19-01-2010, 18:14
|
|
|
|
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 29,140
|
|
טוב אני אפרט, להלן הבעיות בכתבה.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי looklook שמתחילה ב "דה מרקר : עלית-שטראוס השתלטה על שוק אצבעות השוקולד (או שלא)"
ציטוט:
במקור נכתב על ידי looklook
>> חודשיים לאחר השקת אצבעות השוקולד של שטראוס, הן מחזיקות ב-60% מהשוק - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי TheMarker. לפני חודשיים השקיעה שטראוס כ-10 מיליון שקל במארז אצבעות שוקולד - תחום שנשלט כולו בידי אצבעות קינדר המיובאות ומשווקות על ידי ליימן שליסל. שטראוס יצאה במהלך במטרה לפנות לילדים, אחרי שנים של התמקדות במבוגרים ובבני נוער.
השקת המוצר, בעיצוב ברוך נאה, החלה כקמפיין שילוט חוצות של דמויות חדשות אנונימיות שביקשו מהילדים להצטרף כחברים בפייסבוק. שבוע לאחר מכן עלה קמפיין טלוויזיוני לאצבעות שחשף כי מאחורי השילוט עומדת שטראוס-עלית עם הדמויות החדשות - "העליתים". [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.themarker.com/ibo/images/print_edition/P190110/c.0.1901.460.1.9.jpg] הפעם הקודמת שבה ניסתה שטראוס-עלית לפנות לילדים הסתיימה בכישלון. עלית השיקה ב-1999 מותג שוקולד לילדים במילוי חלב תחת השם "צ'אק" - בנה של הפרה האדומה. בעלית הצהירו אז כי המטרה היתה לבסס את צ'אק כמותג לטווח ארוך. ב-2002 ירד צ'אק מהמדפים.
מנתוני סטורנקסט עולה כי נכון לדצמבר 2009, מחזיקה שטראוס ב-60% מהקטגוריה, בנתח שוק כספי. המותג קינדר של ליימן שלייסל, שהחזיק ב-100% טרום ההשקה, מחזיק כיום 40% בלבד. בנוסף, המהלך הביא לגידול בקטגוריה - בנובמבר-דצמבר 2009 היו המכירות בקטגוריה 9.1 מיליון שקל לעומת 4 מיליון שקל בחודשים המקבילים ב-2008 - גידול של 130%. קטגוריית מוצרי השוקולד לילדים (הכוללת ביצי הפתעה, קינדר בואנו והפי היפו) גדלה ב-22% - מ-21.7 מיליון שקל ב-2008 ל-26.5 מיליון שקל בנובמבר-דצמבר 2009. מנתוני סטורנקסט עולה כי נתח השוק הכולל של המותג פרה בענף השוקולד ירד במעט - 20.8% בנובמבר לעומת 22% בנובמבר שנה שעברה ו-20.5% בדצמבר לעומת 20.9% בדצמבר 2008
http://www.themarker.com/tmc/articl...0100119_1143492
__________________________________________________ ___
חובבי המתמטיקה והסטטיסטיקה עשוים (או עלולים) לגלות כמה וכמה בעיות בכתבת היחצנות הזאת שמדגימה את הקשר הון-עיתון. נו, מי מצביע על הנתון הבעייתי הראשון?
|
א. הכתבה מתרכזת במה שנעשה בשוק לאחר חודשיים מ"השקת" המוצר החדש. יש לציין שהשקת מוצר חדש מלווה במאמצי שיווק אגרסיבים שעולים הון לחברה ובהורדת מחיר לרצפה.לכן, חדירת מוצרים צריכה להבחן לאחר פרק זמן ארוך. לפני חצי שנה אין בכלל על מה לכתוב ובטח ובטח שאין שום סיבה לפרסם כתבה שלא תציין גם את עלויות המהלך עבור שטראוס עלית. אבל זו עוד הבעייה הקטנה בכתבת היחצ"נות הזאת. נעבור הלאה.
ב.לפי הגרף שמצורף לכתבה עצמה, חודשיים לאחר השקת המוצר, מחזיקה דווקא ליימן שליסל ב - 60% מהשוק ואילו שטראוס , רק ב - 40%. הנתון ההפוך, שמוצג בכתבה, מתייחס דווקא לנובמבר, מה לעשות שבכתבת היחצ"נות מופיע גם הגרף של דצמבר...
ג.אחרי שמשקרים, להציג עובדות נכונות בצורה מטעה - זו כבר ממש לא בעייה. אז כותבים ששטראוס שולטת בקטגוריה "אצבעות שוקולד" . מישהו נתקל פעם בקטגוריה הזאת? מישהו אמר לחבר שלו פעם דווקא "בא לי אצבעות שוקולד" או שזה רק מוצר אחד מתוך הקטגוריה שוקולד בדומה לענני שוקולד, מדליוני שוקולד וחפיסות שוקולד?
ד. מי שקורא רק את תחילת הכתבה מקבל את הרושם ששטראוס דרסה את שליסל המסכנה שכל המדפים שלה בסופר מלאים סחורה שלא נמכרת. אלא שבשורות הקטנות כתוב שהקטגוריה (שנולדה לכבוד הכתבה הזאת) "אצבעות שוקולד" עלתה ב - 130% . אם שליסל מוכרת רק 60% מהקטגוריה שקודם היא שלטה בה לחלוטין - החישוב צריך להיות 230%*60% שזה בערך 140%.
כלומר שליסל מוכרת 40% יותר בקטגוריה הזאת!
ה. מילא, אומר הקורא, לפחות שטראוס גם הרוויחה מהמהלך. היא שולטת ב - 40% מהשוק! אלא שאם ממשיכים לקרוא מגלים שבמקביל הייתה ירידה "קלה" של 20% במותג פרה.. אתם הבנתם את זה.. 40% מה"קטגוריה" אצבעות שוקולד או 20% מהמותג פרה? מה לדעתכם שווה יותר? ובכל זאת 40% מהאצבעות קיבלו כותרת ענקית וה- 20% של הפרה זו ממש ירידה קלה. שיא הקלות.
ו. מה בעצם קרה כאן? האריזות הצבעוניות החדשות של שטראוס הציפו את השוק במחיר זול וחלק מהלקוחות של ה"פרה" זנחו אותה לטובת ההמצאה החדשה, חלקם, אחרי שזנחו את הפרה (שהיא באמת מותג חזק) לטובת "אצבעות" היו מוכנים לנסות גם דברים אחרים וכך גדלו המכירות של שליסל. במקום להודות בכשלון ולגנוז את המוצר החדש, החליטו בשטראוס שעדיין שווה ליחצ"ן אותו בתקווה לשיפור המצב והשתמשו בכתב של דה מרקר כדי לעשות את זה.
ז. גועל נפש.
ח. מישהו יודע אם יש גוף שאצלו ניתן להתלונן בנוגע לכתבות יחצ"נות כאלה?
_____________________________________
“Much of the social history of the Western world over the past three decades has involved replacing what worked with what sounded good”
נערך לאחרונה ע"י looklook בתאריך 19-01-2010 בשעה 18:17.
|