|
19-06-2006, 08:45
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
מתוך אתר הבטאון
הפעילות המבצעית הראשונה של בל נרשמה ב-19 בינואר 1968, כאשר הם הוזנקו לאל-עריש - לאיתור מחבלים נמלטים מרצועת-עזה. שימוש נרחב ראשון בבל-205 כמסוק סער היה ב-21 במרס 1968, במבצעי "תופת" ו"אסותא" בחזית ירדן. באותו בוקר עברו כוחות שריון וחי"ר של צה"ל, על נגמ"שים, את הירדן, במטרה לפגוע בבסיסי המחבלים בגדה המזרחית. המסוקים הנחיתו צנחנים ליד כראמה, מצפון לים-המלח, וכוחות חי"ר - מדרום-מזרח לים-המלח. במהלך הפעולה הושמד ג'יפ של המחבלים על-ידי מסוק בל-205, שהיה חמוש במקלע.
http://www.iaf.org.il/Templates/Air...208&docID=18299
ברח לי שם המבצע - אבל התייחסתי כאן אליו בעבר - בכל אופן נעשה גם שימוש במטענים חלולים בתלייה חיצונית ("מזלף") ששימשו לפיצוץ גשרים על נהר הירדן.
פקודת המבצע של אג"מ/מבצעים קבעה, כי יש לפוצץ את גשר-הכביש ואת גשר-הרכבת הנ"ל מבלי לפגוע באזרחים, כלי רכב או ברכבת - שאינם מפריעים לביצוע המשימה. כן קבעה הפקודה, שפיצוץ הגשרים יעשה ב"מזלפים". אלו יובאו במסוקים, ולאחר שישתלטו עליהם כוחות מוטסים של חטיבת צנחנים 35 (שיונחתו במרחק 2-4 ק"מ מהגשרים), ינועו אליהם ברגל. שעת ה-ש' דהיינו - הנחתת המסוק הראשון עם כוחות ההשתלטות תהייה ב-21:00. מח"ט 35 אל"מ דני מט בנה את התוכנית המפורטת כדלקמן: על כוח של גדוד 50 בפיקוד המג"ד רב סרן אריה צידון, שמנה 8 איש מוטסים במסוק "בל" מטייסת 124, הוטל לנחות בקרבת גשר הרכבת. יש להשתלט עליו ולכוון מהקרקע מסוק בל נוסף הנושא עימו 2 מזלפים במשקל רבע טון כל אחד. על כוח של צנחנים בפיקוד סגן אלוף דן שומרון, שכלל 14 לוחמים מוטסים ו-2 מסוקי "בל", הוטל לנחות על יד גשר הכביש, להשתלט עליו, ולכוון מלמטה 2 מסוקים. על כוח חסימה צפוני שכלל כוח בפיקוד מ"פ סיירת חטיבה 35, הוטל לחסום את התנועה מצפון ליעדים. כוח חסימה דרומי, שכלל 5 לוחמים בפיקוד סמ"פ הסיירת, הוצב מדרום ליעדים. הביצוע ביום ראשון, ה-1 לדצמבר 1968, ניתן תדריך מסכם במפקדת החטיבה ללוחמים המיועדים לפעולה. רובם ככולם, מפקדים בכירים (שנקבעו לפי "תור" בחטיבה מתוך כוונה למתן נסיון אישי למרבית המפקדים). כמו כן, חבלנים מקצוענים - עליהם הוטל לכוון את המסוקים נושאי המזלפים, בפיקוד מ"פ ההנדסה, סרן אידלשטיין משה וסגנו, שביצעו את החבלות בנג'ה, חמדי ובש"ת ביירות. לפנות ערב, לאחר תדריך זה נע חפ"ק החטיבה והתמקם בגבעת תצפית שעל כביש נאות הכיכר דימונה. הצטרפו אליו הרמטכ"ל והקצנ"ר רפול, ובמקום הוקם גם ראש האוויר.
אל ראש אוויר זה הגיעו בשעות הלילה הראשונות הכוחות המוטסים שעלו על המסוקים. לאחר שהייה קצרה, המריאו כוחות אלו ליעדייהם בזה אחר זה, בין השעות 19:37-19:32. בשעה 22:08 לאחר טיסה של חצי שעה שעברה ללא תקלות, הם הגיעו לקרבת היעדים. כוח גדוד 50 שהונחת בטעות כ-4 ק"מ מדרום לגשר הרכבת, הזדהה במהירות ונע ליעדו. אולם, בשל ההנחתה המרוחקת הגיע לגשר רק בשעה 21:40, היינו 10 דקות לאחר המועד שנקבע לפיצוץ. בהגיעו למקום השתלט על הגשר, בעוד מסוק כוח החסימה מפטרל באוויר כלפי צפון. כל אותו זמן חג מסוק ה"בל" נושא המזלפים מעל השטח, והיה חשש שבגלל איחור בפעולת כוח ההשתלטות, יאלץ לחזור בשל מחסור בדלק, ותחתיו ישלח מסוק אחר עם מזלף, שעמד בכוננות למרה מעין זה. בסופו של דבר "הסתדרו העיניינים" ולאחר שכוח ההשתלטות תפס את הגשר ואיבטחו, הונחת המסוק מכוון מהקרקע ע"י פנסים וצלב זרחני, והניח את 2 המזלפים בני רבע טון כל אחד על הגשר. פעולתו של גדוד 890 עברה ללא כל תקלות מיוחדות. מבין 2 היעדים - פוצץ ראשון גשר הכביש בשעה 21:56, 4 דקות אחריו גשר הרכבת. זאת, מאחר והוערך שפיצוץ גשר הרכבת ימשוך כוחות העשויים להגיע רק בדרך הכביש. מייד לאחר הפיצוץ, נסוגו הכוחות עד למרחק של כקילומטר וחצי, ופונו, בין השעות 22:50-22:22, ע"י מסוקים. הסתבר, שהן ה-צע"י והן יחידת המכ"ם המצרית הבחינו במסוקים. ה-צע"י חשב שכוונת הישראלים הייתה לתקוף ריכוז מחבלים "בטפילה", ואילו אנשי המכ"ם המצרי חשבו שכוונת המסוקים היא, כנראה, מפעל הפוספטים שבאל-חסא. רק בשעת חצות אותרו מוקדי הפיצוצים ואז נחסם אזור החבלות למעבר.
http://www.zanhanim.org.il/Info/hi_show.aspx?id=33078
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 19-06-2006 בשעה 09:13.
|
|