לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ברוכים הבאים לפורום "סקופים וחדשות". להזכירכם, יש לתת כותרות ענייניות לאשכולות אותם אתם פותחים. אני רואה בפורום מעין "היד פארק" שבו יש מקום לכל הדעות. לדבר אחד לא אסכים - לחריגה מחוקי הפורום. חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חדשות ואקטואליה > סקופים וחדשות
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 20-07-2007, 08:37
  eGod eGod אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.10.04
הודעות: 3,178
שיא חדש בעימות בין בייניש לפרידמן: נשיאי בתי המשפט מסרבים לפגוש את שר המשפטים

עימות חסר תקדים בין שר המשפטים הפרופ' דניאל פרידמן, לנשיאת בית המשפט העליון השופטת דורית ביניש. זאת בעקבות הודעת כל נשיאי בתי המשפט המחוזיים, ונשיאי בתי משפט השלום המרכזיים (להוציא נשיאת בית משפט השלום בתל אביב, עדנה בקנשטיין) שלא ייענו להזמנתו להיפגש עמו לדיון על תקני השופטים בבתי המשפט.

"הננו מאשרים בתודה את הזמנתך לפגישות עם הנשיאים, כל אחד בנפרד, לעניין תקני שופטים. נוכחנו לדעת כי נשיאת ביהמ"ש העליון לא שותפה במהלך.

מסורת רבת שנים היא, שנשיא העליון עומד בראש המערכת השיפוטית. לפיכך, לא נוכל להיענות להזמנתך, כל עוד לא תואם הנושא בינך לבין הנשיאה ביניש", כתבו השופטים לפרידמן ביום שני, במכתב שנחשף אתמול בראשונה בערוץ 10.

פרידמן זימן את השופטים כדי לדון עמם על תוספת של 85 תקני שיפוט, כפי שאושר לפני שבועיים. ביניש לא שותפה במהלך ושיגרה מכתב לשר, בו קבלה על כך שהוא פונה בעניין התקנים ישירות לנשיאים.

שלשום כתב פרידמן לנשיאים בתגובה: "קיבלתי בפקס את המכתב, הנושא את שמותיכם. מספר הפקס ממנו נשלח המכתב לא צוין, כשם שלא צוינה הכתובת שממנו נשלח. המכתב אינו חתום על ידי איש מכם, ואני בוחר שלא להרחיב את הדיבור על כך. כפי שנמסר לי, המכתב הלא חתום נשלח בעקבות ישיבה שהתקיימה ב-16 ביולי בבית המשפט העליון אצל הנשיאה ביניש. כן נמסר לי כי אחדים מהנשיאים לא השתתפו בישיבה, ונוכח היעדר החתימות, עולה השאלה האם כולם הסכימו לתוכנו. עוד נאמר לי שהנשיאה התנתה את פגישתכם אתי באישורה. אם אתם סבורים שאתם זקוקים לאישור כלשהו כדי להיפגש אתי בעניין הנוגע לתפקידכם, מתעוררת בעיה".

בהמשך אומר פרידמן שנשיא בית משפט מחוזי אינו "מפקדו" של נשיא בית משפט שלום, כשם שנשיא העליון אינו "מפקד" של נשיאי המחוזי. בכל מקרה, כותב השר, בדעתו להפעיל את סמכותו בנוגע למילוי התקנים בבתי המשפט, וזאת גם אם הנשיאים יימנעו מלחוות את דעתם בנוגע לצורכיהם.

אתמול הגיעה תורה של ביניש להגיב. במכתב לפרידמן כתבה: "אני דוחה את הרמיזות העולות ממכתבך. צר לי על הראייה הלוחמנית מצדך ועל המושגים "הצבאיים" להם נדרשת. אכן מקובל היה זה שנים כי מערכת המשפט מתנהלת בניהול משותף ומתואם בין שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון, וכי הנשיא מייצג את עמדת השופטים. אני עוקבת באופן מתמיד אחר הצרכים של כל אחד מבתי המשפט, ואלה צריכים להיות מובאים באמצעותי לידיעתך ולשיקולך. אין כמובן מניעה לקיום קשר ישיר בין השר לנשיאים, אלא שפניות ישירות לנשיאים נעשו תמיד בידיעת נשיא בית המשפט העליון ועל דעתו. אני מציעה, אפוא, שנמשיך בעבודה מסודרת בהתאם למקובל מימים ימימה". מקורבי ביניש הוסיפו שלא התקיימה כל ישיבה פורמלית אצל הנשיאה בעניין, אלא נשיאים הגיעו להידבר עמה בעניין על דעת עצמם וביוזמתם.

מקורבים לשר פרידמן מסרו בתגובה ש"הסמכות לקבוע את מספר השופטים היא סמכות בלעדית של השר על פי חוק. לנשיא העליון אין שום סמכות בעניין. נשיאי בתי המשפט אינם מסרבים להיפגש עם השר, אלא נאסר עליהם לעשות זאת. חובתו של נשיא בית משפט לדאוג לתקנים בבית המשפט שלו, והדרך האחת היא להבהיר לשר את הצרכים, שאם לא כן הוא מפר את חובתו. בעבר התייעץ השר עם הנשיאה בקשר למספר השופטים הדרושים לבית המשפט העליון".

אם לא די בעימות סביב תקני בתי המשפט, התייצב אתמול פרידמן ברשתות הטלוויזיה ומתח ביקורת קשה על התנהלותה של ביניש בדיון בעתירות לבג"ץ נגד הסדר הטיעון שנחתם עם הנשיא לשעבר, משה קצב. "יש שאלה עד כמה הדיון בבג"ץ כולו מתיישב עם הצורך להגן על נאשמים", אמר פרידמן בראיון לערוץ 1, "הדיון הופך פרוש ופתוח לא בכיכר העיר אלא בבג"ץ. כיצד יוכל לאחר מכן לדון בנושא בית משפט שלום, לאחר שהוא שמע את הערותיה של הערכאה הגבוהה ביותר, ועד כמה הוא יהיה פתוח לדיון. כנראה שלשופט היושב בדין מותר הרבה דברים".

"אני חושב שהעליון צריך לשקול היטב את השלכות ההתבטאויות שלו על זכויות הנאשם", הוסיף פרידמן, "יש שאלה הנוגעת להתערבות בג"ץ בהחלטה להגיש כתב אישום, ואיך זה מתיישב עם הצורך להגן על זכויות נאשם". כשנשאל אם דעתו היתה שונה אילו ביניש לא היתה מנהלת את הדיון, השיב שהוא "מדבר על העליון בכלל".

היו מי שייחסו השבוע את ההתבטאויות החריפות של ביניש בדיון בבג"ץ ליריבות אישית בינה לבין מזוז. במשרד המשפטים מיהרו למתן את הפרשנויות, ואמרו שלא מדובר במאבק אישי, אלא ברצון אמיתי של השופטים לברר את השאלות שמתעוררות בתיק. כעת, מתייצב פרידמן לצד היועץ ונגד ביניש, יריבתו הוותיקה. ביניש סיכלה לפני שנים אחדות את מינויה של הפרופ' נילי כהן, ידידתו הטובה של פרידמן, לכהונה בבית המשפט העליון.

טענות רבות נשמעו שמינוי פרידמן על ידי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בא על רקע יריבות זו, ועל מנת לפגוע במעמד בית המשפט העליון. רפורמות ויוזמות חדשות שמקדם פרידמן מאז שנכנס לתפקידו, נתפסו כניסיון לנגח את בית המשפט העליון ואת העומדת בראשו. כך, ההצעות לאפשר לכנסת לאשר מחדש חוק שבוטל על ידי בג"ץ, להפחית את משקלם של שופטי העליון בוועדה לבחירת שופטים, לבטל את שיטת ה"סניוריטי" לתפקיד נשיא בית המשפט העליון, להגביל את משך כהונתם של נשיאי בתי המשפט השונים ועוד.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 16:35

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר