לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה __ ברוכים הבאים לפורום מתגייסים וסדירים__ חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > מתגייסים וסדירים
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 08-06-2008, 20:45
  שרף 5 שרף 5 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 20.05.08
הודעות: 48
מערכת האיתור והמיון בצה"ל - רפורמה?!

רציתי לשמוע את דעתכם על מערכת האיתור והמיון בצה"ל, בדגש על תפקידים טכניים\טכנולוגיים\מודיעיניים. מערכת המיון לתפקידים קרביים היא די מאורגנת עם הגיבושים הרלוונטים ולכן אתייחס רק לחלקים הנ"ל.

החלק הראשון והחשוב ביותר היא ההכרה שהצבא והמלחמות הפכו למתקדמות מבחינה טכנולוגית, וכבר לא מדובר על המלחמות ההסטוריות שבהם היה צורך באנשים שיחיזקו רובה ויצאו לשדה הקרב. צה"ל ידוע בעולם כצבא חכם ומתקדם ביותר מבחינה טכנולוגית כתוצאה ממערכי הפיתוח בצה"ל ובתעשיות הבטחוניות. לאור זאת, יש צורך חשוב להעביר אנשים חכמים ויצירתיים למערכים אלו. אני חושב שצה"ל עשה עבודה מצויינת לאורך השנים בקידום מערכי הפיתוח והמודיעין (פרוייקט תלפיות, שחקים,ממר"ם, חט"ל ועוד יחידות שלא נזכיר). אבל, מהיכרותי עם המערכת בתור מלש"ב (ואחרי קריאה של מאות מאמרים, נושאים בפורומים וכו') אני יודע שלמערכת המיון יש בעיות רבות שגורמות לעיתים קרובות לאנשים חכמים ומוכשרים להישלח למקומות הלא נכונים. אני חושב שהסיבה לתופעה היא שצה"ל לא מתפקד כגוף מתפתח ודינמי אלא פועל לפי דעות ישנות של מפקדים שגדלו בדור הקודם, שבה לא היה חשיבות כ"כ גדולה למערכים האלו.


ועכשיו אפרט את מה שלפי דעתי צריך לשנות במערכת (בדגש על מודיעין וטכנולוגיה):

בשלב הראשון, מלש"בים יעברו מבחן פסיכוטכני אשר יקבע את הדירוג הפסיכוטכני הראשוני. לאחר מכן, מלש"בים אשר מסומנים כבעלי פוטנציאל גבוה (לדוגמא דפ"ר 70+ וחריגים) יזומנו ליום או יומיים של מיונים. במסגרת מבחנים אלו, המלש"בים יעבור סדרת מבחנים מקיפה ביותר שתכלול מבחנים רחבים יותר ממה שיש היום במתמטיקה, לוגיקה, ניתוח מידע, חשיבה מופשטת וכו'. בנוסף, חיילים אשר ירצו להיבחן למקצועות טכניים יעברו סדרת מבחנים נוספים בדומה למבחנים שיש כיום של הרכבת צורות תלת מימדיות, אינטואציה פיסיקלית וכו'. חיילים שיהיו מעוניינים בכך יוכלו להיבחן במבחר מבחנים סטנדרטים בפרקי פיזיקה, מתמטיקה, שפות תכנות (שבה יידרשו לכתוב אלגוריתמים שונים ולפתור בעיות), שפות זרות וכו'. כל מלש"ב יקבל סדרת ציונים בנושאים הרלוונטים אשר יאפשרו איתור מועדמדים מתאימים על פי מספר גדול של ציונים. לפי דעתי, מערכת ציונים מ-10 עד 90 היא פשוט לא מדוייקת ורחבה מספיק. ככה ניתן יהיה לאתר את האנשים האינטליגנטים ביותר לתפקידים מיוחדים, דבר שלא תמיד קורה כיום בגלל כל מיני פאשלות במערכת. בנוסף, יקבעו ציוני צד"כ ודברים אישיותיים אחרים (פה יש בעיה להכין מבחנים סטנדרטיים כי אין תמיד תוצאות נכונות ביותר). כך הצבא יוכל להתבסס על הנתונים האמיתיים של המלש"ב ולא על ציוני בגרות שלא מראים דבר וחצי דבר על יכולות שכליות.

בנוסף, חיילים עם פרופיל קרבי בעלי יכולות קוגניטיביות מעולות יוכלו להתמיין לתפקידים רבים במודיעין ובפיתוח טכנולוגי, כאשר כיום ניתנת עדיפות לבעלי פרופיל 64 ומטה.

אלו הם עיקרי הדברים שהייתי רוצה לשנות. כמובן שאני חושב שיש צורך לשנות גם דברים כמו הראיון האישי שכיום נעשה ע"י בנות 18 שלא תמיד יודעות לעשות את ההבדלות הנכונות, ולפי קריטריונים שונים ממה שיש היום (רצון להגיע לקרבי מתפרש כמוטיבציה גבוהה). למרות זאת, אני מבין ששינוי כזה מקיף הוא דבר שקשה לעשות ולכן ההצעה הפשוטה יותר שלי היא בעצם איחוד של המון מבחני איתור שיש כיום למסלולים שונים, ככה שיחידות בעלי דרישות מאוד ספציפיות (שלא נפרט עליהם פה) יוכלו למצוא את המספר הקטן של המועמדים המתאימים, ומלש"בים כישרוניים לא ילכו לאיבוד במערכת המסורבלת של מיונים שיש היום (כל מיון חוסם מיון אחר, ואחרי זה כבר מאוחר מדי להתמיין לדברים אחרים כי המיונים נגמרים).
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 08-06-2008, 21:44
  JFK JFK אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.02.07
הודעות: 11
רעיון טוב אבל יש קצת פאקים
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי שרף 5 שמתחילה ב "מערכת האיתור והמיון בצה"ל - רפורמה?!"

קודם כל אני צריך להודות שמערכת האיתור של צה"ל לתומכי לחימה לא מושלמת (בלשון המעטה) אבל הרעיון שלך מעלה כמה בעיות:
1. למה צריך כל כך הרבה מבחנים? זה רק יציק יותר למלש"ב ויסבך את המערכת הצהלי"ת. את המבחנים הספציפיים כל יחידה עושה במיונים של עצמה. מבחנים בפיזיקה ומתמטיקה זה מה שעושים בבגרויות, למה לחזור על זה שנית בצבא? מבחני לוגיקה וחשיבה, זה לא מה שיש כבר בצו ראשון. מה שכן ניתן לקחת מהרעיון שלך זה אולי להוסיף עוד פרק שתיים בצו ראשון שעוסקים בדברים טכניים ולפצל את הציון בכל פרק, זה יעזור ליחידות למיין טוב יותר.

2. אולי זה מועיל למערכת הצהלי"ת אבל אתה מתעלם לגמרי למרצונו של המלש"ב, בן אדם שקצת טוב יותר בדברים טכניים ורוצה משהו יותר הומני יקבל זימונים רק לטכניים? פרוצדורת חתימת הויתורים כיום היא מסובכת ותאר לך מה יהיה על אדם כזה בשיטה שלך.

3. אתה מנסה לפתור רק את הבעיה שלפני הזימונים כשהבעיה האמיתית היא במהלכם. בשיטה שלך עדיין יהיו מיונים שחוסמים אחד את השני. מלש"ב הרי לא יקבל רק זימון אחד אז תמיד יהיו לו דילמות והחלטות מסורבלות כמו עכשיו. מה גם זה לא פותר את הבעיה של אדם שלא התקבל לזימון שלו ונגמרו המיונים ובום הוא נפל בין הכיסאות. אלא הם הבעיות האמיתיות של המיונים.

הצו ראשון הוא באמת לא כלי לקבלת מיונים אך גם הוספת מבחנים לא תפתור את הבעיה בגלל שכפי שאמרתה כל יחידה מחפשת משהו ספציפי ולא תוכל לבחון כל מלש"ב על 1000 דברים. זה לא יעיל ולא טוב. השיטה שלך אולי פותרת קצת את הבעיות של יחידות עילית יותר אך מביאה פתרון חלש שלא שווה את המאמץ והסיבוך.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 08-06-2008, 21:55
  שרף 5 שרף 5 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 20.05.08
הודעות: 48
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי JFK שמתחילה ב "רעיון טוב אבל יש קצת פאקים"

דווקא במה שהצעתי זה יקל יותר על מלש"בים. מה שקורה כיום זה שמלש"בים מוכשרים מקבלים המון זימונים בו הם צריכים לעשות עוד ועוד מבחנים, שאלוני 300 וכו'.

אין מה לעשות,אתה פשוט לא יכול לדרג פוטנציאל קוגניטיבי של אנשים בסולם של 10-90. אתה צריך נתונים הרבה יותר מפורטים כדי שיחידות ספציפיות יאתרו אותך. היום, אנשים שמאוד מוכשרים בתחום מסוים לא מקבלים אפשרות להביא את זה לידי ביטוי (למעט אולי מקצועות המחשב). ככה הצבא מאבד המון פוטנציאל וידע של אנשים שגם עשו משהו עם החיים שלהם בזמן התיכון.

אני באמת לא רוצה להיכנס לפרטים, אבל כשביקשתי להתמיין ליחידות מאוד ספציפיות במודיעין נאמר לי שהיחידות האלה מאתרים את האנשים שלהם. לפי מה בדיוק?
הרי כל מה שהצבא יודע עליי הוא פרופיל, קב"א ודפ"ר (ואולי ציוני בגרות אבל אני לא בטוח בזה).

למרות שמדובר על הרבה מבחנים, אני לא חושב שזה יהווה מכשול רציני למלש"בים מוכשרים שירצו להתמיין למערכי המחקר ופיתוח והמודיעין בצבא. בתוך יום או יומיים של מבחנים מקיפים (כמו שלדוגמא יש בשחקים למי שעבר) הצבא ידע המון על הידע והפוטנציאל הטכני של המלש"בים.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 08-06-2008, 22:52
  flash88888 flash88888 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 04.01.07
הודעות: 157
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי שרף 5 שמתחילה ב "מערכת האיתור והמיון בצה"ל - רפורמה?!"

מערכת המיון של צה"ל לוקה בחסר, ובין השאר מתאפיינת בחוסר יצירתיות- המיונים מתבצעים בצורה פורמאלית, רק על פי ספר החוקים. אין כמעט מקום ל"חריגים" (בעיקר במקומות כמו המודיעין, גם אם המלש"ב מספק הוכחות ליכולתיו האנליטיות) ונתונים כלליים מדי שנקבעים על סמך יום אחד נלקחים בצורה בלתי מעורערת.
ייתכן ומערכת המיון היא רק בבואה של צה"ל, יענו צה"ל בקטנה- ככל שצה"ל גדל והתחזק, ככה הוא איבד את כושר ההמצאה והיצירתיות, ועבר לפעול לפי חוקים ברורים. למשל, על קסאם שנופל- יירו בחזרה פגז לשטח ריק, לפי עיקרון המידתיות.
אני לא יודע איך מערכת המיון פעלה בעבר, אבל אני בטוח שהנתונים האלו לא נלקחו בכזאת יראה, ופחות הסתמכו עלייהם.

לפני כמה חודשים הייתה בעיתונות הכתובה כתבה עם הכותרת "ציון נמוך למבחני הדפ"ר" (http://news.walla.co.il/?w=//1213069) - הכתבה הצביעה על כך שאין כמעט קשר בין היכולות בשטח לבין הנתונים (שאמורים לחזות את היכולות בשטח). דווקא הלוחמים עם הנתונים הנמוכים יותר הם אלו שהצליחו יותר.

אני מאמין שיש מי שמודע לבעיות במערכת המיון הנוכחית- כבר כיום לא מוציאים לקורס קצינים אך ורק על סמך הנתונים, אלא ליכולות האישיות שהוכחו בשטח יש יותר משקל ומשמעות.

איך ניתן להעריך את מידת האינטלגציה של המלש"ב על סמך מבחנים כלליים?
אינטלגנציה מורכבת מכל כך הרבה מדדים, שלא באים לידי ביטוי בכלל במבחנים הפסיכוטכניים. לסיכום, אני מסכים עם הטענות שלך במאה אחוז.

נערך לאחרונה ע"י flash88888 בתאריך 08-06-2008 בשעה 23:04.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 09-06-2008, 01:08
  Hydra Hydra אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.12.04
הודעות: 1,825
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי שרף 5 שמתחילה ב "מערכת האיתור והמיון בצה"ל - רפורמה?!"

אני רק מנחש שאתה מלש"ב שעדין לא התקבל לשום תוכנית ואני אנחש עוד יותר, יש לך פרופיל קרבי, לכן אתה לא הצלחת להגיע לממר"ם וכנראה שאתה גם לא רוצה לשרת ביחידה קרבית, או לפחות מעדיף שלא...
איך אני? מדוייק אני מניח...

בכל מקרה, כן, יכול להיות שהמערכת לא מושלמת (סביר מאוד), יכול להיות שקצת אנשים נופלים בין הכסאות, אבל רוב המתאימים מגיעים. לחמ"ן יש עדיפות בחירה על כל צה"ל (מלבד טייס אם אני זוכר נכון) ולכן טענת הפרופיל שלך שגויה. גם עם פרופיל קרבי אפשר להגיע לתפקידים טכנולוגים, ראה ערך גאמ"א, סיגמא ועוד ועוד ועוד.
אתה לא יכול לצפות שיצליחו למיין מדינה שלמה בצורה מושלמת, כי אם לא קלטת את זה, צה"ל או לא צבא ארה"ב, הגיוס הוא חובה ומשמעות הדבר היא מסות עצומות של מתגייסים, צעירים, רוב המלש"בים טרם הגיעו לגיל 18, זה לא שוק עבודה כמו בארה"ב, אין ראיונות עבודה וממש אין תקציב לזה. צריך להתייחס לזה.

בכל מקרה, אם ניחשתי נכון, אז שיהיה לך בהצלחה. במידה ולא, עד כמה טעיתי ?
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 10:22

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר