09-11-2023, 17:30
|
|
|
|
חבר מתאריך: 29.09.09
הודעות: 12,940
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי קרן-אור
למדינת ישראל יש 6 מודלים לקיום עם ערבים:
א. מדינת טרור במצור (עזה)
ב. אוטונומיה אזורית עם פשיטות של צה"ל (צפון השומרון)
ג. אוטונומיה אזורית עם נוכחות קבועה של צה"ל ומתיישבים (שאר יו"ש)
ד. תושבות (מזרח ירושלים)
ה. אזרחות (בתוך הקו הירוק)
|
יש שגיאה בחלוקה. המודלים הם:
א. שטחי A בהם צה"ל אינו נוכח בשטח כלל (כלל עזה), ויש צמצום של השליטה בפרימטר והעדר נוכחות על הגבול
ב1. שטחי A בהם יש כניסה של צה"ל במקרים חריגים (כשיש קרבה בין השלטון לארגון הטרור, או שאין אמון שהשלטון ינטרל את הטרור כאשר ישראל תדרוש זאת ממנו), יש אכיפה של הפרדה ל"מחוזות/נפות", ויש מניעת קרבה לגבול חיצוני - כך שיכולת ההתעצמות הצבאית מוגבלת (18% מיו"ש)
ב2. שטחי B בהם צה"ל מבצע באופן קבוע פעילות נגד חמושים בודדים וארגונים (22% מיו"ש) אבל כל תחום אזרחי הוא מחוץ לאחריות ישראל.
ג. שטחי C, בהם האריות היא של צה"ל שנוכח בקביעות, יש קיום מעורב של יהודים וערבים (כבישים משותפים, מעבר ללא מחסומים, אזורי קניות ותעסוקה משותפים). בפועל מדינת ישראל התירה בהם ניהול פלסטיני (בתי חולים ובתי ספר, ניהול מוניציפלי), באופן דומה למודל ב'2
ד. שטחים שסופחו לישראל, טיפול בטרור בעיקר באחריות משטרה/מג"ב, וגם בהם ישראל התירה בתי חולים ובתי ספר בניהול הרש"פ. נשללה טכנית זכות הצבעה - בעיקר עקב שת"פ של האוכלוסיה עם סטטוס זה.
ה. ערבים אזרחי ישראל. שוויון זכויות מלא.
ציטוט:
במקור נכתב על ידי קרן-אור
מודל א׳ אומר סכסוכים תקופתיים רציניים. יש הסכמה לאומית רחבה לא לחזור אליו.
יש חלק בציבור שרוצה את ג׳ (חזרה לגוש קטיף. מזכיר- 8600 יהודים שכחציים היו עובדי ציבור, חקלאות שנסמכה על עבודה זולה של ערבים, רוב הישובים בין ח׳אן יונס לים ללא ערך בטחוני, המון פיגועים).
מניח שבסוף ייקרה ב׳.
|
המודלים מתקיימים בפועל במקביל - השאלה היא אילו בהם ברי-קיימא.
אבל צריך לזכור - שהחציצה בין טריטוריה עירונית לגבול ירדן, ובין הטריטוריות זו מזו ע"י שטחי C איפשרה בפועל את החופש היחסי שיש למודל ב' - תוך צמצום הסכנה שהוא מייצר.
מודל א' קרס.
מודל ב'1 לא קרס, אבל הוא נמצא תחת לחץ בינלאומי לביטול הגבלות השליטה והמעבר (מה שיהפוך אותו למודל א').
הנחת העבודה היא - שזה מצב לא יציב. אפילו ארה"ב תומכת בזניחת מודל ב1, לטובת מודל א', שאת מגבלותיו הבנו.
ולא רק זה - אפילו טראמפ כתומך ישראל תמך בזה.
מודל ב'2 לא מניח כל סוג של שת"פ מצד השלטון הפלסטיני, לא מתיימר לשלטון ריכוזי שישראל רואה בו שותף.
הצהרתית - זה מה שמכונה "שליטה בטחונית ישראלית", ולכן כנראה על זה נתניהו דיבר.
כדי להגיע למצב זה באופן קבוע, המשמעות היא ביתור הרצועה למחוזות המוניציפלים המרכיבים אותה, שהות קבועה של צה"ל על מעברים בין מחוזות מוניציפלים, ואכיפת מניעת תנועה על ציר פילדלפי ועל הפרימטר.
מודל ג' מרמז על פתרון אחר:
במקום להכריז על חלק מעזה כ"פרימטר" אסור למעבר (או מותר בתיאום נקודתי) מדובר על העברת הבעלות על חלק מהשטח החקלאי ליהודים, שמתנדבים להיות השכפ"צ של עוטף עזה.
מבחינת העולם מדובר ב"מטרה צבאית" לכל דבר - מה שאומר שפיתרון כזה הפך כל תגובה ישראלית לבלתי-לגיטימית הגוררת גינוי אוטומטי.
אבל הרציונל הוא - שכל פעולה צבאית משמעותית של הפלסטינים - גוררת הפסד טריטוריאלי ברור: הפיכת שטח פלסטיני ליהודי.
מודל ד-ה' אינם רלוונטים - המפלגות הערביות בישראל תומכות בהן, אבל מעט מאוד יהודים מסכימים לסיפוח מסוג זה. יש עניין נוסף וזה העראיות הטבעית של מודל ד',
מרגע שהאפשרות לריבונות פלסטינית תיפסל, קשה להאמין שתושבי ירושלים ימשיכו בשת"פ שמאפשר למנוע מהם אזרחות, וקשה להאמין שישראל תוכל לקיימו.
הרחבת הסטטוס על חלק גדול מיו"ש - משמעו היא התקדמות לעבר סיפוח מלא, ושינוי רדיקלי בכנסת (העצמת המפלגות הערביות המעוניינות בפתרון זה).
הרחבת הסטטוס לעזה - משמעו שיהודים יהיו מיעוט בכנסת.
לא רלוונטי.
אבל לדעתי - ההבנה מה המודלים הבלתי-ישימים פותרת רק חצי מהבעיה.
הרי אם הבנו ששלטון פת"ח ושלטון חמאס לא עובדים - השאלה המתבקשת היא: מה כן?
וזה לדעתי החלק המשמעותי.
החלק הבעייתי בהסכם אוסלו - היה העברת האחריות הבטחונית ממדינת ישראל לארגוני טרור - שהלגיטימציה היחידה לקיומם הוא מלחמה בישראל.
החלופה לכך - מושמצת, אבל טבעית: העברת סמכויות השלטון מרמת המדינה לרמת המחוז והרמה המוניציפלית.
כל מודל שהזכרנו פה למעט איזרוח מלא - מדבר על טריטוריה מובחנת,
שיש בה חמולות שליטה מובהקות - שיכולות להרוויח משת"פ עם ישראל - או לחלוטין - להימנע ממנו ולשלם על כך.
אלו החמולות - שארגוני הטרור חמסו מהם את השליטה כשהם קיבלו את השטח.
ישראל לא יכולה לכפות על אוכלוסיה תומכת-חמאס להיות פרו-ישראלית,
לא יכולה חמולה-שליטה להיות פרו-ישראלית,
אבל היא כן יכולה להכיר בחמולה מובילה כשלטון הלגיטימי במחוז/שכונה/כפר, ויכולה לתגמל מחוז או שטח מוניציפלי - שבפועל מבצע פעולות דה-אסקלציה וצמצום טרור.
זה אולי לא אפשרי ביו"ש, שבה שלטון הרש"פ זוכה לתמיכה בינלאומית עצומה,
אבל זה כן אפשרי בעזה.
המשמעות היא המרה של היישות הפלסטינית משלטון ריכוזי לשלטון קונפדרטיבי.
נערך לאחרונה ע"י ai22 בתאריך 09-11-2023 בשעה 17:41.
|