28-03-2005, 21:06
|
|
|
|
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 3,819
|
|
נתתם נקודות חשובות וטובות
אבל יש עדיין מספר נקודות למחשבה בזכות תותחי הענק.
הראשון, עלות. פגז תותח זול מאוד יחסית לטיל בעל ביצועים זהים.
השני, ירי לטווחים קרובים. כלכלית, הכי משתלם לירות את הטיל לטווח המקסימלי שלו. עבור פגז המצב בדיוק הפוך, צריך להתאים את כמות החומר ההודף לטווח.
ושוב לגבי דיוק, אפילו צריך שלושה ויותר פגזים כדי לפגוע במטרה אחת בוודאות סטטיסטית של מעל ל-99%. דבר, שנניח לצורך הדיון, אפשר לעשות רק עם טיל אחד. האם עלות סך הפגזים עדיין נמוכה יותר יחסית למחיר הטיל הבודד.
ועוד דבר, וורסטיליות. מהירות החלפת הרש"ק בטיל, לעומת הקלות שבברירת סוג הפגז. חלק מהרש"ק מחוברים לרקטה עוד במפעל. משגר טילים יכול לשגר, או טיל נ"מ, או רקטה מצרר נ"ט, או רסס או דלק נגד חי"ר... גמישות מאוד נמוכה. צריך או להחליף את הטיל או את המשגר כאשר מחליפים מטרות. תותח יכול לירות מספר גדול יותר של סוגי תחמושת וליזום מגע קרבי עם מגוון גדול יותר של מטרות, מאותה הפלטפורמה!.
אני ממשיך: לכאורה, ה-ATGM אמור היה לסיים את עידן השיריון הכבד, ולהתחיל עידן של רכבי שטח קלים בלבד, החמושים בטילים עד לעייפה. (השווה לעידן הסטיל"ים בחיל הים) זה לא המצב!. הטנקים על תותחיהם שורדים לצד צוותי ה-ATGM על רכביהם הזריזים.
לגבי קצבי אש, לתותחי צי מודרני, בעלי קליבר של עד-155 יש מנגנוני טעינה אוטומטים וקצבי אש גבוהים למדי. גם אם פחות מאלו של MLRS לסוגיו.
לגבי סירבול, תותחי הענק יושבים בקו שני ושלישי, כנשק מסייע, לא נשק קדמי והתקפי. לסירבול יש פחות משמעות עבור נשק שכזה. ועדיין, הוא מסורבל בדיוק כמו המוביל שלו. משאיות, בכל גודל שהוא, הן בהחלט מסורבלות, אבל לא עדי כדי מניעת השתתפותן באלף תפקדים בקרב. תותח ענק הוא תותח, לא טנק!
בעיה גוברת בימינו זו הרגישות של טילים מונחים לאמצעי שיבוש. אי אפשר לשבש פגז, ולגמרי לא כלכלי ליירט פגז (אלא במצב חירום קיצוני, וגם אז, במקום כל פגז מיורט, מייד יגיע הפגז הענק הבא!).
אני כנראה שייך למיעוט קיצוני, אבל אני עדיין מאמין בתותחים כבדים נוסח מלחה"ע II עם כל השיכלולים המודרניים. זאת כמובן, לצד מערכות נשק מקבילות אחרות.
|