|
28-01-2007, 23:34
|
יגיל הנקין. ד"ר להיסטוריה צבאית, חוקר במחלקת היסטוריה של צה"ל
|
|
חבר מתאריך: 16.02.04
הודעות: 5,565
|
|
אוקיי, אני רבתי כמה פעמים עם אמיל, ולא בנימוס יתר,
אז אני מניח שכשאני מתייצב הפעם לצידו תוכל להניח שזה לא בגלל שאני מסמפט מדי את חלוץ, אוקיי?
אז נתחיל, כהרגלי, מהיסטוריה - 28 באוקטובר, 1956, לפנות ערב. יואש צידון ואלישיב ברוש מטיסים מיירט לילה 'מטאור' כדי להפיל את המטכ"ל המצרי, שטס לו באיליושין-14 בודד. ומה הייתה הבעיה הראשית של צידון וברוש, במטוס חמוש היטב מול משהו הרבה יותר גדול ממל"ט, בלי ליווי ובלי הגנה ובלי הרבה כושר תמרון?
הם היו מהירים מדי. מהירות ההזדקרות של מטאור הייתה כמעט זהה למהירות השיוט של האיליושין, והבריטים טענו שהמטאור לא יכול ליירט מטוסי בוכנה איטיים.
בסוף הם הצליחו, על ידי טריק שכלל פתיחת המדפים וירי מעט מלמטה, לפגוע במטוס, וכמעט התרסקו לתוכו תוך-כדי. הם לקחו סיכון מטורף ומשתלם מאוד.
אבל הפאנצ'ליין הוא שבמטוס מטאור - ש*הרבה* יותר איטי ממטוסי הסילון של חה"א כיום, וגם מהירות ההזדקרות שלו יותר נמוכה - עדיין היה כמעט בלתי אפשרי ליירט מטרה איטית מדי.
הסיכוי שמטוס ישראלי יכול היה ליירט בתותח את המזל"ט הוא אפסי למדי; בפרופיל טיסה ומהירות טיסה של המזל"ט, מטוס ישראלי היה חולף על פניו בטרם יספיק לנעול את התותח.
בהקשר זה יש להזכיר גם את ה'הפלה' של המטוס הסורי ב-1982 בידי מל"ט ישראלי, כשהתמרונים של המל"ט פשוט גרמו לסורי, שהיה קצת יותר מדי עקשן ממה שהיה כדאי לו, להיכנס בקרקע - כי הבעיות שקשורות בהתאמת מהירות הדדית ובתמרון, הן לגמרי לא פשוטות. בנימין כהנא ז"ל הצליח לרתק שני מטוסי קרב מצריים במשך רבע שעה עם פייפר בזמן מבצע קדש, מאותה סיבה - הוא היה *הרבה* יותר איטי מהם, ולקח להם הרבה זמן להצליח לפגוע בו.
לאף-16 יש למיטב זכרוני מהירות הזדקרות של בערך 250-230 קמ"ש (אולי יותר. אני לא זוכר בדיוק), ובכל אופן גם אם טעיתי קצת כלפי מעלה זה תמיד רעיון רע לטוס ק"מ מעל מהירות ההזדקרות. לאבאביל יש מהירות שיוט של פחות ממאתיים קמ"ש. כשאתה מביא בחשבון את העובדה שלתותח יש טווח מוגבל - טוב, האף-16 לא יוכל לשבת לו על הזנב; הוא יחלוף על פניו תוך שניות כל פעם וייאלץ לעשות סדרה של מטחי ירי בתקווה שיפגע במשהו.
זה סוגר את אופציית התותח.
מה נשאר לנו?
1. מסוקי קרב. האם זה מעשי? ספק. ,תיאורטית אפשר להשתמש בתותח למטרות אויר, אבל זה לא כל-כך יעיל, ולא לחינם כשמתכננים להשתמש באפאצ'י נגד מטרות אויר מציידים אותו בסטינגרים או דברים אחרים. כמו-כן, בהתחשב בכך שאתה מקפיץ פטרול אווירי לברר חדירה, ושהמכ"ם באפאצ'י לונגבו מותאם כמדומה טיפ-טיפה הרבה יותר למטרות קרקע מאשר למטרות אויר, ושמהירותו המקסימלית הבטוחה היא בסביבות 300 קמ"ש, הקפצה של אפאצ'י מכל סוג ומין, גם אם נניח שהוא יכול לרכוש את המל"ט הקטן בלילה בצורה יעילה, הייתה לוקחת הרבה יותר זמן עד לתקיפת המטרה משימוש במטוס. מי בדיוק רוצה לתת למל"ט של חיזבאללה עוד זמן מעל ישראל?
2. פטריוט. יקר יותר מפיתון. נראה לי שזה מספיק.
3. נ"מ קני. אם היה במסלול הטיסה, כבר היה יורה. אם אינו במסלול הטיסה - לא היה מגיע בזמן.
4. שכחתי איזו אופציה? אני לא חושב.
סיכומו של עניין, נראה שהאופציה המעשית היחידה הייתה טיל. ככה, אגב, הופל פרדטור אמריקאי ב-2002 כשניסה לשגר סטינגר על מיג עיראקי, וכך אירע גם קודם לכן בהפלות מל"טים.
_____________________________________
"במידה רבה, הודות למאמרי הארץ הוקמה ממשלת הליכוד הלאומי ונתמנה משה דיין כשר הבטחון. הארץ דרש תגובה צבאית על האיום המצרי שבועיים לפני המלחמה, ואף דרש את תפיסת הרמה הסורית ימים אחדים לפני הפעולה".
(הארץ מפרסם את עצמו, 22 ביוני 1967)
המדריך לשביל ישראל, מאת יגיל הנקין ויעקב סער. מהדורה רביעית, 2020
גלריית התמונות שלי
|
|