לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 28-02-2005, 21:10
צלמית המשתמש של DeepSpace
  DeepSpace DeepSpace אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 23.09.03
הודעות: 12,141
F-15A/B/C/D בז ובזמ"ש: הדומה, השונה, ומה שביניהם

סקירה שלי מהפורום הישן.

הבז (F-15A/B/C/D) תוכנן כמטוס עליונות אווירית (Air Dominance) ע"י חברת מקדונל-דאגלס (כיום בואינג), ונכנס לשירות בחה"א האמריקאי בשנת 1974. המטוס תוכנן בעיקר בגלל דרישתו של חה"א האמריקאי למטוס קרב מתקדם עם יכולות א"א טובות יותר מכל מטוס שהיה או שהיה קרב להיכנס לשירות. דרישה זו נבעה בגלל חשיפתו הציבורית של ה MiG-25 Foxbat, מטוס הקרב המתקדם ביותר בזמנו.

הבז בשירות חה"א

מאז כניסת הבז לשירות בחיל האוויר הישראלי, בשנת 1976, רשם לזכותו המטוס מספר מכובד של הפלות, ונטל חלק במספר תקיפות מן הנועזות ביותר של החיל, כגון סיפוק הגנה אווירית למטוסי הנץ (F-16A/B) התוקפים במבצע "אופרה" ב 1981, ותקיפת מפקדת אש"ף בתוניס (התקיפה הרחוקה ביותר של חה"א) בשנת 1985.

כשנתיים לפני שראשוני מטוסי הבז הגיעו ארצה, בשנת 1974, משלחת מטעם חה"א יצאה לארה"ב בשביל לבחון, ובסופו של דבר לבחור, את מטוס הקרב העתידי של החיל. המועמדים היו ה F-14 וה F-15, ושניהם הוטסו ע"י טייסים ישראלים. שני המטוסים נבחנו בקפדנות ביכולת תימרונם, מערכות הנשק ונתוני טיסה. לאחר מספר טיסות, החליטו הטייסים פה אחד שה F-15 הוא מטוס יותר טוב, ויתאים יותר לצרכיו המיוחדים של חה"א. ב10 לאוקטובר 1976 נחתו צמד מטוסי הבז הראשונים בבסיסם בישראל (בערב שבת, וכך הפילו את הממשלה).

למטוסי הבז 40 הפלות עד היום בחה"א הישראלי, כולם מטוסים סורים. ב 27 ליולי 1979 מטוס הבז רשם היסטוריה בכך שהפיל מטוס מיג 21. הייתה זו הפעם הראשונה בעולם שמיג 21 מופל ע"י מטוס F-15, והפלתו הראשונה של ה F-15 בעולם. כשנתיים מאוחר יותר, ב 13 לפברואר 1981 מטוס בז ישראלי קבע שיא עולמי נוסף, כשהפיל מטוס מיג 25 (במשותף עם סוללת הוק). גם הפעם הייתה זו הפעם הראשונה בעולם שמטוס מיג 25 מופל (גם ע"י F-15 וגם בכלליות).

מתוך אתר ח"א,
ציטוט:
ב-1979 החל מאבק רציני בשמי לבנון. הסורים לא הסתפקו עוד בשיגור כוחות יבשה והחלו להפגין נוכחות אווירית. טיסותיהם המאיימות לא הותירו מוצא, וב-27 ביולי התחולל קרב האוויר הראשון. באותו יום יצאו מטוסי כפיר ו-F-15 לחפות על מטוסים נוספים, שתקפו מטרות מחבלים בין אגם קרעון ונמל צידון. בקרב התחולל הופלו חמישה מטוסי מיג-21 ונרשמה הפלת בכורה למטוסי ה-F-15 והכפיר.

תא"ל (מיל') משה, אז רס"ן, זכה בכתר ההפלה העולמית במטוס ה-F-15 . "במשך שלוש שנים בנינו את הטייסת. הכשרנו טייסים ומיסדנו דפוסי עבודה", הוא מספר, "רק דבר אחד היה חסר - הפלה, הצדקת הקיום המבצעי. נהגתי אז לומר לכולם, שאני אהיה הראשון שיפיל ב-F-15 . כולם קיבלו זאת כבדיחה חוץ ממני. באותו יום, בשעה עשר בבוקר, הזעיק אותי מפקד הטייסת מפגישה והורה לי להתייצב בטייסת תוך 20 דקות. ניחשתי מייד את העומד מאחורי ההוראה. המראנו כאשר המוביל הוא סא"ל ב', מפקד הטייסת, ואני מספר שניים.

טסנו ללבנון בגובה 15 אלף רגל, כאשר הבקר הודיע כי שתי רביעיות של מיגים עושות דרכן לכיווננו. לאחר שזיהינו אותם בעצמנו קיבלנו לפתע הוראה לפנות לאחור ולטוס לכיוון הים. הרגשתי אכזבה קשה, אך תוך דקות ספורות קיבלנו את האור הירוק המיוחל. שחררתי בידונים, עשינו הטיה יפה ושעטנו, ב' ואני, לתוך לבנון. תוך שניות היינו מעורבים בקרב. השמיים היו זרועי שיגורי טילים מכל הכיוונים. גם ב' ואני שיגרנו זוג טילים, ששירטטו נתיב לוהט בשמיים. שני הטילים החטיאו את מטרתם. זוג מטוסי מיג-21 חצו את קו הטיסה שלי בגובה מעט נמוך יותר. בנקודה מסויימת הם ביצעו הפיכת הטיה - סימן לכך שהם מתייחסים אלינו. מרגע שזיהיתי אותם ועד שהיה לי מיג בכוונת, חלפו חמש שניות. שיגרתי טיל מדוייק, שחצה את המיג לשניים. לא עברה דקה נוספת, וארבעה מיגים נוספים מצאו עצמם שתולים באדמה. הרדיו מלא לפתע בקריאות 'הפלתי'. שאר המיגים החלו להימלט ואנחנו התכוונו לרדוף אחריהם, אך בסופו של דבר נאלצנו לוותר. חזרנו הביתה במבנה מכונס, כשכל אחד מספר ברדיו את חלקו שלו. כאשר כולם סיימו לדבר, אמרתי משפט שזוכרים לי עד היום: 'תגידו מה שתגידו, אבל אני הייתי הראשון'.


ב 7 ליוני 1981 נטלו כאמור 6 מטוסי בז חלק במבצע "אופרה".

מבצע שלום הגליל ("מלחמת לבנון"):

במבצע שלום הגליל מטוסי רשמו לזכותם מטוסי הבז כ 30 הפלות של מטוסי מיג 21 ו 23 סורים.

נחיתה עם כנף אחת:

בקיץ 1983 תרגלו מטוסי בז וסקייהוק של חה"א קרבות אוויר מעל שמי הנגב. במהלך התרגיל התנגשו מטוס סקייהוק ובז. מטוס הסקייהוק התפוצץ באוויר לאחר ששני אנשי הצוות נטשו בשלום, ואילו מטוס ה F-15 נפגע בכנפו. טייס הבז (זה היה דגם C) הבחין בנזק הרציני בכנף, אבל החליט לנסות ולהציל את המטוס ולנחות בבסיס קרוב.

הוא הנחית את המטוס במהירות כמעט כפולה ממהירות הנחיתה של ה F-15, ובמהלכה נשבר גם וו העצירה של המטוס מן המהירות הלא שגרתית.

רק לאחר הנחיתה הטייס הבין את חומרת הנזק שנגרם: כל הכנף הימנית נקרעה מן המטוס, והוא הנחית את המטוס רק עם הכנף השמאלית.

לאחר אירוע זה אנשי חה"א שאלו את מהנדסי מקדונל-דאגלס מה הסיכויים ש F-15 יצליח לנחות עם כנף אחת, והתשובה שהם קיבלו הייתה שלפי ניסויים במנהרות רוח והדמיות מחשב אין סיכויי מבחינה אווירודינמית שדבר שכזה ייקרה. לאחר קבלת התשובה אנשי חה"א הראו להם את התמונות. במקדונל-דאגלס היו המומים, וכאות הוקרה שלחו לחה"א כנף חדשה ללא תמורה. לאחר מספר חודשים חזר הבז לטייסתו. לאחר מכן הורד הטייס דרגה בשל אי-ציות למפקדו לנטוש את המטוס, והועלה דרגה על כך שהציל את המטוס.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

מבצע "רגל מעץ"

באוקטובר 1985 ביצע חה"א את התקיפה הארוכה ביותר בהיסטוריה שלו. שישיית מטוסי בז תקפה את מפקדות אש"ף בתוניס, טיסה של 1,600 מייל לכל כיוון. התקיפה הייתה בעצם תגובה לרצח שלושה ישראלים בלרנקה, קפריסין, ונועדה להראות לאירגון שאין מקום שהטירור יצליח להסתתר בו. תוצאות התקיפה: עשרות מחבלים נהרגו, ועשרות אחרים נפצעו.

מטוסי F-15C של טייסת אבירי הזנב הכפול

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://israeli-weapons.com/weapons/aircraft/f-15/f-15_6.jpg]



בז 2000 \ בזמ"ש (בז משופר)

בשנת 1995 החל חה"א בתוכנית בז 2000 הנועדה לשדרג את צי הבזים ולהכינם לשדה הקרב של המאה ה21. במסגרת התוכנית שודרגה אוויוניקת המטוסים, בין היתר שידרוג תא הטייס ותצוגות הראדאר, החלפת מחשב בקרת אש לדומה לזה של מטוסי הרעם, ובשלב מאוחר יותר הוספת אוויוניקות ברמה של מטוסי ה F-16.

"בז-2000" (בזמ"ש) מדגם C. שימו לב למיכלים התצורתיים (CFT) נושאים את סמל התע"א, שעד אז היו אופיינים למטוסי ה Strike Eagle (דגם E) בלבד.

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://israeli-weapons.com/weapons/aircraft/f-15/f-15_2000.jpg]


לאחר הגעת מטוסי הרעם (F-15I) החל חה"א במבצע שידרוגים נוסף במסגרת תוכנית הבז 2000. השיפורים הנוספים כללו קסדת DASH, Display And Sight Helmet (מה שיאפשר את נשיאת טילי הפיתון 4\5), קוקפיט מודרני, מערכת ניווט לווינית ,GPS-INS, שלושה MFD's ועוד. הבזמ"ש הראשון נגלל בנובמבר 1998.

חה"א חשף גם תוכנית שידרוגים נוספת לדגמי D שנקראה בזמנו F-15 AUP, Avionics Upgrade Program. המטוס הראשון מתוכנית זו נגלל בבסיס תל-נוף באוגוסט 98, והמטוסים הסידרתיים נכנסו לשירות בתחילת שנת 2000.

בשנת 2001 20% מצי הבז כבר היו משודרגים בתוכנית ה AUP, והיו קרובים מאוד להיות כשירים לשאת את טיל האמראאם.

מטרת התוכנית היא להביא את כל מטוסי ה F-15B/D של חה"א לסטנדרטים הקרובים לאלו של הרעם, והיא אמורה להסתיים עד סוף 2004.

מבנה F-15B משופרים

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.iaf.co.il/sip_storage/files/7/22597.jpg]


שימו לב לטיל הפיתון 4

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.iaf.co.il/sip_storage/files/9/22599.jpg]



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.iaf.co.il/sip_storage/files/8/22598.jpg]



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.israeli-weapons.com/weapons/missile_systems/air_missiles/python/python4_8.jpg]



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.israeli-weapons.com/weapons/missile_systems/air_missiles/python/python4_5.jpg]


חימושם האופייני של מטוסי הבזמ"ש

תותח וולקן שישה-קני 20 מ"מ
טילי א"א סיידווינדר, ספארו, אמראאם, פיתון 5\4
פצצות מונחות LGB\GBU
טילי HAVE LITE (גרסא קלה של טיל הפופאיי)
פצצות Spice

www.iaf.co.il
www.israeli-weapons.com
www.f-16.net
_____________________________________
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook


נערך לאחרונה ע"י DeepSpace בתאריך 28-02-2005 בשעה 21:13.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 28-02-2005, 23:34
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
עוד כמה תיקונים
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי Elad E שמתחילה ב "הבז שאיבד כנף בהתנגשות עם..."

במבצע אופרה השתתפו 10 בזים - שישה חדרו בפועל ועוד שני זוגות שימשו כממסר וכעתודה כשהם טסים מעל בקעת הירדן\ערבה. משם גם ניתרו תנועה אוירית בירדן וסוריה במגמה לנטרל איום מצידם על המטוסים החוזרים.

לגבי ה-CFT - בהתחלה קראו להם FAST ורק אח"כ הוחלט ךקרוא להם CFT. הרעיון במקור - ישראלי והביצוע - גם. לא יודע עד כמה אתם זוכרים את זה, אבל בשנת 78 (נידמה לי - וסביר להניח שאני טועה) היתה פרשה מביכה, כאשר תפשו את הנספח האוירי האמריקאי (או מישהו מטעמו) מנסה לצלם את המיכלים ליד תל-נוף. הפרשה עוררה גלים, ובסופו של דבר גורש הנספח מישראל...

גם כיום מיצרת חטיבת להב את המיכלים עבור בואינג. איני יודע אם היא ספקית בלעדית, אבל אני יודע שהיו להם הישגים רציניים בפיתוח הטכנולוגיה של איטום המיכלים, דבר שלאמריקאים היה קשה מאד איתו (דרך אגב - התע"א גם פיתחה ומייצרת את מיכלי ה-CFT של הסופה).

לגבי יכולת נשיאת CFT - כבר בדגם A היתה הטכנולוגיה הדרושה (המטוסים שטסו לעירק צוידו ב-CFT).
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 01-03-2005, 01:31
  strong11 strong11 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 26.11.04
הודעות: 2,109
תיקונים קלים
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי DeepSpace שמתחילה ב "F-15A/B/C/D בז ובזמ"ש: הדומה, השונה, ומה שביניהם"

סקירה יוצאת מהכלל
עוד אבני דרך בחיי המטוס
א. הדיונים על רכש ה F-15/F-14 התחילו בערך עם הטיסות הראשונות של שני המטוסים ב 1972.
ב. נכון שבחנו גם את ה F-14 אבל לפי דעתי מטוס זה לא היה מתמודד רציני, בעיקר בגלל תג המחיר המפלצתי שלו כבר באותם הימים, הן ברכש והן בתפעול. היו שתמכו בו דווקא בגלל תצורת הטייס-נווט, שהייתה מוכרת היטב לחיל מהפנטום - חשבו שתפעול מערכות המכ"מ המתקדמות יהיה מורכב מדי לאיש צוות אוויר בודד...
ג. הדיון בו סוכם על רכש מטוסי F-15 נערך במטכ"ל כחודש לפני מלחמת יום כיפור.
ד. המטס הראשון שנחת בארץ ב 10 לדצמבר 1976 כלל שלשה מטוסי F-15 ולא רק צמד.
ה. במרוצת השנים נמסרו לח"א בסה"כ כמעט 80 בזים מכל הסוגים וכן 25 רעמים. 25 מטוסי F-15A/B ב 1976/77 (כולל 4 אבות טיפוס משופצים, שלפחות שניים מהם למיטב ידיעתי עדיין טסים), 24 מטוסי F-15C/D ב 1982-1983, 24 מטוסי F-15A/B ב 1991 (צ'ופרים מלחמת מפרץ, חלק ניכר מהם לא הושמש מעולם לטיסה), 5 מטוסי F-15D ב 1992 (השלמות שחיקת סד"כ) וכן 25 מטוסי F-15I ב 1998/99.
ו. במרוצת השנים אבדו לח"א בדיוק 10 מטוסי F-15 מכל הסוגים, כולם בתאונות טיסה, 8 מתוכן קטלניות.
ז. הבזים היו אחראים גם לשתי ההפלות הקרביות האחרונות של ח"א (מלבד הצסנה הלבנונית לפני כמה שנים) - שני מטוסי MIG-23 סורים בנובמבר 1985, למיטב זכרוני על ידי אבנר נווה ויובל בוגנר.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 22-03-2005, 15:37
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
הערותי
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי DeepSpace שמתחילה ב "F-15A/B/C/D בז ובזמ"ש: הדומה, השונה, ומה שביניהם"

עדי - כל הכבוד על הסקירה, על השיחזור ועל התיקונים.
יפה.

מין הראוי היה לתת לינק לסקירה הקודמת (דבר שגם אני נופל עליו) יש שם תגובות מעניינות.

כדאי, אם מעבירים סקירה מהפורום הקודם לשלב בתוכה את ההערות הטובות מתוך התגובות (אם אתה נותן קרדיט, אל תתבייש להשתמש בחומר שאחרים כתבו). הנה כמה דברים מעניינים:

לבני מזכיר שההפלה הראשונה של המטוס בארץ היתה -הפלת הממשלה! עקב הגעת המטוסים ונחיתתם לאחר כניסת השבת.

שחר שואל: מה לגבי טילי הדרבי, אני יודע על התאמה למטוסי הרעם, האם יש התאמה למטוסי והבזמ"ש ?
DeepSpace משיב: לגבי הבז אני בספק, ולגבי הבזמ"ש זה תלוי עד לאיזו רמת תאימות הביאו אותם עם מטוסי הרעם. שחר מעיר: לא יפה שלקחת מטיל ההוק את הקרדיט על ההפלה של המיג-25. הבז היה שם בסך הכל כדי לעשות "וידוי הריגה".
DeepSpace משיב: לגבי המיג אתה צודק, זו הייתה חצי הפלה


תגובה שלי: סיפור הנחיתה בכנף אחת מובא מפי הטייס בספר "חליפת לחץ" - מומלץ!

תמונות להשוואה
עם מיכלים תוצרתיים
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
ובלי:
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

משלחות מח"א הישראלי בוחנות ומקבלות את הבז בארה"ב
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
^סנט לואיס מיזורי 1976

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
^ינואר 1977


לבקשתי עדי מנסה לתת סימנים יותר מופשטים להבחנה בין הדגמים:
הדגמים השונים של ה F-15 אכן קצת מבלבלים, אולי בגלל שכמעט ואין הבדלים חיצוניים, והיכולת של הדגמים המוקדמים יותר לשאת את ה CFT, המאפיינים דגמים מאוחרים יותר.F-15A - הדגם הראשוני, טס לראשונה ב 1972. חד-מושבי. נבנו כ 285 ונמכר לחילות האוויר של ארה"ב וישראל.

ניתן להבחין בכני הנסע השונים במקצת ובחופה קטנה יחסית.

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.air-and-space.com/19801005%20Edwards/24%20F-15A%2077-0139%20right%20front%20l.jpg]


F-15B - הדגם הדו-מושבי של דגם ה A. טס לראשונה ביולי 1973. משמש בעיקר למטרות אימונים, אבל ניתן להשתמש בו גם למטרות קרביות בעת הצורך. נבנו בערך 100, 60 מתוכם בחילות האוויר של ארה"ב וישראל.

שימו לב לחופת בועה ולמחסור ב CFT.
(התמונה חסרה)


F-15C - טס לראשונה בפברואר 1979. חד-מושבי. דגמי ה C מצויידים במנועים חזקים יותר ואוויוניקות חדשות ומתקדמות יותר מקודמיהם, וכמו כן מסוגלים לשאת יותר דלק במיכלים שנוספו בכנפיים, ובנוסף הם יכולים לשאת את המיכלים התצורתיים (CFT). ב 1985 גם האמריקאים שידרגו את צי מטוסי ה F-15C שלהם. במסגרת שידרוג זה המטוסים קיבלו מכ"ם חדש, מערכת בקרת אש מתקדמת יותר ומערכות EW.
488 נבנו, ומשרתים בחילות האוויר של ארה"ב, ערב הסעודית וישראל.

F-15D - דו-מושבי. תוכנן בו-זמנית עם דגם ה C. רק 61 מטוסים נבנו מדגם זה, ומשרתים בחילות האוויר של ארה"ב, ערב הסעודית, יפן וישראל.


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.air-and-space.com/edw99/f-15d%20al.jpg]


נגזרות שונות

F-15CJ/DJ - נגזרות של דגמי C ו D (בהתאמה) הנמכרות ומיוצרות ברישיון ביפן. בערך 300 נבנו.

F-15DJ

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www5.airnet.ne.jp/sky-f/photo1/airfest2000/nyuta00/23sq/f15k.jpg]


F-15E - ה Strike Eagle המפורסם. דגם התקיפה של ה F-15, שמבוסס על דגם ה B. מטוס תקיפה דו-מושבי המצטיין בתקיפות בכל מזג-אוויר, ביום או בלילה. יכול לשאת כמות אדירה של חימוש (11 טון) הכולל טילי א"א ספארו, אמראאם, סיידווינדר, פצצות JDAM, פצצות מונחות לייזר Paveway, טילי הארם, פודי ECM, פוד LANTIRN\LITENING II והרבה פצצות מצרר מסוגים שונים. נושא את ה CFT כל הזמן.

F-15E סטרייק איגל בפוזה אופיינית


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/f-15e-981230-F-6082P-004.jpg]


F-15S - נגזרת מופחתת ביכולות של דגם ה E הנמכרת לערב הסעודית. גרסא זו מוגבלת במערכות ה EW וביכולות המכ"ם.

F-15I 'רעם' - נגזרת מיוחדת ומשופרת של דגם ה E הנבנת במיוחד עבור חה"א הישראלי. כוללת מערכות אוויוניקה רבות מתוצרת ישראל, ומותאמת לשאת חימוש ישראלי, כגון טילי הדרבי, פיתון 4\5, טילי ה HAVE LITE ופצצת ה Spice.

F-15K - עוד נגזרת של דגם ה E המיועדת לחה"א הדרום קוריאני.


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://homepage.tinet.ie/%7Esteven/images/f15kk.jpg]


http://www.air-and-space.com
http://airbase.ru
http://www.fas.org
http://www5.airnet.ne.jp

תגובה של xnir

סקירה נאה
תיקון טעות והוספות שלי ברשותך תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה (הטעות תוקנה בסקירה החדשה - יוסי)
ציינת שהפלת המיג 21 ע"י הF-15 הישראלי היא הפלה ראשונה בעולם של מיג 21 ע"יי מטוסי אוייב.
ציטוט:
"למטוסי הבז 40 הפלות עד היום בחה"א הישראלי, כולם מטוסים סורים. ב 27 ליוני 1979 מטוס הבז רשם היסטוריה בכך שהפיל מטוס מיג 21. הייתה זו הפעם הראשונה בעולם שמיג 21 מופל ע"י מטוס אוייב. כשנתיים מאוחר יותר, ב 13 לפברואר 1981 מטוס בז ישראלי קבע שיא עולמי נוסף, כשהפיל מטוס מיג 25. גם הפעם הייתה זו הפעם הראשונה בעולם שמטוס מיג 25 מופל." טעות!
זו הייתה הפלה ראשונה בעולם של מיג 21 ע"י F-15.
מטוס המיג 21 הינו דיי מיושן גם אז והופלו עשרות כאלו במלחמות קודמות של ישראל (ששת הימים, התשה, יום כיפור) ורבים במלחמת וויטנאם ע"י USA


כמו כן כפי שציין קודמי הפלת המיג 25 היא הפלה משותפת לסוללת הוק שפגעה ראשונה במיג 25 והF-15 השלים את העבודה.

דבר נוסף שחשוב לציין לגבי נחיתת ה F-15 ללא כנף ימין (מצטער עם מישהו כבר כתב)
נחיתה שכזאת התאפשרה אך ורק בגלל שלF-15 שני מנועים וזנב כפול ולמעשה הטייס קיזז את אחד המנועים ומייצבי הכיון כדי לפצות על אובדן הכנף.
זו גם הסיבה שהגיע לנחיתה במהירות גובהה כל כך כי הוא למעשה "ישב" על המנועים.
מטוס עם מנוע יחיד היה מאבד שליטה ונכנס לסחרור.

עוד משהו לידע כללי למרות שמטוסי ה F-15 הם מטוסי עליונות אוירית ומטרתם הגנת שמי הארץ
מטוסי הF-16 מזניקים הרבה יותר מהר מהם מכיוון שלF-15 שני מנועים להניע

כמה צילומים שלי ממוזיאון ח"א:

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

DeepSpace: "הכוכב" שבמוזיאון "מזוייף". "הכוכב" האמיתי עוד טס בשירות מבצעי בטייסת שלו. הבז שבמוזיאון הוא אחד מ 25 המטוסים שהגיעו מעודפי חה"א האמריקאי באוקטובר 1993 שלעולם לא נכנסו לשירות מבצעי בחיל (מידע זה כתוב גם באתר חה"א, כך שאינו עובר על ב"ש).
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il


נערך לאחרונה ע"י יוסיפון בתאריך 02-05-2006 בשעה 15:09.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 22-03-2005, 16:22
צלמית המשתמש של amirsgv
  משתמש זכר amirsgv amirsgv אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.08.04
הודעות: 3,996
תיקונים ותוספות שלי
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "הערותי"

א. התאונה במאי 83', בה 957 "מרקיע שחקים" איבד כנף: הצוות היה זיו נדיבי ויהואר גל (שמות שניהם פורסמו במקומות שונים בעבר). הם התנגשו בעייט 374 - ובו היה רק טייס אחד (לא שניים), שרגא.
ב. ההפלה האחרונה הייתה בשני מטוסים - אבנר נווה הפיל ב-840 "קומנדו" הפלה אחת, והפלה שניה חולקה בין אבנר נווה לבין יובל (שם משפחתו שגוי, לא אפרסם את שמו המלא כיוון שהוא עוד טס) ועופר פ. ב-957 המפורסם.
ג. תאונות הבז שזכורות לי:
גיא גולן ז"ל - 1979 - 676 (A)
יפתח מור ז"ל - 1987 - 223 (D, הנווט נטש בשלום)
רם קולר/אהוד פלק ז"ל - 1988 - 672, 684 (A שניהם)
רלי אורנן ז"ל - 1991 - 821 (C)
רונן לב/ירון ויונטה ז"ל - 1995 - 965 (D)
כפיר/יובל - 1997- 137 (B)
אורי קולטון/אורי מנור ז"ל - 1998 - 142 (B)
זה שמונה מטוסים, 7 תאונות, מהן 6 קטלניות. איפה עוד תאונות ?



)
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #12  
ישן 22-03-2005, 17:56
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
תיקונים
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי DeepSpace שמתחילה ב "א. יוסי = יוסיפון, במקום..."

מטוסי ה-F-15 הגיעו לישראל סמוך לכניסת השבת - הממשלה נפלה כי האורחים לא הגיעו הביתה לפני כניסת השבת.

לא היתה תאונת בז נוספת ב-1999!

מיכלי CFT הותקנו בדגם A ואילך ובכל אופן אינם מהווים אינדיקציה לגבי הדגם.

על מכלי ה-CFT אין סמל של התע"א כי אם את סמל הטייסת.

המטוס במוזיאון אכן אינו "הכוכב" וזאת ניתן לראות עפ"י מיכל מערכת ה-ALQ-128 שבקצה המייצב. ישראל לא קיבלה כאלה ולכן במטוסים הישראליים יש משקולת איזון בקצה המייצב.

טיל ה"דרבי" תואם מסל"ש של פיתון. ח"א לא רכש "דרבי" מפאת מגבלות תקציב.

ראוי לציין כי בבזמ"ש הותקנו מערכות רעם וברק רבות. אין מקום לפירוט נוסף.

הרעם נבדל גם מאחיו האמריקאיים בגודל מיכלי הדלק שבו. למעשה פס הייצור של הרעם היה ייחודי ונסגר בתום ההזמנה, משויתרה ישראל על רכש המשך.

רוב מטוסי הבז שנתקבלו מארה"ב אחרי מלחמת המפרץ שימשו כבסיס חלפים מפאת מצבם של המטוסים, ומחסור במזומנים. אחד מן המטוסים שהושמשו לטיסה - התרסק בתאונה בהר עיבל.

לגבי המיג 25 - אכן הופל מיג 25 ע"י בז וזו היתה הפלת הבכורה של מטוס מיג 25 - זו היתה ב-13.2.81 ואילו ההפלה המשותפת לבז ולהוק (למעשה ההוק גרם לנזק שהביא להנמכת המיג והפלתו בידי הבז) - ו היתה ההפלה השלישית של מיג 25 והתרחשה ב-31.8.82.

באשר למטוסים הנוספים - ראוי לציין כמה נקודות:
ישראל רכשה מספר מטוסי "טרום סידרה" ששימשו בטיסות ניסוי ובחינת תנאי אקלים. כל המטוסים הנ"ל נבדלים ממטוסי סידרת הייצור בכך שמותקן בהם מעצור אויר קצר.

מי שזוכר את המטוס בתערוכת היובל (מס 107) - הנ"ל הוסב ל-106 ומשמש לאימון צוותי קרקע. המטוס הנ"ל הוא אחד ממטוסי הבז הראשונים (73-0107) בהתחשב בעובדה שהמטוס הראשון שנמסר לאמריקאים היה 73-0108 (דו מושבי). המטוס עבר גילגולים שונים עד שהגיע לארץ אחר מלחמת המפרץ הראשונה, ומעולם לא טס בחיל האויר.

לגבי אירועי הבטיחות:

גיא גולן ז"ל - 1979 - 676 (A) - פגע בקרקע במהלך הנחיתה מסיבה בלתי ברורה
יפתח מור ז"ל - 1987 - 223 (D, הנווט נטש בשלום) - ?
רם קולר/אהוד פלק ז"ל - 1988 - 672, 684 (A שניהם) - התנגשו באויר בעת תרגול קרב אויר בשמי הר חברון
רלי אורנן ז"ל - 1991 - 821 (C)- ?
רונן לב/ירון ויונטה ז"ל - 1995 - 965 (D) - נכנסו בגובה נמוך מאד אל תוך להקת חסידות שהקדימה זמנה, באזור מכתש רמון
כפיר/יובל - 1997- 137 (B) - סחרור שטוח סמוך למצפה רביבים
אורי קולטון/אורי מנור ז"ל - 1998 - 142 (B) - פגיעה באנטנה על הר עיבל

בקרוב צפוי לראות אור ספר בנושא הבז מבית עמוס דור.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #13  
ישן 22-03-2005, 19:48
צלמית המשתמש של amirsgv
  משתמש זכר amirsgv amirsgv אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.08.04
הודעות: 3,996
נסיבות התאונות
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "תיקונים"

יפתח מור ז"ל - לפני כמה שנים טובות שודר בטלוויזיה, באחד מימי הזיכרון, סרט על אביו - עוזי מור, קצין שריון לשעבר ונכה צה"ל. במסגרת הסרט שודר פס הקול מהתאונה. למיטב זכרוני, הוא נכנס לסחרור שטוח וניסה להציל את המטוס. כאשר הוא הגיע לגובה המינימלי לנטישה ואף מתחתיו, הנווט נטש, אך הכסא של יפתח מור נתקע והוא התרסק עם המטוס. בסרט שומעים את הטייסים האחרים צורחים לו לנטוש.

רלי אורנן ז"ל - הסיפור סופר לפני כמה שנים באחד ממוספי השבת של העיתונים בשל הסתבכות משפטית ומינוי שופט חוקר לתאונה: אורנן נאלץ לנטוש את המטוס, כנראה בשל תקלת מנוע (גרסה אחרת שיש בידי, שאינה מאומתת, מדברת על התנגשות עם מטוס אחר). בעת הנטישה פגע צינור חמצן החירום שעל כסא המפלט בפניו לאחר שהתנתק, ומהמכה אורנן התעלף. המצנח נפתח והוא צנח בשלום, רק הפוך - היישר למים. מעדות אישית של חבר טוב שלי, קצין שהיה במגדל באותה עת, כאשר הגיע המסוק כבר לא היה מה לעשות - הוא פשוט טבע.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #19  
ישן 07-10-2007, 23:00
צלמית המשתמש של amirsgv
  משתמש זכר amirsgv amirsgv אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.08.04
הודעות: 3,996
שני דברים
בתגובה להודעה מספר 18 שנכתבה על ידי strong11 שמתחילה ב "תגובה"

א. אשמח לראות תמונות. האם יכול להיות שמדובר על תאונות קרקעיות נטו, כמו אותו מטוס שנשרף שדובר עליו לעיל ?

ב. לגבי התאונה של אורנן ז"ל, ומאחר והדברים הופיעו בחלקם אצל אלוני וגם שוחחתי עם טייס בטייסת שטס באותה תקופה (ופרש מטיסה לא מזמן): באותה תקופה התחילו לעבוד עם קסדות ה-DASH. החיבור של הקסדות היה פרוביזורי יחסית ונטה להתפרק. בכדי להחזיק אותו אלתרו בגף הטכני פתרון שחיזק אותו היטב למקום. כאשר אורנן נטש החיבור היה חזק מדי והוא הוטח ושבר את מפרקתו בנטישה. בנוסף, הוא הגיע למים הפוך וכך מצא אותו יסעור החילוץ (זה מה שהיסעור דיווח למגדל תל נוף, יש לי עד שמיעה שהיה במקום).
_____________________________________
מרקיע שחקים האתר למחקר ותיעוד ההיסטוריה של התעופה בארץ. www.sky-high.co.il

גלריה: www.pbase.com/amirsgv

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #22  
ישן 23-03-2005, 00:09
צלמית המשתמש של amirsgv
  משתמש זכר amirsgv amirsgv אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.08.04
הודעות: 3,996
סיפורו של העגור
בתגובה להודעה מספר 21 שנכתבה על ידי לבני שמתחילה ב "אם כבר הזכרת..."

היישר מהארכיון הפרטי שלי, "מעריב סופשבוע", אוקטובר 1993:
בבוקר יום שישי, ה-13 ליולי 1990, התעורר סרן (מיל') חגי מורי מכוננות לילית בבסיס ח"א בשדה דוב. בשעה 4:40 לפנות בוקר הוא הכין לטיסה את עגור 032, התניע ויצא לדרכו. הוא לא ביקש אישור ולא הדליק אורות חיצוניים, והמריא ממסלול חירום (הערה שלי - כנראה 10-28) שהשימוש בו נדיר. כנראה בשל כך לא הבחינו בו הפקחים.
מורי טס לכיוון מדבר יהודה, עשה סיבוב מעל מצדה, עין גדי והמכתשים. משם המשיך לירושלים, ים המלח, עמק בית שאן, וחיפה. לאחר מכן טס מעל נהריה, הנקרות, צפון הכנרת, וטיפס מעל גמלא. בשמונה בבוקר הוא הגיע מעל קובת קרעה, לנקודה צפון מזרחית לה, כיפת הנשרים. שם הוא אסף גובה, הביא את העגור למהירות גבוהה, צלל בחדות - והתרסק אל הקרקע.
ב-6 בבוקר כבר התגלתה היעלמות המטוס, אבל רק בשבע וחצי עת מורי לא התייצב למסדר הכוננות נעשה הקשר בין היעלמותו להיעלמות המטוס - עדיין ללא הבנה מה קרה.
לחיל האוויר לקח המון זמן להבין מה קרה, בין השאר כי מוריטס נמוך בחלק מהמקומות ולכן לא נקלט במכ"מ. רק עדויות מאוחרות יותר שהוצלבו עם המידע שהיה הצליחו לצייר את התמונה על מסע הפרידה שלו. לחיל האוויר לא היה מידע מה קרה לאחר השעה שבע, בה נראה לאחרונה על מסך המכ"מ מעל חיפה. חיל האוויר ניסה גם ביבשה וגם בים, אך העלה חרס במאמציו.
ביום שישי, שבוע לאחר מכן, נמצאו המטוס והגופה באופן מקרי - חיילי שריון שהגיעו לכיפת הנשרים בכדי לסמן מטרות למיטווח טנקים מצאו את המטוס והגופה. ע"פ ניתוח מאוחר יותר של מבק"א הוברר כי המטוס היה תקין לחלוטין, וכי הוא נכנס לאדמה בזווית של שבעים מעלות ובמהירות של 200 קשר - הרבה מעל המהירות המירבית המותרת של 120 קשר. למרות שהיו במיכלים דלק, וגם היה ליד שביל עפר שאפשר נחיתה, מורי לא ניסה כלום. ע"פ ממצאים אלו יחד עם ממצאים נוספים שלא פורסמו הוחלט כי מורי התאבד.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #32  
ישן 23-03-2005, 11:35
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
עובדות נוספות
בתגובה להודעה מספר 31 שנכתבה על ידי amirsgv שמתחילה ב "צחי הוציא לי את המלים מהפה"

ישנם נהלים ברורים בכל הקשור בהפעלת מטוס (להבדיל ממכונית):

זה מתחיל בזה שהטיסות מתואמות מראש (זה מפנה נתיבים ומקצה שטחי טיסה) - החריג - כוננות יירוט ופעילות מבצעית, ממשיך בנהלי התנעה והסעה מגובשים (למשל תאום עם מגדל פיקוח ווידוא המגדל שהמטוס אכן נמצא בתוכנית הטיסה), ממשיך בקבלת אישור המראה מן המגדל וטיסה מתואמת מול היב"א (יחידת בקרה אזורית).

לרוע המזל - כל החוליות בשרשרת הנ"ל קרסו במקרה דנן.

סיבה נוספת לחשד היתה העובדה שהעגור הסיע והמריא בפנסים כבויים (כך דווח בזמנו לפחות).
המגדל טען בכל אופן שלא הבחין בהמראה (ובכל אופן - לעגורים יש מרכיב מבצעי - כך שבלת"מ במקרה זה אפשרי לחלוטין) ובהמשך - הטייס לא ענה בקשר.

בחינת כל הפרטים הנ"ל מניפה דגל שחור ופנס אדום מהבהב על נסיבות הטיסה הנ"ל.

הסבירות שחברה לטיסה זו גם פעולת אווירובטיקה שהסתימה רע (מבחינת הטייס) - בלתי סבירה בעליל, ובפרט כאשר המטוס צלל אל הקרקע בזוית שכזו בלא כל גיבוי טכני לכך!

לגבי חקר תאונות בח"א - ישנו מערך מורכב ומדהים ביכולתו מבחינת כושר ניתוח תאונות אוויריות (מבק"א - מנהל ביקורת ואיכות). מערך זה יכול לוודא בסבירות גבוהה מה היה מצב המכשירים, איזה נורות פעלו בעת הפגיעה בקרקע ואילו נזקים התרחשו כתוצאה מן הפגיעה ואילו קרו לפני הפגיעה (אולי נרחיב בכך בהזדמנות). - אם נקבע כי לא היה כל כשל טכני במטוס - הרי שזו התנהלות מוזרה למדי.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק


נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 23-03-2005 בשעה 11:38.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #44  
ישן 19-02-2015, 08:50
  yaari yaari אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,708
בתגובה להודעה מספר 43 שנכתבה על ידי yaari שמתחילה ב "[QUOTE=Soloavia]לגבי המיג 25..."

הופניתי ע"י חבר מצויין (נווט קורנס בעברו) לראיון ברדיו ("עושים הסטוריה" עם רן לוי) עם פיני שפטר, שהביא לשיפור הקריטי בסוללת ההוק שאיפשר את הפגיעה.
וכך כתב לי:
"אם טרם הקשבת, אני מאוד ממליץ לעשות זאת. שם תבין מה ה״תיקון״ שעשה הסמל למערכת.
שווה להאזין אך בקיצור, ההוק סורק בשתי שיטות:
1. גובה נמוך נעילת ׳ריבוע׳ למהירות חליפה גבוהה, ובהתאם זוית צידוד.
2. גובה רב נעילת ׳ריבוע׳ למהירות חליפה נמוכה, ובהתאם זוית צידוד. אף פעם לא הצליחו לנעול.
הטכנאי הוסיף קופסא לחישוב לגובה רב בשילוב עם מהירות חליפה גבוהה ובהתאם, זוית צידוד. הזוית השונה הפעם איפשרה נעילת המכ״מ."

בקישור הבא ישנו גם הראיון הרדיופוני (הראיון עצמו מתחיל מהדקה ה 25. עד אז דברי רקע).
http://www.ranlevi.com/texts/mig25_vs_pini_text/
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #46  
ישן 06-01-2006, 22:14
צלמית המשתמש של amirsgv
  משתמש זכר amirsgv amirsgv אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.08.04
הודעות: 3,996
אכן כן
בתגובה להודעה מספר 45 שנכתבה על ידי strong11 שמתחילה ב "תגובה קצת מאוחרת"

אם כבר העלית את השרשור הזה מהאוב ... אז אכן, יובל בן דור (הידוע בכינויו "בוגי") היה טייס ה-957 באותה הפלה אחרונה.

אפרופו תאונות הבז, לאחרונה שוחחתי עם טייס בז ותיק עמו אני בקשרי עבודה, לגבי תאונות הבזים. שתי נקודות מעניינות עולות מהשיחה:
א. מטוסי הבז הגיעו מארה"ב עם כסאות ה-ACES II. בארץ, בשם אחידות המערך - הכסאות אז היו ברובם כסאות ישנים יותר של מרטין בייקר, בקורנסים בעייטים ובכפירים - הוחלפו הכסאות לכסאות ישנים יותר. זה לקח משהו כמו חמש או שש נטישות של בז, שכולן הסתיימו באבידות (למשל מור, קולר ואורנן) עד שחיל האוויר התעשת והחליף חזרה את הכסאות. הנטישה היחידה מאז (סחרור שטוח מעל רביבים, 1998) הסתיימה בשלום עבור שני אנשי הצוות.
ב. אורנן נהרג בנטישה עצמה כאשר מפרקתו נשברה, ולא ארחיב את ההסבר למה. קולר גם כן נהרג בנטישה כאשר נפגע מהחופה שנפתחה חלקית, ולא צנח פצוע ארצה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #49  
ישן 01-05-2006, 22:38
  EAGLE DRIVER EAGLE DRIVER אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 01.05.06
הודעות: 1
תאונות הבזים
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי DeepSpace שמתחילה ב "F-15A/B/C/D בז ובזמ"ש: הדומה, השונה, ומה שביניהם"

לגבי תאונות הבזים:
  1. לא הייתה תאונה נוספת בשנת 99.
  2. תאונת הבז האחרונה הייתה נטישת הבז ברביבים עקב סחרור ב- 98.
  3. דבריו של amirsgv מדוייקים.
  4. גיא גולן ז"ל נהרג בשנת 79 בגישה לנחיתה לאחר הזנקה בלילה מתוך שינה. הטייס נכנס לורטיגו ופגע בקרקע- כטייס בז אני יודע היטב לומר שהזנקה בלילה הינה אחת המשימות המסוכנות ביותר. כל מילה על נסיון התאבדות לכאורה מיותרת ופוגעת בכבוד המת.
  5. ראלי אורנן ז"ל, חניך בגיחה 13 על המטוס, נהרג בשנת 91 כתוצאה מאיבוד הכרה שנבע ככל הנראה מכניסה לזרם הסילון של מטוס המוביל. כתוצאה מכך ראשו פגע בחופת המטוס והוא התעלף. המטוס נכנס מיידית לצלילה, תו"כ הוא הספיק להתעורר ולדווח "2 בסחרור..". הזיהוי כמובן היה שגוי והוא נטש את המטוס. בנטישה מחבר צינור החמצן כשל והוא שבר את המפרקת. הכיסא יצא מהמטוס והמצנח נפתח אך הוא פגע בקרקע עם מפרקת שבורה ומת ככל הנראה מטביעה. סיפור עצוב מאוד.
בהצלחה לכולם.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #78  
ישן 31-05-2011, 10:13
  strong1 strong1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
תמונות ושאלות
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי DeepSpace שמתחילה ב "F-15A/B/C/D בז ובזמ"ש: הדומה, השונה, ומה שביניהם"

תמונה נדירה של F-15B (אז עוד נקרא TF-15A) ב "צבעי" חיל האוויר הצרפתי כחלק ממסע קידום מכירות גלובלי שהתקיים באמצע שנות ה-70. תוצאות מסע המכירות היו כזכור חוזים משמעותיים עם יפן וסעודיה.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תמונה נדירה של בז נוחת בשד"ת קלנדיה באמצע שנות ה-80 (שתי התמונות זו והקודמת מספר לועזי ישן). מדוע דווקא בקלנדיה? א. תנועה אזרחית אפסית (אחרי ניסיונות סרק של ממשלת בגין להפוך את השדה המיניאטורי לבינלאומי). ב. ILS מתקדם שהותקן ונותר כמעט ללא שימוש.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

במידה ופורסם כבר, מה הפוד שתלוי כאן?

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


http://i.pbase.com/o5/27/134727/1/6...VM.IMG_2876.JPG
http://i.pbase.com/o5/27/134727/1/6...gw.IMG_2966.jpg

במידה ופורסם כבר, מהו פוד הצילום שתלוי כאן?

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

http://k43.pbase.com/o6/27/134727/1...yofIMG_3017.JPG

ואפרופו תצורות על בזים, מה לוגיקת השימוש מיכלים קונפורמים? לעתים ניתן לראות שימוש רק בהם, או רק במיכלים נתיקים ולעתים (נדירות יחסית) גם וגם. כנ"ל לוגיקת תליית טילי א"א במתלי הכנף. בעבר הייתה חלוקה ברורה של איזה טיל תולים היכן אבל בעשור האחרון (אולי גם יותר) ניתן לראות דגמי טילים שונים לעתים בתליה פנימית, לעתים חיצונית, לעתים גם וגם. כאשר יתכן כמובן שמדובר בתצורות לתצוגה בלבד ולא מבצעיות.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

http://i.pbase.com/o4/27/134727/1/6...hi.IMG_2997.jpg
http://www.flickr.com/photos/zuf1/2...in/photostream/
http://www.planepictures.net/netshow.php?id=554800

האם יש תמונות נוספות של רעם (או בז) עם אמראם דווקא על מנשא כנף מלבד זו של המסירה? אולי מאחד הבסיסים הפתוחים של יום העצמאות? אגב זכורה לי תמונה ישנה של ספארו דווקא בתליית כנף, גם כן תצורה נדירה.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

http://www.worldwide-military.com/M...jes/F-15i_2.jpg
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #94  
ישן 07-03-2018, 14:51
צלמית המשתמש של ai22
  משתמש זכר ai22 ai22 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 29.09.09
הודעות: 12,940
זה נשמע ממש הזוי, ובעיקר לא נכון
בתגובה להודעה מספר 91 שנכתבה על ידי edge540 שמתחילה ב "הזוי במה מתגאים בסוף הכתבה..."

ממה שידוע לי, ממ"ס זה תפקיד שנפתח לבנות לפני 20 שנה - בטח אחרי בג"צ אליס מילר.
גם לפני עשור היה פה כתבה על כך שבנות מהוות חצי מכח האדם בתפקיד.
https://www.fresh.co.il/vBulletin/s...732#post2606424

אז סביר מאוד שחיל האוויר יוציא כסף, גם על הגברת היעילות, וגם על הפחתת היקף התאונות למשרתים ולציוד.
כי אם כבר עשור שחצי מכוח האדם הוא בנות, זה לא ישתנה.
ציטוט:
במקור נכתב על ידי edge540
מיותר וטומטם על חשבון השפויים שנותנים את הנשמה שלהם
גם הממ"סניקיות עובדות קשה,
וזה תפקיד שבו לפחות הסיכון הישיר מכוחות אוייב - נמוך.

לעומת מקומות ותפקידים אחרים בצה"ל - טוב שבחיל האוויר מפיקים לקחים ועושים התאמות.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #99  
ישן 14-01-2019, 09:09
  TrrOiK TrrOiK אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.10.18
הודעות: 638
בתגובה להודעה מספר 98 שנכתבה על ידי nec_000 שמתחילה ב "אמורים, ועדיין עושים טעויות..."

לדעתי. פחות קשור לתוכן הנושא, ואולי מצדיק אשכול נפרד.

בהתייחס לאירוע הנ"ל.
שוב, כרגיל. כתבה פופוליסטית.
המלל בכותרת המשנית מטעה בכדי ליצור דרמה מיותרת.
ציטוט מגוף הכתבה:
"..אבל במקרה זה, הטייס המצרי היה בטוח שהמטוס שמולו שייך למבנה שלו, וננעל עליו שלא למטרת תקיפה, אלא בניסיון לבדוק האם הוא אכן אחד מחבריו."
דהיינו, על פניו. ה F16 המצרי היה באימון. עם חימוש אימון..

מה שכן דרמטי יחסית ולא ברור, זה הקטע הבא בכתבה.
ציטוט:
"אלוף עמיקם נורקין, לא היה שבע רצון והעיר בפורום מפקדים כי התקרית היתה צריך להסתיים ב"התנהלות מבצעית אחרת". האלוף נורקין העיר, כי מפקד הטייסת
לא גילה עירנות מספקת ולא ביצע את סט הפעולות הנדגרשות כדי להימנע מנעילת המכ"מ - גם אם היא לא היתה למטרות תקיפה."


לאחר התקרית עם רוסיה. שבה כבר הבנו (למי שעדיין לא היה סגור על זה) שהאמת של הצד השני לא חייבת להתיישר עם המציאות, והעובדות בשטח..
הייתי מצפה שסא"ל מ' יקבל גיבוי והערכה על מניעת תקרית דיפלומטית חמורה.
?
כנראה שלא כל הפרטים בתקרית יצאו החוצה.
.

נערך לאחרונה ע"י TrrOiK בתאריך 14-01-2019 בשעה 09:13.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #100  
ישן 14-01-2019, 23:10
  nec_000 nec_000 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 18.05.07
הודעות: 1,200
בתגובה להודעה מספר 99 שנכתבה על ידי TrrOiK שמתחילה ב "לדעתי. פחות קשור לתוכן הנושא,..."

יתכן, שאולי הטייס הישראלי פעל "בהגדלת ראש", במטרה למנוע מה שהנך מכנה "תקרית דפלומטית",
שזה יפה מחד,

אך מאידך הסכון הטמון בכך (לתפיסתו של מח"א) אינו מקובל מבחינה בטחונית, ומבחינת
הסכון לטייס ולמטוס הישראלי. קרי שהיה צריך לפעול אחרת, לרבות נטרול האיום על המטוס גם אם
הדבר היה מביא חלילה לתקרית דפלומטית לאחר מכן.

את התקרית הדפלומטית היה ניתן ליישב מול נשיא מצרים, בקלות (יחסית). הוא להבדיל מפקודיו
אינו טמבל. היה מקבל הקלטות מהטיסה והיה מבין מה קרה וכי האשמה בצד הטייס המצרי.
אצלנו הכל מתועד עד הסוף, אין חוכמות.

אבל אם היו מאבדים מטוס או טייס ישראלי בשל הסכון שלקחו, על שלא נטרלו את האיום,
הספור היה נראה חמור מאד (גם דפלומטית).

אז בהנחה שזהו המצב, ואין לנו אלא לנחש/להעריך בהגיון סביר ותו לא שזה כנראה מה שפחות או
יותר אירע שם, אזי מח"א צודק בהערתו.

"גיבוי" זה אינו משהו שנותנים אוטומטית רק מעצם העובדה שזה פקוד שלנו (או ילד שלנו כהורים).
גיבוי נותנים כשצריך. והערת תיקון לטייס נותנים גם, כשצריך.
טייס הוא חייל עילית ומבין היטב כשקוראים אותו לתקון ונמנע מלשגות בשנית.

וכך יהיה באירוע הבא, הלקחים יופקו ללא ספק, הטייסים שלנו יקבלו רענון, וההתראה למצרים יצאה
במקביל. שלא ישאלו אחרי זה שאלות מדוע אבדו המצרים טייס ומטוס, באם התנהג כך.

לא חוצים גבול (ללא תאום מסודר), ובטח שלא נועלים מכ"מ על מטוס ישראלי בשום מקרה,
על אחת כמה וכמה בשטח ישראלי - אקט שמוגדר כתקיפה (הצד הישראלי מצוי בפוזיציית מגן מעל
שטחו). נעילת המכ"מ מתפרשת די בבירור כנסיון להפיל את המגן בביתו.

חוסר המקצועיות של הטייס המצרי - הן בלחצות גבול ומעבר לכך גם לנעול מכ"מ על המגן בביתו, אינם
מתקבלים בהבנה. האירוע היה אמור להסתיים בהפלת המטוס המצרי וההתרעמות של מח"א מאד
מובנת בהקשר הזה (לפחות לי).

אנו עוסקים בענייני מלחמה, ומהקריטיים שבהם (אויר).
אוי לנו אם נגרום לאויבים (או לאויבים בפוטנציה) לחשוב שאפשר להתל בכוחותינו באמתלה של
"טעות", על מנת לבצע מחטף צבאי טקטי.

ולך נדע, אולי זו לא היתה "טעות תמימה" מצד הטיס המצרי ?
אולי זה היה נסיון מתוחכם לבדוק את התגובה והעירנות של טייסנו לחיל האויר המצרי ?
לבחון את סף הרגישות...

עד כמה שאנו רוצים להאמין שהם חברים ושכנים טובים, תמיד עלינו לזכור בפינה קטנה בצד,
את האפשרות שזה לא ככה מהזוית שלהם. קרי שהם מהתלים בנו.

וכשזה נוגע לענייני בטחון וחיים, גם את הסכון הנמוך הזה לא לוקחים.
בהיבט הזה אם יש ספק (אולי הטיס המצרי טעה ואולי לא) אז אין ספק:
מורידים את האיום ומעבירים מסר לסביבה, שגם אם טועים, וגם אם רק מנסים לבחון אותנו,
האירוע מסתיים באותה תוצאה.

נערך לאחרונה ע"י nec_000 בתאריך 14-01-2019 בשעה 23:26.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 13:03

הדף נוצר ב 0.15 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר