29-01-2006, 23:10
|
|
|
חבר מתאריך: 20.09.04
הודעות: 168
|
|
לבקשת הקהל - הסיפורים שמאחורי הציורים
הסיפור שמאחורי ציור הפלת הפיורי המצרי ע"י מטוס בופייטר ישראלי:
כאשר ניגשתי לראשונה לצייר סצינה אוירית אותנתית, רצו לעיני רוחי מספר אירועים אוויריים שיכולים להצטייר מצויין. חיפשתי ציור דרמטי שימשוך את תשומת לב הצופה, לא סתם הפלה רגילה אלא משהו קצת חריג. לאחר מספר ניפויים, שלושת הסצינות הסופיות שלגביהן התלבטתי היו: הפלת הפיורי, סצינת קריעת כבלי הטלפון ע"י המוסטנגים בפתיחת מבצע קדש והבז קטוע הכנף בגלישה לנחיתה. לבסוף החלטתי לצייר את כולם, אך ראשונה תיהיה סצינת הפלת הפיורי. המיוחד בסצינה זו היא מיעוט המידע והתמונות אודות המטוסים המשתתפים. אם כן האתגר היה כפול - גם לערוך תחקיר רציני, וגם אח"כ לצייר זאת. תחילה חשבתי איך למקם את המטוסים כך שהסצינה תיראה חיה ומרהיבה. שקלתי לצייר את הקרב מלמעלה כשהבופייטר מתיישר בגובה אפס והפיורי פשוט צולל תרתי משמע, אך חששתי שמשהו כאן יאבד, מה גם שהבופייטר יצטרך להיות רחוק (קדימה) יחסית לפיורי, דבר שדרש להקטין את המטוסים באופן יחסי למסגרת. לבסוף החלטתי לצייר את אשר ציירתי בעיקר בזכות הזווית שמאפשרת ציור מטוסים גדולים יותר היות והם כמעט בקו ישר עם עין הצופה.
התחקיר:
צבעי הבופייטר והפיורי לא היו ידועים לי. וזוהי בעיה קשה - הרי הציור אמור להיות אותנתי לחלוטין. כאן החלה דרך ייסורים שכללה ניסיונות השוואת מעט צילומי הבופייטרים הישראליים על גוונייהם עם צילומי מטוסים אחרים שגוונם היה אמור להיות זהה. ההתלבטות היתה בין סכימת צביעה ירוק חום שאיפיינה את רוב מטוסי חה"א ב-1948 לעומת סכימה מדברית - בז' - חום כהה. הסכימה האחרונה פופולרית בקרב חברי מועדון בוני הדגמים בארץ בעקבות המסקנות אליהם הגיע ידידנו המכובד יואב אפרתי שעשה עבודה מצויינת בחקר סכימות הצביעה של מטוסי החיל, אם כי לגבי מטוס זה דעתינו חלוקות. יואב התבסס על הצבעים שנראו על גרוטאת מטוס הבופייטר (אותו מספר זנב של זה מהציור) שמצוי במוזיאון חה"א. המטוס התרסק יום לאחר האירוע שצוייר ואפילו בקרבת מקום, ושרידיו נתגלו לפני כעשור במסגרת עבודות להרחבת העיר אשדוד. אם תבחנו את הגרוטאה תיראו לבטח את הסכימה המדברית ( בעיקר בסביבות מספר הזנב הבריטי ששרד אף הוא בחלקו - ולבטח היה אמור להיצבע כשהמטוס הגיע לחיל). אם תבחנו בשבע עיניים את הגרוטאה, תראו גם שגחון המטוס היה צבוע שחור - עוד מימי שירותו במלחה"ע השנייה. בתמונות של הבופייטרים הישראלים נראה בבירור שגחונם היה בהיר - ככל הנראה בגוון תכלת בשאר מטוסי החיל הצבועים בצבעי הסוואה - מה שמעיד על צביעה ישראלית. כמו כן ניכרים על הגרוטאה סימנים של צבע שקולף עם גוון ירקרק - כפי שיתר מטוסי החיל נצבעו לפיו. אני הנחתי שהמטוסים נצבעו לקראת שירותם בחה"א בגוון תכלת בגחונם, ובסכימה ירוק חום בחלקם העליון כפי שנצבעו גם מטוסי ההרווארד, הספיטפייר, האוסטרים וכו'. מאחר והצבעים לא היו תעופתיים הם התקלפו בקצב מוגבר ולא הצליחו להשתמר כיאות - ראו תמונות של הרווארדים וספיטים מסוף 48- כיצד צבעם הישראלי מתקלף באקלים המקומי... חיזוק נוסף קיבלתי מאבי כהן מענף הסטוריה שאמר כי זכור לו שנתקל במסמך המורה על צביעתם של מטוסי הבופייטר בגוונים ירוק - חום- תכלת, וכן מ"פופקו" (יהודה ארבל היקר) שהיה מוותיקי טייסת 103 ואף זכה לראות את אחרון מטוסי הבופייטר הישראליים מתרסק לו מול הפנים בעת שניגש לאוהל הטייסת עם טופס קליטה ביחידה בידיו... הוא זוכר שרץ עם כל מי שהיה בסביבה לעזור לטייס המסכן שנלכד - ולטענתו למטוס היה צבע ירוק כהה - כמו הגוון של מסך מחשב כבוי - דבר שתומך בסברה שמדובר בסכימה עם הגוון הרוק.
את מטוס הבופייטר ציירתי לבסוף בסכימה ירוק חום תכלת, עם פסי זיהוי כפי שנראים בתמונות הבודדות שקיימות של הבופייטרים הישראלים. את לכלוך המטוס ביצעתי בהתאם ללכלוך אופייני שנראה על מטוסים בריטיים מדגם דומה בתמונות שמצאתי בספרים ובאינטרנט.
להלן מטוס הבופייטר - לאחר כשלושה חדשי עבודה - שימו לב להגאי המטוס המוטים כמעט במלואם לצורך התמרון
התחקיר על מטוס הפיורי היה בעייתי הרבה יותר. היו בידי תמונות מעטות של המטוס בסכימה אזרחית וברישום בריטי. איכות התמונות לא היתה מיטבית, ונראה היה שם שהמטוס צבוע לבן עם פס צד אדום או כחול כהה. לפי מספר ספרים שבידי, נכתב כי המטוס הזה היה מטוס אבטיפוס מספר 1 של גאוות מטוסי הקרב של בריטנה שלאחר מלחה"ע השנייה. המטוס הוטס למצריים לצורך סיבוב קידום מכירות, ושם הוחרם לצורך "המאמץ המלחמתי כנגד הציונים". ידוע בוודאות כי המטוס היה צבוע כך עת שירת בחה"א המלכותי המצרי - למרות מחאות דיפלומטיות חריפות מצד בריטניה. בסכימה זו הפיל מטוס הפיורי את מטוס הפיירצ'ילד הישראלי מול חופי ת"א - הפלה שנזקפה על ידינו בטעות לזכות משחתת מצרית. כמו כן הפלה זו היתה הראשונה בתולדותיו של חיל האויר המלכותי המצרי. בשלב זה של התחקיר סברתי שהמטוס היה לבן עם פס צד אדום וכך אף ציירתי אותו. לאחר שצויר כך - הגיעה לידי כתבה על מטוסי ספיטפייר שביניהם נראה מטוס כסוף עם פס צד אדום כשהכיתוב שלידו היה סכימת צביעה POSTWAR אופיינית. דבר זה העלה בליבי חשש שהמטוס היה כסוף עם פס צד אדום, ולאחר בחינות של עוד מספר מטוסים מהתקופה שנצבעו כך החלטתי לתקן את הציור - וכך עשיתי. במקביל פירסמתי במגזין FLYPAST בקשה למידע אודות גווניו המקוריים של המטוס. להפתעתי עורך המגזין צירף לבקשתי תמונה של המטוס מאוספו הפרטי בו ניתן לראות די בבירור שהמטוס אכן היה כסוף...
לצערי מהבקשה המתוקשרת לא הגיעה הישועה. אז המשכתי לחפש שעות על גבי שעות באינטרנט - עד שהגעתי לאדם שהיה קשור לטייס המצרי שנהרג. הזדהיתי כצייר שרוצה לצייר את האירוע והופניתי על ידיו להסטוריון בעל שם עולמי שחקר את האירוע. לתדהמתי הוא הפנה את תשומת ליבי לתמונה שפורסמה בעיתון אל אהרם במצריים של הטייס אבו זאיד (טייסו הבלעדי של המטוס במצריים) עם המטוס. וראו זה פלא -המטוס נצבע בקיץ 48 בצבעי הסוואה - סכימה מדברית מצרית אופיינית. שוב פעם צבעתי את הפיורי מחדש (בפעם השלישית ) בגווניו האחרונים בהחלט - שעימם לא שב ממשימתו ב-19 באוקטובר 1948.
להלן מטוס הפיורי לאחר שצוייר בפעם השלישית - מרוב שכבות הצבע דמותו של המטוס נעשתה עבה ובולטת מעל בד הקנווס...
לבסוף הושלם הציור בפוטושופ בגלל דדליין להכניסו לספר של ענף הסטוריה - וכך הוא נראה בגרסת הספר כפי שניתן לראות בהודעתי הקודמת. כיום נותר לי לסיים את השמים ומדחפי המטוסים ולהערכתי מדובר בכשבועיים של עבודה.
אני מזכיר בזאת שאת הסיפור המלא כפי שהעלה תחקירי ניתן למצוא באתר מרחב אוירי - ע"י הקישור מהודעתי הקודמת.
ציורים נוספים:
ציור הנמר: צירפתי תמונה של הציור בהתהוותו - ציור קיר ענק שציירתי בגף בו שירתתי בצבעי קיר. את הסולם השאלתי ברשות מאחד המוסכים והחזרתי אותו בצבעו המקורי למקום...
וכך זה נראה כשהחזרתי את הסולם...
והנה תמונת ביניים של הציור לרגל יובל לטייסת הקרב הראשונה - ניתן לראות שקודם צוירו המטוסים ורק אח"כ הרקע השמיימי וחופת הברק.
עד כאן להפעם.
תהנו,
בן
|