הודעה שפורסמה היום על ידי התע"א:
ערב מורשת לציון סיום 49 שנות שירות של מטוס ה"צוקית" ( CM-170 פוגה מגיסטר) יתקיים מחר בערב (14 במאי) בבסיס חיל האוויר בחצור, במעמד מפקדי חיל האוויר בעבר ובהווה. בערב, המאורגן ע"י עמותת חיל האוויר, ישאו דברים נשיא העמותה אלוף (מיל.) אביהו בן- נון ומפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן.
במקור, ה"פוגה" הוא מטוס אימונים סילוני, דו-מושבי, מתוצרת חברת פוגה (Fuga) הצרפתית.
בשנת 1960 נכנס המטוס לשירות כמטוס הדרכה בבית הספר לטיסה של חיל האוויר הישראלי ושימש את החיל גם בגיחות תקיפה, סיור, צילום ותצפית.
מפעל היצור של התעשייה האווירית, ייצר ברישיון מאז שנות ה- 60 את רוב מטוסי ה"פוגה" לחיל האוויר.
בטקס לציון טיסת הבכורה של ה"פוגה" בשנת 1960 בהאנגר הראשי של "בדק" (שמה המקורי של התעשייה האווירית עם הקמתה בשנת 1953) אמר דוד בן גוריון, ראש ממשלת ישראל:
"אילו היה לי כובע, הייתי מסיר אותו לכבוד אל שווימר, המנכ"ל הראשון של התעשייה האווירית, ועובדי המפעל על שהעניקו לנו מתנה יקרה זו, שלפני שנים מספר היו רק מעטים מאתנו מעזים לחלום שיש ביכולתנו ליצור דבר כזה בישראל. קבוצה קטנה של חלוצים מתנדבים מאמריקה באו להשתתף במלחמת העצמאות. הם לא הסתפקו במילוי חובתם האצילית בסיוע בהקמת חיל האוויר שלנו. הם רצו להניח את היסודות לתעשייה אווירית".
(הציטוט לקוח מספרו של אנתוני דוד "השמיים הם הגבול, אל שווימר- מקים התעשייה האווירית, הוצאת שוקן, 2008).
בשנות ה-80, עברו מטוסי הפוגה השבחה במפעלי חטיבת בדק מטוסים של התעשייה האווירית, לפי דרישות חיל האוויר, וניתן להם השם העברי; "צוקית".
עד לפרישתו, שימש ה"צוקית" כמטוס ההדרכה של מגמת קרב בשלב ראשוני בקורס הטיס של חיל האוויר. בנוסף, שימשו מטוסי ה"צוקית" את הצוות האירובטי של חיל האוויר.
את ה"צוקית" יחליף מטוס ההדרכה החדש ה"עפרוני" (Texan II T-6) מתוצרת החברה האמריקאית HBC (Hawker Beech Craft).
בתמונה:
מסירת מטוס ה"פוגה" הראשון בשנת 1960, מימין לשמאל: שמעון פרס (אז ח"כ וסגן שר הביטחון) ודוד בן גוריון ז"ל (ראש הממשלה) מקבל הסברים על המטוס מפי אל שווימר, אז מנכ"ל התעשייה האווירית.