16-12-2012, 09:48
|
|
מנהל פורום צבא ובטחון
|
|
חבר מתאריך: 04.05.02
הודעות: 22,953
|
|
הסטוריה של רכבי סיור מיוחדים
לאורך השנים האמריקאים פיתחו או שדרגו כמה וכמה כלים לשימוש יח' מיוחדות, כאשר עד סוף המאה ה-20 כמעט כל הכלים האלה היו שדרוג או פיתוח של כלים קיימים כמו ג'פ"ס, האמר, באגי ספורט וכו'.
הכלי הראשון שעבר שדרוג מסיבי היה M-151 המוכר, שקיבל בשנות ה-80 תת-דגם משודרג ומדוגם לשימוש יחידות מיוחדות אשר נקרא FAV - הכלי היה קטן וצפוף אך לראשונה נתן מענה ייחודי ולא גנרי לדרישות של מבצעים מיוחדים.
במלחמת המפרץ 1991 נצפו לראשונה שני כלי רכב חדשים בשימוש יחידות סיור ומיוחדות - הראשון היה דגם סיור חמוש של ג'יפ טויוטה לנד קרוזר, כשלעצמו כלי מוצלח ונפוץ במדינות המפרץ הפרסי. בגוף הרכב עצמו לא בוצעו שינויים מרחיקי לכת מעבר להתקנת כנת מקלע בתא המטען ומדפי ציוד חיצוניים.
הכלי הבא שנחשף וזכה לתשומת לב כלל עולמית היה DPV, דגם למבצעים מיוחדים של הבאגי חולות המפורסם פותח בתחילת שנות ה-80 ע"י Chenowth Racing Products, ובניגוד לסברה הנפוצה הוא יועד תחילה לשמש רכב סיור ונושא טילי נ"ט ליחידות הסיור הרגילות של חטיבת חי"ר 9 של צבא היבשה. רק לקראת סוף העשור הוכנס הכלי לשימוש נסיוני ביחידת SEAL שמצאה בו יכולות שלא היו קיימות באף רכב אחר ומכאן קצרה הדרך לכניסה של הכלי לשימוש היחידה וכן ליחידות מקבילות כמו כוח דלתה. כאמור, 15 דקות התהילה של DPV היו במלחמת המפרץ הראשונה בה הופעל בצורה מסיבית ברחבי מערב עירק ע"י צוותי ציידי הסקאדים. אז גם נחשפו ביתר שאת חולשות הכלי ובהן שבריריות ומיגון קל, שחלקן זכו לפתרון בהמשך הדרך. עדות לתלונות הנ"ל הובעה ע"י מפעילי הכלי שחיברו אליו כריות סיכות ולוחות של חיצי הטלה, בתור סוג של בדיחה צינית בנוגע לתחושות היושבים ברכב בעת לחימה...
בניגוד למצופה, למרות שההאמר היה אחד מכוכבי אותה מלחמה הוא כמעט ולא זכה לשימוש רציני כרכב סיור או פשיטה. מספר לא גדול של כלים שודרג בהתאם לדרישות יחידות מובחרות ספציפיות והותקנו בהם בולמי זעזועים, ציוד קשר מיוחד וכנות נוספות למקלעים - דגם זה כונה Desert Mobility Vehicle ובקיצור DMV
בשנים האחרונות נחשפו מספר תמונות ועדויות על שימוש מוקדם ברכבי סיור 6x6 מתוצרת פינצגאור באותה המלחמה, ועדיין היה זה שימוש ראשוני יחסית בכלי מצויין ויקר זה.
בעשור שבין מלחמת המפרץ למלחמה בטרור (1991-2001) לא נראו כמעט התפתחויות מיוחדות בתחום, אולי כנגזרת להלך הרוח הפוליטי של "הקץ למלחמות" שאפיין את ממשל קלינטון. בקרב הגדול במוגדישו המוכר כאירוע "בלק הוק דאון" השתמשו כל הכוחות הלוחמים - כולל יח' דלתה המקצועית ועתירת המימון - ברכבי האמר רגילים לגמרי. קיימות עדויות על שימוש ברכב DPV בודד ע"י צוות SEAL מחוץ לעיר, וכן דיווחים על דגמי DMV שונים שהופעלו ע"י הכוחות המיוחדים במקומות אחרים במדינה. רכב אחד שכן פותח הוא Ranger Special Operations Vehicle או RSOV, היורש של FAV המוזכר למעלה שכאמור נועד לשרת את צוותי הריינג'רים. פלטפורמת M151 העתיקה הוחלפה ע"י ג'יפ לנדרובר דפנדר 110 שדוגם ושודרג בהתאם.
תחילת המלחמה באפגניסטן בתקופה שבין אוק' 2001 לתחילת 2002 התאפיינה בפעילות קרקעית כמעט בלעדית של כוחות מיוחדים. כוחות קטנים אלה הנהיגו ושלטו בכוחות מקומיים גדולים הרבה יותר, ובנוסף ביצעו משימות ייעודיות של איסוף מודיעין (SR), הכוונת תקיפות אוויר (CAS) ופעולות תקיפה ישירה (DA). פועל יוצא של סוגי פעילות אלה היה הדרישה לפעילות בחתימה נמוכה של ניראות - ומכך נבעה ההחלטה להסתמך בצורה כמעט מוחלטת על רכבים בעלי דמיון לתחבורה המקומית, ובקיצור: טנדר טויוטה 4x4. תחילה נעשה שימוש ברכבים אזרחיים פשוטים שהותאמו בצורה מאולתרת ופרטנית ע"י הלוחמים בשטח, אשר בהמשך הוגדר ותוקנן רשמית תחת הקוד Non-standard Tactical Vehicle או NTV. יתרון נוסף של השימוש ברכבים אלה הוא הקלות ברכש והתקנת חלקי חילוף גם באיזורים נידחים.
במהלך אותם ימים של תחילת הלחימה, קיבלו הכוחות המיוחדים של ארה"ב תרומה של מספר ג'יפים מדגם מרצדס G-Wagen באדיבות ממשלת נורווגיה. כלים אלו נשאו מיגון קל אשר התאים לפעילות הכוחות בשטח מאחר ולא הכביד בצורה חריפה על משקל הרכב ויציבותו ומצד שני סיפק מיגון לפחות חלקי נגד רסיסים ואש נק"ל.
בהמשך רכשו הן הצבא והן חיל הנחתים את G-Wagen כשהוא מותאם ומדוגם בהתאם לצרכיהם הספציפיים.
תוך כדי הלחימה באפגניסטן הופיע שוב ה-DPV הזוכר ממלחמת המפרץ, לאחר שעבר מקצה שיפורים שכלל מכ"ם, מנוע משודרג, ותוספת מיגון חלקית.
לפני מספר שנים נחשפו תמונות ראשונות של היורש, DPV-2. הכלי החדש כבר אינו רכב ספורט מותאם אלא רכב ייעודי שתוכנן מלכתחילה למשימות סיור ומבצעים מיוחדים.
במספר מקרים נדירים נראו ג'יפי UAZ מתוצרת רוסית, שעברו הסבה לשימוש הכוחות האמריקאיים
במהלך הלחימה בעירק נראה מספר קטן יחסית של ג'יפי לנדרובר - הן בצבעי הסוואה והן בצבע לבן - בפעילות של יחידות מיוחדות. מעניין שבכל המקרים מדובר בדגם עם תא נהג סגור.
אחד הרכבים היותר מעניינים הוא GMV או Ground Mobility Vehicle - רכב הסיור למבצעים מיוחדים שמבוסס על ההאמר. בניגוד לתובנה הנפוצה והשגויה, GMV אינו גירסה בודדת אלא משפחה שלמה. כלי GMV המקוריים היו האמרים רגילים של הכוחות המיוחדים שהלוחמים הסירו מהם את הדלתות והוסיפו להם מיגון, נשק ומערכות קשר - הדגמים העיקריים שהוסבו M998 ו-M1026. בהמשך הוסבו הגרסאות הממוגנות של אותם כלים, ולאחר מכן כבר החל ייצור של גרסאות ייעודיות ליחידות וזרועות שונות (GMV-S, GMV-R,GMV-N, GMV-ST, ECV וכו').
כלי חדש יחסית שנכנס לאט ובשקט לשימוש הוא ELSORV, קיצור שובר שיניים של Enhanced Logistic Off-Road Vehicle. רכב זה נועד למשימות סיור פינוי ולוגיסטיקה בשטחים בהם העבירות קשה בצורה קיצונית. לכלי זה עבירות דומה לזו של זיבאר הצה"לי אך בשונה ממנו ELSORV הוא רכב ממוגן שתוכנן לשימוש צבאי.
הכלים האחרונים הם לא רכבי סיור בהגדרה המובהקת אך פועלים בצמוד לרכבי הסיור - מדובר ברכבי "ספינת אם", רכבי משא שהוסבו לרכבי סיוע לוגיסטי למבצעים מיוחדים. מדובר בקונספט שקיים בגלגולים שונים עוד מתקופת מלחה"ע ה-2, ברכבים אלה הוסרו כל החלקים המיותרים כולל גגות דלתות ודפנות כדי לפנות מקום לנשיאת דלק ותחמושת עבור רכבי הסיור. בהמשך הפכו כלים אלה לפעמים לרכבי סיור עצמאיים, שזכו ליחס אוהד בעיקר בגלל בטן התחמושת הגדולה שלהם. הרכב הראשון הוא WarPig, הסבה של משאית 2.5 טון LMTV שנראתה לראשונה בתחילת המלחמה בעירק.
רכב זה הוחלף בהמשך ע"י משאית אספקה ייעודית, לא מצאתי עליה פרטים.
_____________________________________
גם כשלא היה הרבה, היה לנו הכל
נערך לאחרונה ע"י סירפד בתאריך 28-12-2012 בשעה 23:11.
סיבה: GMV-
|