16-04-2005, 22:45
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
לאיילנדר סיפור ארוך....
אופציה נוספת היא הפייפר PA-11 ששרת בתחילת דרכו של חיל האוויר וגם בחברות אזרחיות - למשל באוויה....
באורח פלא, אחד המטוסים נמצא כעת בשיפוץ ע"י גורם אזרחי שקיבל רשות להוציא את המטוס משדה הרצליה - דבר שדרש עבודת מעדר מאומצת...
המטוס הינו בעל כושר אווירובטי עקב מבנה קורת הכנף שלו - ולזה שואף בעליו החדש להגיע.
לגבי האיילנדר - מטוס ראשון הגיע ב-1969 ונכנס לשרות בחברת יעף.
סה"כ פעלו בארץ כ-17 מטוסים כאלה - 11 ע"י ארקיע ושלושה (של מי?) מתוצרת IRMA ברומניה (יש עוד מטוס שזהותו אינה ברורה).
בחיל האוויר שרתו שני מטוסים שנתרמו ע"י נדבנים מחו"ל, בשנות השבעים ופעלו במסגרת טייסת הסיור והקישור הקלה (כיום "מלכי האוויר").
מאחר שכח האדם הדרוש להטסת המטוסים לא היה מצוי בחיל האוויר - הופעלו בעיקר ע"י טייסי מילואים. בשלב כלשהו - הועברו המטוסים לאימון תובלה וניווט בביס"ט ובהמשך הוחלט להוציאם משרות.
המטוסים שהופעלו בחיל האוויר התאפיינו במיכלי דלק משולשים שהותקנו בקצה הכנף.
מטוס אחד הוצא משרות. המטוס השני, בדיוק נכנס לשיפוץ תקופתי כאשר הוחלט על הוצאת המטוסים משרות. מאחר שהוצאת המטוס משיפוץ בתע"א היתה עלולה להתפרש כהפרת חוזה - הוחלט להמשיך את השיפוץ...
לכשהסתיים השיפוץ הוטס המטוס ממפעל חטיבת בדק היישר אל מוזיאון חיל האוויר בחצרים....
והרי הפרטים:
BRITTEN NORMAN 2A ISLANDER
אות קריאה:
4X-AYA מס' 171
4X-AYB (?)
4X-AYC מס' 166
4X-AYE מס' 717 (רומני)
4X-AYF מס' 101
4X-AYG מס' 403
4X-AYH מס' 446
4X-AYI מס' 435
4X-AYK מס' 285
4X-AYK מס' 286 (שרת בחיל האויר)
4X-AYL מס '316
4X-AYN מס' 616 (רומני)
4X-AYO מס' 283
4X-AYP מס '399
4X-AYR מס' 334
4X-AYS מס' 376
4X-AYT מס' 096
4X-AYV מס' 086
4X-AYW מס' 107
4X-CAH מס' 105
4X-CAY מס' 640 (רומני)
4X-CCO מס '139
4X-FMA מס' 107 (מס' זנב בחיל האויר - 006)
4X-FMD מס' 286 (מס' זנב בחיל האויר - 004) - הופעל גם ברישוי 4X-FNP
רק אל תגיד שהתשובה הזו לא מושקעת....
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 16-04-2005 בשעה 22:47.
|