|
20-03-2010, 22:48
|
|
|
חבר מתאריך: 03.04.08
הודעות: 128
|
|
תשובה לשאלתך
ספר בשם "רופאים מהגיהינום" (ספריית מעריב, 2008 ) מביא את סיפוריהם המוטרפים של חבורת הסדיסטים הזו.
אגב, המונח "גזע" בהקשר של העם היהודי הוא מופרך מיסודו, כך שכל ה"הגיון המדעי" שמאחורי הניסויים האלו, הוא פשוט שטות והבל.
מצרף מאמר ביקורת שפורסם בכתב העת "רפואה ומדע" על הספר הזה ועל התופעה בכלל.
[font='Arial','sans-serif']שורשי הרוע : הציפיה והאכזבה[/font]
[font='Arial','sans-serif'] עו"ד קובי סגל ([/font]llb. Ma.(
[font='Arial','sans-serif']וויויאן ספיץ, רופאים מהגיהינום , העדויות המזעזעות על ניסויים בבני אדם, ספריית מעריב – עיון 248 עמודים.[/font]
[font='Arial','sans-serif'] [/font]
[font='Arial','sans-serif']אחד מחידושיה הפחות סימפאטיים של המאה העשרים הוא הקשר שבין רפואה לבין ביצוע פשעים נגד האנושות. דיקטטורים, מנהיגים דתיים, הרפתקנים וסתם פושעי צמרת היו הדמויות שאיישו בדרך כלל את משבצת האיש הרע של מבצעי הפשעים במאות עברו. רופאים, בדרך כלל – לא היו במקומות האלו ולא במקרה. הרפואה היא כנראה המיקצוע היחיד אשר כל תכליתו מלכתחילה היא לגמול חסד ולהושיט יד לסובלים. המחשבה , לפיה עוטה חלוק לבן, שלמד שנים על הגוף האנושי ועל הדרך לסייע לו בהתמודדותו מול החולי והמוות יהיה דווקא זה שינצל את הידע לגרימת סבל ומוות, היה בלתי מתקבל על הדעת.[/font]
[font='Arial','sans-serif']מלחמת העולם השניה ובייחוד זוועות השואה הפכו את הדיסונאנס הזה, למציאות קשה מאד לעיכול ולהבנה. רופאים, נטלו חלק בכל מערכת הזוועות של ה"פתרון הסופי" לא רק של העם היהודי אלא גם של עמים ומיעוטים אחרים, ואפילו של סתם מוכי גורל דוגמת ילדים נכים ומפגרים או חולי נפש. אלו האחרונים, נרצחו רק לאחר ביצוע "אבחנה רפואית" קפדנית ומוסמכת על ידי רופא, שאמור היה גם לתת את ה"פתרון" לביצוע ה"טיפול המיוחד" ל"אלו החיים חיים שאינם ראויים לחיות". (הביטויים כולם, הינם חלק מ"מכבסת המילים" של תעשיית הרצח הנאצית ). חלק גדול מאותם רופאים , לא היו אופטרטיוניסטים שמצאו הזדמנות לזכות בשם ובתהילה, דוגמת "הספציאליסט" אדולף אייכמן, אלא למרבה הזוועה אנשים שהאמינו כי הם פועלים בשמם של אידיאלים נשגבים למען האומה והאנושות.[/font]
[font='Arial','sans-serif']השאלה בדבר הדרך שעובר רופא מעין זה, בין שנות הלימוד, ערכי האתיקה, ושבועת היפוקרטס בה נאסר עליו לגרום נזק למי ממטופליו, ועד חלק באותה "תעשייה פורחת" היא שאלה מרתקת וכבדת מישקל. כאן, ברוב המיקרים לא יועילו התיאוריות של "בנאליזציה של הרוע" שניסו להסביר את רצח העם היהודי. הרוצחים, והמענים בחלוק הלבן לא עשו את המעשה כי ה"ממונים פקדו עליהם" או כי "אלה הם חוקי המלחמה" כפי שתירצו זאת במשפטיהם קציני צבא או פקידים אחרים בתעשיית המוות. הם עשו זאת תוך גילויי יוזמה, "מקוריות", והחשוב מכל: הזדהות פנימית עמוקה עם המעשים.[/font]
[font='Arial','sans-serif']לאחר "משפטי נירנברג" הידועים של מנהיגי השלטון הנאצי, ו"אדריכלי הפתרון הסופי" התקיימה סידרת משפטים ידועים פחות של "קבלני הביצוע" במלאכת הרצח. אחד מהחשובים בהם היה משפטיהם של הרופאים ברייך השלישי שנטלו חלק ברצח, עינויים והתעללות תחת השם המוזר של "מחקרים מדעיים". ויויאן ספיץ, צעירה אמריקנית שימשה כקלדנית באותם משפטים, וספרה המביא פרוטוקולים שלמים של הדיונים בהם לצד התרשמויותיה האישיות ממהלך המשפטים ומדמויותיהם של הנאשמים. הנסיון הזה, מעורר סקרנות רבה ומציב בהכרח רף ציפיות גבוה להסברים של אותו "מידרון מוסרי חלקלק" בנפשם של נאשמי משפטי הרופאים בנירנברג. לצד הסקרנות בדבר המעשים שנעשו, ההליך המשפטי והעדויות ציפיתי לשמוע את דברם ששל הנאשמים. לנסות להבין את האמונות והדעות שהביאו אותם לתהום כשרוממות המחקר הרפואי בגרונם. חיפשתי בספר את ה"כוונות הטובות" שריפדו את דרכם אל הגיהינום.[/font]
[font='Arial','sans-serif']לצערי, לא מצאתי את התשובות בספרה של ספיץ.[/font]
[font='Arial','sans-serif']הגב' ספיץ המתארת בכנות רבה את חוויותיה האישיות לא הייתה כפי שמצויין בדברי ההסבר שעל כריכת הספר "העיתונאית הצעירה ביותר שכיסתה את משפטי הזוועה". היא הייתה קלדנית, שהדפיסה את מה שנאמר באולם בית המשפט ותו לא. הסיבה האפשרית לשגיאה המביכה היא כנראה השימוש המוטעה במונח "כתבת בית משפט" , אותו עשה המתרגם. לו, היה הוא עושה שימוש במונח העכשווי יותר "קלדנית" או אפילו במונח המיושן יותר "קצרנית" לא הייתה נופלת טעות מביכה מעין זו. [/font]
[font='Arial','sans-serif']נקודת המבט של קלדנית, ובפרט כזו שגילה הוא רק 22 שנה שונה מזו של אדם מבוגר יותר או בעל נקודת מבט שונה, דוגמת זו של עיתונאי. פסיכולוג או חוקר. המחברת מתארת אמנם את האווירה, את רגשותיה (פחד מפני הנאשמים, לדוגמא) ובקיצור רב אפילו את קו ההגנה בו בחרו הם (הניסויים היו בעלי "ערך מדעי", הם נעשו על אנשים שבלוא הכי נידונו למוות, הם רק מילאו פקודות ועוד ועוד) אלא שבכך אין די. אפילו רשימת הזוועות והפירוט המדוקדק של מה שנעשה בשם המדע הרפואה והרייך השלישי אינו יכול לתת תשובה על השאלות . [/font]
[font='Arial','sans-serif']היחס אל פושעי מלחמה ופשעים עבר בתודעה הקולקטיבית מרחק רב, מאז שנות הארבעים. בשנות המלחמה ובשנים הראשונות שלאחריהן תוארו פושעי המלחמה כפסיכופאטים סדיסטיים וכמפלצות אנושיות. הפילוסופית חנה ארנדט, בספרה אותו פירסמה בעקבות משפט אייכמן הייתה הראשונה שקראה תגר על אבחנה חברתית זו. לטענתה, מבצעי הפקודות היו אנשים רגילים בדרך כלל שפעלו בנסיבות בהן הפכו הם למה שהפכו. התיאוריה הזו, לא התקבלה בברכה אלא בניכור הגובל בעוינות בקהילת החוקרים. המציאות המסתתרת מאחוריה מפחידה: פירושה שבעצם שבכל אחד ואחד מאיתנו מסתתר פוטנציאלית רוצח שיפרוץ אל קידמת הבמה אם רק יווצרו הנסיבות המתאימות לכך. כיום, קרוב ל 50 שנה מאז פירסום ספרה של ארנדט היחס לתיאוריה הזו סובלני הרבה יותר. המרחק שבין רופא קשה יום המקבל עשרות פאציינטים במרפאה שכונתית מנומנמת בפרברים ובין רופא איש מילואים המסביר לאנשי גדוד המשטרה ה 101 של משטרת העזר כיצד יש לירות כדור אחד בעורפו של כל יהודי מבין אלפי יהודי העיירה בילגוריה המוצעדים אל בורות המוות (סיטואציה מצמררת המתוארת בספרו של כריסטופר בראונינג "אנשים רגילים") קטן כנראה בהרבה מזה שאנחנו מוכנים להודות בו. "רופאים מהגיהינום" יכול היה לחשוף את קוראיו לנתיב המסוכן הוא שבין שתי הנקודות, אך למרבה הצער לא היה בכוחו לספק את התשובות.[/font]
[font='Arial','sans-serif'] [/font]
|
|