F-15A/B/C/D בז ובזמ"ש: הדומה, השונה, ומה שביניהם
סקירה שלי מהפורום הישן.
הבז (F-15A/B/C/D) תוכנן כמטוס עליונות אווירית (Air Dominance) ע"י חברת מקדונל-דאגלס (כיום בואינג), ונכנס לשירות בחה"א האמריקאי בשנת 1974. המטוס תוכנן בעיקר בגלל דרישתו של חה"א האמריקאי למטוס קרב מתקדם עם יכולות א"א טובות יותר מכל מטוס שהיה או שהיה קרב להיכנס לשירות. דרישה זו נבעה בגלל חשיפתו הציבורית של ה MiG-25 Foxbat, מטוס הקרב המתקדם ביותר בזמנו.
הבז בשירות חה"א
מאז כניסת הבז לשירות בחיל האוויר הישראלי, בשנת 1976, רשם לזכותו המטוס מספר מכובד של הפלות, ונטל חלק במספר תקיפות מן הנועזות ביותר של החיל, כגון סיפוק הגנה אווירית למטוסי הנץ (F-16A/B) התוקפים במבצע "אופרה" ב 1981, ותקיפת מפקדת אש"ף בתוניס (התקיפה הרחוקה ביותר של חה"א) בשנת 1985.
כשנתיים לפני שראשוני מטוסי הבז הגיעו ארצה, בשנת 1974, משלחת מטעם חה"א יצאה לארה"ב בשביל לבחון, ובסופו של דבר לבחור, את מטוס הקרב העתידי של החיל. המועמדים היו ה F-14 וה F-15, ושניהם הוטסו ע"י טייסים ישראלים. שני המטוסים נבחנו בקפדנות ביכולת תימרונם, מערכות הנשק ונתוני טיסה. לאחר מספר טיסות, החליטו הטייסים פה אחד שה F-15 הוא מטוס יותר טוב, ויתאים יותר לצרכיו המיוחדים של חה"א. ב10 לאוקטובר 1976 נחתו צמד מטוסי הבז הראשונים בבסיסם בישראל (בערב שבת, וכך הפילו את הממשלה).
למטוסי הבז 40 הפלות עד היום בחה"א הישראלי, כולם מטוסים סורים. ב 27 ליולי 1979 מטוס הבז רשם היסטוריה בכך שהפיל מטוס מיג 21. הייתה זו הפעם הראשונה בעולם שמיג 21 מופל ע"י מטוס F-15, והפלתו הראשונה של ה F-15 בעולם. כשנתיים מאוחר יותר, ב 13 לפברואר 1981 מטוס בז ישראלי קבע שיא עולמי נוסף, כשהפיל מטוס מיג 25 (במשותף עם סוללת הוק). גם הפעם הייתה זו הפעם הראשונה בעולם שמטוס מיג 25 מופל (גם ע"י F-15 וגם בכלליות).
מתוך אתר ח"א,
ציטוט:
ב-1979 החל מאבק רציני בשמי לבנון. הסורים לא הסתפקו עוד בשיגור כוחות יבשה והחלו להפגין נוכחות אווירית. טיסותיהם המאיימות לא הותירו מוצא, וב-27 ביולי התחולל קרב האוויר הראשון. באותו יום יצאו מטוסי כפיר ו-F-15 לחפות על מטוסים נוספים, שתקפו מטרות מחבלים בין אגם קרעון ונמל צידון. בקרב התחולל הופלו חמישה מטוסי מיג-21 ונרשמה הפלת בכורה למטוסי ה-F-15 והכפיר.
תא"ל (מיל') משה, אז רס"ן, זכה בכתר ההפלה העולמית במטוס ה-F-15 . "במשך שלוש שנים בנינו את הטייסת. הכשרנו טייסים ומיסדנו דפוסי עבודה", הוא מספר, "רק דבר אחד היה חסר - הפלה, הצדקת הקיום המבצעי. נהגתי אז לומר לכולם, שאני אהיה הראשון שיפיל ב-F-15 . כולם קיבלו זאת כבדיחה חוץ ממני. באותו יום, בשעה עשר בבוקר, הזעיק אותי מפקד הטייסת מפגישה והורה לי להתייצב בטייסת תוך 20 דקות. ניחשתי מייד את העומד מאחורי ההוראה. המראנו כאשר המוביל הוא סא"ל ב', מפקד הטייסת, ואני מספר שניים.
טסנו ללבנון בגובה 15 אלף רגל, כאשר הבקר הודיע כי שתי רביעיות של מיגים עושות דרכן לכיווננו. לאחר שזיהינו אותם בעצמנו קיבלנו לפתע הוראה לפנות לאחור ולטוס לכיוון הים. הרגשתי אכזבה קשה, אך תוך דקות ספורות קיבלנו את האור הירוק המיוחל. שחררתי בידונים, עשינו הטיה יפה ושעטנו, ב' ואני, לתוך לבנון. תוך שניות היינו מעורבים בקרב. השמיים היו זרועי שיגורי טילים מכל הכיוונים. גם ב' ואני שיגרנו זוג טילים, ששירטטו נתיב לוהט בשמיים. שני הטילים החטיאו את מטרתם. זוג מטוסי מיג-21 חצו את קו הטיסה שלי בגובה מעט נמוך יותר. בנקודה מסויימת הם ביצעו הפיכת הטיה - סימן לכך שהם מתייחסים אלינו. מרגע שזיהיתי אותם ועד שהיה לי מיג בכוונת, חלפו חמש שניות. שיגרתי טיל מדוייק, שחצה את המיג לשניים. לא עברה דקה נוספת, וארבעה מיגים נוספים מצאו עצמם שתולים באדמה. הרדיו מלא לפתע בקריאות 'הפלתי'. שאר המיגים החלו להימלט ואנחנו התכוונו לרדוף אחריהם, אך בסופו של דבר נאלצנו לוותר. חזרנו הביתה במבנה מכונס, כשכל אחד מספר ברדיו את חלקו שלו. כאשר כולם סיימו לדבר, אמרתי משפט שזוכרים לי עד היום: 'תגידו מה שתגידו, אבל אני הייתי הראשון'.
|
ב 7 ליוני 1981 נטלו כאמור 6 מטוסי בז חלק במבצע "אופרה".
מבצע שלום הגליל ("מלחמת לבנון"):
במבצע שלום הגליל מטוסי רשמו לזכותם מטוסי הבז כ 30 הפלות של מטוסי מיג 21 ו 23 סורים.
נחיתה עם כנף אחת:
בקיץ 1983 תרגלו מטוסי בז וסקייהוק של חה"א קרבות אוויר מעל שמי הנגב. במהלך התרגיל התנגשו מטוס סקייהוק ובז. מטוס הסקייהוק התפוצץ באוויר לאחר ששני אנשי הצוות נטשו בשלום, ואילו מטוס ה F-15 נפגע בכנפו. טייס הבז (זה היה דגם C) הבחין בנזק הרציני בכנף, אבל החליט לנסות ולהציל את המטוס ולנחות בבסיס קרוב.
הוא הנחית את המטוס במהירות כמעט כפולה ממהירות הנחיתה של ה F-15, ובמהלכה נשבר גם וו העצירה של המטוס מן המהירות הלא שגרתית.
רק לאחר הנחיתה הטייס הבין את חומרת הנזק שנגרם: כל הכנף הימנית נקרעה מן המטוס, והוא הנחית את המטוס רק עם הכנף השמאלית.
לאחר אירוע זה אנשי חה"א שאלו את מהנדסי מקדונל-דאגלס מה הסיכויים ש F-15 יצליח לנחות עם כנף אחת, והתשובה שהם קיבלו הייתה שלפי ניסויים במנהרות רוח והדמיות מחשב אין סיכויי מבחינה אווירודינמית שדבר שכזה ייקרה. לאחר קבלת התשובה אנשי חה"א הראו להם את התמונות. במקדונל-דאגלס היו המומים, וכאות הוקרה שלחו לחה"א כנף חדשה ללא תמורה. לאחר מספר חודשים חזר הבז לטייסתו. לאחר מכן הורד הטייס דרגה בשל אי-ציות למפקדו לנטוש את המטוס, והועלה דרגה על כך שהציל את המטוס.
מבצע "רגל מעץ"
באוקטובר 1985 ביצע חה"א את התקיפה הארוכה ביותר בהיסטוריה שלו. שישיית מטוסי בז תקפה את מפקדות אש"ף בתוניס, טיסה של 1,600 מייל לכל כיוון. התקיפה הייתה בעצם תגובה לרצח שלושה ישראלים בלרנקה, קפריסין, ונועדה להראות לאירגון שאין מקום שהטירור יצליח להסתתר בו. תוצאות התקיפה: עשרות מחבלים נהרגו, ועשרות אחרים נפצעו.
מטוסי F-15C של טייסת אבירי הזנב הכפול
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://israeli-weapons.com/weapons/aircraft/f-15/f-15_6.jpg]
בז 2000 \ בזמ"ש (בז משופר)
בשנת 1995 החל חה"א בתוכנית בז 2000 הנועדה לשדרג את צי הבזים ולהכינם לשדה הקרב של המאה ה21. במסגרת התוכנית שודרגה אוויוניקת המטוסים, בין היתר שידרוג תא הטייס ותצוגות הראדאר, החלפת מחשב בקרת אש לדומה לזה של מטוסי הרעם, ובשלב מאוחר יותר הוספת אוויוניקות ברמה של מטוסי ה F-16.
"בז-2000" (בזמ"ש) מדגם C. שימו לב למיכלים התצורתיים (CFT) נושאים את סמל התע"א, שעד אז היו אופיינים למטוסי ה Strike Eagle (דגם E) בלבד.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://israeli-weapons.com/weapons/aircraft/f-15/f-15_2000.jpg]
לאחר הגעת מטוסי הרעם (F-15I) החל חה"א במבצע שידרוגים נוסף במסגרת תוכנית הבז 2000. השיפורים הנוספים כללו קסדת DASH, Display And Sight Helmet (מה שיאפשר את נשיאת טילי הפיתון 4\5), קוקפיט מודרני, מערכת ניווט לווינית ,GPS-INS, שלושה MFD's ועוד. הבזמ"ש הראשון נגלל בנובמבר 1998.
חה"א חשף גם תוכנית שידרוגים נוספת לדגמי D שנקראה בזמנו F-15 AUP, Avionics Upgrade Program. המטוס הראשון מתוכנית זו נגלל בבסיס תל-נוף באוגוסט 98, והמטוסים הסידרתיים נכנסו לשירות בתחילת שנת 2000.
בשנת 2001 20% מצי הבז כבר היו משודרגים בתוכנית ה AUP, והיו קרובים מאוד להיות כשירים לשאת את טיל האמראאם.
מטרת התוכנית היא להביא את כל מטוסי ה F-15B/D של חה"א לסטנדרטים הקרובים לאלו של הרעם, והיא אמורה להסתיים עד סוף 2004.
מבנה F-15B משופרים
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.iaf.co.il/sip_storage/files/7/22597.jpg]
שימו לב לטיל הפיתון 4
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.iaf.co.il/sip_storage/files/9/22599.jpg]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.iaf.co.il/sip_storage/files/8/22598.jpg]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.israeli-weapons.com/weapons/missile_systems/air_missiles/python/python4_8.jpg]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.israeli-weapons.com/weapons/missile_systems/air_missiles/python/python4_5.jpg]
חימושם האופייני של מטוסי הבזמ"ש
תותח וולקן שישה-קני 20 מ"מ
טילי א"א סיידווינדר, ספארו, אמראאם, פיתון 5\4
פצצות מונחות LGB\GBU
טילי HAVE LITE (גרסא קלה של טיל הפופאיי)
פצצות Spice
www.iaf.co.il
www.israeli-weapons.com
www.f-16.net
_____________________________________
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook
נערך לאחרונה ע"י DeepSpace בתאריך 28-02-2005 בשעה 21:13.
|