25-06-2006, 07:12
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
הערות והשלמות
ציטוט:
אולי השאלות הבאות מטומטמות אבל סתם מעניינות אותי
|
לא תשאל - לא תדע.
ציטוט:
1.האם אין שני כלי טיס בחיל האויר בעלי אותו מספר זנב?
|
יש, ולא מעט. לא תמצא מספרי זנב זהים באותו מערך, אבל במערכים שונים - אין סיבה שלא. למשל דוגמא שהובאה כאן: יסעור 666, ברק 666 ויש גם צוקית כזו
ציטוט:
2.האם קורה שמחליפים למטוס מספר זנב? ומה יכולות להיות הסיבות
|
הסיבה העיקרית היא שינוי במטוס, ואז מחליפים את הספרה הראשונה (למשל מטוסי צילום קיבלו את הספרה 4, ואז מטוס מיראז' 159 הפך להיות 459 כאשר הותקן עליו חרטום צילום). בעבר היה פחות סדר, ומטוסים ש"חצו" טייסות - גם קיבלו מספרי זנב שונים. יסעורים שהושבחו - קיבלו את הספרה 0 במקום ה-6, וכך גם יסעור 666, לאחר שהפך ליסעור 2000 - הפך ל-066.
מקרה חריג נוסף הוא מקרה ה"שבלולים" שהיו קורנסים רגילים שהוסבו לצילום. אז החליפו להם את מספרי הזנב למספרי זנב שנשאו מטוסי מיראז' ייעודיים לצילום. המקרה הזה הוא בהחלט חריג.
מקרה חריג אחר, ותקנו אותי אם אני טועה, הוא מטוס סופה 119 שקיבל את המספר הזה כאשר נפתחה הטייסת, אך במקור נשא מספר זנב שונה.
ציטוט:
3.למה אז מספרי הטייסות היו מסווגים והיום הם לא?
|
רק מספרי טייסות בודדים שוחררו לפרסום. השאר עודם מסווגים, למרות שבאינטרנט תצמא את רובם (וגם כאלה שלא היו קיימים מעולם.
ציטוט:
4.למה בטייסת הבינלאומית למטוסי תדלוק אין סמל טייסת על הזנב ורק לתובלה יש?
|
כי אינך רוצה שיזהו אותם מרחוק. סה"כ הם די מוגבלים ביכולת התמרון וההתגוננות שלהם, והם די דומים למטוסי נוסעים רגילים - אז למה למשוך תשומת לב מיותרת?
ציטוט:
5.הוי הצהוב נועד כדי שלא ירו על כוחותינו..למה על מטוסים אין סימון דומה?
|
מסוקים פועלים בגבהים ובאופן שמסכן אותם בירי מהקרקע (למשל נשק קל), ולכן גם סימנו אותם להקלה בזיהוי ע"י מי שאינו מיומן בזיהוי מטוסים.
מטוסי הקרב שלנו די ייחודיים לזירה, ופועלים לרוב מחוץ למעטפת הרי של כוחות קרקע. אם זאת - היו בעבר לא מעט מקרים בהם סומנו מטוסינו בצבעים בולטים על מנת למנוע זיהוי שגוי מול מטוסי אוייב דומים. כך למשל סומנו מטוסי מיראז' וכפיר במשולשי זיהוי צהובים/שחורים כדי להבדיל בינם לבין מטוסי מיג 21, שצורת הכנף שלהם דומה. כנ"ל גם לגבי מטוסים ישנים יותר (סופר מיסטר למשל) שדמה למיג.
כיום המצרים מסמנים את מטוסיהקרב שלהם בזנב כתום - כדי לסייע בזיהויים מול מטוסי מדינות יריבות.
ציטוט:
6.מי הצייר שמצייר את הציורים שיש על הזנבות או סמלי טייסות ואיך בנאדם עם כישרון ציור מגיע לכזה תפקיד?
|
רענן וייס ואילן ורשאי הם שתי דוגמאות לאנשים שהיו מעורבים בכך לאחרונה. המשותף לשניהם - בניית דגמי מטוסים...
ציטוט:
7.למה מטוסי צופית לא נושאים את סמל חיל האויר?האם זה על מנת למנוע זיהוי כוחותינו בזמן ריגול?
|
בעיקרון - כן - ממש כמו סיפור מטוסי התדלוק.
ציטוט:
8.כמה כלי טיס הופלו והתרסקו מאז הקמת חיל האויר?
|
לגבי מטוסים שהופלו - תמצא את הנתון באתר ח"א. לגבי אובדן בתאונות ואחרים - הנתון מסווג.
ציטוט:
9.איך מגיעים לטוס בצוות האירובטי?...האם יש צורך להיות בטייסת קרב לפני זה?
|
להבדיל מצוותים בחו"ל - הצוות בארץ מורכב ממדריכי טיסה ולא צוות מקצועי שפועל בו כתפקידו העיקרי. תשובתו של אמיל היא הנכונה.
ציטוט:
10.כשטייס מגיע לטייסת חדשה האם יש לו מטוס קבוע שהוא טס בו בדרך כלל או שהוא טס על כל מיני מטוסים בטייסת הזאת?
|
ככלל - אין מטוס "אישי". אני חושב שרן פקר היה חריג בכך ש"אימץ" לו מטוס משלו, אבל איני בטוח שזו אינה אגדה.
ציטוט:
11. מי הטייס הכי ותיק בחיל האויר וכמה שנות שירות הוא נתן בתור טייס?
|
ג'רי רנוב גם היה אחד מהחבורה הזו. אני חושב שבמערך התובלה קיימות דוגמאות נוספות שלא הוזכרו.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 25-06-2006 בשעה 07:19.
|