|
11-10-2005, 03:42
|
|
|
חבר מתאריך: 27.01.04
הודעות: 21,177
|
|
איך קונים בארה"ב - כתבה
מחסום עומד בפני ישראלים שרוצים לקנות באתרים בארה"ב: אלה מסרבים
לקבל תשלום מישראלים ולא מוכנים לשלוח מוצרים. החברות שמנסות לייעל
את התהליך לא ממריאות
הישראלים אוהבים את הקניות באמריקה. כשמישהו נוחת בטרמינל-3 אחרי חופשה
מוצלחת במעצמה הגדולה בעולם, סביר להניח שלפני החוויות מהמועדונים במנהטן,
מהפארקים המקסימים ביוטה ומדיסני-וורלד בפלורידה, הוא יספר בהתלהבות על מסע
הקניות בניו-יורק, על הדיל החם שהשיג למצלמה הדיגיטלית המשוכללת ועל המחירים
המצחיקים של חולצות ראלף לורן. עזבו אתכם מתרבות, מטבע ומהיסטוריה אמריקנית.
אנחנו רוצים סיילים.
התשוקה הזאת למותגים אמריקניים לא חייבת להגיע דווקא לעלייה על מטוס לניו-יורק.
אתרי הסחר המקוונים בארצות הברית מציעים למכירה כל מה שזז, והגולש הישראלי
המצוי כבר לא חושש לשלוף את כרטיס האשראי מול מסך המחשב ולבצע את הקנייה
אונליין. אבל כאן מתחילות הבעיות.
3 סיבות למצוקה
מי שכבר ניסה לבצע קניות באתרים אמריקניים, למשל ספרים בבארנז אנד נובל או
הלבשה תחתונה בויקטוריה'ז סיקרט, בוודאי נתקל בהודעה המצערת כי החברה מבצעת
משלוחים רק לארצות הברית ולקנדה. ישראל נמצאת מחוץ לתחום, ולגולש העברי לא
נשארות הרבה ברירות (חוץ מלבקש מהדוד שנוסע בחגים לאמריקה למלא את המזוודה
עד שתתפקע).
שלושה אתרים הציעו פתרון לבעיה, ולפי ההתלהבות של הישראלים מקניות בארה"ב,
אפשר היה להניח שהם יקרסו תחת העומס; האתרים מאפשרים גם לישראלים לקנות
באתרי סחר אמריקניים, ופותרים את כל הבעיות בדרך. הלקוח מזמין את המוצרים
באמצעות האינטרנט באופן עצמאי, והמוצרים נשלחים אל מרכז ההפצה של החברה
הישראלית בארצות הברית. החברה דואגת לכל, החל בקבלת החבילה, דרך ביטוח,
משלוח, עבור בטיפול בשחרור מהמכס ועד מסירת החבילה בארץ. הרעיון נשמע מבטיח,
אבל בינתיים העסק לא צובר תאוצה.
האתרים הישראליים שמציעים שירותי משלוחים מארצות הברית למוצרים שנרכשו
באינטרנט משרתים אלפי לקוחות, אבל עדיין מדובר בהצלחה מוגבלת למדי. כולם
משוכנעים שהפוטנציאל רחב באופן משמעותי בהשוואה למספר הישראלים שנעזרים
בהם. האתר Mustop קיים בגלגוליו השונים כבר מסוף העשור הקודם. בשנתיים
האחרונות הוא נמצא בבעלות נטוויז'ן, והוא היה הראשון שהפעיל בארץ את השירות.
"האתר משרת כרגע כ-10,000 לקוחות ", מספר מנהל האתר, יאיר מרינוב, "אחת
הסיבות לכך שהשירות לא זוכה לפופולריות היא שהישראלים לא מודעים לו מספיק, ועדיין
אין להם סבלנות לחפש את המוצרים השווים באמת".
גם האתר EZbuyUS, הקיים כבר 5 שנים וחצי ונהנה מ-5,000 לקוחות, מציע לגולש
הישראלי שירות דומה. המנכ"ל יעקב למדן מפנה אצבע מאשימה כלפי קשיחותם
המרגיזה של האמריקנים. "יש בעיות רציניות מאוד בתחום הזה", הוא מסביר, "האתרים
לא רוצים לקבל כרטיסי אשראי שלא הונפקו בארצות הברית. אמצעי האימות הכי יעיל של
חברת האשראי הוא כתובת המיקוד של הלקוח. אבל אנחנו מספקים מספר דרכים כדי
לעקוף את אמצעי הבידוק הזה. אנחנו פונים לאתר ושולחים לו תצלום של הדרכון וכרטיס
האשראי של הלקוח".
גם לאתר USAddress יש יותר מ-5,000 לקוחות. מוטי מזומן, מנכ"ל קבוצת לידור
המחזיקה בבעלות על האתר, מציע הסבר קצת שונה לקשיים בתחום: "שירות כזה יכול
לתפוס רק בעזרת פרסום מאסיבי. אנחנו לא פרסמנו את האתר שלנו עד עכשיו, אבל
נתחיל בקרוב. עם שיווק נכון זה יכול להצליח".
הלקוח בארץ, הכתובת בארה"ב
אז איך בעצם זה עובד? מה אמור לעשות הגולש הישראלי המבולבל שרוצה לקנות את
האייפוד המשוכלל ביותר שטרם נחת על המדפים בארץ? ביצוע ההזמנה באמת אינו
מסובך מדי. תחילה יש להירשם אצל נותן השירות הישראלי. אחר כך הלקוח מזמין את
המוצר באמצעות האינטרנט, באופן עצמאי או באמצעות אחד האתרים הישראליים. הרגע
החשוב במהלך ההזמנה הוא הקלדת הכתובת: במקום להזין כתובת ישראלית, הגולש
מקבל כתובת ייחודית בארצות הברית – מרכז ההפצה של שירות המשלוחים הישראלי.
במקרה של Mustop ו-USAddress מדובר במחסן בניו-ג'רזי, EZbuyUS מחזיקה
מחסן ליד נמל התעופה קנדי. הקצאת הכתובת אינה כרוכה בתשלום.
לאחר השלמת ההזמנה אתר הסחר האמריקני שולח את המוצר בתוך שבוע אל מרכז
ההפצה הישראלי, ומשם נשלח המוצר לארץ. נותנת השירות הישראלית תשחרר את
החבילה מהמכס ותעביר אותה לכתובת הלקוח בתוך 48 שעות מרגע הגעת המוצר
למחסניה. לפני הרכישה ניתן להשתמש במחשבון הנמצא ברוב אתרי המשלוחים,
לחישוב המחיר הסופי של המוצר עד קבלתו בארץ על ידי שליח. המחשבון יציג את
העלות, הכוללת דמי משלוח, הובלה, מכס, מע"מ וביטוח. בכל מקרה, כל הסיפור הזה
אינו זול במיוחד והוא יכול להעלות את מחיר המוצר באחוזים רבים – לעתים עד כדי כך
שהרכישה אינה כדאית (ראו בהמשך הכתבה).
ב-EZbuyUS השירות יעלה 7.77 דולרים לכל 450 גרם, אבל המינימום לחיוב הם
1,350 גרם , שמחירם הוא 23 דולר. המחיר כולל את העברת המוצר לכתובת המבוקשת
בארץ וכן דמי הובלה ושחרור מהמכס, אך אינו כולל מסים. באתר Mustop המשלוח יעלה
12 דולר (כולל שליח עד הבית), בנוסף ל-5 דולרים לכל 500 גרם.
ב-USAddress אפשר לבחור בין שילוח אווירי לבין שילוח ימי, המתאים למוצרים כבדים
כמו רהיטים או מוצרי אלקטרוניקה גדולים, או ללקוחות שאספקה מהירה אינה חשובה
להם. השילוח הימי גם עולה פחות, אך ההובלה נמשכת עד 21 ימי עבודה. כל משלוח
בנפח של עד 250 סמ"ק יעלה 6 דולרים, ואילו מוצרים בנפח 1,000 סמ "ק יעלו 11 דולר.
מחיר הובלה אווירית, לעומת זאת, הוא 17 דולר לכל קילוגרם, אך הקילוגרם הראשון יעלה
22 דולר.
גם בלי אשראי בינלאומי
אף שהצרכן הישראלי כבר קונה באינטרנט, והחסם הפסיכולוגי של הזנת מספר כרטיס
האשראי לתוך אתר מקומי כבר נשבר מזמן, רכישה באתר של חברה אמריקנית עדיין
מפחידה חלק מהקונים הפוטנציאליים. אתרי הסחר דורשים כרטיס אשראי בינלאומי,
אבל לחלק גדול מהגולשים הישראלים אין כרטיס כזה.
Mustop ו-EZbuyUS מציעות פתרון שנועד לגשר על הפער הזה. לדברי אלון שטדלר,
מנכ"ל אתר הסחר נטאקשן שבמסגרתו פועל Mustop, השירות פשוט מאוד. "הלקוחות
מחפשים את המוצר שלהם בכל אתר סחר אלקטרוני הפועל בארצות הברית, ומבצעים
כרגיל את תהליך ההזמנה באתר, עד שלב התשלום הסופי. בשלב זה הם מעבירים ל-
Mustop את פרטי ההזמנה, והחברה משלימה את העיסקה ישירות מול הספק בחו"ל.
הלקוח יחויב עבור המוצר, השירות והמשלוח באמצעות כרטיס האשראי הישראלי שלו",
מסביר שטדלר. "לשירות יש פוטנציאל גדול. אנחנו מאמינים שישנם לקוחות רבים
שמעוניינים לקנות, אבל לא יכולים לעשות זאת בגלל מחסור בכרטיס אשראי בינלאומי או
בעיות אחרות". ב-Mustop השירות הזה ניתן בחינם בשלב זה, ואילו EZbuyUS גובה
4% ממחיר העיסקה, נוסף על דמי המשלוח.
בכל מקרה, באתרי המשלוחים הישראליים שומרים על אופטימיות. "הישראלים אוהבים
לקנות. קשה להעריך את השוק הזה, אבל ההערכה היא שהישראלים קנו בשנת 2004
בחנויות המקוונות בארצות הברית סחורות בהיקף 5 מיליון דולר בשנה", אומר למדן, "
70% מזה הולך למוצרי אלקטרוניקה – מחשבים אישיים, נגני מוזיקה ומחשבי כף יד,
10% לתחביבים , 10% לביגוד והנעלה ו-10% לספרים ומדיה". ומזומן מוסיף: "ישראלים
אוהבים לקנות גאדג'טים, מצלמות, מחשבים ניידים. גם ריהוט שהוא יקר בארץ אפשר
לקנות באמריקה בזול".
מרינוב מגלה שלישראלים יש לעתים בקשות מוזרות: "יש גם מי שקנה שירותים כימיים
לחתול שלו".
מה כדאי לקנות?
אף שההצלחה שלהם לא מסחררת, בהחלט כדאי להשתמש בשירותי המשלוחים
מארצות הברית בסוגים מסוימים של מוצרים. העיקרון פשוט: ככל שהמוצר יקר וקטן יותר,
כך דמי המשלוח נמוכים ואינם משפיעים מהותית על המחיר. מחשב נייד, למשל, עשוי
להיות דוגמה טובה. לעומת זאת, כאשר המוצר גדול וכבד גם מחיר המשלוח יהיה כזה.
"נגני מוזיקה ממש שווה לקנות. באמריקה ניתן למצוא את האייפוד Shuffle ב-99 דולר,
כשבארץ המחיר שלו כפול ומתקרב ל-1,000 שקל", אומר מזומן. "הכי כדאי לרכוש
מוצרים שמחירם מתחת ל-50 דולר, כך שהם פטורים ממכס, ובעיקר לבקר בחנויות ביגוד
בתקופת הסיילים הגדולים. אפשר למצוא שם המון מוצרים ב-9.99 דולרים".
אף שהמחיר הסופי לצרכן מורכב ממחיר העלות וההובלה, הנמדדת על פי נפח ומשקל,
ישנם מוצרים כבדים שבכל זאת כדאי להזמין מארצות הברית במשלוח ימי. "היה לי לקוח
שקנה כורסה של אמריקן קומפורט וחסך 1,400 שקל במחיר הסופי, כולל כל העלויות,
לעומת המחיר בארץ", מספר מזומן.
במקרה של מוצרי אלקטרוניקה, הרבה תלוי במותג. גם בישראל אפשר "לדוג" מציאות,
אבל כשמשווים מחירים של מחשב נייד מחברה מכובדת בארץ ובאמריקה, מגלים
הבדלים של עשרות אחוזים. כך גם לגבי מערכת קולנוע ביתית. גם סרטי DVD במארזים
נדירים מומלץ לקנות מעבר לים, אבל מרכישת סרטים רגילים כדאי להימנע, כי גם בארץ
הם לא יקרים במיוחד.
במקרה של מצלמות דיגיטליות עדיף לוותר, כי ההפרשים בין חו"ל לבין ישראל לא גבוהים
במיוחד, ודמי המשלוח הופכים את הרכישה באינטרנט לבלתי כדאית. בכל מקרה, אם
אתם מחפשים מוצר ייחודי שלא נמכר בארץ או שקשה להשיג אותו, תמיד עדיף לשוטט
קצת באינטרנט.
מקור: צחי הופמן, מעריב עסקים, און ליין
http://www.nrg.co.il/online/10/ART/994/090.html
_____________________________________
ליכוד אחד גדול מול מוטרפי השמאל
|
|