|
15-07-2005, 02:23
|
|
|
|
חבר מתאריך: 06.02.05
הודעות: 1,463
|
|
מתוך האתר של רועי גליץ (RoieG, אם אני לא טועה בשם משתמש)
א. עצמית – להגיד עדשה זה לא מדוייק, יש לומר עצמית. עדשה זה בעצם אלמנט אחד בעוד שעצמית זה מערכת של עדשות אשר תפקידה למקד את האור באורכי מוקד שונים, צמצמים שונים וכו'.
ב. צמצם – תפקידו הראשי של הצמצם הוא לווסת את כמות האור הנכנסת דרך העדשה למצלמה.במצלמות מודרניות מורכב ממערכת של עלים שנסגרים ונפתחים בהתאם למפתח העדשה בדומה לאישון של העין. מפתח הצמצם מבוטא בערכים של מספר הפעמים שקוטר הצמצם נכנס באורך המוקד ולכן מופיע כ-f/2.8 (לדוגמא). כל תזוזה של סטופ (כפול או חצי מכמות האור) מחושבת לפי מכפלה של 1.4 (שורש של 2) ולכן תחנות הצמצם הן 1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32, 45 ובמצלמות החדשות יותר קיימות גם תחנות ביניים לצורך גמישות. עדשות בעלות צמצם פתוח יותר מאפשרות מהירויות תריס גבוהות יותר ולכן נקראות גם עדשות מהירות או בהירות. "צמצם אופטימלי" זהו הצמצם בו העדשה היא החדה ביותר ומחושב כX2 הצמצם הפתוח ביותר, לדוגמא בעדשה בעלת מפתח צמצם F/2.8 הצמצם האופטימלי יהיה F/5.6. בעדשות שרשום עליהן F2.8-4.5 הכוונה היא לצמצמים הפתוחים ביותר בטווחים השונים של הזום (הפתוח זה ברחב והקטן יותר זה בטלה). הצמצם משפיע על ה"בוקה" של התמונה שזהו האיזור שאינו בפוקוס ועל המראה שלו, צמצם מרובה עלים מעוגלים ייצור בוקה יותר איכותי. בנוסף לכמות האור הנכנסת לעדשה, הצמצם משפיע על עומק השדה כאשר כלל האצבע אומר: "צמצם פתוח = עומק שדה רדוד" ולהיפך, כדאי לקרוא את המאמר "עומק שדה – יותר עמוק ממה שחשבתם".
ג. אורך מוקד – אורך המוקד של העדשה מציין את המרחק בין תחילת העדשה ועד לסרט הצילום או החיישן ואינו מציין את אורך העדשה. אורך מוקד קטן יוצר עדשות בעלות זווית רחבה ואורך מוקד גדול אלה עדשות טלה שמשמשות לצילום עצמים רחוקים. החלוקה היא >20 מ"מ עדשות אולטרא רחבות, 24-35 עדשות רחבות, 50 מ"מ עדשה נורמלית, 80-300 מ"מ עדשה טלסקופית, <300 עדשה סופר טלסקופית. עדשות עין הדג משתמשות באורכי מוקד קצרים מאוד של אפילו 10 מ"מ. ככל שעדשה בעלת אורך מוקד גדול יותר היא כבדה יותר, יקרה יותר (עפ"י רוב) וקשה יותר ליצור אותה עם צמצם פתוח מכיוון שקוטר הצמצם צריך להיות ממש גדול כדי שייכנס מספר קטן של פעמים באורך המוקד (לדוגמא F/4 בעדשה של 500 מ"מ דורשת צמצם בקוטר 125 מ"מ). קיימות עדשות בעלות אורכי מוקד קבועים ועדשות עם אורכי מוקד משתנים (זום) עפ"י רוב, העדשות בעלות אורכי מוקד קבועים יספקו איכות אופטית גבוהה יותר מאחר ויש בהן פחות אלמנטים אופטיים, האלמנטים זזים פחות והן מדוייקות יותר. כמו שנאמר קודם, מצלמות דיגיטליות קומפקטיות משתמשות בעדשות בעלות אורכי מוקד קצרים יותר בהתאם לפרופורציות של גודל החיישן ומוכפלות באותו פקטור כדי להעניק הקבלה לפורמט 35 מ"מ.
ד. מיקוד – או פוקוס כמו שרבים מאיתנו אוהבים להגיד. כדי שהאור העובר דרך העדשה למצלמה יתמקד בדיוק בחיישן יש להזיז אלמנטים מסויימים בעדשה שזהו תפקידם. פוקוס אוטומטי עובד באמצעות חיישן לינארי (קווי) בעל מספר פיקסלים שמודד קונטרסט באיזור מדידת הפוקוס. מנוע המצלמה או מנוע העדשה מזיזים את האלמנטים האחראיים למיקוד עד שהחיישן מזהה קונטרסט ברור. ראה דוגמא. לכן יש לבצע מדידת פוקוס על איזורים עם קונטרסט (על מסגרת של תמונה ולא על קיר חלק) ואיזורים בעלי קונטרסט ניצב לחיישן, כלומר אם חיישן המיקוד הוא קווי אופקי ואני אנסה להתמקד על תריסים לחיישן תהיה בעייה, לכן אני אטה את המצלמה בזווית, אנעל פוקוס ואסובב אותה בחזרה. במצלמות רפלקסיות החיישן האמצעי הוא בדרך כלל מוצלב (גם אנכי וגם אופקי) ולכן הוא המהיר והיעיל ביותר. ישנן 3 שיטות למדידת פוקוס: ידני (הצלם מפקס ידנית), יחיד (המצלמה נועלת פוקוס על הנושא Single) ורציף (העדשה כל הזמן מחפשת פוקוס ומתעכבת על נושאים בפוקוס Continuous). עדשות בעלות מנוע עצמאי מהיר (USM, SWM, HSM וכו') יפקסו מהר יותר מעדשות המשתמשות במנוע של המצלמה. עדשות בעלות מפתח צמצם גדול יותר יתפקסו מהר יותר בתנאי תאורה חלשה.
ה. פילטרים – או מסננים כמו שאומרים בעברית צחה. כמעט על כל העדשות של מצלמות רפלקסיות ניתן להרכיב פילטרים למטרות שונות ובמצלמות קומפקטיות רוב הסיכויים שצריך להוסיף מתאם מיוחד לפילטרים. הפילטרים מאפשרים לנו צילום יותר יצירתי ולהגמיש קצת את המגבלות של הצילום או ליצור תוצאה חדשה לגמרי. מומלץ כמעט תמיד להשאיר פילטר UV על גבי העדשה על מנת למנוע שריטות או מכות על העדשה. מומלץ לקרוא את המדריך "פילטרים ועדשות" בתור השלמה.
ו. מניעת רעידות – שימושי במיוחד לחולי פרקינסון, לצילום בתנאי תאורה חלשים ולצילום באורכי מוקד גדולים. כלל האצבע אומר שמנגנון הפחתת רעידות מאפשר צילום עד שלושה סטופים איטי יותר. בניקון קוראים לו VR – Vibration Reduction, קנון החליטו על IS – Image Stabilizer וסיגמא הימרו על OS – Optical Stabilizer. כולם ת'כלס אותו העיקרון והוא אלמנט צף בעדשה שמצוייד בחיישני תנועה ובאמצעות מנוע מהיר מזיזים את אותו אלמנט על מנת שיקזז את הרעידות. קוניקה-מינולטה (כן, הם התאחדו) הכריזו על פתרון יצירתי יותר לבעיה כשהם הכריזו על מנגנון Anti-Shake שבמקום להזיז אלמנט בעדשה, החיישן נמצא על פלטפורמה זזה וניתן להשתמש במנגנון עם כל עדשה.
ז. פרספקטיבה – לעדשות באורכי מוקד שונים יש פרספקטיבה שונה. עדשה בעלת אורך מוקד קצר (עדשה רחבה) תעניק הרגשה של "עומק" בפריים ועצמים ייראו רחוקים יותר אחד מהשני, לעומת זאת עדשה בעלת אורך מוקד גדול (טלסקופית) תצמצם את המרחקים בין העצמים והכל ייראה "מחוץ". לכן אם אנחנו נצלם בריכת שחיה נעדיף להשתמש בזווית רחבה ואז היא תראה לנו ענקית.
ח. עומק שדה – זהו טווח החדות בפריים בין המרחק בקרוב ביותר בפוקוס ועד הרחוק ביותר בפוקוס. תקראו את המאמר על עומק שדה, יסביר ה-כ-ל.
ט. תצוגה מקדימה של עומק שדה – במצלמות הרפלקסיות קיים כפתור ליד העדשה, בדרך בחלקה התחתון כפתור קטן שנקרא DOF Preview. הכפתור הזה היה שמיש בעיקר במצלמות הפילם (ז"ל) בשביל לקבל תצוגה מקדימה כיצד עומק השדה ייראה באמצעות סגירת הצמצם לגודל הצמצם שהוגדר לצילום. החיסרון הגדול שלו הוא שבעת סגירת הצמצם, כמות האור הנכנסת היא הרבה יותר קטנה וקשה לראות את הסצינה. מה שאני עושה זה מעריך, מצלם, רואה את התמונה ואם צריך לתקן עומק שדה, אז מתקן.
י. עיוותים – קיימים מספר גדול של עיוותים כשזה נוגע לעדשות. יש עיוות חביתי שנגרם בעדשות רחבות והוא 'מעגל' את הפריים (כמו חבית) ויש עיוות כרומטי שנוצר כתוצאה ממיקוד במקומות שונים של אורכי גל שונים (לדוגמא יוצר קצוות סגולים לעצמים קונטרסטיים), עיוות Pincusion (בעברית "כרית מחטים") הוא ההיפך מעיוות חביתי ומושך את קצוות הפריים "פנימה" ובדרך כלל קורא בעדשות טלה, ויג'נטינג Vignetting - בדרך כלל קורא בעדשות זולות יותר ותמיד בצמצם הכי פתוח ובו רואים החשכה של הפינות בפריים, הבהקים Flare – בעיקר בעדשות רחבות או עדשות מאיכות ירודה נוצרים הבהקים בעיקר באור שמש ישיר כתוצאה מציפוי ירוד באלמנטים של העדשה. Purple fringing ועיוות כרומטי נוצרים כאשר קרני האור בטווח הספקטרום לא מתמקדות בדיוק באותה נקודה ואז נוצרת הילה סגולה לצד קצוות (צמצמים סגורים יותר פותרים את הבעיה). קיימים עיוותים נוספים, אך פחות נפוצים.
מקור: http://www.galitz.co.il/articles/basics.htm
זה אמור לענות לך על כמה שאלות... תודה רבה לרועי..
_____________________________________
Under Construction
|
|