולת הפעלת הכוח. על הפעלת מטוסים מאוישים מוטלות שתי מגבלות חמורות:
א. היכולת לפעול תחת אש, שטרם עמדה למבחן ועלולה להתברר כמגבלה חמורה
ב. המחיר של חיי טייסים הרוגים או שבויים
כמובן ששתי מגבלות אלו אינן חלות על מערך טק"ק נייד.
מי שעקב מקרוב אחרי פעילות חיל האוויר בלבנון 2, יכול היה להתרשם שמשימתו הראשונה במעלה של חיל האוויר הייתה - לסיים את המלחמה בלי אף שריטה בצבע של 16-F, שלא לדבר על טייס שבוי בידי החיזבאללה. גם במערך המסוקים החשש לאבד מסוק הביא למצבים קיצוניים של פצועים שלא פונו בזמן, אי אספקת ציוד חיוני ללוחמים, ועוד. בתחקיר של מערך המסוקים אחרי המלחמה, היה כעס רב מצד טייסי המסוקים שלא הורשו להיכנס לחילוצים בגלל מה שנראה מ"הבור" כסיכון גדול. כלומר, החשש לחיי טייסים (מוצדק לכשעצמו) הוא מגבלה חמורה על הפעלת מערך מטוסים מאוישים, הפוגעת פגיעה ממשית ביעילותו של חיל האוויר.
זאת ועוד. העיתונות המקצועית מלאה מאמרים ביכולות מתפתחות כנגד החמקנות של החמקנים. ברור שבכל מקרה אין מדובר ביכולת דני-דין מוחלטת שתשרוד לעד. זהו מאבק אינסופי על שח"מ, זמני חשיפה, זוויות חשיפה, היתוך מידע ממערכות שונות, ועוד. כבר בקוסובו הופל חמקן 117-F ע"י סוללת 3-SA מיושנת, שלמדה לפעול מול הבעיה החדשה. (יש סרט מצוין בערוץ נשיונל ג'אוגרפיק המתאר את המקרה כולל ראיון עם הטייס המופל וניתוח המקרה). עוד ברור שהחתימה המכ"מית של החמקן נתונה ברגע שהוא יצא מקו הייצור והיא קבועה לכל אורך חייו (אמצעי הל"א הנלווים נכונים גם למטוסים רגילים והייחודיות של החמקן היא אך ורק בשח"מ שלו). מנגד, מערכות הנ"מ הולכות ומשתכללות מול יכולת קבועה של המטוס (בסוגיית החמקנות). שימו לב, זה בדיוק מה שקרה למטוס הקרב כאשר יכולת ההישרדות העיקרית שלו נבעה מכושר התמרון שלו, וההגנה העיקרית מטילים הייתה "שבירה". מול 2-SA ו-3-SA זה עבד מצוין. מול 6-SA די בקושי. מול הטילים החדישים - חסר תקווה. המטוס נתקע עם יכולת תמרון נתונה, והטיל הלך והתקדם עד שהוא ביטל לחלוטין את היכולת הזו של המטוס (לחמוק בשבירה). גם בהתקדמות למטוסים חדישים יותר, היכולת הזו איננה משתפרת כי בתוך המטוס יושב טייס, שנדרשים מאות אלפי שנות אבולוציה בכדי לאפשר לו תמרון של 30 ג'י בכדי לחמוק מטילים מודרניים. בקצרה, הסכומים האדירים שהשקענו זה עתה במטוסים חמקניים נמצאים בסיכון גדול מאד שבעוד עשר שנים נגלה שיכולת זו אבדה לעד. האינטרנט מלא חומר על כך. צריך רק לקרוא.
תאמרו, החמקן יוכל לטוס לאיראן הלוך חזור בלי בעיה. כנראה שכן, אם כי בלי הרבה חימוש. אבל מה החמקן יעשה שם? יפטרל ויצוד מטרות מזדמנות? ממש לא. הוא יתקוף רק מטרות ידועות מראש. יגיע לטווח מסוים מהמטרה (בכדי לא להיחשף לנ"מ אופטי או IR), וישחרר פצצה/טיל שיעשו דרכם למטרה באופן אוטונומי. נראה שהרבה יותר זול מהיר ויעיל לעשות את כל הדרך הארוכה הזו בטיל תקיפה מדויק, כאשר ממילא המטרה ידועה מראש ואין מקום לשיקולי טייס, זיהוי בעין, מרדף אחרי מטרה ניידת וכו'.
ואם אין זה חמקן יקר כל כך, אלא נניח "סופה" או "רעם"? אני שואל את הגולשים, מה עדיף? מטוס שצריך להבקיע את דרכו אל היעד, לעבור בשמיים של מדינה שלישית (בעיה מדינית קשה!), לקוות שלא יהיו תקלות או נ"מ, לנווט בדרך פתלתלה במשך שעתיים וחצי ע"מ לחמוק ממערכי הגנה, ובסוף לשחרר פצצה גולשת בלי לראות את המטרה, או טיל שעושה את כל זה בתוך 15 דקות, בלי כל סיכון, וממש אדיש למערכי הגנה? ובחשבון ארוך טווח עולה הרבה פחות?
למה זה קורה?
האם חיל האוויר לא יודע את כל זה? יודע גם יודע. ובכל זאת הוא נלחם כאריה לקבל את מטוסי ה-35-F בסכום העתק של 2.75 מיליארד דולר, והצליח. החייל מילא את תפקידו כמצופה ממנו. אלו שמעליו לא השכילו לעשות את החשבון הפשוט.
מדוע?
כי ראייתם איננה חודרת מבעד לסנוור של האמון העיוור בחיל האוויר, וכי מקבלי ההחלטות מתחלקים לשניים:
א. אלו שעונדים כנפיים והאינטרס שלהם ברור והוסבר לעיל
ב. אלו שאינם עונדים כנפיים ורובם הגדול לוקה ב"אימת הכנפיים". כלומר, בעימות עם טייס הם מלכתחילה בנקודת נחיתות. האמינו לי, ראיתי כל כך הרבה דיונים כאלו, בהם ההילה של הכנפיים האפילה על שיקול הדעת של האחרים.
שקלים מול דולרים
ולעוד סוגיה חשובה שהועלתה כבר בפורום. כספי המט"ח-סיוע. נכון, המטוסים נקנים בכספי סיוע, לכאורה ניתנים לנו בחינם (מתנה יקרה מאד כפי שהוסבר לעיל). נכון, האמריקאים לא יממנו לנו אמצעי תקיפה שאינם מטוסים. אבל, האמריקאים הפגינו נדיבות יוצאת דופן בכל האמור במערכי ההגנה האקטיבית שלנו, מכל הסוגים, ויכולנו לממן את כל ההגנה בכספי הסיוע ולהפנות משאבים שקליים למערכי תקיפה.
לפי העיתונות, ייצור חץ-2 בארה"ב בשיתוף עם "בואינג" עומד להסתיים והמפעל ייסגר. הניחוש שלי - אחרי המלחמה הבאה לא יימצא עץ גבוה דיו בארץ לתלות עליו את מי שקיבל את ההחלטה הזו.
עוצמת התגובה שלנו במלחמה הבאה
גולשים אחדים כתבו שבפעם הבאה נגיב בעוצמה גדולה ועלינו להתעלם מדעת הקהל העולמית, וכיו"ב. זוהי גם תקוותי, וכך גם חשבתי בפעמים הקודמות, אבל האימפוטנציה של צה"ל שחשש מהכותרות בעיתונים שלנו בעניין הנפגעים בצדנו, ובעיתונות העולמית בעניין הנפגעים בצד השני, החדירה בי ספקות.
אני מקווה מאד שבפעם הבאה נפעל בנחישות גדולה בהרבה, ואין מדובר בהפצצה עיוורת של אוכלוסייה (עניין שאני מתנגד לו מכל וכול) אלא בירי מקרוב בין העיניים של לוחמי החיזבאללה, החמאס, הקומנדו הסורי או מפעילי הטילים בסוריה. אני מסכים שיישוב לבנוני שמתוכו פועל החיזבאללה, צריך להיות מפונה מתושביו, להיחרש עד היסוד ולהיזרע במלח כלקח שיעמוד למאה שנה. אני רק לא מזהה עדיין את הפיקוד ואת המנהיגות שיעשו את זה.
נקווה שלא נזדקק, אבל אם כן - שלא נהסס.
חיל הים כזרוע אסטרטגית
גולשים העלו את חיל הים כאלטרנטיבה לחיל האוויר כזרוע אסטרטגית. זו בהחלט אופציה ראויה לדיון בעיני, אבל אני מאמין שלחיל טילים יבשתי יש יתרונות גדולים.
ראשית, חיל הים שלנו הוא בפועל משמר חופים די קטן ותהליך הפיכתו לזרוע אסטרטגית עלול לקחת לא פחות זמן מאשר לבנות חיל טילים מאפס, הנקי מבעיות ארגוניות מושרשות וממנטאליות של חיל קטן ולא חשוב.
שנית, למעט נקודת אור אחת (מלחמת יום הכיפורים בה חיל הים תפקד מצוין), הרקורד של חיל הים הוא מאד בעייתי. אם נצבור לאורך כל ההיסטוריה שלו את כל ההצלחות והכישלונות הבולטים, נקבל מאזן די שלילי (זאת בהשוואה לשאר חילות צה"ל, ולא במבחן אובייקטיבי).
שלישית, גם לחיל הים יש בסיסי יציאה מעטים ביותר ופגיעים ביותר. נכון שספינה יוצאת לים לכמה ימים ולא לשעתיים כמו מטוס, אבל כאן נעוצה אחת מנקודות התורפה של חיל הים שלנו. בניגוד לחיל הים האמריקאי לדוגמא שיודע להפליג במרחבי האוקיינוס במשך שבועות ואף חודשים, חיל הים שלנו אינו בנוי לשהיות ממושכות מחוץ לנמל או להפלגה במים סוערים (ואם המלחמה תהיה דווקא בחורף?). רק לדוגמא, כאשר חיל הים רכש בגרמניה שתי ספינות עזר הכשירות להפלגה באוקיינוס, הוא בחר להביא אותן בהובלה על סיפון אנייה גדולה ולא בהפלגה מגרמניה, אולי כי הים הגדול קצת גדול עליהם. מביש למדי (וגם יקר יותר).
סיכום
לסיכום, פני המלחמה השתנו. מי שאוחז בכוח ארגוני רב ובנתח העיקרי של התקציב לא יוותר מרצונו על הבכורה, וימשיך לשאוב משאבים לכיוונו, גם אם ברור שהאמצעים שהוא יכול להעמיד לרשותנו לא יספקו הגנה, ויתנו יכולת תקיפה לא מספקת עם מגבלות חמורות. ניתן באותו הכסף לקנות הגנה מעולה לכל המדינה, וכוח תקיפה גדול ויעיל לאין ערוך.
לעניות דעתי, מדינת ישראל חייבת להקים חיל טילים שירכז את כל היכולות ההתקפיות וההגנתיות של כלים בלתי מאוישים, לצמצמם דרסטית את חיל האוויר, ולהותיר בידו רק מטוסים מאוישים בכמות קטנה בהרבה.
אבל כאמור כל זה רק אחרי השבר הבא.
מבט אחר
|
|