17-09-2006, 13:38
|
|
|
חבר מתאריך: 26.11.04
הודעות: 2,109
|
|
שדות לווין
אלמנט תפעולי חשוב בהקמת שדות תעופה בפלסטינה המנדטורית ובכלל ברחבי האימפריה הבריטית היה הקמת "שדה לווין" - satellite field/strip - קרי שדה משנה או מנחת עזר סמוכים, המגבים את השדה העיקרי במקרים בהם הפעולה ממנו בלתי אפשרית או מוגבלת מסיבה כלשהי - פגיעה/נטרול פיזיים, צפיפות/עומס, הפרעות מזג האוויר. שימושים נוספים היו הטעיית האויב (ובדיוק מסיבה זו הותקפו מגידו וסירקין בששת הימים) וכן חלוקה פונקציונלית של כלי הטיס בין הבסיסים (למשל מטוסים גדולים יחסית כמו מפציצים, סיור ימי ותובלה בבסיס העיקרי לעומת מטוסי קרב ואימון שבסיס הלווין).
שדה הלווין שימש גם לאירוח פריסות (אימון בשגרה או תגבורי חירום) וכן לפיזור/אחסון מטוסי עתודה, אמצעים ומלאים שונים כמו תחמושת, דלק וחלקי חילוף. ככלל, שדה הלווין היה קטן בהרבה מהשדה העיקרי וזה בא לידי ביטוי בין השאר במספר, רוחב ואורך המסלולים, קיבולת המחסנים, המבנים והדירים שנבנו בשדה, כמות וסוגי כלי הטיס שיכלו לפעול מהבסיס וכו'. שדה הלווין גם נשלט מהשדה העיקרי, למשל ברמת פיקוח ובקרה אוויריים משותפים או מערך הגנת נ"מ משותף. דוגמאות טובות לצמדים בריטיים כאלו הם רמת דויד-מגידו, ולוד-סירקין ועקרון-קסטינה (חצור). אם זאת היו מקרים בהם שדה הלווין נבנה מראש או התפתח עם השנים למימדים שלא היו רחוקים מאלו של השדה העיקרי. היו מקרים אחרים בהם הבריטים בנו אף 2 שדות משנה ויותר ויצרו אשכול שלם - דוגמאות לכך אפשר היה למצוא ב 1973 מעברה המערבי של תעלת סואץ סביב פאיד ובאזור שלופה/כברית/כספרית. ח"א הקים אף הוא מנחת עזר בשדה קדם בביס"ט על פי מודל דומה (למרות שהיה יכול לפתח את מנחת שדה תימן הסמוך באותה מידה, רק שהיה ככל הנראה רצון לשמר אותו כבסיס לפעילות תעופתית אזרחית). חשוב גם לא בלבל בין שדה לווין כמו מגידו ובין מנחת קדמי - forward operating field/strip - כמו בצת וסנט ג'ין, שיעודם שונה לחלוטין. ממש כמו רפידים ואופירה בסיני, מטרת המנחתים הקדמיים הייתה בראש ובראשונה לקלוט פריסות (קבועות או זמניות) של גפי יירוט מבסיסי הקבע כדי להגן על גבולות סמוכים, יבשתיים או ימיים.
הסיבות ההיסטורית לריבוי הבלתי סביר לכאורה של שדות התעופה שהקימו הבריטים בשנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת היו הרצון להגן על נמלי ים/ריכוזי אוכלוסיה (ת"א-חיפה-י"ם), על דרכים עיקריות/צינורות נפט ובעיקר הטווח הקצר של מטוסי יירוט וקרב של אותם הזמנים. הגיון זהה עומד מאחורי הקמתם של תריסר שדות תעופה לאורך תעלת סואץ משני עבריה. על מנת להגן על השטחים העצומים הללו, פרסו לעתים טייסות בריטיות גפים עצמאיים על פני המזרח התיכון כולו - מתעלת סואץ דרך ארץ ישראל וכלה במסופוטמיה וחצי האי ערב.
נערך לאחרונה ע"י strong11 בתאריך 17-09-2006 בשעה 13:46.
|