לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 18-05-2022, 07:22
  etio40 etio40 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.12.14
הודעות: 269
מידע דיווח: בסביבות 2017 השתתף מטוס F-16 ישראלי בקרב אוויר

מתוך כתבה ב"ישראל היום":

טייס קרב הוכר לאחרונה כנכה צה"ל, לאחר שנפגע לפני כמה שנים בעת תמרון במהלך קרב אווירי, שפרטיו חסויים, במערכה שבין המלחמות. מדובר בטייס של מטוס F-16 ... לפני כחמש שנים, במהלך אותה פעילות מבצעית, נאלץ לבצע התחמקות מהירה וכתוצאה מכך נפצע.
...
הנווט שהיה עימו במטוס סיפר על רגעי הדרמה באוויר: "כחלק מקרב האוויר היה עלינו לבצע תמרון חריף להתחמקות מהמטוס שהיה עלינו ביתרון. צעקתי על הטייס מהתא האחורי שישבור וביצענו תמרון משולב תוך כדי פנייה. שמעתי אותו נאנק מכאבים. במהלך הטיסה הוא ביקש ממני להחליף אותו בהטסה, ושוחחנו על אופן הנחיתה בבסיס. לאחר כיבוי המטוס הוא נאלץ להיעזר באנשי האגף הטכני כדי לצאת מהמטוס ולרדת מהסולם, דבר חריג".
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 18-05-2022, 10:38
צלמית המשתמש של Fang
  משתמש זכר Fang מנהל Fang אינו מחובר  
מנהל בפורום צבא וביטחון
 
חבר מתאריך: 26.11.05
הודעות: 10,291
Facebook profile
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי etio40 שמתחילה ב "דיווח: בסביבות 2017 השתתף מטוס F-16 ישראלי בקרב אוויר"

עד כמה שאני זוכר כשהרוסים הגיעו לחממים, ב 2016 לערך היו כבר ספקולציות וכל מיני סיפורים בקשר למפגשים בין SU-30 למטוסי סופה.
כנראה שלפחות אחד מהם היה אמיתי, אולי המינוח קרב אוויר נועד להעצים את הדרמה אבל יותר מתקבל שהרוסים הראו מי הבוס (כהרגלם כשתקרבים לאזור הריבוני או הנכסים שלהם, עשו את זה גם למטוסי נאט"ו), התקרבו או התיישבו על הזנב ואולי אפילו ביצעו נעילה.
הטייס נבהל וביצע תמרון חד מאד? שימו לב לתיאור "בעת קרב אוויר ביצעתי תמרון חריף בכוח G גבוה, וראשי נשמט קדימה והוטח בין ברכיי"
זה אומר שמשך את הסטיק במכה אחת חזק אחורה (הנווט יצא מזה בסדר?)..

דיווח על SU-30 שהבריח F-35A איטלקי (מוד לא חמקני) באזור הים הבלטי
https://eurasiantimes.com/watch-rus...ever-encounter/

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #9  
ישן 03-06-2022, 16:16
צלמית המשתמש של סיורניק
  משתמש זכר סיורניק סיורניק אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 26.05.13
הודעות: 2,116
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי אליהר שמתחילה ב "היום כבר לא עושים דברים כאלה, כמדומני"

הרוסים מנהלים באופן קבוע "מלחמה קרה" להשלטת ההגמוניה שלהם עם הטרדות של מטוסים אמריקאים ואירופאים מעל הים באיזורים שהם מרגישים ששייכים להם.
אף אחד לא יורה טיל אלא אם הוא רוצה לפתוח במלחמה איזורית - הם מבצעים יירוט ותמרונים ששמים אותם במרחקים קרובים מאוד למטוסי נאט"ו ולפעמים מסוכנים ברמה שמצריכה את המטוסים להתחמק או להיכנס לכאילו קרב אוויר.
סין עושה דברים דומים בטאיוואן, בינתיים ללא ירי.כמו ערס בשכונה ששם לך אצבע קרוב לעין אבל "לא נוגע בך" ואם אתה מגיב באלימות אז אתה האחראי לקטטה.


לא יודע אם זה מה שמתואר פה אבל זה די הגיוני - אנחנו בישראל, הרוסים בסוריה, אם הם מרגישים צורך להפגין עליונות או להצהיר שמותר להם לטוס איפה שבא להם, או סתם להפריע לחיל האוויר מלפעול בחפשיות, לא מן הנמנע שיהיה מגע מטווח קרוב.
_____________________________________
"נומה עמק, ארץ תפארת, אנו לך משמרת"

"צה"ל הוא הצבא הערבי הטוב במזרח התיכון" - עזר וייצמן (על זרוע היבשה)

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #13  
ישן 18-05-2022, 14:43
  yaari yaari אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,708
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי etio40 שמתחילה ב "דיווח: בסביבות 2017 השתתף מטוס F-16 ישראלי בקרב אוויר"

כל התשובות לא נכונות...
לא ברור לי מדוע הכתב קישר את העניין ל"מערכה שבין המלחמות" ול"פעילות מבצעית". יש להניח שבמקרה אמיתי לא היו מגיעים לקרב אוויר הדוק.
מדובר באירוע שקרה בתרגול קרב אויר באימונים.

ובהזדמנות זו אספר על מקרה דומה שקרה לי בעבר הרחוק (מעל 50 שנים...) כשרק התחלתי בטיסות בקורנס (עדיין בטייסת 201, שבה שירתתי 3 חודשים מסיום הקורס עד שנפתחה טייסת 107).
תרגיל קרב אוויר זוגות, אני מחפש במכ"ם, הראש שלי מכופף קדימה למגן הגומי של מסך המכ"ם (ראו בתמונה המצורפת. מסך ישן עם מגן כדי שהאור החיצוני לא ישתקף במסך עם התצוגה החלשה. צריך היה לקרב את הראש בגלל זווית הראיה הצרה) והטייס שובר ללא התראה ב 8.5 ג'י (אסור היה מעל 7). הראש נדבק למגן ואני לא מצליח להרים אותו עד שנגמרת השבירה הממושכת (תחשבו על ראש המוטה קדימה ושוקל פי 8.5 מהמשקל הרגיל). הרגשה איומה. מזל שלא קרה לי כלום.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #15  
ישן 18-05-2022, 17:07
  oferet oferet אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 22.01.10
הודעות: 812
אם כבר יש תמונה של תא נווט...
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי yaari שמתחילה ב "כל התשובות לא נכונות... לא..."

אגב בקורנס הישן היו שלוש מערכות תצוגה שהוחלפו עם השנים. בכל השלוש היה לנווט מגן שמש עבור צפיה במסך.
1. DVST (מניח שזה מה שהיה ב 1969)
2. MSDG (ב- 1988 כבר מזמן יצאו משימוש)
3. DSCG (שנראית בתמונה וכללה גם מסך AUX בצד ימין שהיה ללא מגן שמש)
כמובן שבקורנס 2000 היו בתא נווט צגים חדשים מסוג MFD (Multifunction Display) ללא מגן שמש.
פירוש ראשי התיבות- זכור לי רק של המערכת השלישית- Digital Screen Group Generator = DSCG.

נ.ב. ומשמאל למסך יש שני פאנלים- אחד צמוד למסך- קופסת בקרה ADL לחנית יקרה GBU-15 (או משהו אחר לנש"ם אחר).
עוד קופסה צמודה משמאל- פאנל מיתוג חוזי- שבו הנווט קובע מה מקליט ה VTR, איזה ממקורות החוזי מוצג על איזה משני הצגים (DSCG, AUX).
המקורות היו: מכ"מ, קפיטן/כח"ן, שלדג, TISEO, נש"מ.

נערך לאחרונה ע"י oferet בתאריך 18-05-2022 בשעה 17:14.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #18  
ישן 19-05-2022, 22:08
  oferet oferet אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 22.01.10
הודעות: 812
בתגובה להודעה מספר 17 שנכתבה על ידי yaari שמתחילה ב "[QUOTE=oferet]אגב בקורנס הישן..."

תודה יערי.
באופן עקרוני למסך בתא נווט (ששמו הרשמי משקף אחורי) היו שתי ידיות מצידי המסך ומגן המסך היה מתחבר אליהן בקליק, כך שהיה ניתן להרכיבו ולהסירו ע"י המשתמש- צ"א או צ"ק.
אפשרי שההחלטה אם טסים איתו או בלעדיו היתה משתנה מעת לעת.
לעיתים ראיתי בכיפה ריקה, כשהמטוס היה בגיחה, שמגן השמש נשאר מיותם בצד הכיפה של הדת"ק, אבל לא חשבתי על זה עד היום.
התמונה הראשונה שהבאת מתעדת את הדור השלישי והחדיש ביותר שהיה בשימוש בקורנס הרגיל ויש שם מגן שמש.
התמונה השניה מתעדת MSDG (כתוב עליו....) שזה הדור השני שהיה בשימוש כנראה באמצע שנות ה- 70- וגם שאר הציוד של דור 3 לא נמצא בתא (מסך AUX בצד ימין, קופסת מיתוג חוזי).
זה שאין מגן שמש בתמונה השניה- קשה לקבוע מדוע. יתכן שהוסר לצורך ה"מגניבות" של הצילום והוחזר למקומו אח"כ- ויתכן שבדור 2 לא היה צורך במגן שמש...

אגב דיברתי עם מישהו ששירת איתי במכ"מ קורנס בתל נוף והוא אישר שבדור 3 היה מורכב מגן שמש- כלומר כדי לאשר שהמטוס שמיש- חייב להיות מורכב.
יכול להיות שלקראת סוף שירותו של המטוס, כשהמכ"מ לא נחשב מערכת מבצעית- שכבר לא היה בו צורך.

בכל מקרה נושא מעניין... ותעלומה 🙂
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #21  
ישן 19-05-2022, 23:17
  yaari yaari אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,708
בתגובה להודעה מספר 20 שנכתבה על ידי סירפד שמתחילה ב "לא אפשרי ולא רלוונטי"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי סירפד
טייס נדרש ליכולת תנועה מלאה של הראש בכל הכיוונים והזוויות, כל מערכת היוצרת מגבלת תנועה בהכרח מייצרת סכנת חיים בעת קרב אוויר או כל פעילות הדורשת תנועה של הראש מחוץ לטווח ההגבלה.

כמה שאתה צודק. לפעמים נדרש לסובב את הראש יותר מ 180 מעלות. איך עושים זאת? מחזיקים ב"מאפרה" (זה היה הכינוי לשקע האליפטי שמסומן בתמונה. מקור: רענן וייס) ובעזרת היד מצליחים לסובב את הגוף יחד עם הראש.
סיפור אישי: אחרי מלחמת יוה"כ, כשחזרתי לטוס, באחד מאימוני קרבות האוויר הראשונים, כשהייתי במצב סיבוב מקסימלי, ויד שמאל במאפרה, בגלל הג'י הגבוה פרקתי את כתף שמאל (אותה כתף שנפרקה בנטישה). כמובן שהפסקתי את האימון. לצערי הכתף חזרה למקומה לקראת ההגעה לדת"ק (לצערי, כיוון שרציתי להגיע לבית החולים עם כתף פרוקה כדי שיצלמו אותה כך. זה היה התנאי של האורטופדים לנתח את הכתף כדי שהמצב לא יחזור). מאז כבר הייתי מעט מוגבל בסיבובי הגוף ימינה (דחפתי את יד שמאל על גבי לוחות המכשירים שבצד) אבל אף אחד לא הרגיש...כנראה בזכות הניסיון...

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #23  
ישן 20-05-2022, 07:59
צלמית המשתמש של Fang
  משתמש זכר Fang מנהל Fang אינו מחובר  
מנהל בפורום צבא וביטחון
 
חבר מתאריך: 26.11.05
הודעות: 10,291
Facebook profile
הפוך גוטה הפוך - צריך מקום וחופש להסתכל לכל הכיוונים
בתגובה להודעה מספר 19 שנכתבה על ידי ILE שמתחילה ב "בספורט המוטורי יש אמצעי שיושב..."

בהמשך למה שענו לך, סקירה קצרה על היסטוריית המאפיינים האלה

שנות ה 60 - מלחמת ויטנאם היתה נקודת מפנה וצלצול השכמה לאמריקאים בכל הקשור לקרבות אוויר.
אשליית ה Mig Alley של מלחמת קוריאה (יחס הפלות גבוה של הסייבר מול המיג 15) ותחילת עידן טילי האוויר אוויר (היו בטוחים שיש להם נשק פלא שבלחיצת כפתור מפיל מטוסים בלי להתאמץ) מהר מאד הפכה למציאות כואבת של מטוסים אמריקאים מופלים ע"י מטוסי צפון ויטנאם בגלל התנהלות שגויה.
האמריקאים עשו חישוב מסלול מחדש והחליטו לחזור למקורות - אמנות הקרבות אוויר הצמודים הידועה כדוגפייט או ACM במינוח המקצועי (ר"ת של Air Combat Manoeuvring).
הקימו בתי ספר ללימוד קרבות א"א כמו הטופ-גאן, התבססו על טקטיקות תמרונים הדוקים סטייל גיורא אפשטיין ירום הודו (עבודת זוגות, משיכות, שבירות, מבט לאחור ולכל הכיוונים, ניצול פוטנציאלי מנוע ואווירודינמיקה, הטעיה וכו') ושילוב בין טילים וירי תותח.
התוצאות לא אחרו לבוא ויחס ההפלות עלה.

התפיסה הזו והטכנולוגיה של שנות ה 70 הולידו דור חדש של מטוסי קרב המיועדים לקרבות אוויר הדוקים וחלקם אף עליונות אווירית כמו ה F-14, F-15, F-16, F-17/18
הטייס הוא המלך, המטוס הוא הכלי - ניתן לו מטוס עם חופת בועה בה הוא ישב גבוה ויוכל להתסכל לכל הכיוונים (כולל יסתובב לאחור, יביט למעלה ואחורה במשיכות G חזקות וכו'), מנועים חזקים, כנפיים שמייצרות עילוי גדול, יכולת תמרון גבוהה, מכ"מ חזק, טילים מתקדמים ותותח מהיר ומדוייק לבחירתו והוא מאסטר אוף דה סקייז ישלוט, ימשוך, יתהפך, יסחוט ויפיל.
בהמשך יצאו גירסאות יותר מתקדמות עם מחשבים חזקים יותר, חיישנים שהציגו את המידע על צגי MFD ושעונים גדולים וברורים יחד עם תקשורת מתקדמת.
מבול המידע (של המטוס ומחוץ למטוס) הוצג לטייס בזמן אמת שייעבד אותו וייקח החלטה לעשות מה שהוא יודע, צריך ויכול.
שנות ה 80 חידדו את התפיסה הזו ובשנות ה 90 הוצג מטוס גולת הכותרת של התפיסה הזו - הרפטור הטורף.
חמקן, מהיר, מכ"מ AESA, יכולת שיוט על, עם הצנ"פים המתכווננים שלו יודע לעשות פליק פלאק לאחור, להתהפך על אויביו ולגמור אותם הכי חזק, הכי מהר והכי קטלני.
הטייס הוא המלך שיושב לו בתוך חופת בועה, יודע ושולט על הכל מתוך כלי דור 5 סופר מתוחכם וחזק.

בינתיים שני תהליכים שינו את התפיסה:
- הגוש הסובייטי נמחק, התגבשו קואליציות והאיום על השלום העולמי בא בדמותם אירועים נקודתיים מול כל מיני שליטים עריצים חמושים בנשק לא מתקדם במיוחד וכנופיות עם נשק בסיסי שהיכו יותר באזרחים ופחות צבא מול צבא.
- טכנולוגיה חדשה ומתקדמת הרבה יותר מהתפיסה ואולי גם הצורך

אז התפיסה התהפכה - ובשנות ה 2000 ה F-35 נולד והכריז המטוס הוא המלך והטייס הוא הכלי.
המטוס הציג ממשק טייס מתקדם שמתחשב בבבריאותו ורווחתו של הטייס - שב לך רגל על רגל ושתה קפה, בינתיים אני המטוס אוסף מידע עם החיישנים הסופר מתוחכמים שלי, על צג גדול תראה את הנתונים שאתה צריך בלבד ולא מיליון נתוני סרק (שאני מנטר ממילא) על מנת שתהיה פנוי להתרכז במשימה ובהחלטות גדולות.
לא צריך חופת בועה (ראיתם את החופה של דגם B?) כי לא צריך להסתכל לאחור, מערכות ה EOTS וה EO-DAS עושות את זה הרבה יותר טוב מהעיניים המאד מוגבלות שלך.
לא צריך מהירות מאך 2.2, לא צריך צנ"פ מתכוונן, לא צריך כנפיים גדולות (ידעת שהגוף שלי מייצר עילוי?), לא צריך תימרוני על - אני המטוס רואה את האויבים (אוויר וקרקע) הרבה לפני שהם יודעים שאני כאן, יש לי יכולות BVR סופר מתוחכמות ונשק מאד מהיר מדוייק ומתקדם, רק תן לי את הפקודה ואגמור אותם First look, first shot, first kill
אם צריך תמרוני דוגפייט (WVR) גם את זה אני מסוגל לעשות, בכל מקרה תמיד יש לי מלווים שמיועדים לעליונות אווירית מהתפיסה הקודמת כמו הרפטור.
והתפיסה הזו רק מתחדדת לכיוון מעורבות הולכת וגוברת של מחשבים ורובוטים שינטרו גם את הטייס מבחינה פיזיולוגית.

האם תמו ימי הדוגפייט? ממש לא, כולם מתאמנים על זה כאימון בסיסי אבל למטוסי דור 4.5 ודור 5 יש עוד הרבה יכולות ומשימות.
אז איזה תפיסה נכונה יותר? בתרגיל רד פלאג הראשון בו השתתף, ה F-35A הגיע ליחס הפלה של 20:1 מול מטוסי דור 4
חיהא"א לא פירסם אם ההפלות היו BVR או WVR אבל כנראה שנכון לעכשיו זה לא כל כך משנה כי המספרים מדברים בעד עצמם

חופת הבועה של ה F-16, צפוף אבל רואים לכל הכיוונים
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

החופה של של ה F-35, יותר מקום אבל מוגבל במבט לאחור
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


נערך לאחרונה ע"י Fang בתאריך 20-05-2022 בשעה 08:50.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 22:48

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר