14-11-2004, 09:04
|
|
|
חבר מתאריך: 10.11.01
הודעות: 9,600
|
|
דווקא היתה השפעה
אבל לא בהכרח איפה שאתה מחפש.
מבחינת שפה: מספרם היה זעום למדי, בוודאי בעלייה הראשונה, וחלק מתפיסת הציונות בעיניהם.
אל תשכח כי מדובר באוכלוסייה קשת עורף בעלת "תודעה" יהודית-ציונית גבוהה עסקינן, אנשים שחלק ממרידתם עוד בחרסון או אודסה היתה חוגים לעברית. אפשר לראות את העיקרון בפעילותו של אליעזר בן-יהודה שאפילו לא לימד את ילדיו שפות אחרות - והיו רבים כמותו.
בנוסף, היתה בארץ קהילה לא קטנה של יהודים איתם תיקשרו וסחרו, וכן באו איתם יהודים ממקומות אחרים באירופה (רומניה, פולין), כך שבין האידיש שהכירו מהבית, האוקראינית/רוסית מהרחוב והאקדמיה, והשפות שמסביב - כבר היה סביר יותר לאמץ שפה חדשה.
במושבות הוקמו רק בתי ספר "עבריים" (עם השפעה צרפתית לפעמים...) - הכל כחלק מחזון האוטואמנסיפציה. בקיצור, התנערות משפתם של העמים המארחים-פורעים הייתה החלטה עקרונית כמו גם מעשית. הספרונים הקטנים עם שירי פושקין בשפת המקור היו בשימוש רק לדור המדבר.
מבחינת כלכלה (או ליתר דיוק - תרבות כלכלית) : כאן השפעת העליות השונות שונה.
העלייה הראשונה, במקביל לחזרה העקרונית לעבודת האדמה, הביאה עימה תרבות של "בעלי בתים", סוג של פיאודליזם מודרני ששרדה במידה רבה, אבל, הרבה יותר ממנה, שרדו העקרונות הסוציאליסטים-מהפכניים (לאותן שנים) שנטעו בעקשנות אנשי העלייה השנייה. הדןגמא הטובה ביותר לכך היתה ההזדהות עם סטאלין ושלטונו בקרב שכבת ישובים ותיקים בארץ. רק בעשורים האחרונים החלה התנערות רבתי מהסוציאליזם שהנחתה את מקימי הקיבוצים הראשונים.
מבחינה תרבותית גרידא השפעתם היתה משמעותית ביותר. סגנון השירה, הנגינה, להקות התיאטרון הראשונות וכיוב', כולם נטעו שורשים ברי קיימא עד היום ("הבימה", שירי ארץ ישראל - מאגף הגבעטרון, "ריקודי עם"), גם אם דורות של צברים ועולים אחרים העלימו את השפה - ואח"כ את ההיגוי - ממה שאנחנו שומעים ברדיו או רואים מעל במות התיאטרון/קולנוע. מנגינת כמה שירים המושרים היום בפי ענת שרוף (טריפוליטאית דווקא) וההמונים (מכל הסוגים) עלתה לארץ במאה ה19.
ההשפעה התרבותית, מטבעה, הולכת ונעלמת בקצב מואץ עקב שלל השפעות זרות (מה גם שמלכתחילה כמה מהאמנים והאמנות ילידי רוסיה ושכנותיה שהגיעו לארץ הושפעו מהתרבות העולמית, ציור צרפתי, מוזיקה גרמנית וכיוב' שפות בינלאומיות)
בגדול, אני חושב שאם אתה מחפש את הדמיון שבין העלייה ה"רוסית" של השנים האחרונות לבין מורשת העליות ה"ראשונות" (שלא ממש היו ראשונות), השוואה מדוקדקת בין יהודי "הנגב" של אז ושל הדור האחרון תיתקל בהבדלים עצומים. השפעת המהפיכה הסובייטית על יהודי האיזור היתה משמעותית כמעט כמו העלייה לארץ.
אפרופו, אתה מוזמן לחפש את השפעת יהודי פולין (העלייה ה"מוקדמת" הגדולה ביותר) על הערים הישראליות או שרידים לייקים (בין אם גרמנים או אוסטרו-הונגריים) באקדמיה ובתעשייה, ובשני המקרים תמצא בעיקר מונחים אזוטריים שהשתמרו בקרב בעלי מקצוע וספרי לימוד.
|