לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה בבקשה לא לפרסם לינקים לאתרים מיסיונריים של דתות כלשהן בפורום - - הפורום נועד לדיונים ענייניים, ולא להפצת חומר מסיונרי חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > אמונות ודעות
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 20-05-2010, 19:48
צלמית המשתמש של hanamer
  hanamer hanamer אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.02.10
הודעות: 1,003
שאלה האם היה מושג של "זמן" לפני הבריאה?

אחד המרצים החשובים בהידברות התייחס לשאלה המפורסמת , מדוע אלוקים בחר לברוא את היקום דווקא באותו הזמן שבראו, ומדוע לא בראו קודם לכן או אחרי כן.
ובתשובה אמר המרצה ששאלה זו אינה רלוונטית מפני שקודם בריאת העולם לא היה מושג של זמן כלל, ולכן לא שייך לשאול מדוע אלוקים ברא את העולם באותו זמן, מפני שלא היה זמן.

ולי קשה על דבריו ממדרש רבה מפורש בפרשת יתרו, ששם כתוב "תתקע"ד (974) דורות קודם בריאת העולם אלוקים כתב את התורה" משמע ממאמר זה שכן היה זמן קודם הבריאה, שאם לא כן מה זה "דורות" הרי מילה זו כלולה בקטגוריה של זמן, כמו שיום ושבוע וחודש ושנה נקראים זמנים, כך גם המילה "דור".

ומצד שני, הרי דורות מחושבים על פי זמן ממוצע שאבא מביא ילד לעולם, וכיום הממוצע לפי מיטב זיכרוני הוא 25 שנה. בניגוד לממוצע שהיה לפני המבול וקצת לאחריו שהיה בסביבות 100 שנה. אם כן מכיוון שלא היו אנשים קודם הבריאה, אז יתכן שהמילה "דורות" במדרש היא מטפורית.
או שחכמים רצו לסבר את האוזן במילה מוכרת לנו, ולכן כתבו את המילה הזו.

בכל אופן אשמח אם משהו יענה לי על שאלתי תשובה ברורה.
_____________________________________
"האמת תמיד נמצאת בפשטות, ולא בהכפלה ובסיבוך של דברים"
אייזיק ניוטון

חזרה לפורום
  #9  
ישן 21-05-2010, 14:59
  משתמש זכר כל אדם הוא פילוסוף כל אדם הוא פילוסוף אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.03.07
הודעות: 232
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי hanamer שמתחילה ב "סבבה, אבל מה נעשה עם המדרש..."

אפשר שעניין הדורות בא לבטא את רמת החשיבות של הדברים. התורה נכתבה לפני הבריאה, משמע החוקים הינם אוניברסלים וחשובים יותר מעצם הקיום. מספר הדורות הגדול מראה שהחשיבות של התורה גדולה בהרבה מאד משל הקיום. מספר הדורות סופי (974) מפני שישנם דברים חשובים יותר, נסתרים, שרק אלוהים יודע. אין לי רעיון למה המספר המסויים הזה נבחר, אולי יש מאחוריו משמעות.

זה פירוש אפשרי, אך האם לחוקים יש הוויה? האם לחוק יש קיום?
לדעתי חוקים כגון הלוגיקה הם דרך הפעולה של החומר, קשורים אליו; חומר לא יכול לפעול שלא בלוגיקה. לכן לוגיקה, וחוקים אחרים, אינה קיימת אלא היא התנהגות החומר.
חזרה לפורום
  #13  
ישן 22-06-2010, 12:38
  משתמש זכר channb channb אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 4,106
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי hanamer שמתחילה ב "האם היה מושג של "זמן" לפני הבריאה?"

קודם תליית המאורות הזמן לא היה קיים כפי שאנו מכירים אותו. יחד עם זאת הבריאה התנהלה על פי מערכת של זמנים כמו שכותב הרמב"ם במורה נבוכים, זאת גם לפני תליית המאורות. סדר זה קשור רק לבריאה עצמה ומצד ההתבוננות שלנו בסדריה, וחס ושלום לומר שהבורא מוגבל למערכת של זמנים.

מבחינתינו הדרך היחידה להשיג סדר זמנים זה הוא רק במישור ההיררכי. זאת מאחר ונמסרו לנו סדרי הבריאה בהם אנו יכולים להתבונן. התבוננות זו היא רק מבחינתינו לא מבחינתו של הבורא. בדרך משל נאמר שהמסתכל בטרקלין יוכל להבחין בו כך וכך חדרים קומות וכו' ולפי"ז יוכל לשער מה היה סדר בניינו לפי דרכו של המתבונן, אך אין הדבר מלמד על יכולותיו של הבנאי שיכל לבנות את הטרקלין באמצעים אחרים (משל זה גס מאוד וישנם מישורים נוספים להגבלה הנ"ל שלא חודדו באמצעותו). כאשר אנו מדברים על סדרי הבריאה הכוונה בעיקר למבנה הרוחני של הבריאה ולא למבנה הגשמי.
במבנה רוחני זה אנו מבחינים בכמה השתלשלויות שמטרתם לאפשר לבריאה מספר רב מאוד של מצבים שכולם הושרשו בשעת הבריאה. תתקע"ד דורות אלו שקומטו הינם חלק מההכנה הנדרשת לבריאה בכל מצביה, והם עתידים לחזור ולמלא תפקיד במהלכה. גם הכ"ו דורות שקדמו למתן תורה והמשלימים ל1000 בסוד דבר צוה לאלף דור, השתתפו בהכנתו של העולם למתן תורה. וגם הם חזרו ויחזרו בעתיד כחלק מעם ישראל כדי להשלים את תיקונם בעולם.
הערה נוספת: המבנה האנושי העיקרי הוא מבנה הנשמות שצריכות לתקן עצמם במשך ששת אלפי שנות קיומו של העולם. כל הדורות הנ"ל שייכים למבנה הנשמות ומשנבחר עם ישראל כל הנשמות הנ"ל משתייכם אליו. וע"ז אמרו אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף.

נערך לאחרונה ע"י channb בתאריך 22-06-2010 בשעה 12:44.
חזרה לפורום
  #16  
ישן 10-01-2011, 01:31
צלמית המשתמש של ShoobyD
  משתמש זכר ShoobyD ShoobyD אינו מחובר  
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,133
שלח הודעה דרך MSN אל ShoobyD Facebook profile LinkedIn profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 15 שנכתבה על ידי sheep שמתחילה ב "מדוע נכתב שה' ברא את השמש..."

זו מה שמפריע לך? מה עם "ויהי ערב ויהי בוקר, יום n", כאשר n≤3?
הרי "בוקר", "ערב" ו-"יום" הם בכלל מונחים התלויים בשמש.
צא ולמד שאין להבין את סיפור הבריאה כפשוטו.

עכשיו ספציפית לגבי העניין שהעלית, הפרשנות המקובלת טוענת שכל תולדות השמיים והארץ נבראו ביחד עוד ביום הראשון, ושבשאר הימים הם פשוט "נקבעו במקומם" (רש"י מציין זאת בפירוש בהקשר של מאורות הרקיע).
בהתאם לכך כבר ראיתי פרשנויות שאומרות שהמשמעות של היום הרביעי היא שמסלולי גרמי השמיים הגיעו סופסוף לאיזון, כך שאפשר לקבוע זמנים לפיהם.
פרשנות זו שמה את הדגש על החלק האחרון של הפסוק הרלוונטי בתורה: "ויאמר אלהים: יהי מארת ברקיע השמים, להבדיל בין היום ובין הלילה, והיו לאתת ולמועדים ולימים ושנים." (בראשית א' י"ד)

עם זאת, דעה רווחת בקרב דתיים היא שמראש אין טעם לנסות להבין את תיאורי הבריאה ולהתאימם למדע המקובל, שכן מטרת התורה היא (כשמה) להורות לאדם איך לנהוג, אין מטרתה להיות מסמך תיאורי היסטורי.


נערך לאחרונה ע"י ShoobyD בתאריך 10-01-2011 בשעה 01:42.
חזרה לפורום
  #17  
ישן 10-01-2011, 21:52
צלמית המשתמש של sheep
  sheep sheep אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 21.01.06
הודעות: 22,587
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי ShoobyD שמתחילה ב "זו מה שמפריע לך? מה עם "ויהי..."

התורה מציגה רשימת מכולת לגבי מה שה' יצר ביום הראשון.
אתה לא יכול לכתוב שהוא יצר הכל ביום הראשון, וגם רש"י לא יכול, כי זה סותר את רשימות המכולת.
אם הוא יצר הכל ביום הראשון, מה פתאום הוא עושה רשימת מכולת בשאר ימות השבוע?

ביום הראשון:
1. (ברא) שמים (איך בוראים שמים לפני ארץ? מה זה שמים בלי ארץ? מה זה שמים?)
2. (ברא) ארץ
3. (ויהי) אור (ביום רביעי הוא רק עושה "יהי" שמש כדי שהיא תהיה. היא עוד לא.)
הוא גם עושה עוד כמה דברים שוליים באותו יום.

אם אין תנ"ך אלטרנטיבי, לא נראה לי שיש לכם על מה להתבסס כשאתם טוענים שהוא ברא דברים נוספים ביום הראשון, אלא אם אתם מבססים אמיתות על משאלות לבכם.
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
יהיה משהו, כי יש משהו

חזרה לפורום
  #26  
ישן 26-07-2012, 15:29
צלמית המשתמש של ShoobyD
  משתמש זכר ShoobyD ShoobyD אינו מחובר  
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,133
שלח הודעה דרך MSN אל ShoobyD Facebook profile LinkedIn profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 25 שנכתבה על ידי אריק11112 שמתחילה ב "אם אין טעם להבין את הפסוקים..."

ללמד את הבנאדם איך להתנהג בעולם. שוב, תורה מלשון "להורות".
לדוגמא במסכת סנהדרין נטען שאחד הדברים הוא ללמד את האדם מידת הענווה, שהרי יתוש קדם לו.
זה לא אומר ששום תיאור כזה בתורה אין בו שמץ של אמת, ושבהכרח אי־אפשר להתאים אותו לידוע לנו, זה רק אומר שזו לא מטרתו.

הוא הדין גם לגבי מדרשי חז״ל, שהרמב״ם טען שאין להבינם כפשוטם, כמו שכתבתי בדיון שהזכרת באשכול השני שלך:
ציטוט:
במקור נכתב על ידי ShoobyD
הרמב״ם שלל בין היתר את קיומם של שדים, של כשפים, של לחשים, של קמעות, של סיאנסים, של גלגולי נשמות וכו, ואני מאמין שכבר נתקלת בכל אלה בלימודייך..
אז תשאל, איך זה שחז״ל מזכירים הרבה מהדברים הללו בדברי האגדה בתלמוד? התשובה היא שלפי הרמב״ם אין להבין את אגדות חז״ל כפשוטן, ושכל דברי האגדה המיסטיים שלהם הם משלים בעלי משמעות פילוסופית עמוקה מאחוריהם.
בהקדמתו לפרק "חלק" הוא אף נוקט בלשון די חריפה כלפי אלו שכן מקבלים את הדברים כפשוטם.

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 21:37

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר