07-11-2004, 02:22
|
|
|
|
חבר מתאריך: 23.09.03
הודעות: 12,141
|
|
שיחזור סקירה - ההבדלים בין הבלוקים השונים של ה F-16
כתבתי סקירה זו בפורום הישן והחלטתי לפרסם אותה כאן שוב, ביחד עם מספר שינויים והוספות שנובעים מפרטים חדשים ששוחררו\הבנה טובה יותר שלי.
כשמדברים על מטוסי ה F-16 נהוג להישתמש במושג "בלוק". "בלוק" מציין סטנדרט מסויים, תקראו לזה "רמת שיכלול" אם תירצו. לדוגמא, מטוסי ה F-16 הראשונים שייוצרו וסופקו ללקוחות היו F-16A/B Block 1. אלו היו מטוסיי הבסיס לכל F-16 למיניהם שמוכרים היום. ההבדלים בין הבלוקים השונים הם בדרך כלל באוויוניקה, אך לעיתים מבוצעים גם שינויים חיצוניים ו/או מבניים (פירוט בהמשך).
ההבדלים העיקריים בין הבלוקים השונים הם:
F-16A/B Block 1 - טיסה ראשונה בשנת 1978. ניתנים לזיהוי בקלות ע"י הראדום השחור ומייצבי-הגובה הקטנים בכ 30% ממייצבי-הגובה של בלוקים מאוחרים יותר.
תמונה של בלוק 1 בלגי (שימו לב לראדום השחור ולמייצבי-הגובה הקטנים):
F-16A/B Block 5 - אין הרבה הבדלים בין הבלוק 1 לבלוק 5. ההבדל היחידי הנראה לעין הוא הראדום האפור (שכמובן הפך לסטנדרט בכל הבלוקים שיוצרו מאז) בגלל שטייסים התלוננו שבעת עריכת קרבות אוויר מדומים הראדום השחור מקל על הזיהוי הוויזואלי של המטוס. שאר ההבדלים הם שיפורים שונים להגברת באוויוניקה לשיפור האמינות והכשירות למשימות.
F-16A/B Block 10 - שוב, רק הבדלי אוויוניקה ללא שינויים נראים לעין.
F-16A/B Block 15 - בבלוק 15 נעשו מספר שינויים. ביניהם נעשו שיפורי אוויוניקה לשיפור הביצועים במשימות אוויר - קרקע וקרבות BVR (Behind Visual Range). השינויי אולי הגדול ביותר הוא הוספת שתי נקודות נשיאה בגחון המטוס, שצויינו 5L ו 5R. הדבר שינה את מרכז הכובד של המטוס, ולכן השטח של מייצבי-הגובה הוגדל בכ-30%. הדבר כמובן הוסיף יציבות למטוס, כולל יציבות משפורת בזוויות התקפה גבוהות. מאוחר יותר מטוסים אלו שודרגו ל (Block 15OCU (Operational Capability Upgrade. בלוק זה "קיבל" את המנוע האמין יותר F100-PW-220. המבנה שלהם חוזק, והם צויידו בתע"ל רחב-זווית. מאוחר יותר שונה השם, שוב, ל F-16C/D. מטוסי F-16 מבלוק זה יכלו לראשונה להצטייד בטילי ה AIM-120 Amraam ופודי ל"א.
תמונה: מייצבי הגובה הישנים לעומת החדשים.
F-16C/D Block 25 - בלוק זה מצוייד במכ"ם ה AN/APG-68. בעל Glass Cockpit הכולל 2 MFD ו FLIR. טילי ה AGM-65D Maverick גם כן נהפכו לקבילים עבורו. שינויים נוספים נערכו באוויוניקה. ההבדל החיצוני היחידי בין ה
F-16A ל F-16C הוא של F-16C יש אנטנה משולשת לפני הגה הכיוון, משמשת ל IFF\UHF. יש לציין של F-16C אירופאים, סינגפורים וישראלים יש בליטה נוספת, מאחורי הגה-הכיוון. של האירופאים היא מכילה מצנח המסייע לנחיתות קצרות. אצלינו בליטה זו מכילה ציוד ECM נוסף, תוצרת התע"א. הבדל נוסף הוא כמובן מייצבי הגובה המוגדלים.
F-16C/D Block 30/32 - שיפור אוויוניקה. ההבדל בין בלוק 30 ל 32 הוא שהבלוק 30 משתמש במנועי F110 של GE וה 32 משתמש במנועי F100 של PW.
תמונה: F-16C בלוק 30
F-16C/D Block 40/42 - יכולות טיסה בלילה ובכל מזג-אוויר משופרות. יכול לשאת את פוד ה LANTRIN (ולכן קיבל את השם Night Falcon). מצוייד בראדאר ה APG-68V(5). קיימת גם בקרת טיסה דיגיטאלית. כמו כן קיימים שיפורי אוויוניקה נוספים שלא פירטתי עליהם. יש לציין שדגמי ה D בחיל האוויר מצויידים בכני נסע מחוזקים כתוצאה ממשקל המראה גדול יותר ממטוסי D רגילים (בגלל ה"דבשת"). בבלוק זה הועברו אורות הנחיתה מדלת כני הנסע הראשיים לדלת כן הנסע הקדמי בשל התקנת הפודים.
תמונה: F-16C בלוק 40 נושא את פוד הלנטרין בטקס הגלילה.
F-16C/D Block 50/52 - שיפורים גדולים מאוד באוויויניקה. RWR ומכ"ם משופרים + מקלט GPS נכללים. כמו כן בלוקים אלה משתמש במנועים חזקים כתוצאה ממשקל המראה גדול יותר. יש להם יכולת SEAD משופרת. בלוק 50 משתמש במנועי F110-GE-129 והבלוק 52 במנועי F100-PW-229.
תמונה: אחד ממטוסי ה F-16C Block 50 הראשונים שנבנו.
תמונה: F-16D Block 52\F-16DJ אמריקאי מציג את יכולת ה SEAD.
+F-16C\D Block 50\52 - הרבה חושבים שמטוסי הסופה הם אותו הדבר כמו הבלוק
52+ הסטנדרטים. אבל מה שדומה זה בעצם הצורה החיצונית וחלק מהאוויוניקה. מרבית האוויוניקה של הסופות מיוצרת בישראל ע"י כמה מפעלים (ביניהם אלביט ותע"א) אז אפשר להגיד שהסופה יותר מתקדמת לכאורה מהבלוק 52+ הסטנדרטים. בלוק זה מכיל שינויים רבים מבלוקים קודמים, בינהם יכולת נשיאת JDAM, מכ"ם APG-68(V)9 בעל מפתח סינטטי (SAR), מערכות ל"א חדשות, CFT ועוד.
תמונה: +F-16C Block 52 יווני בפס הייצור במעלי לוקהיד-מרטין.
F-16E/F Block 60 - נמכר כרגע רק לאיחוד האימרויות הערביות בציון F-16U.
השיפורים העיקריים הם פליר פנימי, "חליפת" מערכות ל"א להגנה עצמית, רדאר מתקדם המסוגל לעקוב אחר 6 מטרות אוויריות בו-זמנית, זע"ט (זיהוי עמית טורף) מתקדם ועוד כמה שיפורים.
תמונה: F-16F Block 60.
כמו כן, קיימות עוד הרבה מאוד גרסאות שונות של ה F-16 שלא מצויינות בסקירה זו. אם יהיה עיניין אנסה לפרט גם עליהן.
תמונות נלקחו מ www.f-16.net.
_____________________________________
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook
נערך לאחרונה ע"י DeepSpace בתאריך 07-11-2004 בשעה 02:27.
|