במקור נכתב על ידי סלעי
חייב לומר שחלק גדול מהדיון (גם בתקשורת, גם בציבור ככלל, וגם פה) קצת מופרך ולא קשור לעובדות. למשל:
מקום הפרקליטות/שופטים (גם כ"גורם לתופעה" וגם כ"גורם לא מונע"): ברור לכל אדם שעיניו בראשו שמדובר בתהליך של לפחות עשרים שנה (למעשה הרבה יותר, אבל נעזוב שיעור היסטוריה). ברור לכולם - אפילו שר הבט"פ (או איך שקוראים לזה היום) אמר זאת - שמדובר בתהליך קודם כל של הזנחה וחוסר חשיבה אסטרטגי מצד ממשלות ישראל לדורותיהן. פרקליטות/שופטים זה השלב האחרון, והשלב הכי פחות רלבנטי (יש המוני מחקרים שמדברים על זה, למשפטנים בחבורה), אבל שהיא קל להאשים. וכל זה בלי להכנס לשאלה מי מתקצב פרקליטות/בתי משפט, עד כמה הגורם המתקצב מעוניין בפרקליטות חזקה, בבתי משפט עם מספיק שופטים (כדי שניתן יהיה לנהל משפט במהירות, ולא במשך שנים) וכו' - לכל אלה השפעה קריטית על התפקוד של המערכת הזו (ולא, זה לא פוליטיקה, אלה עובדות).
עכשיו, מדברים על הכנסת השב"כ: אישית, מודה שדעתי אינה מגובשת באופן מלא. אבל ברור לי שיש כאן מחיר גדול לשלם. הרי ברור לכולנו, שארגון כמו שב"כ, אם צריך למנוע טרור, לא צריכה להיות לו בעייה עקרונית לעשות דילים עם פושעים "רגילים", כן? אז עכשיו הם אמורים לרדוף את המודיעים שלהם? בעייה. סתם כדוגמא.
דוב המשוריין, לעיל, מציע לעשות פשיטות על כפרים ולעבור בחיפוש בית-בית. אז קודם כל, לפחות לא הצעת להכניס די-9 לפעולה... אבל ברצינות - זה הזוי (בניגוד לפוסטים של דוב בדר"כ, לטעמי לפחות). אתה נכנס לבתים של מאות ואלפי אזרחים, בלי שום עילה ראויה במערכת מדינתית מתוקנת? ולא, הבעייה הכללית אינה עילה ראויה לפלוש לבתיהם של כל האזרחים הערבים או בהמשך לא ערבים. זה לא משנה בכלל.
כתב פה מישהו להוסיף חטיבה לשבכ - מעבר למה שיש כבר בשבכ, אם יש לך תקציב להוסיף חטיבה, לא הגיוני להשתמש בו כדי להוסיף אותה למשטרה, שזה תפקידה?
מישהו כותב שהכדור לא במגרש של הרשות המבצעת, ואז כותב שצריך תקציב למשטרה, ושזה תלוי ברשות המחוקקת - ברצינות? ידע מינימלי באיך המדינה עובדת יגיד לך שמי שקובע תקציבים הוא הרשות המבצעת, והם - בחלק מהמקרים, לא תמיד - צריכים רק את אישור המחוקקת. וממילא, לממשלה רוב ברור וקל ברשות המחוקקת, כך שלא זו הבעייה, הבעייה שהרשות המבצעת צריכה להחליט מה היא רוצה למען השם. ואז הוא זורק את הכדור לרשות השופטת. באמת, שוב, ואני מתנצל על הניסוח, אבל זה פשוט הזוי. החלק המשמעותי היחיד ברשות המחוקקת - שתלוי ברצון הקואליציה כמובן (כי היא שולטת ברשות המחוקקת, ככה זה) - הוא חקיקה שמחמירה ענישה, קובעת עונשי סף וכדו. אלה לא החלטות של שופט או פרקליטות, הם תלויים בחוקים שהמחוקק מביא.
בדיוק כמו שנהיה לפני שנתיים-שלוש באופנה לתקוף את NSO וככה המדינה זרקה לפח המון יתרונות (העסק מורכב, אבל זו השורה התחתונה).
ונקודה אחרונה - בממשלה הקודמת הוקם צוות משמעותי בין-משרדי. כל מי שהכיר את הדברים טען שמדובר במהלך חשוב ביותר, עם פוטנציאל אדיר (שהתחיל להתממש, אבל רק התחיל, תהליכים כאלה לוקחים זמן). למה פירקו אותו? בשביל מה? זה לא היה צוות פוליטי, זה היה צוות של עובדי מדינה. עצוב ביותר.
סליחה על החפירה ומקווה שלא פגעתי באף אחד.
|