לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה בן מאיטליה – אומר בונג׳ורנו, בת מצרפת – אומרת בונז׳ור. קאן מיפן – אומר אוהיו, כשהוא בא לביקור | עברי, דבר עברית והבראת! (אב״י) | מילים ומקורן | שגיאות בתקשורת | חידות היגיון | קורס לימוד לטינית בלעדי לפרש רוביק רוזנטל, אשכול האירוח חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > שפות ובלשנות
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #6  
ישן 05-06-2009, 17:09
צלמית המשתמש של אור - ors
  משתמש זכר אור - ors אור - ors אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.08.04
הודעות: 5,005
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי פאקטשלי שמתחילה ב "לפי המאמר שלו, אז השינוי פה..."

לא ירדתי לסוף דעתו, אולם הבנתי אחרת.
(ע"ע Doublet, או בעיקרוןone of two or more words of the same language that come from the same root ).
אני הבנתי שההצטלבות/שוויון בין כשט וקשט נפלו רק בצורה הסופית של כל הצורות: תקשיט ותכשיט.
בערך תקשיט, אבן שושן נותן את הפירוש הידוע, ומזכיר את הצורה "תכשיט".
אם יצאת מבולבלת, אז את לא היחידה .

והנה סריקה מתוך הספר "מלים ותולדותיהן", מאת יחזקאל קוטשר, מתוך האוצר הפרטי שלי.
הוא לא עוסק ישירות בשאלה שלך, אבל ...:

לחצו להגדלה:

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://i41.tinypic.com/34nig3s.jpg]
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


נערך לאחרונה ע"י אור - ors בתאריך 05-06-2009 בשעה 17:11.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 05-06-2009, 21:48
צלמית המשתמש של פאקטשלי
  פאקטשלי פאקטשלי אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 09.12.06
הודעות: 12,669
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי אור - ors שמתחילה ב "לא ירדתי לסוף דעתו, אולם..."

הכיתוב מאד קטן מה שהקשה על הקריאה.

אני מניחה שההטייה היא על המשקל תקטיל.. חיפוש בגוגל מאשר זאת (אני חושבת..)
יתכן וזה מחידושי אליעזר בן יהודה? או שיש מקורות קדומים יותר עם המילה תכשיט?

ציטוט:
תַּקְטִיל
!!!
ס-כ-ת
תַּכְשִיר, תחפיף (=שמפו), תרגיל, תקריב (=צילום מקרוב, קלוז-אפ), תסְכִּית (=יצירה דרמתית המעובדת לשידור רדיו), תקליף (=פילינג),

!!!
תַּמְלִיל, תשתית, תכסיס



(אין צורך לערוך חיפושים יותר מדי נמרצים, אם לא מוצאים. השאלה שלי עלתה בעקבות שיחה מאד לא רצינית שעלתה. וזה פשוט נתפס בי באופן שטותי )


תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #15  
ישן 26-06-2009, 16:35
  met_mizman met_mizman אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.06.07
הודעות: 416
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי ShoobyD שמתחילה ב "אני עדיין סבור שכשנאמר בתלמוד..."

כיון שבתלמוד וספרות חז"ל משתמשים בלשון תכשיט לגבי כל דבר שבא ליפות ולאו דוקא לנושאי איפור.

חיפוש קל במאגר פרוייקט השו"ת:

כל תכשיט בהמה כגון השירים הנזמים כו'. (תכשיט במובן הרגיל כיום).
עיר של זהב [ככה"נ כמין נזר] ורבנן סברי תכשיט הוא. (כנ"ל)
רבן גמליאל ברבי ירד לטייל בתוך חצירו בשבת ומפתח של זהב בידו וגערו בו חבריו משם תכשיט כולי. (דוגמא בדבר שאינו נלבש על הגוף אלא אוחזו בידו והוא מתכבד ומתיפה בו גם כן נקרא תכשיט).
והאשה הזאת כשמצמת שערה לאחוריה והוא תכשיט לה כו'. (סידור השער באופן נאה נקרא תכשיט)
ויסוד התיבה שאה לבד והתי"ו המתכוונת הרי היא תכשיט כגון ט' שבתיבת נצטדק כו'. (תוספת אות המיפה את צליל המילה).

ועשרות מובאות בתלמוד בבלי ושאר ספרות חז"ל לגבי הלכות טומאה וטהרה, דבר העשוי לתכשיט מטמא בכל שהוא. שהכוונה בהכרח לבגד או חפץ מסויים, שהרי רק דבר שהוא בגד או כלי (או מאכל) שייך בו נידון של טומאה וטהרה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 10:14

הדף נוצר ב 0.07 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר