27-06-2005, 19:26
|
|
|
חבר מתאריך: 03.08.02
הודעות: 5,023
|
|
המודל של וועדת בכר עובד !
ייעוץ אחיתופל 07:13 | 27.6.2005 מירב ארלוזורוב
"סליחה, פשטנו את הרגל", כתוב בפתק התלוי על ידית דלת הכניסה של "אחיתופל יועצי השקעות בע"מ". כך פתחו אתמול ועדי העובדים של הבנקים את המאבק התדמיתי שלהם נגד הרפורמה בשוק ההון, המלצות ועדת בכר, בקמפיין פרסומי המזהיר מכך ש"האוצר רוצה לחייב אותנו להעביר את החסכונות שלנו מהבנקים לגורמים קטנים, לא מוכרים ולא יציבים".
המודעה של ועדי העובדים, בצבעי חום-אדום, עושה את העבודה שלה. האזהרה מפני העברת כספי החיסכון של המשקיעים הקטנים לידיים של "אחיתופל בע"מ" אפקטיווית מאוד. אפקטיווית, על אף שכל קשר בינה לבין העובדות הוא מקרי בהחלט. בניגוד לרושם שיוצרת המודעה בקרב הציבור הרחב, כספי קופות הגמל וקרנות הנאמנות של הברוקרים הפרטיים - אחרי הרפורמה המוצעת וגם לפניה - מופקדים בבנקים. הברוקרים אמנם מנהלים את ההשקעות של אותן קופות, משמע נותנים את הוראות ההשקעה של הכספים, אבל הכספים עצמם ממשיכים להיות מופקדים בחשבון של המשקיע בבנק. בהכרח, כל זמן שהבנק אינו פושט את הרגל, גם כספי העמיתים בקופות הגמל של אחיתופל בע"מ אינם נמצאים בסכנה.
המודעה היא אפקטיווית, על אף שהיא בעצם גם לא רלוונטית. היא מנסה, בהצלחה לא מועטה אמנם, להסיט את תשומת הלב של הציבור מהעניין העיקרי. העניין העיקרי אינו האם הבנקים מנהלים טובים יותר או פחות מהברוקרים הפרטיים, והאם הציבור ייצא נשכר או נפסד מהוצאת חסכונותיו מידי הבנקים והעברתם לניהול הברוקרים. העניין העיקרי הוא מה יהיה תפקידם של הבנקים, אחרי שיוציאו מידיהם את ניהול חסכונות הציבור. התפקיד המכריע שצריכים הבנקים למלא בהענקת השירות האחד שהציבור הישראלי אינו מקבל כלל כיום - ייעוץ פיננסי.
זוהי סוגיה שלא רק בישראל הכירו בחשיבותה. סיטיגרופ - המוכרת יותר בשמה הקודם סיטיבנק, והנושאת בתואר של חברת הפיננסים הגדולה בעולם - קיבלה השבוע את ההחלטה שלה: בעד ייעוץ, נגד ניהול נכסים פיננסיים. סיטיגרופ החליטה למכור את חטיבת קרנות הנאמנות שלה, אחרי שהגיעה למסקנה כי זה בלתי אפשרי מבחינתה לעסוק גם בייעוץ השקעות וגם לנהל השקעות בעצמה. ניגודי העניינים הביאו לכך שיועצי סיטיגרופ העדיפו להמליץ למיליוני לקוחותיה לקנות את הקרנות של הקבוצה, על אף שביצועי הקרנות הללו היו בינוניים בלבד.
לפי סיטיגרופ, מודל הסופרמרקט הפיננסי - חברה שמציעה ללקוחותיה את כל השירותים הפיננסיים שהם זקוקים להם - פשט את הרגל. הייעוץ המוטה שהעניקה סיטיגרופ ללקוחותיה, בכך ש"דחפה" להם קרנות של הבית על אף שהיו יקרות יותר וטובות פחות מקרנות מתחרות, פגע במוניטין של הקבוצה ובאמון לקוחותיה. כתוצאה מכך, היכולת של סיטיגרופ לשווק קרנות נאמנות נפגעה, ועמה הואטה צמיחת הקבוצה.
באיחור של כמה שנים נזכרו בסיטיגרופ בכלל הזהב האמריקאי: הדרך לעסק משגשג היא לקוחות משגשגים. מי שמקדם את רווחיו שלו, על חשבון רווחי לקוחותיו - לא יגיע רחוק. השירות ללקוחות הוא מעל הכל, ורק לקוחות מרוצים יכולים להפוך גת את העסק למרוצה. בתחום הפיננסי, כלל הזהב הזה אומר, מעל הכל, להעניק ללקוח את השירות הייעוצי ההולם שהוא זקוק לו. שירות המתחשב באינטרס של הלקוח, ולא באינטרס של העסק.
בסיטיגרופ גילו כי העדפת האינטרס של הלקוח תהיה, בטווח הארוך, הדבר הטוב ביותר גם לאינטרס של סיטיגרופ עצמה - ואת זה אי אפשר לעשות כל זמן שהאינטרס של הלקוח והאינטרס של הקבוצה סותרים זה את זה. משמע, כל זמן שיש ניגוד עניינים מובנה בין הצורך של הלקוחות להשקיע, לצורך של סיטיגרופ לקדם את כלי ההשקעה שלה עצמה. סיטיגרופ בחרה לפתור את ניגוד העניינים המובנה הזה מן היסוד. היא ויתרה על ניהול קרנות משל עצמה.
ההארה של סיטיגרופ השבוע הגיעה גם לישראל. המלצות הרפורמה בשוק ההון חותרות בדיוק לשם - לכך שהבנקים יחדלו לנהל קופות וקרנות, ועל כן הם יוכלו להתחיל ולהעניק ללקוחותיהם ייעוץ פיננסי בלתי מוטה. ייעוץ פיננסי אמיתי, המתחשב רק בצורכי הלקוח, כמוהו לא היה בישראל מעולם. זהו הלב של הרפורמה בשוק ההון. זאת הבשורה החשובה ביותר שהיא נושאת עמה. השאלה היא האם גם הבנקים בישראל יזכו להארה דומה לזו של סיטיגרופ.
|