08-09-2008, 13:29
|
|
|
|
חבר מתאריך: 02.06.07
הודעות: 6,305
|
|
לא
אם נתחיל מהסוף: לא יתכן שאפו של המטוס בלבד עובר את מהירות הקול! תחשוב רגע על האבסורד שבאמירה הזו.
שנית: היה ניסוי מבוקר של חברת בואינג, וכן היה ניסוי טיסה בארץ (!) שבו 747 עבר את מהירות הקול בצלילה לא חדה, ובתנאים מבוקרים. ניסויים כאלה אכן נערכים רק בגובה רב (הכוונה למטוסי נוסעים), כי שם מהירות הקול נמוכה יותר מאשר בגובה פני הים, וקרובה יותר למהירות המירבית המותרת. בקשר לזה, אגב, אפשר להזכיר קוריוז השייך ל- U-2: בגובה בו הוא משייט, ההבדל בין מהירות הקול, מהירות השיוט ומהירות ההזדקרות של המטוס הם כל כך קרובים, שעל הטייס (בעבר ידנית וכיום עם מערכת ממוחשבת כעזר) לעמוד על המשמר שהמהירות תהיה בכל עת באותו תחום צר, אחרת או שאתה מזדקר או שאתה מתפרק! ואם הזדקרת - אסור לצלול צלילה חדה מדי, שכן אתה עלול להשיג יותר ממה שביקשתה!
שלישית: כן, אני יודע מה ההבדל בין מערבולות קצה כנף, בין מערבולות בכלל, בין הינתקות שכבת הגבול וזרימה לא למינארית ובין גלי הלם. יש לי חדשות בשבילך: גלי הלם נוצרים גם לפני וגם אחרי מעבר "מחסום הקול", והתעבות אינה נחלת התחום המאד מוגבל של מהירות סב-קולית.
ספר ישן וטוב על אווירודינמיקה, בעברית, הוא ספרו של דוד אביר בהוצאת מערכות. מומלץ, אם כי יש בלועזית הרבה ספרים מעודכנים ממנו.
ואגב: צילום מאד יפה של ה- F-15.
נערך לאחרונה ע"י DZZ בתאריך 08-09-2008 בשעה 13:36.
|