זכורות לי כתבות מבטאון חיל האויר על תחרויות שונות בין טייסות חיל האויר
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי לבני שמתחילה ב "לא יודע אם המילה "משעשע" מתאימה בכלל אבל...."
קליעה והפצצה במערך הקרב, ניווט והטלת מטענים במערך התובלה והסער.
עד כמה שזכור לי, באחת הכתבות על אחת התחרויות נכתב שבמערך התובלה זכתה טייסת הערבות- בפעם ה-(?) ברציפות.
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי עידו403 שמתחילה ב "זכורות לי כתבות מבטאון חיל האויר על תחרויות שונות בין טייסות חיל האויר"
מדובר בתחרות הטריאטלון של מערך התובלה (תחרות ניווט + נחיתות דיוק), וטייסת "הדקוטה" (שהטיסה ערבות ודקוטות) זכתה עם מטוסיה 3 פעמים ברציפות, "אי-שם" בסוף שנות התשעים.
_____________________________________
" Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. "
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי emile-a שמתחילה ב "כתבה חביבה.
אבל אם להכניס..."
באמת לא היתה שום סיבה לרכוש אותו.
316 קמ"ש וטווח של 1300 ק"מ ו323 ק"מ במטען מלא של 2.5 טון, נחיתה במסלול באורך של 400 מטר.
לא משהו שלא ניתן לבצע עם יסעור שגם היה קיים באותה התקופה.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי blancoynegro שמתחילה ב "הארץ: הביצה המעופפת - כתבה על מטוס הערבה"
טסתי עליו עשרות פעמים כנוסע ואני חייב להגיד שנהניתי לשמוע כשהוא התקרקע
ולצאת או לחזור עם מה שאני רגיל.
ה "דבר" הזה היה נוחת בצורה שגורמת לך לחשוב כל פעם "מה אני עושה פה לעזאזל...!?!?"
אני לא יודע אם זה היה קשור לרמת הטייסים או המטוס אבל זה היה מזעזע כל פעם מחדש.
ועדיין הנוסטלגיה קיימת ...
שלא לדבר על טיסות העברה בדקוטה שזה היה בכלל "שוס" !!
_____________________________________
תרבות גדולה איננה יכולה להיכבש מבחוץ עד שלא הרסה את עצמה מבפנים.
וו. דונארד
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי יסעור שמתחילה ב "הביצה המעופפת או הביצה שהתחפשה"
ירדתם הרבה עליו. מסכן המטוס הזה.
בכל מקרה ידוע וראיתי יותר מפעם אחת שתקופה ארוכה כל בוקר היה חולף אפור אחד מעל סביון להזכיר לארנס את היצירה.
אל תשמיצו: כרמל דוכס, סוסיתא, סברה, וגם ערב[ו]ה הן פאר התוצרת הישראלית של אז.
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי יסעור שמתחילה ב "הביצה המעופפת או הביצה שהתחפשה"
ציטוט:
במקור נכתב על ידי יסעור
טסתי עליו עשרות פעמים כנוסע ואני חייב להגיד שנהניתי לשמוע כשהוא התקרקע
ולצאת או לחזור עם מה שאני רגיל.
ה "דבר" הזה היה נוחת בצורה שגורמת לך לחשוב כל פעם "מה אני עושה פה לעזאזל...!?!?"
אני לא יודע אם זה היה קשור לרמת הטייסים או המטוס אבל זה היה מזעזע כל פעם מחדש.
ועדיין הנוסטלגיה קיימת ...
שלא לדבר על טיסות העברה בדקוטה שזה היה בכלל "שוס" !!
דווקא נהנתי לטוס עליו, למעט הפעם שכבה לנו מנוע בהנמכה לנחיתה
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook
אז היה נחמד מצד סיב"ת אם היו שמים תמונות רלוונטיות בברושור המכירה של המטוס...
אם ב"קטן" ו"גדול" אתה מתייחס לדגם האזרחי Vs. הצבאי, מה ההבדלים המבניים מלבד מנועים חזקים יותר ודלת אחורית טיפה גדולה יותר?
מהנדס אווירונאוטיקה, עוסק במגוון נושאי תעופה שנים רבות
חבר מתאריך: 17.07.05
הודעות: 6,249
אה, לא, זה בסדר מצד סיב"ט
בתגובה להודעה מספר 24 שנכתבה על ידי ISHPUZ שמתחילה ב "אז היה נחמד מצד סיב"ת אם היו..."
גם המטוס הזה היה למכירה. ונמכר.
אני רק ציינתי את ההבדלים.
לגבי ההבדלים:
לא היתה דלת אחורית חזקה יותר. המטוס היה ארוך יותר במספר סנטימטרים (אם זה חשוב, אוכל לבדוק יותר מאוחר בערב).
היה מכשור נוסף, היה APU, היו WINGLETS , היתה מערכת חמצן ועוד כמה דברים קטנים.
נאמר לי שהמסך הקטן (מכ"מ?) שמופיע בתמונה השנייה, בתוספת הכפתור השמן שעל הסטיק, היה שייך לערבה קטנה שאינה 303 (שעפ"י המדבקה המופיעה בתמונה הראשונה - אפשר להניח שבזו מדובר).
_____________________________________
" Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. "
101 ו- 303.
לשתיהן היה מכ"ם, אם כי באחד הוא לא עבד (היו עוד הבדלים בין המטוסים). לא הצלחתי לוודא אם אכן התמונה של "כסא ימין" היא של 101, אם כי זה אפשרי (אם א. אומר, אסמוך על מילתו). אמשיך לנסות לוודא, למען עצמי, לפחות.
בכל מקרה - שתי הערבות הללו, הקטנות, לא קיימות עוד. הן פורקו לחלקים.
ובתמונה, שני המטוסים, בימים יפים יותר, קצת אחרי שהגיעו לחיל האוויר.
עד כמה שאני יודע, המסך של המכ"מ היה קיים רק ב-101, אבל הסממן הבולט ביותר הוא הכפתור השמן על סטיק ימין - מקזז גובה, שממה שמעתי - מעטים הטייסים שלא קיללו את המתכנן שלו... - מקזז שהיה קיים רק ב-101.
_____________________________________
" Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. "
מהנדס אווירונאוטיקה, עוסק במגוון נושאי תעופה שנים רבות
חבר מתאריך: 17.07.05
הודעות: 6,249
והדיון הזה, מלא התובנות
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי blancoynegro שמתחילה ב "הארץ: הביצה המעופפת - כתבה על מטוס הערבה"
הידע שלא יסולא בפז והניסיון רב השנים מאחורי הסטיק לא יהיה שלם ללא תמונה.
צילם בכשרון רב ידידי RL, שאני מקווה מאד שרמתו שונה לחלוטין ומשופרת מאד כאשר הוא מטיס קרנף, בהשוואה לתקופה בה הטיס ערבה ונחת נחיתות גרועות.....
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי blancoynegro שמתחילה ב "הארץ: הביצה המעופפת - כתבה על מטוס הערבה"
לטובת המטוס ייאמר שכמו הרבה דברי אחרים בצה"ל, גם הוא עשה לא מעט דברים שהשתיקה יפה להם (לפעמים תוך זלזול בוטה בחוקי הפיזיקה ומגבלות הבטיחות). לי אישית הוא דווקא יחסר.
בתגובה להודעה מספר 39 שנכתבה על ידי blancoynegro שמתחילה ב "מה היה בבליטה במטוס אפור..."
מעניין לא פחות שעד עכשיו היו לא פחות מ 7 כלי טיס שונים עם המספר 215.. מטאור, להטוט, צוקית, עיט, קורנס, ערבה וכרגע רעם..
_____________________________________
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook
בתגובה להודעה מספר 49 שנכתבה על ידי סירפד שמתחילה ב "תמונות משנותיה האחרונות בשירות"
באחת התגובות בכתבה כותב מישהו בשל שלמה בן יוסף שטוען שהוא היה מנהל הנדסת הייצור של האגף המכני.
שהיה בתעשיה האווירית פרוייקט של סטרטוקרוזר שעלה הרבה מאוד כסף ולא הצליח, מישהו יודע על מה הוא מדבר, יש פרטים על כך?
נערך לאחרונה ע"י blancoynegro בתאריך 02-08-2008 בשעה 20:38.
בתגובה להודעה מספר 50 שנכתבה על ידי blancoynegro שמתחילה ב "באחת התגובות בכתבה כותב מישהו..."
היה איזשהוא ניסיון הסבה לדלת מטען מסתובבת בזנב כדי לאפשר הטענת רכב משוריין. העניין אכן הסתבך עקב בעיות של תקציב ויכולת הנדסית בבדק של אז ובסופו של דבר בוצע רק בחלק קטן מהסד"כ. היו גם רעיונות של המראה ע"י רקטות האצה שלא יצאו לפועל כלל ועיקר.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי blancoynegro שמתחילה ב "הארץ: הביצה המעופפת - כתבה על מטוס הערבה"
מלבד כמה אי-דיוקים קטנים ומעצבנים בכתבה, מהסוג שקורה כאשר עורכים שמבינים קצת בהרבה נושאים מטפלים בכתבה (למשל, שהיו לערבה מנועי סילון, וכאלה), די הרגיזה אותי הגישה הצינית ומטילת הספק בהכל שבה נקט הכתב, והיא כל כך מאפיינת את "הארץ".
כשהתעשייה האווירית התמקדה ביכולות ה-STOL ובשימוש במנחתים מאולתרים, היא בהחלט זיהתה נישה שבאותה תקופה נראתה "חמה" ובעלת פוטנציאל שיווקי טוב. עובדה שהטווין-אוטר שנכנס לשירות שנתיי-שלוש קודם, זכה להצלחה רבה והוא חי ובועט עד היום ברחבי העולם (יעיד על כך המטוס הענתיקה שמשמש את חברת עיט). אני חושב שלגוף צעיר וקטן כמו התעשייה האווירית דאז לא היה סיכוי להתחרות בענק כמו דה-הבילנד. ולראייה, גם GAF האוסטרלית, שהציעה את הנומאד הדי דומה, בנתה פחות מ-200 מטוסים שרובם ככולם יועדו לשוק הבוש המקומי. אגב, בהמשך התברר שכולם טעו לגבי הפוטנציאל השיווקי של יכולות ה-STOL וגם דה-הבילנד נכשלה עם הדאש-7 שלה (וכן, אני יודע שאצלנו מתים עליו, גם אני).
לכתוב בנימה מגחכת על זה שהערבה היתה מטוס איטי ומכוער זאת פשוט חובבנות. אלה פרמטרים שאינם קשורים לכלום אם המטוס עונה על הספסיפיקציות שלו. הנה, למשל האנטונוב אנ-2 הדו-כנפי, החד מנועי, הכל כך מכוער, סוחב מצוין בכל הגוש המזרחי, ואין תחליף לקשיחות שלו וליכולת להמריא ולנחות בכל חור.
בקיצור, לא פייר.
אני בהחלט מסכים עם דבריך באופן כללי, אבל קבל תיקון (לפחות עד כמה שאני מכיר): לערבה אכן היו מנועי סילון (טורבו-פרופ) ולא מנועי בוכנה.
(רבים נוטים לייחס למדחפים את ההנחה שהמנוע הוא מנוע בוכנה, אבל לא כך הדבר, ומצד שני - רבים לא מבינים שמנוע סילון יכול להניע מטוסים גם ע"י מדחפים).
אפרופו אי-דיוקים קטנים ומעצבנים - תמיד "כיף" לראות תמונות הפוכות של מטוסים (לדעתי כתוב שם "209" הפוך...).
_____________________________________
" Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. "
שניהם טורבינות גז, אבל מנוע סילון זה דבר שונה מטורבו פרופ, ובשום מקום לא מגדירים מטוס טורבו פרופ כסילון ( אלא כטריק שיווקי, ואז יקראו לו למשל jet-prop)
זו פשוט עוד אי הבנה של הכותב
כמו כן הוא מתמקד חזק על תאונת הטיסה, כאילו שזה לא דבר שקורה ליצרנים הכי מנוסים
דוגמה קטנה - ה F14, אחד מטובי מטוסי הקרב, התרסק בטיסתו השנייה!
שכחתם להזכיר מטוס די דומה לערבה שהצליח הרבה יותר - Short Skyvan, שאפילו גדל והפך לדגם 360 לנוסעים. לדעתי זה מראה שהגישה של תע"א הייתה נכונה.
אם חיל האויר היה משתמש בו זה ודאי היה נותן פוש רציני לשיווק.
חבל שלא יצא כך, אבל תמיד תהיה לערבה זכות הבכורה בתעופה הישראלית
מהנדס אווירונאוטיקה, עוסק במגוון נושאי תעופה שנים רבות
חבר מתאריך: 17.07.05
הודעות: 6,249
אין לי ענין להיכנס לפולמוס עם הכתבה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי blancoynegro שמתחילה ב "הארץ: הביצה המעופפת - כתבה על מטוס הערבה"
נראה שהכתב קיבל משימה להביא "כתבת צבע". אז הוא אסף קטעי עיתונים ישנים, הרים טלפון או שניים והוציא כתבה. לא משהו שהוא יוכל לשים ברזומה שלו בכבוד. (אבל כבר התרגלנו לשטחיות עיתונאית).
גם כמה מהכותבים כאן חוטאים בהצהרות שאין להן בסיס עובדתי או ידע. אבל להם מותר, בניגוד לעיתונאים.
ארשה לעצמי דווקא להגיע מהכיוון התכנוני והעיסקי.
אני יודע שזה לא חוכמה להיות "חכם מהגדר" ובטח לא אחרי הרבה שנים. אבל בראייה שלי, כבר הרבה שנים, יתכן וניתן היה לעשות משהו שונה.
המטוס הזה עם כל מעלותיו היה בעל מספר חסרונות שמנעו ממנו להימכר יותר. אפשר להניח שבנקודת זמן מסוימת "שבעו" כבר בתע"א מהשקעת כספים במטוס ולכן נמנעו מהצעד הבא.
"הצעד הבא" בהרבה מטוסים (וגם כלים אחרים) הוא פיתוח דור ב'. בד"כ מתוחכם יותר ובוגר יותר.
על חסרונות הערבה נמנו מהירות נמוכה מול צריכת דלק לא מושכת במיוחד שנבעו מצורה לא אופטימלית (אבל שהותאמה למשימות מסוימות) מנועים קצת חלשים ובעיית תפעול אינהרנטית בשימוש להובלת משאות גדולים וגם כוחות של לוחמים - העדר דלת אחורית. הקונוס האחורי היה ניתן לפתיחה בתהליך לא פשוט (אם כי ניתן להתבצע גם בשטח) אבל התקבל מטוס בעל משטח גבוה שהקשה על ההעמסה והפריקה.
שינוי מסוים במטוס היה יכול להצעיד את המטוס קדימה ולהפוך אותו ליותר אטרקטיבי.
ראשית -ביטול הבומים. אותם צינורות ארוכים שמובילים מהמנועים אל הזנב. (וכמובן, השלמה של הקטימה שנשארה במבנה אוירודינמי מעל הכנף).
שנית -את מכלול הזנב ניתן היה להמשיך כחלק אורגני ממקום חיבור הקונוס הקיים, תוך יצירת שיפוע ורמפה אחורית. הרמפה היתה מאפשרת כניסה ופינוי מהיר של כוחות. את מכלול מייצב הגובה ניתן היה להשאיר כמעט באותן מידות ואת מייצב הכיוון להגדיל, כדי לשמור על היציבות הרוחבית.
שלישית -להחליף את המנועים בחזקים יותר. תהליך יחסית פשוט, במיוחד לאור המבנה הקיים של חיבור הקונוס.
רביעית -להפוך את כן הנסע למתקפל וגם נמוך יותר. היתה מתקבלת הורדת גרר משמעותית והנמכה המטוס, שהיתה משפרת את הכניסה והיציאה.
בסופו של דבר היה מתקבל מטוס עם מהירויות גבוהות יותר ויציב יותר (הבומים יוצרים הרבה גרר ורעידות), מטוס חסכוני יותר ובעיקר - מתאים יותר לשדה קרב, בעל יכולת נחיתה קצרה, פריקה מהירה של צוות לא גדול והסתלקות מהירה. ממש קרנף קטן.
וכדי לא לצאת בלא כלום, גם תרשים קטן. שימו לב שמהקוו האנכי שלפני דלת הנוסעים המטוס אינו משתנה מבנית, כמעט. החלפת מנועים (לא משפיעים מבנית, בעיקרון, אולי קצת חיזוקים) ואם רוצים, גם הוספת תאים לכני נסע.
שוב - אין לי שום יומרה לשפוט ממרחק של זמן. סתם תרגיל מחשבתי שאולי אפשר לישם אותו בדברים אחרים ולשפר. אין כאן איזו פיזיקה גרעינית. אווירונאוטיקה בסיסית.
עוסק בהיסטוריה צבאית וגרמנית, ובתולדות הלוחמה האווירית
חבר מתאריך: 23.03.06
הודעות: 1,997
תרגיל מחשבתי מעניין
בתגובה להודעה מספר 62 שנכתבה על ידי YHS שמתחילה ב "אין לי ענין להיכנס לפולמוס עם הכתבה"
בכך היה נוצר משהו כמו הסקייוואן שהוזכר כאן, או ה-CASA 212 המוצלח למדי. הבעיה היא ששני המטוסים הנ"ל פותחו מראש בתצורתם המקורית ולכן נחסכה מהחברות המפתחות העלות האדירה של פיתוח דור מוקדם ולא בשל שלהם.
ד"א, מכירה של 100 פריטים ממטוס ראשון ולא בשל במיוחד לא נראית לי ככשלון כ"כ גדול בראיה נכוחה. כמובן שאם הציפיות היו למכירות גדולות הרבה יותר, יש להניח שהאכזבה היתה כגודל הציפיה.
כמו שאני רואה זאת, הערבה התאימה במיוחד לשוק מטוסי הסבך (Bush planes) המערבי - בייחוד בארה"ב, קנדה ואוסטרליה. אין לי מושג אם נעשה נסיון לשווקה לשוק זה, ואם נעשה נסיון, מעניין לדעת מדוע הוא נכשל.
יש לזכור שהשוק האפריקאי שהיה אחד מיעדי השיווק החשובים של המטוס (מה שנתמך ע"י משלחות חיל האויר שהסתובבו במדינות ההן) נסגר כמעט לגמרי אחרי 67 בעקבות ניתוק היחסים של מדינות אפריקה עם ישראל.
יגיל הנקין. ד"ר להיסטוריה צבאית, חוקר במחלקת היסטוריה של צה"ל
חבר מתאריך: 16.02.04
הודעות: 5,565
1973, לא 1967.
בתגובה להודעה מספר 64 שנכתבה על ידי דוד שמואל שמתחילה ב "יש לזכור שהשוק האפריקאי שהיה..."
הניתוק המשמעותי יותר היה אחרי יוה"כ.
_____________________________________
"במידה רבה, הודות למאמרי הארץ הוקמה ממשלת הליכוד הלאומי ונתמנה משה דיין כשר הבטחון. הארץ דרש תגובה צבאית על האיום המצרי שבועיים לפני המלחמה, ואף דרש את תפיסת הרמה הסורית ימים אחדים לפני הפעולה".
(הארץ מפרסם את עצמו, 22 ביוני 1967)
בתגובה להודעה מספר 62 שנכתבה על ידי YHS שמתחילה ב "אין לי ענין להיכנס לפולמוס עם הכתבה"
באחד הספרים על תעשיות בטחוניות בישראל הופיע תרשים זרימה של המודלים השונים שנבחנו (חלקם מופיעים בצילום שהבאתי בתגובה #39), כאשר הדגם הסופי נבחר בתהליך אלימינציה כלשהוא. למיטב זכרוני (וזה היה לפני כמה שנים טובות) ראיתי בתרשים לפחות שתי אופציות עם גוף אחוד ללא בומים.
למי שמחפש את הספר - זה לא הספר של מוניה מרדור.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי blancoynegro שמתחילה ב "הארץ: הביצה המעופפת - כתבה על מטוס הערבה"
גדלתי על מטוס הערבה מיום היווצרו, אבי נחום יהלום ז"ל ,היה טיס הניסוי בכיר ולאחר ההתרסקות הראשונה, ביצע את הטיסה הראשונה של המטוס השני ללא כל חששות ובעיות (נכחתי בארוע) , וטס ברחבי העולם עם הערבה בבטחון רב ,יחד עם המצוטטים בכתבה.
מקריאת הכתבה נראה לי שמספר טיסי נסוי ותיקים זכרונם לקוי או שבגרותם מביישת את צעירותם.
אין מטוס שלא ניתן למצוא בו מגרעות, ביחוד כאשר אנו בוחנים אותו בקריטריונים היום. הערבה היה מטוס מתאים וטוב לזמנו, בחיל האויר דרשו ממנו דרישות שאינן הגיוניות במחיר כספי ובמחיר ביצועים שאינם קבילים ולמרות זאת המטוס שירת שרות נאמן, וממשיך בשירות מעולה בחו"ל.
קצת ענווה לא תזיק במיוחד כשמדברים על פרויקט מפואר ופורץ דרך בחיי המדינה שהניח את היסודות לנשר כפיר ועד למטוסים המיוצרים היום.
שהרי ענית לפותח האשכול.
אם לבאי הפורום, הרי שכל אחד מביע את דעתו, כפי חוויתו. וזה טבעו של פורום.
אם לכותבי הכתבה בעיתון "הארץ" - אין מה לכעוס כאן. שלח מכתב לעיתון, כמו שעשו בניו של אברהם הכהן וגברת נוספת, כנראה בתו של שפיגל, במכתב לעיתון שבוע לאחר שפורסמה הכתבה. במאמר יפה וכתוב כיאות הם הביעו את דעתם השלילית על הכתבה ונראה לי שלא נפלה על אזנים ערלות, שם במסדרונות "הארץ".
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי blancoynegro שמתחילה ב "הארץ: הביצה המעופפת - כתבה על מטוס הערבה"
יהלום
למה חיכית כל כך הרבה זמן שכל זבי החוטם יחתימו את האתר
כל מה שאמרת נכון וראוי שישמע וילמד גם בבתי הספר
זאת ההיסטוריה שלנו - לא תמיד מצליח לנו בהתחלה אבל הניסיון שווה הכל וגם לא ניתן לשפיטה
ולשחיטה כמו שאנחנו אוהבים.
המטוס טס אלפי שעות במנחתים שרק הוא יכול להם,
המטוס לא סקסי - נכון, פנינפרינה הייה מעצב אותו טוב יותר.
הנדסת אנוש- לא משהו,
שימושי - כן
סילוני - טורבופרופ, גם סוג הדלק בהתאם, לא דליק כמו 100LL
איטי - כן
ישראלי - כן
אבל אם להגיד את האמת ובכל הכנות - קיויתי "להוציא" כאן תמונות לא ידועות שאנשים צילמו פה ושם. תמונות ותיקות שחסרות לי. פעם לא כל אחד הסתובב עם מצלמה דיגיטלית והתמונות היו יותר נדירות. מצד שני, ראיתי פה ושם מישהו עם מצלמה שצילם בהיחבא את החבר לפני שעלו למטוס לצניחה, למשל. את התמונות האלה הייתי רוצה (לא רק של הביצה הזו, גם של מטוסים אחרים). אתה יודע שאת התמונות של ידידנו המשותף אני מכיר. נדמה לי שראיתי את מרביתן. (אם כי בהחלט יש להן כאן מקום, משתי סיבות. האחת - שכולם יהנו. השניה - הוא בהחלט מצלם יותר טוב ממני , אה וגם יש לי בעיה אינהרנטית בצילומי מבנה..... )
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי blancoynegro שמתחילה ב "הארץ: הביצה המעופפת - כתבה על מטוס הערבה"
לפני יום כיפור הוקרן ב YES הסרט האמריקני UNDER FIRE (פרח מזכרוני השם המתורגם) מ 1983 בכיכובם של ניק נולטי, אד האריס וג'ין הקמן, העוסק בשלשה עיתונאים המסקרים את ההפיכה המרקסיסטית-עממית רווית הדמים שהתחוללה בניקרגואה ב 1979 (אירוע שבזמנו זכה יחסית למעט תשומת לב בעיקר בארץ בגלל המהפכה באיראן והסכם השלום בין ישראל למצרים). באמצע הסרט יש קטע יפה עם מטוס ערבה המבצע יעף הפצצה מגובה נמוך לאורך הרחוב הראשי של עיירה הנשלטת כביכול בידי המורדים. לקראת סוף הסרט (הארוך - יותר משעתיים) ניתן לראות דקוטה בתפקיד דומה מעל הבירה מנגואה. בתחילת הסרט, בקטע שצולם כביכול בצ'ד ב 1979 ומציג את שלשת גיבורי הסרט, ניתן לראות שוב מטוס דקוטה מפציץ טור כלי רכב ואפילו משהו שנראה כמו אלואט 3 משופצר וחמוש במספר פודי רקטות התוקף טור לוגיסטי של המורדים שנע בסוואנה על פילים! (לרגע חשבתי שאני מדמיין קטע מתוך AIRWOLF או הרעם הכחול). כמו כן ניתן לראות במהלך הסרט שימוש אותנטי בל"פ בצורת הטלת כרוזים ממטוסים שונים כמו גם טנקי סטיוארט ומשאיות דודג D500 המוכרות היטב מצה"ל. לאורך הסרט ניתן לראות את אד האריס, בתפקיד הרמבו שכיר החרב, חמוש בעוזי נטול קת ולעתים ב FN עם כוונת צלפים.
דרך אגב, לאוהבי הטריוויה הקולנועית, 3 שנים לאחר מכן שיגר אוליבר סטון לאקרנים סרט כמעט זהה בשם סלבאדור, שעוסק אף הוא בעיתונאים אמריקנים הסוקרים מלחמת אזרחים רווית דמים ותהפוכות גורל ברפובליקת בננות מרכז אמריקנית.שניהם סרטים טובים למדי, גם אם צפויים ומיושנים במרחק רבע מאה.
נערך לאחרונה ע"י strong11 בתאריך 10-10-2008 בשעה 02:26.