25-11-2014, 08:54
|
|
מנהל פורום צבא ובטחון
|
|
חבר מתאריך: 04.05.02
הודעות: 22,953
|
|
כתבה באתר ח"א משנת 2007
מעל הגלים
מעבר לשמיים ולקרקע, נפרס שיתוף הפעולה של חיל–האוויר גם אל מרחבי הים התיכון. סיירי האוויר של גף סיורי ים, טסים במטוסי השחף ומספקים מודיעין על המתרחש בין גלי הים, מסייעים לספינות טילים לתקוף ומצילים כלי–שיט במצוקה
ליאת בלומברגר
אין להם מדים כחולים, כומתה אפורה או סמל כסוף ולמען האמת, הם אינם שייכים לחיל-האוויר למרות שעיקר שירותם מתרכז בטיסה והם מבלים באוויר הרבה יותר שעות מחייל ממוצע בחיל-האוויר. נא להכיר: הסיירים של גף סיורי ים.
הגף הוקם בעקבות הפיגוע במלון "סבוי" בתל-אביב במארס 1975. חוליית מחבלים שחדרה דרך הים השתלטה על מלון בתל-אביב ובסיום האירוע נהרגו שישה ישראלים. בצה"ל הבינו כי יש צורך להרחיב את טווחי השליטה והגילוי של גורמים עוינים המגיעים מכיוון הים. הוחלט לרכוש מטוסי שחף (סי-סקאן), שהיו במקור מטוסי מנהלים סילוניים מסוג "ווסטווינד" ולבצע באמצעותם סיורים ימיים. מאז עובדים הגף והטייסת בשיתוף פעולה בין-חיילי, כאשר אין יום בו לא עולה שחף לאוויר עם צוות מלא הכולל "כחולים" ו"לבנים".
מתוך בועה
הגף הוא יחידה של חיל-הים הפועלת בבסיס לוד, בצמוד לטייסת "הבינלאומית" המפעילה את השחפים. המטוסים נמצאים ברשותו של חיל-הים, אבל את התמיכה הלוגיסטית והטכנית וכמובן את הפעלת המטוס, מספק חיל-האוויר. בכל סיור ימי עולה למטוס צוות של עשרות אנשים: את הצוות "הכחול" מייצגים הקברניט, טייס המשנה והנווט ואילו קצין הסיור, הבכיר ושני הצופים, מגיעים לטיסה עם סרבל מעוטר בפאץ' צהוב, אבל בשמיים אין הפרדה - כל המשימות עצמן מבוצעות בשיתוף פעולה הדוק.
אם תשאלו אותם, יאמרו אנשי הגף שהם משמשים העיניים העליונות של חיל-הים, או לפחות המשקפת. "אין מטרה בים שאנחנו לא מגלים", אומר סגן אלדד, סגן מפקד גף סיורי ים ומסביר על האמצעים המגוונים בהם משתמשים. "אמצעי הגילוי והזיהוי הראשון הוא עין הצופה. בשחף יש שני חלונות דמויי בועה משני צידי המטוס המאפשרים לצופה 'להוציא' את הראש מהמטוס ולהתבונן החוצה. לעיתים הוא נעזר במשקפת. האמצעי השני הוא המכ"ם הימי שנמצא בקדמת המטוס. זה הוא מכ"ם בעל יכולות מדהימות המסוגל לגלות עצמים בטווחים ארוכים מאוד באמצעות צללית מטרה שהוא יוצר על המסך. לפי הצללית אנחנו יודעים האם מדובר בסירה, ספינה, כלי-שיט אזרחי או צבאי, צוללת ועוד. בקרוב תיכנס למטוסים גם מערכת תצפית חדשה שתשפר משמעותית את יכולות הצופים. בסופו של דבר, אם עולים לשמיים עם מטוס שחף, אפשר 'לסגור' את הים בצורה טובה מאוד".
מי"קצוע מגוון
באופן כללי, תפקידם של הסיירים הוא לטוס מעל הים ולספק ליושבים מטה, על הים או בחוף, תמונה רחבה של המצב הכולל בגזרה. באופן נקודתי, מדובר בהרבה יותר. פעילות הגף מתחלקת לכמה חלקים. החלק הראשון הוא סיורי בט"ש (בטחון שוטף): גיחת סיור שתפקידה לבקר את המצב בים ולתת ליושבים בחוף 'זמן שקט' בו הים ריק מגורמים עוינים. הסיירים מתבוננים בפעילותן של כל הספינות שנמצאות בטווחים קרובים לחופי המדינה וגם בטווחים רחוקים יותר, יוצרים קשר עם ספינות שנראות חשודות ומדווחים על פעילותן.
מעבר לביצוע משימות בט"ש, מבצע הגף פעילויות רבות בשיתוף עם שייטת הסטי"לים (ספינות טילים) ומסייע רבות בעת מלחמה. "מטוסי השחף הם כלי של מפקד כוח משימה בים", מסביר סגן אלדד. "מטוס השחף, המשמש כמי"ק (מרכז ידיעות קרב) מוטס, הוא פלטפורמה המעניקה תמונה רחבה מאוד על המתרחש בזירה הימית ויכולה למפות אותה היטב. מפקד הכוח יכול להחליט כיצד לפעול בזירה לפי הנתונים שהוא מקבל מאיתנו.
"לאחר שסיפקנו את תמונת המטרות, אנחנו מסייעים לסטי"לים בשלב התקיפה בשמירה על עדכניות התמונה. בנוסף, אנחנו יכולים להטעות את האויב, אנחנו יכולים גם לגלות ולהרתיע צוללות בזמן שהן מוציאות תורן על מנת להכניס אוויר. מטוס עם מכ"ם אווירי מרתיע את הצוללת וגורם לה להתרחק מהאזור".
המשימה השלישית של הגף היא סיוע באיתור והצלה של כלי-שיט נעדרים או במצוקה. "אנחנו מקבלים תא שטח, איזור בו התקיים הקשר האחרון או נשמעה קריאת המצוקה האחרונה עם מי שמחפשים, בונים את גזרת החיפוש וסורקים אותה, עד שמוצאים את האבידה", מספר סגן אלדד. "מהרגע שמצאנו את הניצולים אנחנו שומרים עמם על קשר עד שיגיע מטוס קרנף, ציוד הצלה או כוח חילוץ אחר. במטוס יש לנו אמצעי קשר ימיים ואוויריים".
לכתבה המלאה
_____________________________________
גם כשלא היה הרבה, היה לנו הכל
|