|
06-06-2014, 11:30
|
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
|
|
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,691
|
|
נתניהו ו"האמצעים המיוחדים"
http://www.haaretz.co.il/opinions/....ntsForm-2340838
אבנר כהן
מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (מיל') דן הראל, עשה חסד עם השקיפות הדמוקרטית כאשר חשף בשבוע שעבר ש–4.5 מיליארד שקלים מתקציב הביטחון מכוונים לסעיף "אמצעים מיוחדים". למרות שלשקף שהציג לא היה פירוט ולא ידוע למה התכוון, ניתן לפרש שסעיף הוצאות זה, בדומה לתקציבי המוסד והשב"כ, כפוף בלעדית לראש הממשלה ועומד מחוץ לוויכוח על תקציב הביטחון, בחזקת כזה ראה וקדש. הראל הוסיף שבשנה הבאה יגדל תקציב הסעיף ב–600 מיליון שקלים — גידול של כ–14%. עד עתה נחשבו "האמצעים המיוחדים" לסוד ליבה שאסור לנקוב בתקציבו. אך כאשר הקופה מרוששת וצה"ל על סף הפסקת האימונים, והציבור אדיש, ראשי מערכת הביטחון (והצנזורה) מוכנים לחשוף אפילו את תקציב קודש הקודשים, ולו רק כדי לומר שהגיעו מים עד נפש. מתוך שלא לשמה בא לשמה.
כמה הערות היסטוריות יסייעו להבנת העניין. בקיץ 1954 שאל ראש הממשלה, משה שרת, את קודמו, הגמלאי דוד בן גוריון, האם כאשר כונן (בחשאי) שנתיים קודם לכן את הוועדה לאנרגיה אטומית, הוא פעל כשר הביטחון או כראש הממשלה. בן גוריון ענה שמאחר שהחזיק אז בשני התארים, לא נתן דעתו בעניין, אבל אכן יש כאן בעייה סטטוטורית ולדעתו ראוי שהוועדה לאנרגיה אטומית תהיה כפופה לראש הממשלה.
עידן שרת־לבון היה קצר; בתוך שנה חזר בן גוריון לתפקידו הכפול, והבעיה הסטטוטורית נהפכה שוב ללא רלוונטית — ואף ליתרון. בעל הבית הוא אחד, הוועדה לאנרגיה אטומית תחתיו, ואת עשייתה נוח להצניע בתקציב הביטחון הסמוי מהעין. מאוחר יותר נבנתה חצר דימונה, תוך עקיפת הוועדה, על ידי גוף ממשלתי חדש שגם הוא נעדר מעמד סטטוטורי. כך או כך, מרבית המימון של דימונה לא עבר בספר התקציב. ראשי המיזם, בן גוריון ושמעון פרס, פתחו במגבית סודית חובקת עולם, שהזרימה מימון שלא דרך תקציב הביטחון. על דרך העבודה אז מעידה אנקדוטה המיוחסת לפיזיקאי עמוס דה־שליט. בתדרוך של פרס לבכירים הוא נקב את עלות מיזם דימונה בכמה עשרות מיליונים. דה־שליט, שסבר כי פרס השמיט בטעות אפס אחד, התכוון לתקנו, אבל חש לפתע בבעיטה אדירה ברגלו מתחת לשולחן. פרס אמר ברגלו שאין מדובר בטעות. דה־שליט הבין, ושתק.
ב–1966 היה לוי אשכול לבעל הבית, וניסה להכניס סדר בממלכת הסוד. הוועדה לאנרגיה אטומית כוננה אז מחדש כמינהלה שבראשה מנכ"ל, הכפופה לראש הממשלה, שמשמש היו"ר. אף שאשכול החזיק עדיין בשני התארים, נקבע בהחלטת ממשלה שראש הממשלה, ורק הוא, אחראי על כל היבטי העשייה: מה, כמה ואיך. אבל זה לא היה סוף הקומבינה. התקציב הצנוע של הוועדה לאנרגיה אטומית הופיע בחלק הפומבי של תקציב משרד ראש הממשלה, ואילו הכסף הגדול של העשייה נותר חסוי בתקציב משרד הביטחון. האחראי למינהלה החדשה היה סגנו של אשכול במשרד הביטחון, צבי דינשטיין.
אשכול וגולדה מאיר, ראשי הממשלה שנטען שבזמנם נוצרו "האמצעים המיוחדים", לא הבינו ברזי הנושא; אבל בשכלם הישר ובעצת חכמים הם קבעו מסורת של ריסון ביחס לחלקם של "האמצעים המיוחדים" בכלל תקציב הביטחון. גם יצחק רבין בעקבותיהם, ושלהבת פריאר כמנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית, בלמו יוזמות פראיות. פה ושם היו חריגות, אך בגדול נוצר קוד לאומי של אחריות וצניעות. הכל הבינו שמדובר בתעודת ביטוח נגד תרחישים קיצוניים ביותר, שאנו מחויבים שלא יתרחשו לעולם.
לשם השוואה: ארה"ב תשקיע השנה במערך הגרעיני שלה, כולל תשתיות, כ–19 מיליארד דולר מתוך תקציב ביטחון צבאי בסך כ–640 מיליארד דולר (שלא כולל את מלוא הוצאות הביטחון הלאומי האמריקאיות), כלומר קצת פחות מ–3%. בריטניה, שצבאה קטן בהרבה, תשקיע במערך הגרעיני שלה כ–5% מתקציב הביטחון שלה. אך ישראל, על פי הבנתי, תשקיע השנה באמצעים המיוחדים שלה כ–9% מכלל תקציב הביטחון, וקרוב ל–20% מכלל מהתקציב. עובדות מדהימות.
יש להיזהר כמובן ממסקנות נמהרות. הקשיים בחישוב ובהגדרת העלויות השנתיות של המערכות הללו מוכרים בעולם. לפרויקטים הללו יש לעתים שימוש כפול ומשולש, וקשה לחשב כמה בדיוק מיועד למה. גם התרגום של הפיתוח לתקציבים שנתיים הוא בעייתי. ובישראל, בכל מקרה, רב הנסתר על הגלוי. אבל קשה שלא לתהות: האם ראש הממשלה הנוכחי, על סדרי עדיפויותיו האסטרטגיים, כפי שאלה משתקפים בתקציב "האמצעים המיוחדים" שלו, עדיין נאמן למסורת הריסון של קודמיו? האם גם הוא רואה במערכות הללו רק תעודת ביטוח למצבים שלא מן העולם הזה? אם כך הוא, למה הוא משקיע כל כך הרבה בתעודת הביטוח הזאת, שלעולם לא נשתמש בה? יש בהחלט מקום לדאגה.
הכותב הוא פרופסור במרכז לחקר מניעת הפצת נשק גרעיני, המכון ללימודים בינלאומיים בקליפורניה, ומחבר הספר "ישראל והפצצה"
|
|