לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 17-07-2005, 23:29
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
מטוסי קנארד

מטוסי קנארד הם מטוסים שמשטחי הייצוב שלהם קבועים בחרטום ולא בזנב, כך שצורתו של המטוס בטיסה מזכירה קנארד כלומר ברווז בצרפתית.

זה היה עלול להיות טכני וארוך... אבל העצלות מכריעה אותי וכנראה שלא אתרגם מאמר טכני של 3 עמודים (לא היום בכל אופן).

אז אנא קישרו החגורות – אנחנו מתחילים (אוסיף הערות לכאלה שאווירודינמיקה היא לא שפת האם שלהם).



רקע:
מטוס נע סביב שלושה צירים דימיוניים - ציר האורך סביבו המטוס מגלגל, ציר הרוחב סביבו המטוס מעלרד (עולה יורד) והציר האנכי סביבו הוא מסבסב (ימינה שמאלה).
נקודת החיתוך של צירים האלה נקראת "המרכז האווירודינמי" ולא משנה מה יקרה למטוס מבחינת העמסה וכו' - המרכז הזה הוא קבוע.
נ"צ חשוב נוסף במטוס הוא נקודת שיווי המשקל שעליה כבר שמעתם - מרכז הכובד.

הזזת מיקומו של מרכז הכובד משפיעה על יציבות המטוס. זה נושא קצת מורכב אז לא ניגע בו בעדינות, ובפשטנות מאוסה..

כאשר המרכז האווירודינמי ומרכז הכובד נמצאים באותה הנקודה - המטוס הוא בעל יציבות אדישה - כלומר כל מה שנעשה לו - הוא ישאר כך מבלי לשאוף לתקן את המצב ומבלי שישאף להחמיר אותו.

כאשר מרכז הכובד נמצא מאחורי המרכז האווירודינמי - המטוס ישאף להחריף כל מצב אליו הוא נכנס - יציבות שנקרא לה יציבות שלילית.

כאשר מרכז הכובד נמצא לפני המרכז האווירודינמי - המטוס ישאף לתקן את השינוי ולחזור למצבו המקורי לפני השינוי - לזה קראים יציבות חיובית.

כאשר ממקמים את מרכז הכובד לפני המרכז האווירודינמי, העילוי יוצר מומנט מוריד אף. מצב זה דורש פתרון למשל ע"י התקנת מייצב גובה שיוצר משיכה כלפי מטה על מנת לרסן את העילרוד.

העיניין מורכב הרבה יותר ומתייחס גם למצבים של הפעלת מדפים, זווית אפס עילוי וכו' - נוותר על זה הפעם...

הבעייה היא שהמתכננים שואפים לייצר כנף שתיצור עילוי מקסימאלי, ובעצם הגה גובה שמושך כלפי מטה, גורע מסך כל העלוי שמטוס יוצר. בעצם אם מטוס דורש X עילוי על מנת לטוס, הרי שהוא צריך ליצר עכשיו X + העילוי הנגדי של מייצב הגובה, כלומר הכנף גדולה יותר ממה שדרוש להפעלה יעילה של המטוס, וכנף גדולה פרושה מבנה חזק יותר, כבד יותר ומבנה שיוצר יותר מערכולות וגרר. בעצם.... המבנה הזה צורך יותר דלק ממה שכנף אופטימלית היתה אמורה לצרוך.

כאן בא רעיון הקנארד, או בעצם משטח העילוי הקדמי שנקבע בחרטום המטוס במקום מאחור.
למעשה כעת, על מנת לרסן את מומנט העילרוד - המשטח הקדמי צריך ליצור עילוי כדי למשוך את החרטום למעלה.
העובדה שמדובר במשטח שתורם לעילוי הכללי מאפשר בפועל להקטין את הכנף כך שהעילוי הכולל שהיא יוצרת יהיה X - העילוי של המשטח הקידמי. הקטנת הכנף מורידה משקל בשל מבנה שאינו חייב להיות גדול כל כך או חזק כל כך, המערבולות הנוצרות תוך כדי הטיסה קטנות יותר ובעצם הכח הכללי הדרוש להנעת המטוס - קטן יותר - כלומר צריכת הדלק קטנה יותר.

מיקום המשטח הנושא בחרטום משליך גם על טווח תנועת מרכז הכובד (יותר גדול), על העובדה שקביעת זווית המשטח עפ"י פרמטרים שנבחנו מראש, עשויה להביאו לכך שיזדקר עוד בטרם הגיע לזווית ההתקפה בה הכנף תיזדקר, ובכך תורם לבטיחות ועוד ועוד...

במטוסי קרב המצב שונה. מטוסי קרב נבנו כך שיגיבו מהר, ולכן השאיפה היא להקנות להם יציבות אדישה עד שלילית (הכל פונקציה של יכולת השליטה במטוס).
מיקום הקנארד במטוסי קרב (או אולי מטוסים צבאיים הוא מינוח קולע יותר) תורם ליציבות המטוס במהירות על קולית ובזוויות התקפה גדולות, מערבולות קצה הקנארד שוקעות אל מעל הכנף, מעקבות את ניתוק הזרימה (הזדקרות) ומשאירות את משטחי הניהוג בזרימה - מה שמאפשר שליטה במטוס. בנוסף - כל שינוי קטן בזוית ההתקפה של הקנארד יוצר מומנט חריף (היחס בהשוואה לזנב רגיל הוא אחד לשלוש - כלומר על כל יחידת מרחק בה קובעים קנארד לפני הכנף - דרוש מרחק גדול פי שלושה במיקום הגה גובה על מנת לקבל אותו אפקט) המטה את הכנף לזוית ההתקפה הדרושה לצורך התימרון.

לסיכום - במטוסים יציבים - הקנארד עשוי לשפר צריכת דלק, יציבות ובטיחות
במטוסים בלתי יציבים - הקנארד משמש כגורם מרסן, משפר כושר תימרון ומשפר תכונות טיסה בזויות התקפה גבוהות.

ובכלל - הרעיון אינו חדש... המטוסים הראשונים היו מצויידים בקנארד - אבל מי זוכר?
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #6  
ישן 17-07-2005, 23:53
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
זה לא מדוייק.
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי didiforsher שמתחילה ב "אם זה כל כך טוב אז למה אף אחד (חוץ מרייט) לא משתמש בזה?"

היפנים יצרו מטוס כזה במלחמת העולם השנייה, אבל לא הספיקו לסיים את הפיתוח עד שנכנעו.

במקביל יוצרו אבות טיפוס גם בארה"ב ובאנגליה אפילו בנו אבטיפוס למפציץ כזה.

ברט רוטאן הינו הגורו הגדול של השיטה, בעקבות התרסקותו ומותו של חברו בעת שמטוס שהטיס הזדקר בהמראה.

ברט רוטאן נשבע אז שיפתח מטוס שלא ניתן להכניסו להזדקרות ויצר סידרה ארוכה של מטוסי קנארד.

אחד המפורסמים שבהם, שכשל מיסחרית עקב היותו "חדשני" הוא ה-STARSHIP.

מטוסי קנארד (יציבים) יש הרבה יותר ממה שיודעים.

מכירים בעיקר את מטוסי הקרב המצויידים בשיטה זו.

אנסה לאסוף כמה דוגמאות...
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #24  
ישן 28-07-2005, 18:09
  knight1 knight1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 27.10.04
הודעות: 339
בעירבון מוגבל
בתגובה להודעה מספר 21 שנכתבה על ידי DeepSpace שמתחילה ב "ההבדל החיצוני היחיד הוא..."

כשכל השאר זהה, הוספת קנארד למבנה נתון מגדילה שח"מ ומהזווית הפחות רצויה: יירוט מצח. בהשוואה לסוחוי 27, בסוחוי 35 גדל חתך האף ועמו אנטנת המכ"ם. זו לבדה מהווה משואת שח"מ גדולה, בייחוד צלחת סטטית בעלת ניהוג אלומה אלקטרוני. מוטת מייצבי הכיוון גדלה אף היא ונוספו פיילונים. כנגד כל אלה גדל החלק המבני מסיבי-פחמן. סיבי-פחמן אינם, אוטומטית, סגולה להקטנת שח"מ מאחר וחומר זה מוליך. ראיתי פעם מערכת קרקעית, שטיפלה באותות אנלוגיים זעירים בתנופה של מיליוולטים בודדים, שנועדה לפעול בסביבה רוויית ת"ר. מארז המערכת היה עשוי סיבי-פחמן וסיכך מצוין את האלקטרוניקה הפנימית. אני לא מכיר שיטה פשוטה להערכה ו/או חישוב בכמה גדל שח"מ עקב הוספת קנארד, הגדלת אנטנת מכ"ם וניהוג אלקטרוני לאלומה בכל מודי "חיפוש", TWS ו STT, הגדלת מוטת מייצבי כיוון והוספת מתלים, ובכמה קטן השח"מ אם הוחלף חלק מתכתי בחלק עשוי סיבי-פחמן, אם בכלל. אשמח אם תאיר את עיני.



ניסיון עבר באמל"ח מזרחי מלמד שהרוסים מצוינים ב PR (יח"צ, פרופגנדה) וקצת פחות ב AR (אווירונאוטיקה). היום, זה "בון-טון" להגיד שמטוס הקרב שלך "חמקן" או "דל שח"מ". אם לא תטען כך קטנים סיכוי המכירה. למרות זאת, אפילו בדף הבית של חב' סוחוי לא מצאתי הצהרה שהשח"מ של ה 35 קטן בהשוואה ל 27. כן מצאתי מאמר ובו הצהרה שהשח"מ של הסוחוי 37 (ברקוט) קטן פי 10 מזה של ה 27. יש לקחת הצהרה זו בפרופורציה מתאימה כי היא מביאה את המטוס לתחום ה YF-22, אך משמעות הדבר היא שהרוסים מודעים כיום לעניין השח"מ, כמו יצרני היורופייטר המתואר כ "מטוס דל שח"מ".



הסיכוי להפריך הצהרה כזו קטן מאד. קהל היעד של סוחוי מוגדר וכולו מדינות Low tec. בכל שלבי הניתוח-הערכה והאבלואציה אין מצב בו מדינת היעד תוכל להעמיד מול ה סוחוי מטוס בקנה מידה של F-15 או F-16 כדי לקבוע את סיכויי היירוט. גם האמריקנים אינם מתירים מבחנים בסדר גודל ומורכבות כאלה ואפילו לא כל מעטפת רהיטות חימוש. מדינות כמו הודו, סוריה, קובה, אריתריאה, מלזיה או אפילו קוריאה הצפונית, לא מסוגלות לסמלץ בדיקה איכותית או כמותית או השוואתית של שח"מ. כל עוד היצרן מצביע על כמה תכונות שיש בהן מידה כלשהי של "חמקנות" ושמהנדס חק"ב לא יכול להפריך אותן, ניתן לטעון ללא חשש שבמטוס הנדון צומצם השח"מ. בסוחוי נזהרו לא לכתוב ששח"מ ה 35 הוקטן וסיבותיהם ברורות.



כשהמיג 29 והסוחוי 27 הופיעו באמצע שנות השמונים, היה ברור שלא הושקע מאמץ בהקטנת שח"מ. כונסי האוויר ישירים, אין הקטנת חתימת א"א בנחירים, הגימור מראה התקדמות קטנה מאד בהשוואה למיג 17, 21 ו 23 (עדיין הם בונים קודם את השלד ואח"כ מסמררים את הציפוי), ואין פרט מבני אחד שמצביע על מאמץ בכיוון הזה, למעט ל"א אקטיבי מובנה. ניכר שעיקר המאמץ התנקז בסגירת הפערים שנפתחו בין המיירטים הטקטיים מיג 21 ו 23 ובין הבז והנץ. אחרי ששני המטוסים הרוסיים נבחנו במערב, התברר שיש התקדמות ניכרת במעטפות הדינאמיות הטקטיות המעשיות.



המקום בו נרשמה התקדמות מועטה ביותר היה בביצועי מענ"ש. מכ"ם הסוחוי 27 היה זהה בביצועיו ל N-19 של המיג 29: חלש בהפרדה תוך-מבנית, רגיש לחסימה אקטיבית ופיתוי, וקשה התאוששות לאחר מכן. ה IRST חסר יעילות ולא היווה איום גדול יותר מהגלאי הטרמי של ה F-102 מראשית שנות השישים. בתנאי ק"א מסוימים, ה "שלם" (כקס"ד), למרות פשטותו שיש בה חן מסוים, מסכן את שאר בני המבנה ואינו ורסטילי כמו ה "תקע". תפיסת ק"א מודרני ע"י הרוסים, שמשפיעה מאד על עיצוב האוויוניקה של המטוס והארגונומטריה בתפעולו, מאובנת למדי. אם מנטרלים את הקרבות בעיראק וביוגוסלביה, ניתן לטעון במידה מסוימת של נחרצות שמטוס קרב מודרני נושא 8 עד 10 פגזים "חכמים" שניתן לשאוב אותם לכיוונים לא יעילים ולנטרלם. אז, תושג הכרעה ע"י שלושת המרכיבים הקלאסיים: תמרון, אנרגיה ותותח. התובנה מקרבות עיראק ויוגוסלביה מוכיחה שלא זה המצב, אך הרוסים העדיפו לא להשקיע בחמקנות אלא בשיפור היכולות הדינאמיות ועכשיו באוויוניקה. אלו, מנוטרלות במידה לא מבוטלת ע"י מענ"ש ואמל"ח מערבי עדיף.



שני עשורים אחרי הופעת הסוחוי 27 אפשר לראות מערכת FBW דיגיטלית מבצעית ומערכת ניווט אינרציאלית. מדינה שבשנות התשעים אינה מסוגלת לבנות מערכת ניווט כך שתהיה מסוגלת להביא מטוס קרב חד-מושבי ממוסקבה לפאריז, ונאלצת לשם כך לצוות לו מטוס דו-מושבי ובו נווט אנושי, תתקשה להציג הישג משמעותי בתחום החמקנות. גם אם אקבל את הטענה המופרזת ששח"מ הסוחוי 37 קטן פי 10, היא משאירה אותו ככזה שניתן לגעת בו בטילי א.א מערביים, אך המיירט המערבי יישאר מחוץ למעטפות הקינמטיות האפקטיביות של טילי הסוחוי.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 13:08

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר