23-08-2008, 17:46
|
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
|
|
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,691
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי dorturj
לפי מה שידוע לי, עיקר השיגורים של מעבורות החלל מתבצעים מפלורידה, שם גם ממוקמים חדרי הבקרה ומיוסטון שבטקסס.
שיגורי המעבורת אינם מתבצעים מיוסטון שבטקסס, ולא בעיקר מפלורידה, אלא רק מפלורידה. בעבר נבנתה תשתית לשיגור מהעבורות מבסיס חא"א ואנדנברג, והן יועדו לשיגור למסלול קוטבי או קרוב לאינקלינציה זו. מעולם לא שוגרה מעבורת חלל מבסיס ואנדנברג.
המשרדים הראשיים של נאס"א יושבים בוושינגטון הבירה.
יש כמה שלבים מסוכנים, אחד מהם הוא שלב ההצתה של המנועים וניתוק זרועות מתקן השיגור מהמעבורת- בשלב זה משתחררת אנרגיה עצומה שקשה מאוד לשלוט עליה וזהו זמן קריטי שאין לעשות בו דבר. שלב מסוכן עוד יותר הוא כשהמעבורת נמצאת בחלקים הגבובים יותר של האטמוספירה ודרוש כוח אדיר ליציאתה מכשור הארץ, אז שולחת נאס"א את הפקודה "מצערת מלאה" והמעבורת מאיצה ל28 אלף קמ"ש. שלב מסוכן קצת פחות הוא הכניסה לכשור הארץ, והוא מסוכן פחות כמובן במידה והמעבורת תקינה.
ב2010 לפי מה שידוע לי כל המעבורות של נאס"א יושבתו ובמקומן יכנסו כלי טיס שונים בזבזנים ומסוכנים פחות, את הטיסה האחרונה תבצע אנדוור הצעירה שבמעבורות.
מאז התפרקות ברית המועצות רוסיה לא נחשבת למעצמת חלל, מעניין. בעיני מי אינה נחשבת? בעיניך? למעשה התקציב שלה הוא שישית ממקבילו האמריקני. בכל אופן השיגורים בעבר התבצעו מהמעבורת בוראן שנהרסה ב2002 נראה לי.
הצלנג'ר שהתפוצצה ב86 לפי מה שאני יודע, התפוצצה בגלל תנאי מזג האוויר שגרמו להתרחבות הטבעות במיכלי הדלק ולשיבוש כמה חלקים פנימיים ובשלב ההאצה היא לא עמדה בלח [אני לא כל כך יודע בקשר לזה..]. אם אתה לא יודע כל כך, עדיף לא להפגין זאת. הסיבה הישירה הייתה אובדן גמישות בטבעת איטום עשויה גומי, שהותקנה בין שני מקטעים של מאיץ רקטי המונע בדלק מוצק. הדבר איפשר לגזים לוהטים לפרוץ החוצה, ולגרום לקריסת המאיץ אל תוך מיכלי הדלק הנוזלי, ולפיצוץ.
הקולומביה- בעת השיגור ניתן קצף של דלק מוצק הקצף היה קצף בידוד שסייע לשמור על טמפרטורה נמוכה בתוך מיכל הדלק הנוזלי. אין כל קשר לדלק מוצק. ופגע בעוצמה בכנף השמאלית של הקולומביה- הדבר יצר חור באורך של כמה עשרות סנטימטרים. בחזרז לכדור הארץ הבחינו במרכזי הבקרה של נאסה שחיישני הכנף השמאלית נכבים בזה אחר זה, בסופו של דבר, הקרמיקה המיוחדת המגנה על המעבורת מפני חום שנשברה מחלק מהכנס השמאלית, גרמה לחדירת גזים לוהטים תוך המעבורת דבר שהביא לאובדן שליטה ולהתפוצצות בחזרה לאטמוספירה. פשוט לא נכון. ראשית, החור נוצר בחלק שהיה מורכב מקרבון (RCC) ולא קרמיקה. שנית, המעברות לא התפוצצה אלא התפרקה וחלקים ממנה נשרפו. ד"א הקרמיקה שמצפה את המעבורת מגיעה לטמפרטורה של יותר מ1500 מעלות בכניסה לכדור הארץ ככה שהאסטרונאוטים ובניהם אילן רמון נשרפו חיים [וזה בשלב שהמעבורת כמעט ולא מצוידת בדלק].
|
נערך לאחרונה ע"י טל ענבר בתאריך 23-08-2008 בשעה 17:54.
|