גדודי חרמ"ש, רכבי לחימה, טנקי חי"ר ותותח 57 מ"מ.
כיום כאשר האיום של פלישת צבאות ערב לישראל כמעט ואינו קיים, צה"ל לוקח סיכון מחושב וסוגר את חטיבות המגח, המרכבה-1 וגם את המרכבה-2. זהו שינוי מבורך לכשעצמו אבל, הוא אולי משאיר את צה"ל עם מעט מידי טנקים למילוי כל משימותיו. לדעתי זו הזדמנות לבצע שינוי משמעותי בצבא היבשה ולהחזיר את גדודי החרמ"ש לשריון ולחי"ר.
לענ"ד גדוד חרמ"ש צריך להיות בנוי מ- 2 פלוגות חרמ"ש על נגמ"שי לחימה, פלוגה אחת של טנקי חי"ר וסוללת מרגמות 120 מ"מ.
1. נגמ"שי לחימה.
מקובל כיום בעולם להפוך את הנגמ"שים לנגמ"שי לחימה וזאת ע"י התקנת תותח 30 מ"מ ושיפור המיגון. נגמ"שי הלחימה החדשים שוקלים כ-30 טון וחלקם יכולים להגיע גם ל-40 טון. המשקל הנוסף נועד לשפר את מיגון הרכב כך שחזית הרכב למשל, תהיה מוגנת מפגזי ח"ש בקליבר 30 מ"מ.
לכן, מי שמביט קדימה מבין שתותחי ה-30 מ"מ שייכים לעבר וכיום צריך לחפש תותח טוב יותר. מספר מדינות כגון דנמרק, הולנד ולאחרונה גם אסטוניה העדיפו לרכוש את הנגמ"ש השודי CV-9035 שמצוייד בתותח 35 מ"מ במקום נגמ"ש שחמוש בתותח 30 מ"מ. דרום קוריאה רכשה את הנגמ"ש K-21 שחמוש בתותח 40 מ"מ של Bofors ושבדיה רכשה את הנגמ"ש CV-9040 שגם הוא חמוש בתותח 40 מ"מ של Bofors.
חברת CTI, שהוקמה ע"י החברות BAE מאנגליה ו-Nextel מצרפת, פיתחה תותח בקליבר 40 מ"מ שיורה "פגזים טלסקופיים", תותח זה יותקן על נגמ"שי ה-Ajex וה-Worrior של אנגליה, ועל נגמ"שי ה-VBCI וה-JAGUAR של צרפת.
גם האמריקאיים החליטו לשדרג את רכבי הסטרייקר והם יתקינו על חלקם צריח עם תותח 30 מ"מ. מקצה שיפורים יגיע גם לברדלי שתותח ה-25 מ"מ שלו חייב להיות מוחלף, ידוע שנעשו ניסיונות ירי עם צריח נושא תותח 30 מ"מ ועם צריח נושא תותח 35 מ"מ. נחכה ונראה מה יקרה. קישורים למידע על תותחי ה-35 מ"מ וה-40 מ"מ למטה:
ברוסיה שחלק מהנגמ"שים שלהם חמושים בתותח 30 מ"מ, יש דיבורים על התקנת תותחי 45 מ"מ ו/או 57 מ"מ על נגמ"שי ה-ARMATA ואפשר להניח שגם על נגמ"שים נוספים. לתותח ה-45 מ"מ מפותח פגז טלסקופי בדומה לפגז ה-40 מ"מ שאנגליה וצרפת פיתחו.
לאחרונה הוצג נגמ"ש BMP-3 משודרג שהותקן בו צריח שנקרא AU-220 ומותקן בו תותח 57 מ"מ. תמונתו למטה וקצת הסברים בהמשך.
א. הצריח AU-220.
תמונה מס'-1 BMP-3 נושא צריח לא מאוייש עם תותח 57 מ"מ.
אחד הדברים המענינים בצריח זה, הוא התקנת מחסנית של 20 פגזים שמזינה את התותח בצורה אוטומטית. מילוי המחסנית נעשה ממחסן פגזים שנמצא בתחתית הצריח. בסה"כ מותקנים בצריח כ-100 פגזים מוכנים לירי. לתותח קצב אש של 120 פגז לדקה, טווח של 12 ק"מ, הגבהה של 60 מעלות ופגז אימתני.
תמונה מס'-2 מחסנית ל-20 פגזי 57 מ"מ שמזינה את התותח.
תמונה מס'-3 צריח AU-220 ל-2 אנשי צוות מותקן על ה-PT-76, בתמונה ניתן לראות את הפגזים שמותקנים בתחתית הצריח שמזינים את המחסנית.
ב. תחמושתו של תותח ה-57 מ"מ.
תמונות 4 ו-5 מראות את הפגז הגדול של ה-57 מ"מ גם יחסית לפגז 40 מ"מ.
תמונה מס'-4 פגז נפיץ לתותח 57 מ"מ.
תמונה מס'-5 השוואה בין פגז 57 מ"מ לפגז 40 מ"מ.
חברת BAE פיתחה פגז חכם "רואה כתם" פגז זה שנקרא ORKA שמתביית על כתם לייזר. הפגז פותח על מנת לתת תשובה לאיום של ספינות המירוץ האיראניות, כך שכל פגז יפגע באחת מספינות המירוץ. לתותח שמותקן על ספינות ה-LCS קצב אש של 300 פגז בדקה וטווח של 16 ק"מ. אני מניח שניתן להשתמש בפגז זה גם לתותח הרגיל ולא רק לתותחי הצי.
תמונה מס'-6 פגז 57 מ"מ מונחה לכתם לייזר שפותח ע"י BAE.
ג. רכבים נוספים עם הצריח AU-220.
בנוסף ל-BMP-3 הצריח AU-220 הותקן על 2 רכבים נוספים:
הרכב הראשון הוא הטנק האמפיבי PT- 76, שנראה בתמונה מס'-3. הטנק עבר מקצה שיפורים רציני כולל התקנת צריח לתותח 57 מ"מ. אחד ההבדלים בין 2 הצריחים הוא שהצריח של ה-BMP-3 הוא לא מאוייש והשליטה עליו נעשית מהתובה, ואילו הצריח שמותקן על ה-PT-76 הינו ל-2 אנשי צוות.
הרכב השני נקרא ,ATOM והיה אמור להיות מפותח ע"י חברת רנו מצרפת וחברות מרוסיה, אבל הצרפתים יצאו מהפרוייקט במחאה נגד רוסיה על מעורבותה באוקראינה, ואת מקומם החליפו חברות מאיחוד האמריות.
ה-ATOM מבוסס על השילדה של הרכב הצרפתי VBCI ומשקלו כ-32 טון. על הרכב הותקן צריח לא מאוייש שנושא תותח 57 מ"מ. בצריח מותקנים בין 80-ל-100 פגזים מוכנים לירי והוא יכול לשאת כ-100 פגזים נוספים בתא הלוחמים. לתותח יש הגבהה של בין 8- ל 70+ מעלות וזהו יתרון גדול בלש"ב. הרכב נושא צוות של 3 לוחמים ו-8 לוחמים פורקים.
תמונה מס'-7 הנגמ"ש האופני שנקרא ATOM
ד. מהי מערכת הנשק שמתאימה לנגמ"ש הלחימה?
לענ"ד תותח ה-57 מ"מ הוא התותח שמתאים לנגמ"ש הלחימה. נמ"ר עם תותח 57 מ"מ, טעינה אוטומטית, קצב אש של 120 פגזים בדקה, טווח של 12 ק"מ ופגזים חכמים, יהפוך את הנמ"ר מנגמ"ש חי"ר, שחמוש ב-"0.5 שעבר זמנו, לנגמ"ש הלחימה הטוב בעולם. זה יהיה הנגמ"ש הכבד ביותר, הממוגן ביותר, ועם עוצמת האש הגבוהה ביותר וזה מה שכוחות החי"ר שלנו צריכים.
חימוש הנמ"רים בתותח 57 מ"מ יהיה שובר שיוויון בלחימה עם החמאס והחיזבאלה, וככל שנמהר לעשות זאת, כך נהיה מוכנים טוב יותר לקרבות שעוד נכונו לנו.
התחמושת לתותח זה כוללת פגזים נפיצים, פגזים מונחים לכתם לייזר, ואני מניח שגם פגז טרמובארי.עוצמת הפגזים של תותח זה תעשה שמות בביצורי האוייב, בבתים וכל מה שנמצא מעל הקרקע.
הצריח AU.-220 הוא בהחלט מעניין אבל, הוא לא עונה לדרישות בהתאם להבנתי מצריח עבור נגמ"שי לחימה. אני הייתי רוצה לראות צריח שיענה לדרישות הבאות:
1. למפקד יהיו 2 אופציות לשלוט על הצריח והם:
א. לשבת בצריח ולהפעיל את הצריח ממקומו.
ב. לרדת לתובה, לסגור את הפתח לצריח ולהפעיל את הצריח מהתובה.
נכון שהעולם הולך לכיוון שליטה מרחוק, אבל בשלב זה של הזמן, שליטה מרחוק על הצריח, צריכה להיות אופציה נוספת ולא מצב ראשוני.
2. אני לא אוהב את שיטת הטעינה ואיחסון התחמושת בצריח כפי שראינו בצריח זה. בצריח של הנגמ"ש יש יותר מדי פגזים, והיה והנגמ"ש יחדר או יעלה על מוקש, יש סיכוי רב שהתחמושת שבנגמ"ש תתפוצץ והלוחמים יפגעו.
לכן אני הייתי מעדיף להתקין בחלקו האחורי של הצריח מחסנית לפגזי 57 מ"מ עם טעינה אוטומטית, עם דלתות בגג הצריח, (בדומה להתקנתם באברהמס) ועם אפשרות לשלוף את המחסנית הריקה ולהתקין מחסנית חדשה. זו לדעתי שיטה עדיפה משיטת איחסון התחמושת וטעינתה כפי שראינו בצריח ה-AU-220.
חברת MEGGITT פיתחה מחסנית אוטומטית לפגזי 120 מ"מ עבור טנקי ה-M-1 של ארה"ב, מחסנית זו מכילה 34 פגזים ואני מניח שהיא תוכל להכיל כמות כפולה של פגזי 57 מ"מ. תמונת המחסנית וקישור למטה.
תמונה מס'-8 מחסנית ל-34 פגזי 120 מ"מ.
קישור לחברה היצרנית למטה:
3. על הדופן החיצונית של הצריח הייתי מתקין בנוסף למקלע המקביל (כפי שנראה בתמונה מס'-1) גם תותח קל בקליבר 23 מ"מ. אפשר להניח שלתותח תהיה הגבהה של כ-70 מעלות וזו נקודה חשובה מאד בלחימה בשטח בנוי. תותח קל זה הינו תותח רוסי שמותקן בדרך כלל ע"ג מסק"רים, אבל ניתן להתקינו גם על כלי רכב, תותח זה נקרא GSh-23, משקלו כ-50 ק"ג, אורכו כ-1.5 מטר וקצב אש של 3,000 כדור לדקה.
4. ע"ג הצריח נתקין עמדה נשלטת מרחוק עם תותח בקליבר 23 מ"מ (כמו בצריח) ומקלע מקביל 7.62 מ"מ.העמדה תופעל ע"י המפקד ו/או מקלען.
תמונה מס'-9 תותח קל בקליבר 23 מ"מ שנקרא-GSh-23