בחיל הים ובציבור הישראלי שגורה הטעות כי ספינות ה'דבור' הן במקור ספינות של הצי האמריקני אשר שירתו במלחמת וייטנאם ולא היא. האמת היא שספינת ה'דבור' היא פרי של תיכון ישראלי מקורי על גוף של ספינה אזרחית אמריקנית להובלת נוסעים ומטען, שהיה לה במקור גשר סגור בחרטום, תא נוסעים במרכז וסיפון למטענים בירכתיים.
להלן סיפור הולדת ה'דבור' אשר היה לאב-טיפוס בין-לאומי לספינות סיור בגודל זה.
לאחר מלחמת ששת הימים, עם הרחבת גבולותיה של מדינת ישראל הימיים התחילה פעילות מחבלים מהים – ונוצר הצורך בספינות סיור, חיל הים פנה לצי האמריקני לסיוע - ואכן הצי הציע לנו ספינת משמר של הצי מדגם Swift -50ft אשר פעלו כספינות משמר חופים במלחמת וייטנאם.
בפברואר 1970 יצאה משלחת לבדוק את ספינת הסוויפט.
הממדים (16 מ' אורך) ותצורת הספינה (גשר בקדמת הספינה, וללא גשר פתוח המאפשר שליטת המפקד) לא התאימו ואז נודע למשלחת שבמספנת Swift Ships בונים ספינה אזרחית, ואשר יש לה קווי גוף טובים מאד לים גלי.
בביקור שאורגן אד הוק במספנה נראו קווי הגוף נראו מתאימים מאוד ובמקום נעשתה סקיצה של תיכון סדור כללי (GA)של הספינה הרצוייה כאשר העיקרון המנחה היה לתת למפקד ולצוות הספינה גשר סגור ממוזג לסיור ממושך עם מעבר קל ומהיר לגשר פתוח, שייתן שליטה מלאה על הנשק משני צידי הגשר מלפנים ומאחור, ועל תמרון הספינה; כמו כן לתת לספינה סיפון גדול וסידור כלי הנשק לכיסוי מקסימאלי.
משלחת נוספת בראשות רמי''ם , יצאה לבדוק את שתי הספינות ובחרה גם היא בספינה של מספנת Swift Ships ומייד בוצעה הזמנת הסדרה הראשונה של 10 ספינות.
ה'דבור' הראשון הגיע לארץ בסוף הקיץ של 1970, ונולד כדגם ראשון בעולם של ספינות סיור שהיה תיכון מקורי ישראלי ולא אמריקני.
כעבור שנה הוזמנה במספנה סדרה נוספת של 10 ספינות ולאחר מכן הוחל בבניית ספינות במפעל רמת''א של התעשייה האווירית.
בשנות ה-70 הגיעו לישראל הדבורים לצורך ביצוע פעולות ביטחון שוטף. מאז עסקו יומם וליל בהגנה על חופי המדינה והשתתפו בפעולות מבצעיות רבות. במהלך שנות ה-80 הוחלט לשפר את כושר העמידות של הדבור ונעשו בו מספר שינויים אשר הגבירו את כושר תמרונו ומהירותו. חשיבותם של הדבורים בתחום הביטחון משמעותית מאוד. עד כה סיכלו צוותי הדבורים עשרות ניסיונות פיגוע דרך הים והטביעו סירות מחבלים רבות.
דגם ספינה מהירה מדגם דבור.
מהירות 19 קשר. 30 קשר עם מנועי GE.
חימוש נשקים אישיים, מטענים נגד שחיינים וצוללנים, מערכת ראיית לילה וזרקור. שני תותחי אורליקון 20 מ"מ. טווח 2 ק"מ. קרגו 84 מ"מ. טורפדו - טילים נגד צוללות בעלי ראש נפץ 44 ק"ג. פצצות עומק. בקרת ירי - אופטרונית. מכ"מ - מכ"ם חיפוש מסוג דקקא. תצורת הנעה ראשית - 2 מנועי דיזל. 2 צירי הנעה. 840 כ"ס.
צוות 6-9 אנשים.
דחי 39 טון מלא.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.hi-teach.com/infohub/FileServer/SPs/Amal/101341.jpg]
דבור בתחילת שנות ה70
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.hi-teach.com/infohub/FileServer/SPs/Amal/101342.jpg]
הספינה האזרחית עליה התבסס תיכנון הדבור
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.hi-teach.com/infohub/FileServer/SPs/Amal/101343.jpg]
הספינה האמר' שלא נבחרה
^ חדר מכונות בדבור
^ דבור בצידון של"ג
^ AD820
^ סיכת דבורן
^ AD906
^ 860
בשנת 1988 הצטרפה הדבורה לחיל הים. הספינה נבנתה על פי דגם הדבור הישראלי, היא ארוכה ממנו בשני מטרים ומהירותה גבוהה יותר. בשנת 1996 נקלטה ספינה משופרת ,ה"סופר דבורה", בעלת כושר תמרון טוב עוד יותר. ספינות הבט"ש מצויידות בתותח מדויק לטווח ארוך. החיילים המשרתים בדבורה מקיימים אורח חיים שיתופי, מגובשים מאד חברתית, בעלי גאוות יחידה ומוטיבציה גבוהים.
ספינה מהירה מדגם דבורה.
מהירות: 36 קשר
טווח: 700 מייל ב-32 קשר.
חימוש: תותחים - תותח טייפון אחד, קוטר 25 מ"מ, טווח ירי 2.5 ק"מ, 200 פגזים בדקה. שני תותחי 20 מ"מ OERLIKON, טווח פגז 2 ק"מ.
שני מקלעי מאג 7.62 מ"מ, נשקים אישיים.
מטענים נגד שחיינים וצוללנים.
מערכת ראיית לילה וזרקור.
רדאר: מכ"מ חיפוש דגם דקא 926א.
צמ"טים: צינור מוביל טורפדו להגנה בפני צוללות.
צוות 10 אנשים.
דחי 47 טון.
^דבורה
בשנת 1996 נקלטה ספינה משופרת ה-"סופר דבורה", בעלת כושר תמרון טוב יותר, מהירות גבוהה יותר ומערכת הנעה שונה מהדבורה. כל ספינות הבט"ש צוידו בתותח מדויק לטווח ארוך שאופיין בשנים האחרונות על מנת לתת מענה להתמודדות עם מחבלים. החיילים המשרתים בדבור ובדבורה מקיימים אורח חיים שיתופי, מגובשים מאד חברתית, בעלי גאוות יחידה ומוטיבציה גבוהה.
דגם ספינה מהירה מדגם סופר דבורה.
מהירות 46 קשר. טווח 1200 מייל במהירות של 17 קשר.
חימוש תותחים- תותח טייפון 25 מ"מ,טווח ירי 2500 מטר, קצב ירי 200 פגזים לדקה. טייפון 12.5 מ"מ, טווח ירי 2500 מטר, 200 פגזים לדקה. פצצות עומק. בקרת ירי- אופטרונית. מכ"מ: מכ"ם חיפוש רייטאון. נשקים אישיים. מערכת ראיית לילה וזרקור. מטענים נגד שחיינים וצוללנים. תצורת הנעה ראשית - 2 מנועי דיזל TE94 MTU 12V396. 4175 כ"ס. מערכת הנעה ייחודית מסוג AD, המאפשרת יכולת תמרון מעולה.
צוות 10 אנשים, מתוכם קצין אחד.
דחי 54 טון מטען מלא.
חיל הים קלט במהלך השנים האחרונות בזירת ים סוף את ספינות הסיור הראשונות מדגם "נחשול". ספינות הנחשול תוכננו ויוצרו בדרום אפריקה על ידי מספנות "סטינגריי" בקייפטאון, על פי אפיון של חיל הים והצטרפו לספינות הדבורים המבצעות פעילות בטחון שוטף במפרץ אילת. הספינות נבנו בטכנולוגיות חדישות ביותר והן פשוטות יותר להפעלה מספינות הדבורים. הספינות מופעלות ע"י מספר קטן יותר של אנשי צוות ומחירן נמוך יותר. מבנה הספינה, בצורת קטמרן, מאפשר יציבות מירבית בעת הפלגה מהירה בים סוער.
--------------
יפתח אשכול נפרד ליתושים והרחפת של ברדוויל
מישהו יכול להסביר לי מה זה AD?
מה ההבדל בינן לסירות האחרות?
מה היה לפני הדבור?