21-01-2007, 23:49
|
|
|
|
חבר מתאריך: 04.05.04
הודעות: 10,227
|
|
אולי אתם צודקים בגדול, אבל אתם מפספסים עבורה את המטרה
הכל תלוי בהדרכה ובמדריך.
במסגרת הלימודים יש לי קורס שאמור היה להיות "כתיבה עיתונאית", בפועל אנחנו עוסקים בכתיבה גרידא.
כל שיעור מתחיל בכעשר דקות של כתיבה אוטומטית, כדי לפתוח את המוזה, (כתיבה אוטומטית - כתיבה מבלי להרים את העט מהדף. פשוט לכתוב ולזרום, אפילו במחיר כתיבת "אין לי מה לכתוב, אין לי מה לכתוב, אין לי מה לכתוב", בשלב מסוים מגלים שזה עוזר).
לאחר מכן מקריאים את שיעורי הבית ומקבלים ביקורת מהחברים לכיתה ומהמנחה.
עיקר השיעור נע סביב אפיון דמות והכרתה. כל אחד בחר דמות כלשהי, רצוי מוכרת, והשיעורים נעו סביב אותה דמות. לדמות יש קונפליקט כלשהו, וכדי להכניס עוד קצת עניין לדמות - לכל דמות יש הפרעת אישיות כלשהי.
בכל מקרה, בד"כ אנשים זקוקים לחוות דעת נוספת, הביקורת העצמית, רבה ככל שתהיה, לא מספיקה כדי להביא לתוצאות אידאליות עבור אחרים. היא נהדרת לכתיבה למגירה, אבל לא לכתיבה פומבית, משום שאין למחבר הכלים לדעת כיצד אחרים יגיבו ליצירה.
לצורך העניין, פרסום יצירות וכתבים בפורום וקבלת ביקורת עליהם זה מספק כדי לדעת מהן התחושות שהכתוב יוצר אצל קורא אובייקטיבי. מהמעט שאני מכיר את הפורום, הביקורת הניתנת פה היא בד"כ כנה ועניינית, והיא משרתת מטרה לימודית כלשהי.
מאידך, עם כל הכבוד לחברי הפורום, כתיבה היא לא רק עניין רגשי, אלא גם עניין טכני. עובדה שאימון מביא לתוצאות. אני כן חושב שהדרכה יכולה להביא לשיפור יכולות הכתיבה, ולו דווקא במחיר הכנסת הכותב לתלם. אפשר ללמוד לכתוב יותר "נכון" או "יעיל", ולהשיג יעדים (יצירת מתח, ריגוש הקורא, יצירת הזדהות) באמצעות הדרכה מנוסה יותר, וזאת בלי "לקלקל" את הכותב ומבלי לכפות עליו סגנון.
שוב, זה תלוי מי מספק הדרכה ומאיפה הוא בא.
לרוב האנשים יש סגנון כתיבה מסויים או שמתפתח אצלם סגנון כזה במרוצת הזמן, ועם מספיק דבקות במטרה ההנחייה החיצונית אולי תעצב במקצת את הסגנון, תמקד אותו ותייעל, אבל לא תשנה אותו לבלי הכר.
זה משהו שצריך לשקול ולא לשלול על הסף.
לא חושב שסופר טוב נמדד ביכולתו לכתוב בעבור עצמו, אלא בעבור קוראיו. (ואין לי בעיה של ממש בכתיבה למגירה, אני עושה זאת הרבה, ולמרות זאת אני חושב שהקורס תרם לי, ולו במעט).
לילה מצוין לכולם.
|