21-09-2011, 06:29
|
|
מנהל בפורום צבא וביטחון
|
|
חבר מתאריך: 26.11.05
הודעות: 10,291
|
|
בכל מקרה שיגור הרקטות לא היה הגורם לאסון אלה רק המצת. הידלקות הסקיהוקים היתה יכולה לקרות מגורם אחר ועדיין התוצאה הסופית כנראה לא היתה משתנה. הבעיות האמיתיות היו פצצות לא בטיחותיות וריכוזיות בנושא כיבוי אש.
באותו היום נשבה רוח חזקה שטילטלה את הספינה, המטוסים ובעיקר את סירטי "הסר לפני טיסה", אחד מהם הנוצר את פלג החיבור החשמלי בין המטוס לרקטות (הפלג ניקרא Pig Tail) השתחרר ולמעשה המעגל החשמלי ניסגר.
כשטייס הפנטום "הדליק סוויץ" זרם חשמלי עבר ללא הפרעה אל כוורת הרקטות והצית אחת מהן שנורתה (לא ברור למה מפסקי החימוש היו במצב פתוח, יכול להיות כחלק מהליך ההנעה ויכול להיות בטעות - זה יערי מוזמן להסביר).
בצד השני על הסקייהוקים היו מורכבות פצצות ישנות ממלחמת העולם השניה, וועדת החקירה מצאה שבגלל לחץ האירועים ובעיות בהספקה הם השתמשו בהם ולא במודרניות יותר השייכות לאותה תקופה.
הייתה עוד סברה שהאמריקאים רצו לגמור את כל "הפג תוקפו" שנשארו להם במחסנים.
כך או כך אחד המאפיינים של הפצצות הישנות האלה הוא "זמן הבישול" שלהן (Cooking Time) מונח המתייחס לרגישות הפצצה לחום אשר עמד בישנות על פחות מדקה ובמודרניות יותר בנות אותה תקופה על שתי דקות לפחות (היו בהם גם הרבה נפלים, דטונציה חלקית וכו').
האש שפרצה מגלון הדלק של הסקייהוק אשר ספג את הרקטה התפזרה סביבו והחום החל לעלות, צוותי הכיבוי מייד רצו אל המטוס עם מטפים והחלו לכבות בזמן שאחרים על הסיפון עזרו לשני הטייסים של שני הסקייהוקים שבערו מהאש (אחד מהם הוא כאמור הסנטור ג'ון מקיין) לפנות אותם אחרי שקפצו מהקוקפיט אל הסיפון ושברו את רגליהם.
זמן הבישול הקצר הכריע, תוך פחות מדקה פצצה אחת התפוצצה ובמקום הרגה את צוותי הכיבוי, פרצה פתח בסיפון דרכו הדלק הבוער חילחל למטה ופיזרה את האש מעבר לאותה נקודה בה הוא בער.
בהמשך עוד פצצה התפוצצה והגבירה את הקטסטרופה ואת הלוחמה באש באין צוותי כיבוי מיומנים.
כיום תיקני הבטיחות שולטים, מערכות הכיבוי הן לרוב אוטומטיות, צוותי כיבוי רבים ומיומנים - האירוע הזה ואירוע השריפה על הנומ"ט אוריסקני שנה לפני כן היו נקודת מפנה בנושא הזה.
לגבי השינוי ברקטות: השינוי בסוג ההודף והנחירים לא קשור לבטיחות. למנוע נוספה מערכת למניעת הצתה לא מכוונת שכנראה מעלה את המתח סף להדלקה ומונעת הדלקה ממתחי השראה.
נכון, המשפט שלי לא נכתב טוב, היה צריך להיות שבין היתר נעשה סידור נחירי פליטה ושימוש בפרופלנט שונה. הסימן 71 עברה השבחות בכמה רמות שכוללים את הפרופלנט כאמור, הרגישות להשראה אלקטרומגנטית (מערכת HERO), הרש"ק וצורת מעוף הרקטה מבחינה אווירודינמית.
אגב, הרקטה שהיתה מעורבת בתקרית היא מדגם 32 ולא 16 כפי שנכתב בטעות.
נערך לאחרונה ע"י Fang בתאריך 21-09-2011 בשעה 07:01.
|