09-10-2010, 21:15
|
|
|
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
|
|
הבנין
זו פעם ראשונה שאני רואה את התמונה הזו, מעניינת ומשעשעת. ברכה אור, שכותבת ספר על המקום, סירבה עד היום לחלוק איתי את המידע, כנראה מפחד שאגנוב לה ואפרסם אותו (כאן?)! הו, כמה קטנות נפש דרושה לחוקר כדי להסתיר מידע ההיסטורי שאסף! ולאכזבתי הרבה, היא גם קיבלה תמיכה מלאה של המועצה לשימור ביצירת מסך העשן הזה.
בכל מקרה - הנה כמה אבחנות למראה התמונה. אתחיל ברקע: עליה שניה, עם המוני יהודים מרוסיה הצארית, שהולכת ונעשית אנטישמית, וממרכז אירופה, שגם בה האנטישמיות פורחת. הציונות, מהזן של חובבי ציון, כבר מכה שורש - ושתי קבוצות עולים מגיעות לארץ. טוב, שלוש: צעירים נלהבים, חסרי ממון עך עתירי אידיאליזם - שלעתיד ינכסו להם את העליה השניה; בורגנים שמחפשים פתרון להם , לממונם ולמשפחותיהם - ברוח הציונות; ותימנים שממשיכים לעלות בטפטוף.
ברואלד, אדריכל חשוב, מגיע לארץ ומפתח בה תאוריה של שילוב מזרח ומערב. הוא מתרשם מאמנות אצירת המים של האדריכלות המקומית, ומהמזרח בכלל - אך לא מוותר על הכשרתו ותלמודו האירופי. הוא מנסה לייצר כאן את מה שלכאורה היה נוצר כאן אלמלא גלינו מארצנו - אדריכלות מותאמת לאקלים המקומי ולחומרים המקומיים, קצת לתרבות המקומית, קצת לתרבות "שהייתה נוצרת אלמלא גלינו" (עפ"י ממצאים ארכיאולוגיים שהרשימו את בני דורו) וכמובן ידע וטכנולוגיה מתקדמים מאירופה. ברסקי - שאינני יודע עליו הרבה - מושפע מאד מהבליל הייחודי המוצע ע"י ברואלד. כאשר ברסקי נשכר לתכנן את הבנין בתמונה, הוא נטען גם באידיאולוגיה של בוריס ש"ץ, איש בצלאל, שמנסה - בעזרת התימנית - לשחזר (?) את התרבות העברית.
אם כך - מדובר על מבנה שבאופן מופגן אמור להדהד את 3 מקורותיו: עם ישראל, המזרח התיכון ואירופה. המושבה עצמה סודרה כדוגמת המושבות של עליה ראשונה - רחוב אחד, בתים משני צידיו (מאד מיוחדים. דו משפחתיים, גם הם בתכנונו של ברסקי), ובסופו הבנין הציבורי הדו תכליתי - ביכ"נ וסדנת אמנים. אלא שהבנין איננו חוסם את הציר אלא עומד לצידו. הצילום כאן הוא החזית המערבית, הפונה לרחוב היחיד של המושבה. ראו למשל את מה שקורה על הגג של שני האגפים הפונים לדרך: אלה הן קרנות המזבח, שנמצאו בחפירות במסופוטמיה, והיו עיטור מקובל אצל מי שניסה לשחזר את התרבות העברית. כך עשה ברסקי בגימנסיה הרצליה (גם שם עם בוריס ש"ץ) וכך עשה גם קונראד שיק בבית תבור.
בין שני האגפים יש מבואה מוצלת, עם מה שמראה כסככה, או הרחבה מצ'וקמקת של פעם. אחרי זה הבנין המרכזי - אולם ארוך, שעל גגו מתנוססת מנהרת אור שאמורה להציף את העולם באור יום. במרכזה של מנהרת האור - מגדלון מטופש עם כותרת עטורת שיניים, שאין לה שום ביסוס, והיא לפיכך רק קישוט (די סר טעם, לדעתי), עשוי עץ בלבד. מה שמוזר הוא הכיוון של מנהרת האור - החלונות הגדולים שלה פונים מזרחה ומערבה, ואני די משוכנע שזו טעות. עדיף היה להפנותה דרומה וצפונה, כדי לייצר אור אחיד ויציב יותר.בכלל, אני חושד בברסקי שהוא לא היה ...
מה שאני עוד מוצא זו הזהירות הרבה שהאדריכל נקט בה כדי שהבנין לא ידמה לכנסייה. אמנם החתך שלה, עם מנהרת האור על הגג, קצת מזכיר כנסייה - אך הוא תכנן את הכניסה דווקא במרכז המנהרה, ממערב, ולא כפי שניתן היה לצפות מכניסה לכנסייה. ואפילו הבליט מאד את ה"סטייה" הזו ע"י שני האגפים המקדמים את הבא לביניהם.
סך הכל - אני חושב שזה יהיה נפלא אם נוכל לשוב ולחזות בבנין הזה.
|