|
25-08-2012, 23:54
|
|
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
|
|
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
|
|
|
כן, זה רלוונטי.
אבל מעיון באשכול הזה תוכל ללמוד:
ציטוט:
האמצעים הראשונים לראיית לילה ואמצעי הנגד להם, פותחו בחיל החימוש עוד טרם מלחמת ששת הימים. ביניהם היו:- 'עטלף', אמצעי תצפית סביל, לגילוי מקורות אור אינפרא-אדום, שהותקן מאוחר יותר על טנקים ושימש לגילוי תצפיות לילה של האויב.
- 'חרצית', משקפת אינפרא-אדומה לראיית לילה, שהורכבה על ג'יפ סיור או זחל"ם. החרצית שולבה ליד מערכות הירי ופעלה באמצעות זרקור 'בריגה' מתוצרת צרפת, שפעל עם מסנן אינפרא-אדום.
אמצעים אלו, שנחשבו מכשירים מהדור הראשון, פותחו בשיתוף עם הצבא הצרפתי ועם 'מפעלי התעשייה האלקטרו אופטית' - 'אל-אופ', שנקראה קודם לכן 'מכשירי גולדברג'.
האמצעים נועדו בעיקר לפעילות הבט"ש של היחידות המובחרות, שקד, חרוב ואגוז, שפעלו נגד המחבלים והמסתננים
'אל-אופ' היתה ועודנה החברה הישראלית המובילה באמצעים אלקטרו-אופטיים: ראיית לילה, לייזרים, מציינים ועוד.
ב-1965 שקלו בצה"ל לרכוש מערכות ראיית לילה לנהגי ותותחני טנקי השוט (צנטוריון) מתוצרת בריטניה, אך לנוכח התפיסה שדגלה בעידוד היצור המקומי בארץ, בנוסף להבטחה רשמית של מנהלי 'אל-אופ', באשר ליכולתם לייצר את הדרוש, תוך עמידה בלוחות זמנים, שונתה ההחלטה.
עד 1968 ייצרה החברה מספר מכשירים מהדור הראשון של ראיית הלילה. היו אלה מכשירי אינפרא-אדום או מגבירי אור כוכבים, שלושה מתוכם, שנקראו בשמות הקוד: 'קרנף' 'שפן' ו'שפנפן'. נועדו לטנקי השוט.
- ה'קרנף' היה מכשיר תצפית אקטיבי קצר טווח לנהג טנק, מורכב מפריסקופ אינפרא-אדום ופילטרים שהורכבו על פנסי הטנק לצורך נהיגת לילה. המערכת פעלה על שפופרות מהדור הראשון והורכבה לראשו של הנהג כמשקפת מיוחדת. כבר ב-1966 הוחלט לייצר את ה'קרנפים' בארץ במקום לרכשם מחו"ל. 'אל-אופ' הכינה שני דגמים כאלה ובינואר 1967 נערכו בחינות השוואה בינם לבין דגם 'פיליפס' שהובא לארץ. בהתאם לדגם הוציא ענף הנשק במקחש"ר מפרט טכני, שלאחריו ייצר המפעל מאות 'קרנפים'.
- ה'שפן' היה מכשיר תצפית אקטיבי מהדור הראשון שהפך אור אינפרא-אדום לתמונה ויזואלית, בתחום האור הנראה לעין. היה אפקטיבי לטווח של 150 מטר, הורכב ממשקפת דו-עינית, על ראשו של הנהג.
- ה'שפנפן' היה מכשיר ראיית לילה קטן יותר, פסיבי, מהדור השני, המגביר אור כוכבים, שהשלים את מערכת א"א לטנק והיה חייב להיות מסופק במקביל ל'קרנפים'. בתחילת 1967 הוחלט להיכנס ליצור ה'שפנפן' ב'אל-אופ', מבלי להמתין לגמר הניסויים ההשוואתיים עם מכשיר דומה שעמד להגיע באותה עת מחברת VARO בארצות הברית, שהיתה ספקית השפופרות.
- זרקור עזר למפקד הטנק היה אף הוא חלק ממערכת א"א בטנקים, משלים ל'קרנף' ול'שפנפן'. גם במקרה זה הובאו דגמים מחו"ל, אותם למדו ב'אל-אופ' וענף הרכב במקחש"ר פירסם להם מפרט טכני.
ב-1972 נוסו דגמי ה'שפנפן' בתרגיל שריון ברמת הגולן וזכו להצלחה רבה. בעקבות זאת הוזמנו 2,000 מכשירים שיועדו לשימוש נהגי הטנקים, אך עד מלחמת יום הכיפורים הצליחו לייצר רק כמות קטנה מהם. לאחר המלחמה המשיך חיל החימוש בפיתוח 'שפנפן' קבוע בצריח הטנק, שחלקו הקדמי קשיח ונמצא מחוץ לשריון וחלקו מולבש על פניו של התותחן.
הערה: שימו לב שהשפנפן (או יותר נכון ההצטיידות האיטית בו) מוזכר גם בעדויות ועדת אגרנט
בהלך הפיתוח והניסויים התברר כי בצה"ל מעדיפים מערכות אמר"ל המוכללות בגוף הטנק (כדוגמת המערכות הבריטיות) ולא מערכות המולבשות על עיניהם של אנשי הצוות (כמו הקרנף והשפנפן). בעקבות דרישות אלו, החל משנת 1968, התמקדו באל-אופ בפיתוח משקפות א"א ומא"כ קבועות (כמו הרדיאן, שהפך לימים ל'וילון')
ב-1969 יזמה 'אל-אופ' יצור של אמצעים מגוונים כמו משקפת תצפית פריסקופית קבועה שתוצב מעל עמדות מבוצרות או אשנבי ירי, כן הציעה לפתח מכשיר לגילוי מקורות א"א דרך פריסקופ בטנקי שוט ופיתחה כוונת לירי על מקורות א"א.
לאחר מלחמת יום הכיפורים ודרישות מערכת הביטחון התרחב המפעל והוא פיתח וסיפק לצה"ל אמצעים מגוונים
עד לסוף 1976 פיתחו 'אל-אופ' את האמצעים הבאים:- 'ערבוב' - מד טווח לייזר משקפת
- מיני לייזר - מד לייזר ל-M-32
- 'רדיאן' - מכשיר נהיגה פסיבי לשוט
- מד טווח לייזר לשוט
- 'שפנפן' פסיבי
- ו'משורר'.
חשוב לציין כי תרומת מקחש"ר בתחום ראיית הלילה, בנוסף לפיתוח, הייתה גם בבחינה, בבדיקה ובניסויים של אמצעים שנרכשו מחו"ל, כמו טלסקופ מגביר אור, משקפות וכדו'.
לאחר מלחמת יום הכיפורים וכחלק מלקחי המלחמה, העלו היחידות הלוחמות דרישות להגדיל את הצטיידותן באמצעי ראיית לילה, במטרה לאפשר פעילות מבצעית יעילה בלילה וגילוי האויב המצויד באמצעים דומים. אמצעים אלה היו יקרים במיוחד ועד המלחמה היו מיועדים לבט"ש עבור הטנקים, התומ"תים, הנגמ"שים וג'יפי הסיור.
באותה עת (1974) היו בצה"ל אמצעי ראיית לילה כלהלן:- אמצעי א"א אקטיביים הפועלים עם תאורת א"א חיצונית:
- אמצעים לנהיגת רק"ם וג'יפים בלילה
- 'שפנפן' אקטיבי
- 'קרנף',
- אמצעי תצפית:
- 'מפוחית-פה'
- 'מדגרה' / 'חרצית' משקפת א"א חד-עינית, שהורכבה על ג'יפ סיור, נ"נ או זחל"ם. אינה זקוקה לתאורה חיצונית
- 'משורר' - מכשיר אלקטרו-אופטי לראיית לילה המגביר אור טבעי של ירח וכוכבים, או אור מלאכותי, שעוצמתו חלשה כדי לאפשר צפייה או ירי בלילה. בדרך כלל נועד לשילוב עם מערכת ה'דגן'. המכשיר, דמוי טלוויזיה קטנה, ביצע הגברת אור טבעי או מלאכותי, שעוצמתו חלשה, פי מאות מונים. ב'משורר' עשו שימוש בפעולות יבשתיות במצרים ובפעולות ימיות, כאשר ציידו סטי"ל של חיל הים במערכת 'משורר' שהותאמה לספינה ובסיועו הצליחו להניח מוקשים ולפגוע בכלי שיט מצריים שיצאו מנמליהם.
- אמצעי גילוי והתרעה - גלאיי מקורות אור א"א של האויב:
- 'מיסיונר'
- 'דיאמטר'
- 'עטלף',
- אמצעי תאורה לתצפית וירי בטנק:
- 'בור-סיד' אמצעי כינון למקור א"א, בטנקי מגח 3 בלבד
- זרקור 'קסנון'
- אמצעי ראייה פסיביים - תרמיים, שהיו אמצעי ראייה מתקדמים, כמו: 'שפנפן' פסיבי, התקן תרמי לתצפית, גילוי וירי ועוד.
ב-1975 הוחלט ללמוד את תהליכי הפיתוח וההצטיידות בארצות הברית במכשירי ראיית לילה המבוססים על שפופרות דור ב, במטרה לשפר תחום זה בצה"ל.
בצה"ל שקלו לרכוש שפופרות כאלה לשם הצטיידות, אך גם שקלו לבדוק את כדאיות הקמת מפעל ליצור שפופרות. במקביל פותח ב'אל-אופ בארץ. בכך רצו לחסוך כסף ולקדם את הפוטנציאל היצרני בארץ. אופ' 'רדיאן' לטנק השוט, שהיה 'קרנף' פסיבי, מבוסס על שפופרת 40/50 מ"מ של חברת 'מולרד' הבריטית וכלל עינית רחבה לתצפית דו עינית. הביצועים התיאורטיים הצביעו על כך, כי כושר ההפרדה של המכשיר היה טוב מזה של האמריקנים. הדגם היה אז בשלבי סיום פיתוח ולקראת ביצוע הניסויים בצה"ל.
לאחר מלחמת של"ג הוכנסו שיפורים נוספים במערך הטנקים. עיקר השיפורים נגעו לתחומי בקרת האש, ראיית הלילה, המיגון, השרידות והנשק. הושלמה הצטיידות כל טנקי המגח במגבר אור כוכבים לתותחן ובפריסקופ פסיבי לנהג ('וילון'),דיאמטר לגילוי קרינת לייזר ו-א"א,
|
עוד אשכול חשוב בנושא אמר"ל
ועוד אחד
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il
|
|