15-07-2010, 17:25
|
|
מנהל פורום צבא ובטחון
|
|
חבר מתאריך: 04.05.02
הודעות: 22,953
|
|
בטאון ח"א: קורנסים ביצעו טיסת צילום בחוף אפריקה בשנת 1989
קורנסים בשמי אפריקה
לעיתים נדרש חיל–האוויר לאסוף מודיעין ביעדים הנמצאים במרחק גדול מאוד מגבולות מדינת ישראל. חשיפה ראשונה של מבצע צילום שנערך הרחק מעל חופי אפריקה על–ידי מטוסי קרב של חיל–האוויר, מביאה את הדילמות, הקשיים, הנחישות והתכנון המדוקדק העומד בבסיסו של מבצע מורכב בטווח ארוך.
עמית רגב
"בקיץ 1989 קיבלה טייסת "העטלף" פקודת מבצע מיוחדת ממחלקת המבצעים. פקודה זו הטילה על הטייסת להיערך לטיסה בטווח רחוק במיוחד: מעל קו החוף המזרחי של יבשת אפריקה. למחלקת המבצעים נדרש מידע מודיעיני ברמת חשיבות גבוהה והוחלט לבצע טיסה ברמת סיכון גבוהה, הרחק מגבולות מדינת ישראל", מספר סא"ל (מיל') רגב, לשעבר נווט קרב בטייסת "העטלף". "באותה תקופה הייתה טייסת 'העטלף' טייסת הצילום האווירי המובילה בחיל-האוויר והפעילה מצלמות באיכות גבוהה ביותר שפעלו מטווחים של עשרות קילומטרים. המצלמות הותקנו על מטוסי פאנטום (קורנס) מיוחדים, אשר יועדו למשימות צילום בעומק שטח האויב". מי שהיה אמון על כיוון והפעלת המצלמה, היה הנווט שהיה יושב בכסא האחורי במטוסים הדו-מושביים. "הטייסת הייתה היחידה בחיל-האוויר שהפעילה מטוסים משוכללים אלה באותה התקופה וערכם היה יקר מפז".
תא"ל (מיל') אבי מאור, שהיה באותה תקופה מפקד הטייסת מספר על המאמצים הכרוכים בהטסת קורנס באותם הימים: "צריך לזכור שאלה לא המטוסים של היום. היכולת שלהם לטוס למרחקים ארוכים פחות טובה מזאת של המטוסים החדשים, הם צורכים המון דלק ומורכבים ומסובכים לתפעול. יחד עם זאת, היו לפאנטום יכולות מדהימות בתחום הצילום, כך שבסופו של דבר הרגשת שאתה טס על סוס עבודה שאתה סומך עליו ומאמין בו".
לכתבה המלאה
_____________________________________
גם כשלא היה הרבה, היה לנו הכל
|