21-01-2009, 13:10
|
|
|
חבר מתאריך: 02.05.07
הודעות: 1,264
|
|
לרוב זה פשוט לא קורה
בטח שלא לקציני צבאות "מפוארים," מוכרים ומקצועיים כמו צה"ל.
לדעתי זה שילוב של כמה סיבות - הקצינים מצבאות אלה מייצגים מדינות מכובדות ולכן אין ל"מדינה השופטת" שום אינטרס להרוס יחסים כדי לשפוט כזה קצין - במיוחד אם הוא יודע, עמוק בפנים, שאין הצדקה לכל. דוגמאות טובות של חו"ל נגד צה"ל הם בריטניה וניו זילנד, ואני יודע שהיו הרבה טביעות נגד צה"ל וקציניו בארה"ב, אבל כמובן שדבר כזה אף פעם לא יצא בפועל שם - שופטים זורקים את התיק טרם רואה אור.
מה שמוביל לעניין שקצינים בצבאות כאלה, וצבאות כאלה אופן כללי, לא מבצעים "פשעי מלחמה" אמיתיים - זה סתם חרתא ברתא של אירגונים שמאלנים שהרבה פעמים גם שוליים. בקיצר, בד"כ מדובר במלחמה תקשורתית ואפילו הטובעים יודעים שאין להם באמת case.
זכורים לי כרגע רק המשפט של הסרבים וצארלס טיילור בכל הנוגע לפשעי מלחמה "עכשיוויים", ואני לא בטוח כמה מהסרבים היו אנשי צבא proper. לכן אני לא יודע אם יש יותר מדי דוגמאות, אם בכלל, של קציני צבא שנשפטים על פשעי מלחמה בחו"ל. אבל אם יש כזה דבר, רוב הסיכוים שמקורו באפריקה.
קיצר אפשר רק לשער איך היה נראה משפט של בית דין אירופאי או של הבית דין הבנילאומי נגד אוגדונר ישראלי אם מוציאים צו נגדו, הקצין פשוט לא ינסע למדינה הזאת. ובגלל שאנחנו לא באמת פושעי מלחמה, אין מצב שיקרה מה שקרה בסרביה והכנסת תכתוב חוק שמרשה לנו להסגיר אותם קצינים לבית דין בינלאומי (או לאומי זר.)
בנוגע לחוק היבש, באמת שאין לי מושג. קח גם בחשבון שיש מדינות שמרשות לאזרחים להגיש טביעות נגד מדינות זרות, משטרים זרים ותושבי ארצות זרות שביצעו את הפשע מחוץ לגבולות המדינה השופטת! חוקי הבית דין הבינלאומי וכל מיני רגולציות ואמנות של האו"ם רק מוסיפות לתסבוך הפלילי ולambiguity של הרבה מה"חוקים" וכמה, למה, מתי ואיך אפשר לאכוף אותם (עוד פעם, בדר"כ זאת הבעיה העיקרית - אם המדינה לא רוצה להסגיר את המבוקש, אז חוץ מלהפעיל לחץ דיפלומטי ואולי כלכלי, אין הרבה מה לעשות.)
_____________________________________
Keep away from people who try to belittle your ambitions. Small people always do that, but the really great ones make you feel that you, too, can become great. .
|