|
10-06-2008, 19:54
|
|
|
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
|
|
בין חדרה לזכרון
מצאתי עשר (10) עמדות. ואני בטוח שיש עוד.
קמתי התלבשתי צחצחתי ויצאתי לצוד. ממש לא בא לי לעשות שום דבר אחר, ושהעולם יתפוצץ. רשמתי לפני כמה טיפים מסקרנים מהעת האחרונה, כולם בין חדרה לזכרון, ונסעתי לבדוק אותם. יצאתי מת"א בבוקר, והבטחתי לעצמי שבצהריים אתייצב במשרד. הייתי מת.
התחלתי בפספוס שלי משבוע שעבר - תחנת הרכבת ליד גן שמואל. קיבלתי טיפ מ"עמית", די מפורט, נסעתי וטיילתי שם, ובכל זאת פספסתי. בועז (BBZ) חזר וטען שהעמדה שם, ושיש שם עוד אחת - פילבוקס בריטי משונה. אז נכנסתי לחניון של מרכז הקניות בגן שמואל, חיפשתי את הפינה הדרום מזרחית שלו, ובדרך עפר נסעתי לכיוון האזור שממזרח לתחנת הרכבת, מעבר לה. הכל בסדר, הדרך היתה טובה, והיה חניון מסודר לייד הפילבוקס, אלא שבמבנה הסמוך, מאוד מבודד, יש כנראה תחנה לחלוקת מתאדון. האוכלוסייה שהסתובבה סביבי, באזור המאד מבודד הזה, לא היתה מהסוג המרגיע.
בכל אופן, כמו בכל גשר שבו פסי רכבת חוצים נחל, והפעם נחל חדרה - יש פילבוקס בריטי. צילמתי ונהניתי.
משם הלכתי לאורך הנחל, לחפש את העמדה היהודית. מצאתי אותה, לא רחוק מהפילבוקס. זה מוזר, כי שתיהן נבנו לכבוד המאורעות, ושתיהן היו מאוכלסות ע"י אנשי בטחון של הוד מלכותו (חיילים בפילבוקס, נוטרים בעמדה) ולא ברור מי צריך את הכפילות הזו. בכל אופן - הנה תצלום מרחוק ושתי הגדלות של העמדה ושל הפילבוקס. תראו כמה הם קרובים זה לזה:
והנה כמה תמונות של העמדה היהודית. זו עמדה שנקראה עמדת חמרה, ונבנתה לרגל המאורעות, כדי להגן על חברי גן שמואל שיצאו לשדות. שמורה נהדר.
משם הלכתי עוד דרומה, כי עמית, בזמנו, כתב שמדרום לביצת זיתא יש עוד עמדה. ראיתי משהו שנראה כמו עמדה, והתחלתי להדרים. אז קודם כל - ביצת זיתא היא ממש ביצה. כמו בסיפורי העליה הראשונה. היא עד כדי כך ביצה - שאי אפשר לצלם אותה. היא פשוט סבך צפוף של צמחיית ביצות, על מים ירוקים ודוחים, ורק במקום אחד הזדמן לי להציץ ללב הביצה. ראו:
אחרי שחציתי את הביצה (יש שביל יבש, אבל לא רואים ממנו כמעט כלום, בגלל הסבך הצפוף משני עבריו) הגעתי לפתע לרחבה פתוחה, מישורית, גדולה מאוד, ובקצה השני שלה היתה עמדה נפלאה.אבל... הרחבה הזו היתה שדה קטל של פרות. כנראה שלכאן הולכות פרות הבר לנוח, כשהן מרגישות שהגיעה שעתן (הרי לא נחשוד שמישהו זורק פגרים של פרות בכוונה, בשטח הפתוח!). זה לא היה נורא, כי הפרות היו רק עצמות מלבינות, ללא ריח, או גועל נפש אחר, אבל בכל זאת - המוני שלדים וגולגלות. בכל אופן - חציתי את הביצה, וחציתי גם את שדה הפרות. והגעתי למגדל יפה, באמצע שומקום, על גבעת חמרה אדומה מאד, עם שמיים כחולים מאד, ואור רך, ונהניתי - למרות התלאות.
חזרתי וחציתי את שדה הפרות, ואת הביצה, ואת הנחל, ואת קהל המכורים (נדמה לי) וחזרתי לאוטו. נסעתי לכרכור. מזמן דיווחו לנו שיש בכניסה לכרכור עמדה. היא צבועה בחאקי-זית, וכתוב עליה "עמדה", כמו זו שברמת גן:
משם המשכתי למגדלי המים של כרכור. מצאתי שניים, שניהם מבוצרים, ואחד מהם מצחיק ממש, עם פרופורציות מאד משונות:
רציתי להמשיך צפונה, ולפתע ראיתי את השלט למשמרות. כיון שהקיבוץ המפורסם נוסד ב-33', הייתי בטוח שאמצא משהו. ניסיתי בהתחלה בשיטת "סובו ציון והקיפוה". נאדא.
החלטתי להכנס למכולת שלהם (בכל קיבוץ יש עכשיו מכולת, ושם פוגשים את כולם) ולשתות משהו. הם כבר הפנו אותי לעמדות. אז היו 4 עמדות, בכל אחת מפינות הקיבוץ, אבל זו של הנפחיה (דרום מזרח) וזו של שער הכניסה (דרום מערב) כבר הלכו לעולמן. נותרו שתי הצפוניות. אחת מהן משמשת כמחסן לגן הארועים של משמרות, הקרוי - איך לא - אגדת דשא. בכל זאת, זה הקיבוץ של חנן יובל ושל שלום חנוך, לא?
היא מדהימה. מין ערמה של עמדות על הדשא, בדיוק כפי שהשניים שרו. עמדה בתוך עמדה ועל עמדה במין תערובת משונה, אולי קצת אלימה, של עמדות מתקופות שונות שהתערבבו להן.
המשכתי לאורך הגדר, וכבר מרחוק חיכתה לי העמדה הצפון מזרחית. גם היא משונה - מגדל שהיה עמדה על ארבע רגליים (כמו בנטעים, שדה וארבורג, רמת הכובש ועוד כמה), אך בשלב מסויים סגרו את המרווחים בין הרגליים בבטון ויצרו עמדה בגובה הקרקע, ואחר כך גם סגרו את הרווח בין הבטון למטה והבטון למעלה, אבל בלבנים. 3 דורות של בצרנים.אני די משוכנע שהראשון היה תרצ"ח, ושני האחרים ממלחמת השחרור, כשהם פתאום אהבו להיות ליד הקרקע.
מכאן רציתי להגיע לעיינות שוני, כי בועז כתב שיש שם עמדה. נכנסתי לשוני, לא למדתי שם שום דבר חדש, ועפ"י ההנחיות שבועז כתב - חציתי את הכביש הראשי, נכנסתי לדרך עפר והתחלתי לחפש. לא מצאתי כלום.
עליתי לזכרון, ירדתי מעברה השני, ונסעתי למחצבת שפיה. על גג חדר האוכל של העובדים ניצבת עמדה משולשת, יפה. הנה היא:
ולתחנה האחרונה. בסיומו של האשכול הקודם, מס' 3, הספיק סירפד לספר על "העמדה" במעין צבי. חיפשתי את העמדה, אך לשווא. נסעתי למכולת. שגיתי, ופניתי לאשה אחת, שלא ידעה במה מדובר. כיון שסירפד אמר, לא האמנתי לה, והתעקשתי. היא הפנתה אותי לגבר עם שפם. מה אתה מחפש? את העמדה, עניתי. אה - אז היא נמצאת ב...ילדים - רק גברים משופמים מבינים בעמדות!!
היא מעל הקיבוץ, על הגבול עם זכרון. ליד בריכת המים. אלא שהשלט טוען שהיא נבנתה ב-47'. עם יציקה כה עלובה, שאלמלא השלט, הייתי מוכן להשבע שהיא מהמאורעות. אולי השלט טועה?
וזהו. אז מה למדנו היום? שעמדת החמרה של גן שמואל היא במצב מצויין, ויציקה מצויינת, והיא מהמאורעות. העמדה במעין צבי היא יציקה עלובה, מ-47'. עמדת ביצת זיתא לא שומרת על שום דבר. עמדת הכניסה לכרכור צבועה זית, וזה די מתאים לה. העמדות במשמרות הן סלטים של כמה תקופות, סביר להניח שחלק מהן זה מהמאורעות.
בקיצור - אני עוד לא כזה מומחה שיודע איך להבדיל ביניהן. טרם מצאתי את המכנה המשותף. או כפי שכתב לנו בועז - אם שתי עמדות דומות זו לזו, זה לא סימן שהן נבנו באותה תקופה! לדוגמה - ככל שהצלחתי ללמוד, המגדל בנחלת יהודה הוא מ-48'. אחיו הכמעט תאום מקרית מלאכי הוא מ-33'.
הצילו!!
|
|