לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 22-07-2009, 10:24
  טל ענבר טל ענבר אינו מחובר  
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
 
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,691
מעמד תעשיית החלל בישראל ועתידה דיון בועדת המדע של הכנסת

ביום שלישי הבא תתקיים ישיבה מיוחדת של ועדת המדע והטכנולוגיה שתעסוק בתחום החלל.

סדר היום: מעמד תעשיית החלל בישראל ועתידה

בהשתתפות: שר המדע והטכנולוגיה, פרופ' דניאל הרשקוביץ
יו"ר סוכנות החלל הישראלית, פרופ' (אלוף במיל') איציק בן-ישראל

לישיבה הוזמנו:
סוכנות החלל הישראלית; התעשייה האווירית; רפא"ל; אלאו"פ; ממ"ג;ISERD, מכון פישר; מכון הייצוא; המרכז למיפוי ישראל; האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים; המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח אזרחי; מתימו"פ; התאחדות התעשיינים; אנשי מדע ואקדמיה; חברות תעשייה בתחום החלל; אגודת מסלול; נציגי משרדי הממשלה; פורום מדענים ראשיים במשרדי הממשלה ומוזמנים נוספים.

הרעיון לקיים ישיבה זו עלה עוד בישיבה קודמת של הועדה, בינואר 2008.


------------

אשמח אם חברים בפורום יעלו נקודות לדיון זה, ומחשבות שיש להם בנושא האמור.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #8  
ישן 29-07-2009, 10:05
  טל ענבר טל ענבר אינו מחובר  
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
 
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,691
אתמול התקיים הדיון
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי טל ענבר שמתחילה ב "מעמד תעשיית החלל בישראל ועתידה דיון בועדת המדע של הכנסת"

אעלה מספר נקודות בהמשך.

בינתיים לסקירה שכתב אבי בליזובסקי באתר הידען:

http://www.hayadan.org.il/wp/israel...around-2907099/

"
תעשיית החלל חייבת הזרקה מיידית של תקציבים כדי להשוות את ההשקעה הלאומית בחלל לנפש, לזו של מעצמות אחרות ולתפוס נתח שוק של מיליארדי דולרים, אמרו משתתפי ישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת * שר המדע הרשקוביץ: החלל מכרה זהב ואיננו כורים אותו ביעילות מספקת


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.hayadan.org.il/wp/wp-content/uploads/people/shitrit_hershkowitz.JPG]


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://www.hayadan.org.il/images/layout/magnify.png]

יו''ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת ח

‏ראשי תעשיית החלל הישראלית מתחילים לראות מגמות מדאיגות שעלולות, אם לא יינתן להן תשומת לב בהקדם האפשרי לפגוע במובילותה של ישראל בתחום ייצור המשגרים וחלקיהם, הלווינים, המצלמות ושאר הציוד שבהם היא בין המובילות העולמיות, אם לא תוזרם השקעה מיידית, בעיקר באמצעות בניית תשתיות, מימון פעילויות מו"פ והזמנת לווינים.

כך עלה בדיון שהתקיים אתמול (ג) בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בנושא עתידה של תעשיית החלל הישראלית. בדיון השתתפו שר המדע, ח"כ פרופ' דניאל הרשקוביץ, יו"ר הוועדה ח"כ מאיר שטרית, יו"ר סוכנות החלל הישראלית פרופ' יצחק בן-ישראל, מנכ"ל סוכנות החלל הישראלית ד"ר צבי קפלן, ראש תוכנית החלל הצבאית ד"ר חיים אשד, חבר המולמו"פ משה אור-טס, וכן נציגי משרד הבטחון, תמ"ת, משרד התשתיות, המולמו"פ, התעשייה האווירית, מכון פישר לחקר החלל, נציגי מרכז שמואל נאמן בטכניון, נציגי ISERD, ממ"ג שורק, רפא"ל, נציגי האוניברסיטאות ועוד.

שר המדע, ח"כ פרופ' דניאל הרשקוביץ' אמר כי ישראל חברה במועדון האקסקלוסיבי של המדינות שיש להן יכולת ייצור ושיגור לוויין ועיבוד וקליטת המידע המתקבל ממנו. מקום התעשייה גדל והיקף המכירות הוא עצום, אולם הפוטנציאל העסקי אצלנו לא ממוצה. ישראל יושבת על מכרה זהב ואנו איננו כורים אותו ביעילות מספקת.

יו"ר הוועדה, ח"כ מאיר שטרית, פתח ואמר כי יש 'לשים את המדע על המפה' וציין את חתימת הסכם שיתוף הפעולה עם איטליה בתחום החלל, שנחתם ע"י שר המדע לפני מספר שבועות.

פרופ' בן ישראל סקר את תעשיית החלל בישראל שנבנתה בראשית על הצורך הבטחוני, אולם יש לה משמעות תעשייתית, מדעית וטכנולוגית רבה. בן ישראל ציין כי ההשקעה הממשלתית עומדת על כ- 60 מליון דולר בחלל האזרחי בשנת 2008 וכי על ישראל, שהיא אחת מ- 7 יצרניות לוויינים צריכה להעמיד את סכום ההשקעה על סך 150 מליון דולרים בשנה.

לפי תוכניתו של בן ישראל התקציבים יתחלקו בין היתר לצורך השתלבות ישראל כחברה בסוכנות החלל האירופית (התעריף – בין 5 מיליון דולר לחברות חלקית ל-20 מיליון לחברות מלאה). חברות זו תאפשר לחברות ישראליות לגשת למכרזים של הסוכנות בלא הגבלה, ולמדענים הישראלים תהיה גישה לטלסקופים ולציוד מדעי אחר.

עוד כ-50 מיליון דולר לשנה יוקדשו לבניית לווינים. בן ישראל מפריד בין לוויני מחקר ולויינים ליישומים אזרחיים. באשר ללוייני מחקר, על פי ההערכה, עלות פיתוח לווין היא 100 מיליון דולרים והיא נמשכת על פני ארבע שנים, אם רוצים לשגר לווין אחד בכל שנתיים, יהיו בכל רגע נתון שני לווינים בשלבים שונים של פיתוח. השאיפה היא לפתח לווינים בשיתופי פעולה בינלאומיים ובאיגום משאבים בתוך המדינה.

לווינים ליישומים אזרחיים (תקשורת, צילום) יזכו לפי בן ישראל לתקציב שנתי של 50 מיליון דולרים, גם כאן התפיסה היא שיתוף פעולה בינלאומי, וכן אפשרות לנצל את הלווינים לשימוש כפול – אזרחי וצבאי.

תקציבים קטנים יותר של 5-10 מיליון דולרים לכל נושא יוקדשו להשקעה במחקר ובתשתיות מחקר וכן בתשתיות תעשייתיות בתחום החלל. עוד סכום דומה יוקצה לפעילויות שוטפות ובהן הכוונת מחקר ייסומי, תפעול וניהול הלווינים האזרחיים, העסקת כוח אדם מקצועי בתחום החלל, פעילויות שיווק, הסברה וניהול ידע ועוד.

עוד הוסיף בן ישראל כי החלל הוא מכשיר חיוני להגנת החיים על פני כדור הארץ; מפתח להכרת היקום כדור הארץ וסביבתו; מנוף לקידום טכנולוגי; מפתח לקומה של חברה מודרנית וכלכלה מפותחת המבוססת על ידע; מוקד משיכה לכח אדם מדעי וטכנולוגי איכותי.

הסיבות להשקעות לאומיות בתחום החלל מיועדים לצרכי הבטחון הלאומי כנגד איומים חיצוניים ופנימיים, קידום התעשיה והכלכלה, קידום המדע והטכנולוגיה, רווחת האזרח וטובת החברה, שיפור המעמד הגיאופוליטי של המדינה, הרחבת הידע האנושי, סיפוק הסקרנות האנושית וחיזוק הגאווה הלאומית.

פרופ' חיים אשד, הדגיש כי תוכנית החלל הישראלית, שהוקמה לפני כ- 30 שנה, היתה בזמנו נועזת ושאפתנית ותרמה לפיתוח הטכנולוגי, המדעי והכלכלי של ישראל. ישראל היא מובילה עולמית, אולם, לצערנו, התעשייה שרויה במשבר עמוק. התשתיות ישנות ושחוקות, אין תמיכה ממשלתית במו"פ ויש גל פיטורין. אין השקעה בדור הבא ודבר זה מונע התקדמות ותחרות. על המדינה לסייע, בייחוד במחקר תשתיתי. מתחוללת לנגד עיננו פגיעה ביכולת הכשרת מהנדסי החלל של הדור הבא, תחום זה מתכווץ ויש ירידה מתמשכת במספר הסטודנטים. אנו בתהליך מהיר של אבדן יתרון בעולם בשל הירידה בתמיכה הממשלתית באקדמיה והתעשייה אינה יכולה לשאת לבדה בעלויות הכבדות. אשד סיים ואמר כי נדרשת הסתכלות חדשה על מקומה של ישראל בחלל תוך ראיה לאומית היום וכי על ישראל לאמץ את תוכנית החלל כתוכנית לאומית.

"בתחומים בהם בחרנו להתמקד משיקולי תקציב וצורך תעשיית החלל הישראלית היא מובילה עולמית אך כמי שיזם וקידם את תחום החלל בשלושים השנים האחרונות התעשיה נמצאת במשבר."

בין היתר מנה פרופ' אשד את בניית הלווין עמוס 5 ברוסיה ע"י חברת חלל, לאחר שממשלת רוסיה סיבסדה למעשה את הלווין ואת המשגר בכ-50 מיליון דולרים כדי לספק עבודה לתעשייות החלל הרוסיות: "ישראל הובילה עד לאחרונה ודורגה על סמך הישגי העבר כמובילה בעולם במספר הפרסומים לנפש בעולם. במדינת ישאל הוקמה בתחום החלל לאורך 30 השנים תשתית אקדמית מרשימה וגם תשתית תעשייתית הכוללת 30 מפעלים עם צבר הזמנות של 200 מיליון דולר שהושקעו חזרה בתוך המפעלים אבל זה לא מספיק וישנו תפקיד לממשלה לתמוך בתשתית במחקרים ובכ"א בתחום החלל."

"תחום החלל הוא תחום חשוב, פורץ דרך, שמביא קדמה ופיתוח אך הוא מתוקצב בכל העולם הודות להשקעות ממשלתיות גם כיום השחקניות המרכזיות בתחום החלל הן מדינות המשקיעות את המשאבים הדרושים כי התעשייה לבדה לא יכולה לשאת בעלויות של המו"פ בלי תמיכה ממשלתית. זו הסיבה שאנו נמצאים היום בצומת. השקעות העבר סופם לחלוף מהעולם בהעדר השקעה ממשלתית."

לסיכום אומר אשד כי הדחיפות גבוהה: "לפני שנתיים בישיבה דומה אמרתי כי לחלל חשיבות רבה במדינת ישראל לחינוך למדע ובטכנולוגיה ופיתוח ההון האנושי והתרעתי שיש להפוך את התחום לתחום לאומי. חייבים להתמודד עם הבעיה אחת ולתמיד. תחום החלל ראוי לבחינה ברמה לאומית. גם מבקר המדינה אמר שחייבים להתייחס לחלל כאל פרויקט לאומי ולא שמעו לי."

משה אורטס, כאמור חבר במועצה הלאומית למחקר ופיתוח – המולמו"פ הסביר כי: "היכולות שצברה ישראל בתחום החלל אפשרו לה להשתלב בפרויקטים בינלאומיים מחקריים וטכנולוגיים, היוו "המלצה" לסוכנויות חלל אחרות כמו של ארה"ב , צרפת, רוסיה, גרמניה אוקראינה והודו לחתום אתנו על הסכמים שונים לשת"פ."
"סוכנות החלל הישראלית, על אף תקציבה הקטן בהשוואה לתקציבי סוכנויות חלל אחרות בעולם, מתמודדת עם האתגר הלאומי לפתח קשרים בינלאומיים באילוצים כספיים קשים ,כדי לממן פרויקטים מחקריים בארץ, ובכך לקדם את נושא החלל בארץ".

שיקולים במיקוד ברמת "הצורך המבצעי" וב"רמת הבידול" וסוגיות ארוכות טווח לבחינה. הנושא הראשון בו מציע אורטס להתמקד הוא תחום המודיעין החזותי: "תעשיית החלל בישראל מיצבה את עצמה בחזית הטכנולוגית המובילה, בתחום המודיעין החזותי:האלקטרואופטי, והמכמי SAR)). תחום זה העניק למדינת ישראל עומק אסטרטגי ,באמצעות יכולת לצפות מהחלל ,על כל איזור רלוונטי, בכל תנאי מזג אויר ,יום ולילה."
תחום נוסף הוא התרעה ומודיעין אותות: יכולת של מדינה, בכל מלחמה עתידית, לקבל התרעה מוקדמת על שיגור טילים בליסטיים ארוכי טווח לעברה,והיכולת להשיג שליטה על מודיעין אותות מהחלל מעניקה לה עליונות חשובה. למיקוד בתכנית שתיועד להעמקת תשתית המודיעין משקל חשוב ביותר. – להיתוך מידע שמקורו במודיעין חזותי מהחלל עם מידע שמקורו במודיעין התרעה ומודיעין אותות מהחלל, ומידע ממקורות אחרים משמש מכפל כוח לעליונות מודיעין.

תחום חשוב בו יש לישראל הישגים מרשימים הוא בתחום ההנעה והשיגורים לחלל. יש למקד מאמץ בתכנית אשר תשפר ביצועי המשגר ברמת:: משקל הלווין, אמינות,ניידות, גובה מסלולים,ובמקביל לבחון משמעויות ארוכות טווח לפיתוח יכולות של שיגור מהאוויר עבור לווינים במסלול ארץ נמוך.

תחום "מיקרולווינים ייעודיים" בחלל , לרבות בתחומי השיגור,הפלטפורמה והמטעדים,חייב להיבחן בראייה כוללת וארוכת טווח של 10 שנים. וועדת העל לתכנית החלל" תידרש לקבוע רמת החשיבות בכניסה לתחום,ואבני דרך עיקריים בתכנית ארוכת טווח.
לקראת עידן עתידי של "חלל אלים" . כיצד על ישראל להיערך בעשור הקרוב
-סוגיית סכנת הפגיעות בלווינים בחלל מצד גורמים עוינים,הועלה לסדר היום החללי על ידי מדינות בעולם.
סכנת פגיעות בחלל מתייחסת כנגד איומי פגיעה פיסיים,סנוור חוזי,חסימות קשר,חסימת אותות ,בנוסף נושא שעלה לכותרות מאז החלה תכנית מלחמת הכוכבים,קשור לתחום השליטה בחלל המשלב מערכות גילוי מסלולי איומים – יכולת רכישה ומעקב-שליטה ובקרה – ומערכות לנטרול איומים.גם בנושא זה וועדת העל לתכנית החלל" תידרש לקבוע רמת החשיבות בכניסה לתחום,ואבני דרך עיקריים בתכנית ארוכת טווח.

נציגי התעשיות אישרו את קיומו של המשבר וקראו לממשלה לנקוט פעולה דחופה למניעת קריסה.

חיים רוסו – סמכ"ל בכיר למצוינות טוכנולוגית באלביט: "באלביט פעילות החלל היא זניחה, חצי אחוז. זה לא מובן מאליו שאם היתה תעשית חלל עד היום היא תמשיך להיות בהמשך. הדבר שהכי מטריד אותנו זו העובדה שההקפים הם קטנים, שאין רציפות ואין תוכנית ברורה שמישהו יודע מה יקרה מחר. את המקים תשתית ידע שלא נלמדת בשום אוניברסיטה, בונה במשך 20 שנה. שנה או שנתיים שיש הפסקת רציפות של פעילות אנשים יקומו ויילכו. אי אפשר יהיה להקים מחדש."
יוסי וייס – סמנכ"ל התעשיה האווירית: "משבר מתפתח בתעשיית החלל הישראלית. מכיון שהתעשייה האווירית היום היא הגורם הדומיננטי ביותר במדינה שעוסק בחלל, אצלנו מדובר לא בשבריר אחוז אלא 6-7% מהמחזור. כשאצלנו יש בעיית תקציב זה משליך על כלל התעשייה האווירית. שיגרנו 13 לווינים, בנינו 3 תחנות קרקע המעסיקות עשרות אנשים במשך 24 שעות ביממה.התמזל מזלי ורק לפני שבוע הייתי בהודו. למדתי שמשנה שעברה להשנה, גדלה ההשקעה של הודו בחלל ב-20% והגיעה למיליארד דולר, עם כל העוני והצרות שלהם."
"תעשית החלל בישראל מעסיקה ישירות כאלף עובדים ועם כל קבלני המשנה מגיעים ל,1,500 עובדים באקדמיה, בתעשייה, הלהט בעיניים. משמשת קטר מוביל לפיתוח טכנולוגיות אחרות. קיבלנו החלטה ברגע מסוים להתמקד בבנית הלווינים ולא להתעסק בשירותים. הוקמו שתי חברות לנצל את השירותים המשווקים בעולם. אבל גם שם אנחנו מגיעים לשוקת שבורה. אימג'סאט לא הזמינה לווין מ-2004. גם משרד הבטחון לא הזמין לווין מאותה שנה לערך, וכאמור גם חברת חלל, הזמינה לווין ברוסיה. היכולת הטכנולוגית היחידה שנמצאת היום בפיתוח עומדת בפני עצירה מחוסר יכולת לממש את היכולות של מדינת ישראל. תעשיה של 140 מיליארד דולר תחסם בפנינו." סיכם וייס.

מנהל סוכנות החלל הישראלית ד"ר צבי קפלן: "אחד מתפקידי סל"ה הוא להמליץ לשר המדע ובאמצעותו לממשלה על מדיניות החלל של מדינת ישראל בתחום האזרחי. כשאתה חושב באיזה דרך ללכת צריך תחילה לראות את המצב בעלום. העולם הולך להיות מעורב בנושא החלל בקצב הולך וגדל ולא הפוך. אם ההערכה הזו נכונה אנחנו עתידים בעוד כמה שנים לבכות שהיה לנו בסיס לכניסה ולחדירה, יש לנו משאבים ויכולות ואנחנו הולכים לאבד אותם."
"ניקח לדוגמה את תוכנית אפולו שהיתה בחדשות השבוע. התוכנית הסתיימה כי לא היתה חשיבה מה הצעדים הבאים אבל בהובלת ארה"ב העולם הכריז שהוא רואה בחלל את הסביבה הקרובה הראויה למחקר ויש לה פוטנציאל גם לשרידות כדור הארץ, גם למשאבים כלכליים – אנרגיה נקייה, כריית משאבים, תעשיות. על בסיס החלל יקומו כלכלות שעדיין לא קיימות. יש עליות יש ירידות, לפעמים חוזרים יותר לסביבת כדור הארץ להגן על הפלנטה אבל שמענו את ראש נאס"א החדש שהוא מחוייב לכיוון התגליות."
"מדע לבד לא קיים, מאוד קשה לתמוך בו בצורה מאסיבית בלי קטר שמושך והתגליות בחלל הן קטר שמושך את המדע ומאפשר לנאס"א להשקיע כ-7 מיליארד דולר בשנה במדע והתחרות הפוליטית בעולם היא המפוח שמחזיק את הלהיטות הזו להמשיך את החלל. אירופה פתרה את הבעיות ע"י מסגרת האיחוד, גלילאו ותוכניות של ESA בהרבה מיליארדים והשאפתנות במזרח אסיה – סין, הודו וגם באירופה שביצעו או מדברות על תוכנית חלל מאוישת. בעולם הולכת להיות הזדמנות גדולה ואם לא נמצא את הדרך הדורות הבאים ישאלו אותנו איפה היינו והחזקנו את ביצת הזהב ולא הלכנו את הצעד הנוסף."

מרסל שטאון מנכ"ל ISERD – הגוף המקשר בין ישראל לתוכניות המסגרת של האיחוד האירופי: "בתוכנית המסגרת יש סעיף חלל המתוקצב ב-1.5 מיליארד יורו לאורך שבע שנות התוכנית. הסכום הזה נגיש גם לגורמים ישראלים כי אנו שותפים מלאים לתוכנית המסגרת היארופית.. אנחנו מקיימים קשרים הן עם סוכנות החלל והן עם פרופ' אשד בניסיון להשתמש בתקציבים הללו. יש בעיה של תרבות שיתוף פעולה מצד אירופה, שאלת החלל מעלה הרבה רגישויות המקשות על שיתוף הפעולה זו. בעיקר הם מוכנים להשתתף איתנו באפליקציות אך לא במו"פ. חברות ישראליות פעילות גם בסוכנות החלל האירופיות וגם בפרויקט גלילאו.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #10  
ישן 29-07-2009, 15:37
  טל ענבר טל ענבר אינו מחובר  
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
 
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,691
הודעת הסיכום של הדיון
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי טל ענבר שמתחילה ב "מעמד תעשיית החלל בישראל ועתידה דיון בועדת המדע של הכנסת"

הועדה רואה בדאגה את מצבה של תעשיית החלל הישראלית אשר סובלת מקיצוץ תקציב והולכת ומתכווצת תוך איבוד אנשים שהוכשרו ועוסקים בכך.

למרות מצויינותה הטכנולוגית של ישראל, היא אינה ממצה את יכולתה בתחום החלל ולכן אינה זוכה ליהנות מפירות השקעתה ההיסטורית בתחום החלל.

לתחום החלל פוטנציאל להיות קטר לצמיחה כלכלית ומוקד למצויינות מדעית וטכנולוגית. במצב הנוכחי יש משבר חמור בתוכנית החלל הישראלית אשר ביטויו הם:


  • אין מחקר לפיתוח בתחום
  • תלות גוברת בתשתיות בחו"ל ואיבוד העצמאות בנושא.
  • ניוון מוקד הידע הלאומי.
  • בריחת מוחות.
  • ירידה באטרקטיבות של תחום החלל.
  • קיצוץ של 20% בכוח האדם.
  • ירידה מ-9 תוכניות חלל בשנת 2006 לתוכנית אחת ב-2009. (הטעות באתר הועדה בכנסת. צ"ל 2012)
  • כל הממשלות במדינות העוסקות בחלל משקיעים סכומים גדולים במחקר ופיתוח בחלל, לעומת ההשקעה של ממשלת ישראל שעומדת על 60 מיליון דולר לשנה בלבד. בהשוואה לנתוני ההשקעה בעולם אם ישראל הייתה משקיע באותה הרמה של כ-15$ לנפש הייתה דרושה השקעה של 150 מיליון דולר.
לסיכום הישיבה המליצה הוועדהצה על דרכי הפעולה הבאות:

  • הגדרת תוכנית החלל כצורך לאומי.
  • גיבוש יעדים ותוכנית רב שנתית.
  • הגדלת התקציב השנתי והעמדתו של סכום של 150 מיליון דולר לשנה.
  • הפניית משאבים משמעותיים גם לתוכניות חלל אזרחיות.
  • להקים צוות לאומי שיצור שיתוף פעולה בין מערכת הביטחון, התעשייה האזרחית, משרד החינוך ומחלקות המחקר באקדמיה בתחום החלל.
  • הוועדה קוראת לשר המדע ולוועדת השרים לענייני מדע לדון בנושא ולהקצות תקציב מינימום ממשלתי לשנה.

נערך לאחרונה ע"י טל ענבר בתאריך 29-07-2009 בשעה 15:39.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #11  
ישן 29-07-2009, 16:52
צלמית המשתמש של 2liviu
  2liviu 2liviu אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 30.04.06
הודעות: 2,246
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי טל ענבר שמתחילה ב "הודעת הסיכום של הדיון"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי טל ענבר
הועדה רואה בדאגה את מצבה של תעשיית החלל הישראלית אשר סובלת מקיצוץ תקציב והולכת ומתכווצת תוך איבוד אנשים שהוכשרו ועוסקים בכך.

למרות מצויינותה הטכנולוגית של ישראל, היא אינה ממצה את יכולתה בתחום החלל ולכן אינה זוכה ליהנות מפירות השקעתה ההיסטורית בתחום החלל.

ומי יהנה מן התקציב... תעשית החלל הרוסית.
האם הועדה שמעה מי מייצר את הדור הבא של לוויני התקשורת הישראלים, או שכבר צריך להוסיף מרכאות: "ישראלים" - העמוסניק.
http://www.fresh.co.il/vBulletin/sh...364#post3420820

האם תעשיית החלל הישראלית היא business בלבד? או קטר וקטליזטור לפיתוח המדעי והתעשייתי הישראלי בתחום החלל? העסקנים שלנו "חלל-תקשורת" מוכרים את עתיד תעשיית החלל הישראלית בנזיד עדשים רוסי. בעבר דובר על ייצור גם בקזחסטן, האם גם זה אקטואלי? עוד כתובת לתקציבים הישראליים...
_____________________________________
I like my islamist extremist like my roasted chicken... dead and fried to the bones
גם לי, גם לי בבקשה תקנו את שגיאות הכתיב

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #12  
ישן 29-07-2009, 17:09
  טל ענבר טל ענבר אינו מחובר  
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
 
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,691
בתגובה להודעה מספר 11 שנכתבה על ידי 2liviu שמתחילה ב "[QUOTE=טל..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי 2liviu
ומי יהנה מן התקציב... תעשית החלל הרוסית.
האם הועדה שמעה מי מייצר את הדור הבא של לוויני התקשורת הישראלים, או שכבר צריך להוסיף מרכאות: "ישראלים" - העמוסניק.

מכיוון שהיו שני נציגים של חלל תקשורת, הועדה שמעה גם שמעה, וכמו כן ראש חטיבת חלל וטילים של התעא דיבר בצער על עמוס 5.

http://www.fresh.co.il/vBulletin/sh...364#post3420820

העסקנים שלנו "חלל-תקשורת" מוכרים את עתיד תעשיית החלל הישראלית בנזיד עדשים רוסי.


ה"עסקנים" כפי שאתה מכנה אותם בזלזול, עוסקים מזה שנים בגיוס הון (גם מהציבור, באמצעות הבורסה) ומעבירים אותו לתע"א. לפי זכרוני כ - 800 מיליון דולר עברו מחלל תקשורת לתע"א עד היום.

כחברה הנסחרת בבורסה היא חייבת דין וחשבון למשקיעים בה, ואם עמוס 5 (שיכולותיו אגב שוות לאלה של עמוס 1, 2 ו - 3 ביחד) עולה חצי מהמחיר שהתע"א הציעה, ויבנה מהר יותר, הרי ברור מדוע חלל תקשורת הזמינה אותו מרוסיה.


שלא לדבר על כך שהתע"א אינה מסוגלת לייצר מרכיבים מהותיים ומרכזיים בלווייני התקשורת והם נקנו, נקנים ויקנו בחו"ל (מישהו אמר אלקאטל אלניה ספייס?) - בשל העדר השקעה ממשלתית בתע"א עצמה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #13  
ישן 29-07-2009, 18:35
צלמית המשתמש של 2liviu
  2liviu 2liviu אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 30.04.06
הודעות: 2,246
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי טל ענבר שמתחילה ב "[QUOTE=2liviu][size=3]ומי..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי טל ענבר
שלא לדבר על כך שהתע"א אינה מסוגלת לייצר מרכיבים מהותיים ומרכזיים בלווייני התקשורת והם נקנו, נקנים ויקנו בחו"ל (מישהו אמר אלקאטל אלניה ספייס?) - בשל העדר השקעה ממשלתית בתע"א עצמה.
אל תיתמם. לא על אלה דיברתי, ולמיטב ידיעתי, אין לך בעייה עם הבנת הקריאה.
לעצם הערתך, התשובה, והיא מכוונת לאותם רודפי הרווח הרגעי שאתה מהלל: "הגם רצחתה וגם ירשתה?" הם מונעים תקציבים שהיו עשויים לפתח את היכולות הללו ולאפשר הספקה כחול לבן. אל להם להלין על התעשייה הישראלית שאיננה מסוגלת לספקן. אני מנחש(!) שאין מדובר בחוסר ידע, רק תשתית ייצור. פיתוח תשתית הוא השקעה לטווח רחוק, כמובן שכלכלית מוצר מדף זול יותר (ולו רק לטווח קצר ומיידי)...
_____________________________________
I like my islamist extremist like my roasted chicken... dead and fried to the bones
גם לי, גם לי בבקשה תקנו את שגיאות הכתיב

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #24  
ישן 29-07-2009, 19:14
  טל ענבר טל ענבר אינו מחובר  
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
 
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,691
בתגובה להודעה מספר 22 שנכתבה על ידי עמיטל שמתחילה ב "קשה לומר על מסטרנט , מוכשר..."

המאמר מעניין ומציג קונספט, לא פרוייקט. בכל מקרה, האפשרות לשגר ממטוס F-15 נדונה במספר מקומות, כולל ארה"ב,ובשלב בו נמצאת מדינת ישראל היום, קשה לראות

1. את הצורך המבצעי הדחוף לשיגור על פי דרישה
2. את הפיכת רעיון של שיגור אווירי קל מחזון למציאות (ואם כבר כנראה עדיף להתבסס על משפחת האנקורים מאשר על תכן חדש לחלוטין כפי שמוצע במצגת)
3. שיפור דרמטי בתכנון ויצור לוויינים שיאפשר משימה סבירה בלוויין של 75 ק"ג.

בכל מקרה זו לא מהות האשכול...


לגבי מחקרים על אפשרויות השיגור ממטוס קרב F-15 rtu knak:


http://www.responsivespace.com/Pape..._2001C_Chen.pdf

http://www.responsivespace.com/Pape..._2001P_Chen.pdf

נערך לאחרונה ע"י טל ענבר בתאריך 29-07-2009 בשעה 19:20.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #29  
ישן 12-08-2009, 17:22
  טל ענבר טל ענבר אינו מחובר  
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
 
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,691
עיקרי דבריו של חיים רוסו - אלביט מערכות (ההדגשות שלי)
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי טל ענבר שמתחילה ב "מעמד תעשיית החלל בישראל ועתידה דיון בועדת המדע של הכנסת"


אני רוצה לתת בכמה מילים את הפן של התעשייה. התעסקנו הרבה ‎25 שנה, אני חושב שהגענו להישגים מאוד גבוהים בתחום הזה. הוזכר קודם גם התוכניות הכלליות גם התוכניות הישראליות, התוכנית הצרפתית וכן הלאה. בתוך הפעילות של אלביט מערכות פעילות החלל היא פחות מחצי אחוז. אני לא רוצה לדבר על הרווח. אבל זה היקף הפעילות. למרות זאת אנחנו שם ולמרות זאת אני אומר שנושא החלל באלביט מערכות הוא נושא מאוד חשוב. הוא חשוב לנו קודם כל כי זה צורך לאומי. ואנחנו ותעשיות ביטחוניות תמיד נעשה את אותם דברים שיוגדרו כצורך לאומי למדינת ישראל. חשוב לנו כי זה מוניטין. חשוב לנו כי זה אטרקטיבי לצעירים למשוך אותם. סך הכול זה נתפש כאתגר מאוד גבוה. אבל אי אפשר להתעלם מהפער הזה. בסך הכול זאת פעילות זניחה בסך הכול. אם מישהו יושב ומסתכל רק בעיניים כלכליות טהורות היה כבר אומר מזמן חברים בואו נפסיק עם העניין הזה ונרד מהנושא. כך שזה לא מובן מאליו שאם היתה תעשיית חלל עד היום היא תמשיך להיות בהמשך. הדבר שהכי מטריד אותנו ומה שקורה היום בפעילות החלל זו העובדה שההיקפים הם קטנים ושאין רציפות. אין תוכנית ברורה שמישהו יודע מה יקרה מחר. אתה מקים תשתית של ידע שהיא לא נלמדת בשום אוניברסיטה, היא נלמדת בשטח, היא נלמדת עם הניסיון, אתה בונה אותה במשך עשרים שנה, אתה יכול לאבד אותה בשנה. שנה או שנתיים. מאיזושהי סיבה הפסקת רציפות של פעילות או שאתה לא תראה ולא יהיה ברור לך שיש איזשהו צפי, אנשים יקומו וילכו. וכולם אנשים הטובים ביותר שישנם בתעשייה. ילכו וימצאו מקום אחר. ולהתחיל את זה מחדש אני כבר לא מרגיש מתחיל. לכן השאלה הזאת של היקף תקציבי וחזון או איזושהי ראיה קדימה של היקף פעילות הוא מהותי.

יכול לבוא מישהו ולומר והזכיר את זה קודם פרופסור בן ישראל מה שהתעשיות הביטחוניות תעשו בשאר הפעילות. לכו ותמכרו בעולם. השוק הישראלי קטן מדי. אנחנו מוכרים בעולם ‎70% מהביזנס. אני רוצה לומר שאין חיה כזאת בעולם החלל. אין מכרזים פתוחים לתוכניות חלל. התוכניות הן תוכניות לאומיות. הן נעשות כחלק מתוכנית החלל האירופאית. אתה צריך להיות חבר בה. הן נעשות כחלק משיתופי פעולה בין מדינות אז זה צריך להיות שיתוף פעולה של מדינה. זה לא שאלביט תלך עכשיו ותעשה עסקה באיזשהו מקום. עשינו דברים כאלה בעבר במקרים בודדים והם בסופו של דבר גרמו הפסדים גדולים מאוד לחברה. כי אתה נכנס לתחרות שהיא מאוד קשה. כך שבכל מקרה אם אנחנו מסתכלים ומבינים שמערכת הביטחון של מדינת ישראל לא מסוגלת לתת תמיכה לאורך זמן לכל הפעילויות אנחנו מסתכלים על השוק האזרחי, לא תהיה פעילות אזרחית ללא מעורבות של המדינה. יכול לבוא חלק מהתעשייה, יכול לבוא חלק מגורמים חיצוניים כדי שנעשה איתם שיתופי פעולה אבל המדינה חייבת להיות שחקן, חייבת ליצור את המטריה וחייבת לתת את סכומי הכסף המתאימים כדי לחבר.

אני רוצה להזהיר כאן ולומר, אף אחד שלא ייקח כאן כמובן מאליו שתעשייה ביטחונית עסקית תמשיך להתקיים במדינת ישראל אם לא יהיה לזה גם תקציבים. המצב שקורה בשנתיים האחרונות של ירידה בתקציבים וחוסר ודאות מה יקרה מחר בבוקר כבר היום גרם נזק.

ימשיך ככה עוד שנתיים אצלנו לא בטוח שתהיה מערכת חלל.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #30  
ישן 12-08-2009, 17:43
  טל ענבר טל ענבר אינו מחובר  
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
 
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,691
מדבריו של יוסי וייס - תע"א (ההדגשות שלי)
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי טל ענבר שמתחילה ב "מעמד תעשיית החלל בישראל ועתידה דיון בועדת המדע של הכנסת"

אני אציג את עצמי. יוסי וייס סמנכ"ל תעשייה אווירית, מנהל חטיבת מערכות טילים וחלל. חברת חלל לדאבון ליבנו פנתה לראשונה הזמינה לוויין תקשורת שלא מהתעשייה האווירית מהסיבות שחיים מנה. הם יותר זולים. ממשלת רוסיה החליטה לסבסד את הלוויין. החליטה לסבסד את המשגר. והפלא ופלא פתאום יש לך עסקה נמוכה ב-‎50 מיליון דולר. חברת חלל נסחרת בבורסה. על בסיס הכסף שלי, שלך כבוד השר, ואתה החוצה. עכשיו זה מדרון מתגלגל. היא פנתה לראשונה. היא גם מתרגלת לטוב והכדור ימשיך להתגלגל. אנחנו בתעשייה האווירית היום נאלצנו בשנה האחרונה להקטין את מצבת כוח האדם בתחום החלל בסביבות ‎20% עד היום. עד סוף השנה עוד כ-‎15% או ‎10%. חיים שמייצג את מערכת הביטחון גם הוא נתקל בקשיים לא מעטים, בואו נגיד את זה בלשון עדינה, בלי להיכנס לפרטים. ומכל כיוון שאתה מסתכל אתה נמצא בפתחו של משבר. אנחנו לא בתחילתו, אנחנו כבר באמצעיתו בצורה שמשפיעה קשות על עתיד החלל במדינת ישראל.

......
על ההשקעות בתחום תקשורת לוויינים:

התעשייה האווירית החליטה בשנת 1992 למנף את הטכנולוגיות הצבאיות של משרד הביטחון בתחום התקשורת. היא השקיעה בכספי 92 200 מיליון דולר. בדיעבד זו היתה החלטה עסקית גרועה ביותר. השקענו 200 מיליון דולר. אין שום סיכוי דמיוני להחזיר את זה. חברת חלל נהנית. חברת חלל גם בשוק ההון. נהנית מזה. אנחנו כתעשייה לא בדיוק נהנים מזה.





על המשבר:




פה אני מגיע למשבר. אנחנו ראינו את המשבר. רואים אותו מתפתח מזה שנה, שנה וחצי, משרד הביטחון לא יכול יותר להיות האבן השואבת והבסיס המרכזי לתוכנית הזאת. הוא לא יכול להיות. סוכנות החלל עם כל הכבוד לא הצליחה עד היום להעמיד משאבים נאותים לטובת פעילות החלל. היא עושה את המקסימום. היא לא מקבלת אוזן קשבת במדינה. בשורה התחתונה אני חושב שהבעיה העיקרית עד היום אין מדיניות לאומית, אין יעדים מוגדרים, לא בטווח הקצר ולא בטווח הארוך. הכול נעשה בגדול מהיד לפה. אולי פר מבצע, אולי פר איזה יוזמה. אנחנו לא יודעים מה ילד יום. אנחנו לא יודעים מה יהיה מחר.



אני רוצה שתראה מר שטרית וכבוד השר מכתב. ב-11 לאוגוסט 2008 לפני שנה בדיוק שלחנו מכתב לחטיבת מנכ"ל תעשייה אווירית וכל מי שחשבנו שיכול להיות גורם דומיננטי. התרענו בנושא. שבו ביחד, תחליטו משהו ברמה הלאומית. דבר לא נעשה. בדיוק שנה עברה מאז ועד היום.



עכשיו מה קורה בשטח? אנחנו מדברים גבוהה גבוהה. אצלי בחלקת אלוהים הקטנה שלי שהיא לב ליבה של תעשיית החלל ורוב רובה אין שום מחקר בפיתוח בשורה התחתונה. דריכה על המקום למול מה שקורה בעולם. כל ההישגים שהבאנו לידי ביטוי עד היום ניזונו מהשקעות משרד הביטחון, לא נפרט כאן. אם היום מכרתי לוויין ללקוח כזה או אחר זה ניזון על בסיס השקעה מ-2002 או 2003 ו-2004. היום אני לא משקיע. זאת אומרת אין לי מה למכור מחר, מחרתיים, אחרי זה. כל מתחרה בעולם נתמך בצורה מאוד גדולה ומסיבית על ידי הממשלות וארגוני החלל, סוכנות החלל האירופית שנתמכת על ידי כל המדינות מקדמת במיליוני דולרים לשנה את התעשייה שלה. לא נדבר על סוכנות החלל האמריקאית. הודו, יפן וכולי. אין לנו מה למכור בעתיד הקצר ובעתיד הרחוק בעולם.



התשתית היא בת 25 שנה. היא מתיישנת. אף אחד אין לו שום יכולת ולו חלקית לחדש אותה. מתחילים לאבד עצמאות, מתחילים לצאת החוצה לחו"ל כדי לאשש ביצועים של לוויינים והמצב הזה רק הולך ומחמיר.



אולי הדבר העיקרי וזה האחרון כוח האדם. אמר מישהו לפני בלי כוח אדם שום דבר לא קורה ובלי המשוגעים לדבר. איתרע מזלי להיות חמש שנים מנהל מפעל החלל. זה היה בשנים 2002 עד 2007. הצלחתי להביא הרבה מאוד צעירים עם ברק בעיניים לבוא לתעשיית החלל. היום יש בריחת מוחות. אין לי שום יכולת לפתות, להזמין, למשוך את הצעירים האלה לתעשיית החלל. ובפועל לצערי אני אומר את זה בצורה מאוד מאוד כואבת לפחות בתעשייה האווירית התחלנו להקטין את מצבת כוח האדם בצורה מסיבית. אצלי לפחות הורידו בסביבות 15% או 20% בחודשיים שלושה אחרונים. זה אומר עשרות רבות של עובדים. אנשים כאלו שעובדים 25 שנים בתעשייה מקבלים הודעה, זמנך עבר, הגעת לגיל. וזה קורה. ואין דרך חזרה. לא יעזור אם עוד 4 שנים מישהו יביא לי 50 מיליון. פה זה מהלך בלתי הפיך.



נערך לאחרונה ע"י טל ענבר בתאריך 12-08-2009 בשעה 17:48.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 20:44

הדף נוצר ב 0.10 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר